Sivu 10/14
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Lähetetty: 19.10.2010 0:48
Kirjoittaja samarai
Jusu kirjoitti:
Ransitti ilmataan sahaamalla akku halaki?

Nyt voitaisiin puolestaan puhua monikossa

- Ransitti ilmataan sahaamalla molemmat akut halki.
mush kirjoitti:Ainakin tuo Portteri (Bosch VE jakajapumppu) lähtee aika pienellä sahaamisella tankkauksen jälkeen vaikka olisi päässyt löpö loppumaan.
Suodattimen vaihtokaan ei ole ongelma kun täyttää uuden suodattimen ensin, ei tule kuin pieni notkahdus tyhjäkäyntiin startin jälkeen. Jos pistää tyhjän filtterin, niin ei siinäkään akkua halki tarvitse sahata.
Juu nimenomaan näin on toimittukin täyttämällä suodatin etukäteen. Muistini mukaan, en saanut tuota Transittia joskus alkuvuosina käyntiin pitkällä sahauksellakaan putsarin vaihdon yhteydessä ennen esitäyttöä. Pieni ongelma on ainoastaan se, että mistä löytää ne parikolme desiä naftaa siihen hätään, kun muistaa putsaria asennettaessa, että eihän tässä romussa ollutkaan sitä siirtopumppua..
Toinen juttu mikä tuli mieleen, että tuossa Transitissa on jo ne "kertakäyttösuuttimet" - eli ei erillisiä suutinkärkiä. Yhden kerran olen ne 21v. aikana vaihtanut. Se suutinrunko/kärkipaketti maksoi joskus vuosia sitten Klaukkalan dieselissä n. 400mk/kpl.
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Lähetetty: 24.10.2010 15:43
Kirjoittaja Pavlovits
Pavlovits kirjoitti:Suora tuulilasi. Kuplassa aina malliin -64 asti.
Tässä Brasilian kuplassa on avattavat takasivulasit.
Onko kukaan tavannut sellaisia Suomeen tuoduissa?
http://www.youtube.com/watch?v=9-Vw3EyQ ... n-1r-57-HM
Re:
Lähetetty: 31.12.2012 19:06
Kirjoittaja Pavlovits
Pavlovits kirjoitti:Bensan täyttöaukko rekisterikilven (Moskvitsh) tai takavalon (Peugeot) takana.
Telkusta tuli juuri pätkä elokuvasta, jossa tankataan Hannes Häyrisen Pösöä takavalon taakse

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Lähetetty: 31.12.2012 19:39
Kirjoittaja Uitukki
^Malli on 403.
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Lähetetty: 1.1.2013 10:01
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Tuskin Suomessa sellaisia oli.
Omassa Nissanissa oli tuon kaltaiset lähes 20 vuotta sitten. Takasivulasit sai siis takareunoistaan auki jotain 5 senttiä. Olivat pirun hyvät kesän kuumimpina päivinä. Se oli aikaa ennen ilmastoinin laajempaa käyttöä autoissa. Kattoluukku olisi ehkä ollut vielä parempi.
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Lähetetty: 1.1.2013 12:04
Kirjoittaja Pavlovits
1600 TL Volkkarissa tuo takasivulasi aukesi ilman saranoita. Pitkä lasi taipui sen verran, että takareuna raottui pari kolme senttiä.
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Lähetetty: 1.1.2013 15:39
Kirjoittaja Uitukki
Äidillä oli myös -84 Cherry vuonna 2001 jossa oli tuollaiset raotettavat takasivulasit ja niissä oli käyttöhanikat etupenkkien välissä joten niitä pystyi käyttämään sekä etu- että takapenkiltä. Tuo oli kätevää. Mullakin oli ensimmäisessä Saabissa -87 900:ssa mutta niissä ei ollut "kaukosäätöä". Saabissa tuo on lisävaruste. Nykyisessä Saabissa nuo takasivulasit on kiinteät.
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Lähetetty: 6.4.2013 9:50
Kirjoittaja pavlik morozov
gazeissa tuulilasin yläreunassa saranta että saa alaosaa ravottamalla raitista ilmaa...
mersun hanikkastartti hehku sammutin.
liuku sivuikkunat mersu tipparenu. etuovissa tai sivuliukuovessa/kyljessä (liteace)
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Lähetetty: 6.4.2013 10:06
Kirjoittaja Pavlovits
Viimeisin liukuikkunainen lienee ollut Mini.
Jokohan oli mainittu kaksitahtimoottori, kaasutinmoottori, vapaakytkin tai etupyörien rumpujarrut?
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Lähetetty: 6.4.2013 11:20
Kirjoittaja t tulppu
vanhassa mossessa ilmanotto rappana vivulla suljettavissa talvella.... taitaa olla elitessa vielakin...ei ime lunta lampparin kautta ja aiheuta kosteutta ikkunoihin...voi olla jossakin muussakin merkissa .mutten tieda..... jotkut noitunut kovasti etta kaukalo taynna lunta.....Mina esim .Lada nivassa. kymmenen sentin kakku ilman otossa....pitaa laittaa suoja jos talvella meinaa ajella..jos ei halua lusikoida lunta myrakan jalkeen.
Jossain vehkeissa tuulilasin pyyhkimetkin lipan alla suojassa kun sellainen menee lunta tayteen ja sopivasti pakastaa niin aika v.ttumaista kaivella jaan ja sohlon keskelta pyyhkimia. jos viela kiire lahto.. ja suolapaska lentaa motarilla. etta pyyhkimia tarvii....
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Lähetetty: 6.4.2013 12:32
Kirjoittaja pavlik morozov
pyyhkijöiden pyöritysakselit

apumiehen puolella. skoda vanha kupla saab...
volgassakin on tuo ilmaräppänä. mullahan on jopa liekkihehku ollu siinä.
24 volgassa on merkillinen tuo jarrutehostin systeeemi. muistaako kukaan?
mossessa oli komiat äärivalot siinä katon takanurkassa. lakia piti oikein muuttaa tuon takia. ennen sitä autoissa ne piti kytkeä toimimattomaksi.
jenkeissähän on etulokarin etu nurkassa ns ojavalot . jossain mun gm farkussa tais jopa toimia.
niissähän oli jalalla poljettava tunkki joka nostaa runkopalkin alta. itte oon käyttäny japsipickupeista rohmuttuja mekaanisia pullotunkkeja ja 10e hallitunkkeja jotka on kyl vaarallisia.
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Lähetetty: 6.4.2013 13:17
Kirjoittaja Pavlovits
Tuota pyyhkijöiden pyöritysakselia jäin vähän miettimään. Ainakaan -51 Kuplassa sekä -61 malleista eteenpäin en sellaista muista.
Vähän sama homma Skodan kohdalla. Niistäkin on 50-60 lukuisista kokemuksia, olisiko vanhemmissa?
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Lähetetty: 6.4.2013 13:34
Kirjoittaja pavlik morozov
Pavlovits kirjoitti:Tuota pyyhkijöiden pyöritysakselia jäin vähän miettimään. Ainakaan -51 Kuplassa sekä -61 malleista eteenpäin en sellaista muista.
Vähän sama homma Skodan kohdalla. Niistäkin on 50-60 lukuisista kokemuksia, olisiko vanhemmissa?
skodan muistin väärin kun mietin sitä mutapaininystävät tv sarjan serbiyhtye slutkahuja tms sketsiä kun ne kävi valintatalossa ja jättiit skodan pyyhkijät täysillä kaupan eteen.
ennen 90 lukua keskeltäpyyhkivät pyyhkijät oli vaan 115 mesessä ja hirvivolgassa ja vanhoissa jenkkiautoissa. nythän niitä on ranskan kötöstyksissäkin...
volgassahan oli keskuspainevoitelu joissain vuosimalleissa. kytkinpolkimestako se käyttö oli?
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Lähetetty: 6.4.2013 16:14
Kirjoittaja Pavlovits
Nyt kyllä ymmärsin väärin tuon pyöritysakselin. Ajattelin sitä joksikin auton sisältä käsin pyöritettäväksi jutuksi, joita sellaisiakin oli. Alempi Kupla on vuosimallia 1964.
Ensimmäinen näkemäni yksipyyhkiminen oli Citroën CX
Re:
Lähetetty: 6.4.2013 16:54
Kirjoittaja pavlik morozov
Jaska HKI kirjoitti:Pistääkö joku vielä paremmaksi??
Karbiidivalot.Karbiidi on graniitin näköistä hohkakiveä,jota saa maaperästä louhimalla.Kun se reagoi veden kanssa niin syntyy asetyleenikaasua,joka on palavaa.Valaisimen pohjalla on karbiidia.Yläpuolella on vesiastia,josta tiputetaan määrätty määrä vettä alapuoleiseen astiaan ja palavaa kaasua alkaa kehittyä.Kokoojan kautta kaasu johdetaan ylös josta valaisin sytytetään.Liekki palaa niin kauan kuin kaasua kehityy (karbidia on ja vettä saadaan)Liekin lähellä oleva heijastin ja linssi kohdistaa valon haluttuun suuntaan.Jos vettä joutuu likaa karbiidiin niin räjähdysvaara ilmeinen ja saufööri pelastaa matkustajat pakenemalla matkustajien kanssa nopeasti paikalta.
tutun isä oli 60 luvulla loukkaantunu pahasti tuota kaasua hitsauskaasuna käyttäessään kun systeemi oli räjähtäny. jostain sirpaleesta oli aivokalvontulehdus tullut joka vei sit hengen. oisko pikkumossea hitsaillu.
jalkastartti oli gaz 69:ssä ja pobedassa mutta missäs muissa itäautoissa?