Sivu 90/170
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 4.12.2009 9:57
Kirjoittaja Pavlovits
manni kirjoitti:Tänään töistä kotiin lähdettäessä sisäilman puhallin ei suostunut kanssani yhteistyöhön. Oli aika ikävää kotiin matkata. Pitää launtaina katsoa mahdollisesti päivänvalossa onko sulakkeet OK ja miltä tuuletin näyttää. Tuulettimen säätönappulalla ei ollut vaikutusta pyörimiseen, kuolleelta vaikutti.
Minun molemmissa Samaroissa on ajoittain lämppärin moottori lakkoillut. Aina ovat samanaikaisesti olleet myös pyyhkijät pois pelistä. Sulakkeen liikuttelulla/rapsuttelulla on aina korjaantunut.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 4.12.2009 22:21
Kirjoittaja konkelo
eilen kun tarkistin nesteitä samarasta huomasin että pissapojan säiliöstä on hävinnyt ainakin litran verran lasinpesu nestettä viikon aikana enkä ole kertaakaan käyttänyt lasinpesintä

Liekö säiliössä sitten joku pieni reikä/halkeama vai lieneekö vanhat letkut jo niin haurastuneita (onneksi löytyy yli metrin verran uutta letkua liiteristä

)
jäähdytys nestettä olen joutunut silloin tällöin lisäämään ja kannen tiivistekkin pitäisi vaihtaa kun näyttäisi öljy vähän vuotavan moottorin vasemmasta laidasta läheltä jakopäätä

paljonko suomessa muuten maksaa uusi kannentiiviste ja eroaako hinta paljoa venäjän hinnoista? aattelin vaan että tuleeko mitenkään huimaa säästöä jos ostaisin tiivisteen joltain venäjän matkaajalta

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 4.12.2009 23:06
Kirjoittaja 1500i
Todennäköisesti pissapojan säiliö on halki/viassa kiinnitysraudan luota. Öljyistä muovia ja helv.ohutta ei voi oikein "hitsata" ainakaan tinakolvilla ei ihme jos puhkeaa kun muovin paksuus on mitä on
hyvä ettei päivä paista läpi parraalta kohtaa. Voihan ne letkutkin vuotaa yhtä mahdollista ainain tuosssa omassa on saanut uusia noita letkuja sinne solenoidien alle tulevat niin jyrkälle mutkallekkin että voi jestas.
Oisi tuohon koko pissapoika viritykseen voinut käyttää vähän järkeä eikä hutaista kuhan on hänessä periaateella
Vähän kun nostaa sitä telinettä missä ne solenoisit on niin kulma muuttuu loivemmaksi ja letkujen kesto ja nesteen virtaus muuttuu paremmaksi.
Mistä aattelit että kannentiiviste kannattaa vaihtaa?
Voi se öljyvuoto tulla nokkaakselin stefasta tai vent.kopan tiivisteestä itellä on kanssa hieman kostea ollu joskus sieltä mutta on kyllä sellainen paikka ettei tule pyyhittyä jos muualta on hionnut (vent.koppan tiiv.huohot.letku.). Pientä kosteutta oli ja se oli juuri tuosta nokkaakselin stefasta tullutta mutta oli niin pientä ettei voi edes vuodoksi laskea rehellisesti (öljyä ei tarv.lisätä vaihtoväl.)
Vuotaako muuten vent.kopan tiivisteestä? Oletko kokeillut kiriä venttiilikopan muttereita jos vuotaa sieltä.
Tuota jäähdytysnestettä se voi hävittää muuallekkin esim. vuotavat letkut termostaattikotelon luona ym. Oleko tarkistanut ettei vuoda niistä tai lämppärin putkista sisällä?
Tuo pissapojan säiliö kannattaa kysyä mihin hintaan tuovat miksi ei kannentiivistekkin mutta jos muuta vikaa ei ole kuin öljyn tihmiminen niin kannattaako sillä perusteella vaihtaa

.
Itsellänikin on vanhemman mallin pissapojan säiliö isommalla hellan vai mikä se oli letkuun tulevalla pumpulla(hieman ahdas asennus valon ja säiliön välissä) ja 2-piste suuttimet tuulilasille.
Eikä tuotakaan kannata täytää yli puolenvälin

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 4.12.2009 23:15
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
TakaPotkujen pissasäiliössä on sama ongelma.
Ja ongelmaa pahentaa se, että jos säiliössä on välillä vähän jähmeät nesteet. Se laajenee kun auto ei ole ajossa. Sitten lähdetään kiihdyttelemään, tulee tärinää ja säiliön nesteet lämpenevät. Kiinnitysrauta elää eritahtiin kun säiliö lämmön vaikutuksesta.
Tämä yhtälö aiheuttaa sen, että kiinnitysrauta "hankaa" säiliön taitteita ja puhkihan ne menevät. Pahinta on tietenkin se, että neste pääsee laajenemaan paljon jäätymisen myötä. Tätä on joskus vaikea havaita. Ajossa ja huoltoasemalla kun tarkistaa neteen, se on sulaa, koska moottori ja varsinkin syylärin läpi tuleva kuuma ilma pitävät nesteen sulana paljon kylmemmässä ulkolämmössä kuin mitä se toisiasiassa pysyy kun tätä moottorilämpöä ei tule säiliölle.
Eli ei ole ihme että nämä säiliöt ovat järestään halki jostain.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 4.12.2009 23:28
Kirjoittaja 1500i
Se mitä olen takavetoi nähnyt kyllä ne kärsii laittaa täyteen

Se jos siellä pitää vain vettä syksylläkin on oma häppee.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 4.12.2009 23:50
Kirjoittaja konkelo
Kiitoksia vastauksista
myönnettäköön että oon vielä sen verran nuori ja kokematon auto asioissa etten tiedä kaikkea ladan tekniikasta

vaikka oonkin paljon oppinut vuoden aikana niin koin viisaaksi kirjoitella tänne .kannentiivisteen vaihto tuli nyt ensimmäisenä mieleen vaikka öljyn tihkuminen on hyvin vähäistä eikä tosiaan muuta vikaa ole havaittavissa
empä ole kokeillut kiriä venttiilikopan muttereita mutta pitääpä kokeilla.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 5.12.2009 9:55
Kirjoittaja manni
Sain lämmittimen puhaltimen korjattua. Vika oli sulakkeissa, puhaltimen sulaketta pyörittelemällä sai taas kontaktin ja toimii normaalisti. Tulipa samalla avattua puhaltimen kotelo ja poistettua puiden lehdet.
Tyhjäkäynninkin säädin pienemmälle. Isä oli joskus laittanut kovemmalle kun epäili sitä syynä käyntihäiriöihin, syynä oli tuolloin akun napojen huonot kontaktit. Nyt tyhjäkäynti on taas factory defaulteilla ja oikein nätisti tuntuu käyvän kylmällä että ajolämpöisellä koneella.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 6.12.2009 17:59
Kirjoittaja Marko
Kannattaa varmaan sitte vaihtaa uusmallisilla sulakkeilla oleva rasia,kun niitä joutuu enemmän pyörittelemää kontaktin löytämiseks.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 6.12.2009 20:20
Kirjoittaja manni
Marko kirjoitti:Kannattaa varmaan sitte vaihtaa uusmallisilla sulakkeilla oleva rasia,kun niitä joutuu enemmän pyörittelemää kontaktin löytämiseks.
Pitää katsoa jos alkaa tehdä useamminkin tuota. Eka kerta kun itse törmäsin sähköhäröön autossa.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 6.12.2009 21:07
Kirjoittaja Marko
No hyvin on toiminu,sillähän ajelee mutkasta tietä näkymätömiin.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 6.12.2009 22:58
Kirjoittaja 1500i
Tutun 02:seen Samaraan helmaan paikka ja oikean takajarrun herkistelyä katsastuksessa tulleen kehotuksen johdosta. Ei hyvältä näytä aika paljon ruoste pisamaa havaittavissa

Mutta kun ottaa huomioon ettei pestä eikä putsata ja ajetaan sorateitä niin senhän tietää...

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 6.12.2009 23:09
Kirjoittaja 1500i
Omassa Samarassa taitaa termari vuskata oon pistänyt merkille jo pitemmän aikaa ettei lämpeä kovin nopeasti. Tuskin se tuosta kaasun käytöstäkään johtuu pitäisi sen lämmetä ilman huudatustakin/veättelyä.
Auttaisikohan tuohon jos kokeilisi puhdistaa jäähd.järjestelmää vesip.vaihdon yhteydessä onko kokemuksia? Vai suosiolla uutta termaripakettia?
Normaali lämmötkin on hieman alle mittari 90 norm. hieman yli.
Toisaalta nykyään lämppäri pauhaa täysillä pikkupakkasellakin matkaajossa ja sehän jäähdyttää kyllä
Vai olenkohan turtunut jo kuumuuteen ettei enää tunnekkaan

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 6.12.2009 23:57
Kirjoittaja manni
Oikein koville pakkasille auttaa, kun laittaa hiukan pahvia jäähdyttimen säleikön eteen. Ainakin Euron keulaan saa hyvin pahvia jäämään eteen piiloon maskin taakse. Täällä ei ole vielä tänä talvena ollut alle kymmentä astetta pakkasta, hyvin pärjännyt ilman pahviakin.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 7.12.2009 4:38
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Jos termostaatti on kunnossa, se pitää lämmöt oikeina olkoon sitten pakkasia eli ei.
Auttavathan ne pahvit ja etusäleikköjen tai aukkojen peitot tietenkin nopeuttaen lämpenemistä, mutta kyllä kunnollinen termostaatti ajaa saman asian.
Ja toki lämppärinkenno jäähdyttä, mutta kun neste on sopivan lämpötistä, lämmityslaitekierto ei enää vaikuta kovinkaan paljon. Termostaatti ja jäähdytin sekä jäähdyttäjän puhallin pitävät lämmöistä huolta.
Jos lämppäri huutaa täysillä eikä ohjaamossa pää kiehu, silmät kuivu ja huulet halkeile, niin lämmitykierrossa on vikaa, ilmanotossa on ongelmia tai lämmistylaiteen vivustot eivät toimi kunnolla.
Suosittelen oikein toimivaa termostaattia. Ja jäähdytysjärjestelmän ilmalukkojen oikeaa poistoa sekä ilmanottokanavan imurointia. Tulee imuroitua myös kennon päällinen. Suulakkeiden ja kanavien puhdistus on myös tärkeää jos ilmanottokanavassa on paljon kamaa.
Samara on oikeasti KUUMA Talviauto, jos kaikki edellämainittu on kunnossa. Itse nuo toimenpiteet tein ja sain SÄMPYstä juuri tuollaisen tarvittaessa KUUMAN auton.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 7.12.2009 20:40
Kirjoittaja konkelo
Tänään säädin pakoputkea niin ettei se enää ajossa kolahda.rautalangalla vain kiristin ja autto asiaa
kävin ostamassa moottoriöljyn ja suodattimen kun edellisestä vaihdosta kohta 9000km ja pitäs vaihtaa ennen armeijaa