Kokemuksia halvasta Samarasta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Lada-Jussi kirjoitti:Bosch-Samara näytti taas, että ei nää uudet ole nii laadukkaita kuin vanhemmat. Sinänsä mistään isosta viasta ei kyse, mutta kun vanhoissa ei ole vikoja ollenkaan ;) ajovalot katosi kesken pimeyden, vain parkit paloi ja kaukovalovilkku toimi. ajoin sitten loppumatkan kotiin kaukovaloa päällä pitäen, kun auto tuli vastaan laitoin parkeille. Epäilen vian johtuvan kytkimistä, joko valojen pääkytkin tai sitten toi valon vaihdin joka on hivenen löysän tuntuinen kaikinpuolin (myös vilkkua käytettäessä), tarvii viikonloppuna katella, ajellaan huomenna vielä pimeellä ;)
Käyttäjästä johtuva vika, valoja pidetty päällä Suomen tieliikennelain mukaisesti. Valokytkimen toimintaa ei ole tarkistettu öljynvaihdon yhteyteen kuuluvassa täyshuollossa.
Valojen normaali käyttäminen aiheuttaa valokytkimen ennenaikaisen kuluman ja "kuka veti pussin päähän"-efektin.
Korjauksena käytetään ajaessa pelkkiä parkkeja niinkuin Neuvostoliitossa, koska H4-polttimot ovat ovat äärimmäisen harvinaisia ja kalliita Suomessa. Myös parkkipolttimot alkavat olemaan sen verran harvinaisia että Deltan ohjeistuksena ei käytetä mitään valoja ajaessa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
konkelo
Viestit: 329
Liittynyt: 20.12.2008 0:16
Paikkakunta: Tornio

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja konkelo »

Tänään tuli liimattua kuskinpuolen ikkunaveivi kontaktiliimalla (viimeksi kun käytin ovi pahvia irti niin tuli vahingossa väännettyä veiviä liian rajusti ja se on välillä lähtenyt irti :? ) samalla liimasin etuovissa repsottavat "kaukalot" ajaessa rätisivät mutta kontakti liimalla tuli sekin korjattua.

Tänään oli aikomus asentaa sisähaaroitussarja mutta tutkittuani matkustajan jalkatilaa ja kone huonetta tulin siihen tulokseen että matkustajan jalkatilasta pitäisi purkaa muovi osia pois tieltä ja porata kaapelille oma reikä kone huoneen puolelta.
Lada Samara 1500i 5d vm.2000
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Katselehan sieltä konehuoneen puolelta repsikan puolelle vievää valmista läpivientiä. Ei tarvitse porata. Edellisessä Samarassa en tätä läpivientiä älynnyt ja vedin sisälämmittimen johdon siitä ajovalojen korkeussäätimen läpiviennistä.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10252
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

sekalaista ajoa ja muuttokuormaa pääasiassa peräkärryn kanssa Samara i Bosch euro-2 kulutukseksi mitattu 7,3 litraa/100 km
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Availin huvikseni ruuvimeisselillä kolme perusrelettä ja vertailin niitä keskenään. Kaikki näistä kolmesta siis sopii Samaraan esim. ajovalojen releeksi.

1.rele vuodelta 1994 peltikuorinen, vanhanmallinen venäläinen mallia "SSSR", ollut samarassa uutena kun se on tullut maahan.
2.rele vuodelta 2004 muovikuorinen venäläinen mallia "Rossija", ollut omassa samarassa kiinni lähivalo-ongelmien aikana. Konstruktio hieman erilainen, ehkä halvempi valmistaa kuin rele numero yksi.
3.rele Italialainen EU rele vuodelta 2008, uusi, menossa Samaran sulakeboksiin.

Tarkastelussa 1 rele ja 3. rele vaikuttivat paremmilta kuin kakkonen. Kolmonen vaikutti laadukkaimmalta, siinä oli käytetty eniten kuparia, toiminta jämäkkä. Ykkös rele oli myös hyvä lähes kolmosen veroinen, mutta kakkosreleessä oli palautusjousi liian löysä ja tästä syystä releen toiminta epävarmaa.

Eli uusi venäläinen rele voi olla toiminnaltaan epävarma, siksi kannattaa satsata mieluiten kunnon länsimaisiin releisiin tarpeen ilmaantuessa.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Samaran pahimpia ruostereikiä tuli alustasta paikkailtua ja kuskin puolen helmakotelo tuli uusittua jo aikaisemmin. Olihan siinä aika homma mutta kun ei viitsisi toimivaa autoa vielä paalata. Joku päivä olisi tarkoitus käyttää katsastuksessa. Ei nyt pitäisi mätävioista reputtaa jos ei ole joku liian innokas vasaramies, kyllähän sieltä vieläkin piikin varmaan läpi saa ja voihan siinä tietysti olla muutakin.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Voiskos joku päivittää, että paljonkohan on näitä vuonna 1995 rekisteröityjä Samaroita enää rekisterissä tällä hetkellä? Pari kolme vuotta sitten niiden määrä muistaaksen koki aikamoisen romahduksen.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Tiedon saat AKEsta. Soittelemalla onnistuu. Ei maksanut minulle ainakaan mitään kun kyselin Skoda Formanneja.

Ja -95 on tuotettu monenlaisia malleja. Ruutti, Axtec -herkkuja ja vaikka mitä.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Tuli käytyä Samaraa näyttämässä katsastuksessa. Eihän se läpi mennyt, mutta viat oli onneksi kohtuulliset: väljää alapallossa kuskin puolella ja takajarruissa heittoa 0,8/1,3 -oliskohan sylinterissä toinen mäntä jumissa kun kässäri otti kuitenkin tasaisesti? Lisäksi tuulilasin halkeamasta tuli korjauskehotus. Pohja kelpasi ja oli muutenkin asiallinen katsastusmies, tuli ekan kerran käytyä Tuusulan Autokatsastuksessa ja tuntuu, etten varmaan enää A-katsastusta mitä olen tähän mennessä käyttänyt tule tarvitsemaan. :)
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
konkelo
Viestit: 329
Liittynyt: 20.12.2008 0:16
Paikkakunta: Tornio

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja konkelo »

vedin isän kanssa kaapelin konehuoneen puolelta sieltä valmiista läpivedosta mistä Pavlovits mainitsi.
pistorasia myös kytkettiin paikalleen ja oltaisiin kytketty loputkin kaapelit ja haaroitin paikalleen mutta eräs kaapeli oli viallinen :? pitää huomenna käydä vara osa liikkeessä vaihtamassa ehjään.

samalla kun kaapeli vedettiin läpi niin vedin myös digitaalimittarin johdon samasta reiästä ja liimasin ulkolämpötilan anturin keulaan.tuli kieltämättä ostettua hieman "heppasen" olonen mittari mutta onpahan nyt kuitenkin autossa kello,sisä ja ulkolämpötilan ilmoittava mittari (paristo käyttöinen) liimattuna kojelautaan matkustajan puolelle.

Tulipahan innostuttua liimata useimpiin muovi osiin ääntä eristäviä materiaalia (vanhan telttapatjan ohuita suikaleita ja pehmeää kangasta) väheni rätinä.
Lada Samara 1500i 5d vm.2000
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Alapallon vaihdossa tuli vähän odotetustikin ongelmia niiden kahden kiinnityspultin kanssa. Toinen lähti suht helposti mutta toinen olikin sitten "läpihitsautunut" ja kanta poikki lämmittelyistä huolimatta. Koko tolppahan se oli otettava irti ja ensin tynkään hitsillä mutteri ja vieläkin poikki. Poraamalla ja kierretapilla sai sitten aivan luillaan vasta pois. Szatana näitä ryssän romuja. :lol:
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Omasta Samarasta meni konepellin avausvaijeri poikki. Onneksi uuden vaijerin asentamisessa ei mennyt kuin 10 minuuttia. Remontti helpoimmasta päästä. :D
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Mitenkä avasit pellin kun vaijeri oli poikki?
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Jos se sieltä kojelaudan päästä katkesi, niin silloin tietysti tongeilla saa nykästyä, noh Jouska tietysti itse osaa kertoa asian paremmin.

Omasta katsastusremontista remontista senverran, että tarvittavat korjaukset saatiin tehtyä pienistä vastoinkäymisistä huolimatta.

Kuskin puolella toinen mäntä jumissa niinkuin arvelinkin, lisäksi hihnat tuli irtoisena molemmista kengistä kun tempaisin rummun irti. Ilmeisesti kosteudesta ruostunut se liimapinta pahasti. Mätä jarruputki katkesi myös välittömästi sitä sylinteristä irrottaessa. Eli kuskin puolelle taakse uusi pyöräsylinteri, kengät ja jarruputki.

Tuon hihnojen irtoamisen vuoksi päätin vaihtaa samalla myös apparin puolen kengät, jossa ensiökengän hihna oli myös jo alkanut irrota.

Ja vielä vaihdoin apparin puolellekin alapallon, koska siinäkin mielestäni tuntui alkavaa välystä. Toinen pulttihan se katkesi siitäkin, mutta riitti hitsauksella irrottaminen eikä tarvinnut porailla.

Hienona yllätyksenä oli se, että Motonetin alapalloissa oli uudet pultit mukana! :) Niitä mitä olen aikaisemmin vaihtanut ovat olleet ilman pultteja.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Kyllä, heti avausvivun kohdalta meni toi vaijeri poikki. Tongeilla tosiaan piti avata välillä peltiä. Vanhasta vaijerista otetaan se lukitusmetallirinkula talteen ja käytetään uudelleen. Venäjältä saatu avausvaijeri maksoi muistaakseni euron tai kaksi.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Vastaa Viestiin