Kokemuksia halvasta Samarasta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
En missään väittänyt että kanki muuttuisi painavammaksi (tai auto) vaikka tasapainokohdasta siirrytään sivuun (vaan se voima joka kuormittaa muuttuu). Toki jos muistatte niin konelahan pesi kätensä kaikista laakeri/pyöräntuenta vioista jos samarassa oli käytetty takavedon vanteita. Syynäkin juuri tuo väärä et (ja tietysti se että saatiin myytyä samaraan ne toisetkin peltivanteet).
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Tervehdyket toivottelen.Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!
Asennussyvyyden vaikutuksesta laakerikuormiin voidaan todellakin kirjoittaa vuosi tai kaksikin, mutta noin lyhyesti:
Asennussyvyys vaikuttaa laakerikuormiin, erityisesti dynaamiseen kuormaan, joka syntyy pyörän pyöriessä.
Pieni asennussyvyyden muutos ei tietenkään kaada sen enempää maailmaa kuin autoakaan.
Aiheetta enempään.
SvS
Tarkastellaampa asiaa tarkemmin. Kysymyksessähän on 4 kuormitus/momentti pistettä a,b,c,d Piste a= vanteen laippa josta se kiinnitetään navan laippaan =b joka on laakeroitu akseliin c= latvalaakeri ja d= tyvilaakeri. Tässä tapauksessa ei muuteta a,b,c,d suhteita joten momentit ja kuormitukset = auton paino eivät muutu. Muutetaan vaan suhdetta a/x jossa vanteen kuormituslinja, kun sitten tutustutaan tarkemmin, niin muut suhteet eivät muutu ainoastaan ja vain a/x. Tässäkin vain momentti kuorma on sama. Kunnes toisin todistetaan.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

- Lada-Jussi
- Viestit: 10246
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
hyvä että saatiin asiantuntevia perusteltuja kommentteja tähän et-asiaan
mutta itse asiaan, uusin Samara hankinta alkoi toimia kunnolla kun vaihdoin ilmamassatunnistimen, nyt kulkee hienosti.
Samaran entisestä elämästä on tarkemmin mm. http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... =4&t=20228
mutta itse asiaan, uusin Samara hankinta alkoi toimia kunnolla kun vaihdoin ilmamassatunnistimen, nyt kulkee hienosti.
Samaran entisestä elämästä on tarkemmin mm. http://www.ladakerho.fi/ladaboard/viewt ... =4&t=20228

- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Niin, voisiko joku kertoa siitä, miten on Halvan Samaransa laakerit saanut rikottua väärillä ET (ExtraTerestial) arvoilla 

Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- Lada-Jussi
- Viestit: 10246
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
mun sedanissa hajosi takapyörän laakeri alle 250 tkm ajettuna, epäilen, että edellinen omistaja on joskus pitänyt autossa vääriä vanteita, muuten olisi varmaan kestänyt pidempään

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Tervehdykset toivottelen.
Paikka jossa saa helpoimmin särjettyä Ladan pyöränlaakeri on jalkakäytävän reunuskiveys. Siihen kun tökkää pyörän sopivassa kulmassa niin varmasti rupeaa laakeri ääntämään. Tilanteessa laakerin sivuttaiskuorma kasvaa monin kertaiseksi ja laakeri ei ole suunniteltu niin isoille sivuttais kuormille. Tämä koskee pääasiassa kuulalaakereita, kartiorullalaakerit ovat paremmin tälläisen kuormituksen kestäviä. Mutta kyllä takavetoisenkin etupyörän laakerin saa rikki tälläisessä tilanteessa. Koemuksesta puhun, sillä oma Toveri S sai naksuttavan etupyöränlaakerin. Niin kuin edellä totesin saa pyöränlaakerin rikki helposti.
Paikka jossa saa helpoimmin särjettyä Ladan pyöränlaakeri on jalkakäytävän reunuskiveys. Siihen kun tökkää pyörän sopivassa kulmassa niin varmasti rupeaa laakeri ääntämään. Tilanteessa laakerin sivuttaiskuorma kasvaa monin kertaiseksi ja laakeri ei ole suunniteltu niin isoille sivuttais kuormille. Tämä koskee pääasiassa kuulalaakereita, kartiorullalaakerit ovat paremmin tälläisen kuormituksen kestäviä. Mutta kyllä takavetoisenkin etupyörän laakerin saa rikki tälläisessä tilanteessa. Koemuksesta puhun, sillä oma Toveri S sai naksuttavan etupyöränlaakerin. Niin kuin edellä totesin saa pyöränlaakerin rikki helposti.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Minusta tuollainen päälle 200 tkm on ihan normi ikä laakereille merkkiin kattomatta, joissain kestää lyhyempään, joissain pidempään. Ikuisia ne ei ole yhdessäkään autossa vaikka joku niin saattaakin kuvitella. Eikä edes tartte laittaa 10 tuumaa leveitä ET -44 4x100 jaolla olevia vanteita tämän saavuttamiseksi 

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- Lada-Jussi
- Viestit: 10246
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Bosch-Samara kesti Vantaan Ilolan reissun suht hyvin. Ainut että välillä häipyy mittaristosta merkkivalot ja pyyhkijät ei toimi, eli kaikki toiminnot jotka on 15A sulakkeen (oliko F16 kohta) takana, ilmeisesti jotain häikkää sulakerasiassa.
Nyt vasta kerran olen yrittänyt vahingossa käynnistää autoa ilman, että on näyttänyt ajoneston pampulaa sille tunnistimelle, kummasti tollasen käyttöön tottuu.
Autossa on muuten ihan hyvin historiaa tiedossa. Selasin papereita, että auto on 2005 myyty Deltan takuu vaihdokkina noin 3000 euron hintaan. Löytyi mm. merkinnät jakohihnan vaihdosta, eli sen perusteella ei sitäkään välttämättä tarvitse vaihtaa vielä. Ihmeen vähän autossa on ruostetta, kun ruosteenestokäsittely kirjassa ei ole mitään leimoja ja merkintöjä. Ei kyllä huoltokirjassakaan ole merkintöjä kuin 2000 km:n ensihuollosta, ihmeen hyvin auto on kestänyt siihen nähden.
Nyt vasta kerran olen yrittänyt vahingossa käynnistää autoa ilman, että on näyttänyt ajoneston pampulaa sille tunnistimelle, kummasti tollasen käyttöön tottuu.
Autossa on muuten ihan hyvin historiaa tiedossa. Selasin papereita, että auto on 2005 myyty Deltan takuu vaihdokkina noin 3000 euron hintaan. Löytyi mm. merkinnät jakohihnan vaihdosta, eli sen perusteella ei sitäkään välttämättä tarvitse vaihtaa vielä. Ihmeen vähän autossa on ruostetta, kun ruosteenestokäsittely kirjassa ei ole mitään leimoja ja merkintöjä. Ei kyllä huoltokirjassakaan ole merkintöjä kuin 2000 km:n ensihuollosta, ihmeen hyvin auto on kestänyt siihen nähden.

- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
SÄMPY ei tänäänkään oikein tykännyt Venäjää. n. 140km Suomea ja 160km Venäjää. Mutta matka tuli silti kuljettua. Taas!
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Moi,
Aamulla olin menossa maalle tarkastamaan samaran ruostevaurioita. Laitoin kassin takapoksiin ja pamautin takakannen kiinni. Huomasin ajovalojen syttyvan samalla. Outoa, noin ei ole sattunut koskaan aiemmin. Tosiaan, ajovalot paloivat vaikka avain ei ollut edes virtalukossa. Matkalla sitten kokeilin muiden laitteiden toimivuutta. Ajoittain puhallin toimi ja lasinpyyhkimetkin, ajoittain ei. Ajoittain ajovalot paloivat edessa muttei takana.
Kun saavuin perille, aloin vaihtamaan sulakkeita, kuivaamaan releitä ja parantamaan niiden kontakteja CRC llä.
Täytyy kohta kokeilla oliko näistä toimenpiteistä apua. Kotiinpäin täytyy ajella vielä 60 km. Palataan asiaan myöhemmin.
Aamulla olin menossa maalle tarkastamaan samaran ruostevaurioita. Laitoin kassin takapoksiin ja pamautin takakannen kiinni. Huomasin ajovalojen syttyvan samalla. Outoa, noin ei ole sattunut koskaan aiemmin. Tosiaan, ajovalot paloivat vaikka avain ei ollut edes virtalukossa. Matkalla sitten kokeilin muiden laitteiden toimivuutta. Ajoittain puhallin toimi ja lasinpyyhkimetkin, ajoittain ei. Ajoittain ajovalot paloivat edessa muttei takana.
Kun saavuin perille, aloin vaihtamaan sulakkeita, kuivaamaan releitä ja parantamaan niiden kontakteja CRC llä.
Täytyy kohta kokeilla oliko näistä toimenpiteistä apua. Kotiinpäin täytyy ajella vielä 60 km. Palataan asiaan myöhemmin.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10246
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
irroitin sulakerasian ja laitoin uudellee paikalleen, sittemmin ei ole ollut sähköhäiriöitä, joskus voi viat olla helposti korjattavissa.Lada-Jussi kirjoitti:Bosch-Samara kesti Vantaan Ilolan reissun suht hyvin. Ainut että välillä häipyy mittaristosta merkkivalot ja pyyhkijät ei toimi, eli kaikki toiminnot jotka on 15A sulakkeen (oliko F16 kohta) takana, ilmeisesti jotain häikkää sulakerasiassa.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Moi,
Joo, kotiin tullessa valot ja muut toimi normaalisti sulakkeiden puhdistuksen, releiden kuivattelun ja CRC käsittelyn jälkeen. Joskus aiemmin on ollut ongelmia valojen kanssa siten että oikea ajovalo ei ole syttynyt. Lienee varsinainen vika kuiteskin sulakeboksissa sen uumenissa. Onneksi on varastossa jemmassa toinen sulakeboksi puhdistetuna ja kunnostettuna. Toi kiinni oleva sulakeboksi pääsi kärsimään kun unohdin kerran kiinnittää sen kannen kiinni ja ajelin muutaman viikon vesi-suolahöyryssä. Kotiin tullessa nappasin varmuuden vuoksi ajovalojen releen irti jottei lyhdyt syty yöllä.
Tänään kurkistin ulkona, koleasta säästä ja lumesta piittaamatta, vasemman etulokarin taakse. Toisen sanoen irroitin koko etukulman irti ensimmäistä kertaa 15 vuoteen. Muuten oli siedettävän näköistä peltiä, mutta siinä A-palkin jatkumon kohdalla jossa etuoven saranat ovat kiinni, löytyi pehmeä kohta. Siinä kohtaa on kaksi peltiä päällekkäin ja molemmat pellit ovat siinä kohtaa lähes puhki ruostuneita laajalta alueelta. Ruostumista pahentaa vesi joka valuu siihen kohtaan katon vesikourusta. Toiselle puolelle pitäisi tehdä samanlainen kuntotarkastus ja sitten pitäisi suunnitella korjausta hitsaamalla.
Joo, kotiin tullessa valot ja muut toimi normaalisti sulakkeiden puhdistuksen, releiden kuivattelun ja CRC käsittelyn jälkeen. Joskus aiemmin on ollut ongelmia valojen kanssa siten että oikea ajovalo ei ole syttynyt. Lienee varsinainen vika kuiteskin sulakeboksissa sen uumenissa. Onneksi on varastossa jemmassa toinen sulakeboksi puhdistetuna ja kunnostettuna. Toi kiinni oleva sulakeboksi pääsi kärsimään kun unohdin kerran kiinnittää sen kannen kiinni ja ajelin muutaman viikon vesi-suolahöyryssä. Kotiin tullessa nappasin varmuuden vuoksi ajovalojen releen irti jottei lyhdyt syty yöllä.
Tänään kurkistin ulkona, koleasta säästä ja lumesta piittaamatta, vasemman etulokarin taakse. Toisen sanoen irroitin koko etukulman irti ensimmäistä kertaa 15 vuoteen. Muuten oli siedettävän näköistä peltiä, mutta siinä A-palkin jatkumon kohdalla jossa etuoven saranat ovat kiinni, löytyi pehmeä kohta. Siinä kohtaa on kaksi peltiä päällekkäin ja molemmat pellit ovat siinä kohtaa lähes puhki ruostuneita laajalta alueelta. Ruostumista pahentaa vesi joka valuu siihen kohtaan katon vesikourusta. Toiselle puolelle pitäisi tehdä samanlainen kuntotarkastus ja sitten pitäisi suunnitella korjausta hitsaamalla.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Moi,
Taitaa olla jo 400 viestiä kirjoitettuna tänne foorumille, eli aika harvoin on tullut vuosien mittaan kommentoitua. Huomenna menen huvikseni tutustumaan Espoon Niittykummun Delta-autoon. Aion käydä tilaamassa releen ja yhden muun osan sekä kyselen huvikseni pelti-osien hintoja Samaraan.
Delta-auto ilmestyi tänne 9 vuoden poissaolon jälkeen. Liike on täällä erään pitkän kadun varrella jonka varrella on edustettuna kaikki henkilöautomerkit joita Suomesta voi ostaa. Tosin he mainostavat isoilla valomainoksilla myyvänsä vielä Fiattia, Kiaa ynnä niitä muita merkkejä. Ladan valomainosta eivät ole tohtineet laittaa kun täälläpäin niiltä ei kukaan osta eikä kehtaa ajella. Saas huomenna nähdä onko heiltä mahdollista ostaa Samaran vara-osia, jotenkin epäilen että ei. Lisäksi pitää silmäillä löytyykö uusia Kalinoita takapihalta. Jotenkin epäilen ettei löydy.
Taitaa olla jo 400 viestiä kirjoitettuna tänne foorumille, eli aika harvoin on tullut vuosien mittaan kommentoitua. Huomenna menen huvikseni tutustumaan Espoon Niittykummun Delta-autoon. Aion käydä tilaamassa releen ja yhden muun osan sekä kyselen huvikseni pelti-osien hintoja Samaraan.
Delta-auto ilmestyi tänne 9 vuoden poissaolon jälkeen. Liike on täällä erään pitkän kadun varrella jonka varrella on edustettuna kaikki henkilöautomerkit joita Suomesta voi ostaa. Tosin he mainostavat isoilla valomainoksilla myyvänsä vielä Fiattia, Kiaa ynnä niitä muita merkkejä. Ladan valomainosta eivät ole tohtineet laittaa kun täälläpäin niiltä ei kukaan osta eikä kehtaa ajella. Saas huomenna nähdä onko heiltä mahdollista ostaa Samaran vara-osia, jotenkin epäilen että ei. Lisäksi pitää silmäillä löytyykö uusia Kalinoita takapihalta. Jotenkin epäilen ettei löydy.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Onko niitä muuallakaan? Enpä ole nähnyt ja ei kai niillä kukaan kohta ajele kun myynti on tuollaista: on jos haluat tyylistä ja koeajolle sitten kun olet ostanutJouska kirjoitti:Tosin he mainostavat isoilla valomainoksilla myyvänsä vielä Fiattia, Kiaa ynnä niitä muita merkkejä. Ladan valomainosta eivät ole tohtineet laittaa kun täälläpäin niiltä ei kukaan osta eikä kehtaa ajella.

Vähenipä tuo mainostettavien merkkien määrä jäi kaksi merkkiä yleensä mitä mainostaa jos mainostaa luulisi nyt löytyvän mainokset Ladallekkin(voihan sitä luulla).
Avensis stw
Ex.21093 -00
Ex.21093 -00
- Lada-Jussi
- Viestit: 10246
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Bosch-Samara näytti taas, että ei nää uudet ole nii laadukkaita kuin vanhemmat. Sinänsä mistään isosta viasta ei kyse, mutta kun vanhoissa ei ole vikoja ollenkaan
ajovalot katosi kesken pimeyden, vain parkit paloi ja kaukovalovilkku toimi. ajoin sitten loppumatkan kotiin kaukovaloa päällä pitäen, kun auto tuli vastaan laitoin parkeille. Epäilen vian johtuvan kytkimistä, joko valojen pääkytkin tai sitten toi valon vaihdin joka on hivenen löysän tuntuinen kaikinpuolin (myös vilkkua käytettäessä), tarvii viikonloppuna katella, ajellaan huomenna vielä pimeellä 


