Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.
Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
samara88 kirjoitti:
- ajoasento todella outo, ratti tuntuu makaavan sylissä
- penkkien antama tuki lähes olematon, lisäksi selkänojat liian lyhyet minun makuuni
Siinä ratissahan on säätöä melko paljon, tyttären jäljiltä minullakin aina ratti sylissä, mutta nousee ihan mukavaan asentoon.
Itse olen lähempänä 190 cm ja selkänoja tuntuu paremmalta kuin monessa muussa autossa. Tähänhän toki vaikuttaa moni asia, kaikki olemme selkärankoinemme yksilöitä ja mielestäni auton ostossa onkin tärkeimpiä asioita nämä ergonomiaan liittyvät. Moni on selkänsä pilannut autoillesssaan! Itse vaihdoin vastikään autoa ja kävin, en niinkään koeajamassa mutta ainakin koeistumassa montaa merkkiä. Ja silti on Ladan penkkiä ikävä, taisi vuosien mittaan selkä tottua...
Vandaladisti kirjoitti:Tässä kovemmilla pakkasilla huomannut, että jos sammutan virrat ja valot jää päälle niin niitä ei saa pois päältä.
Ensimmäisellä kertaa humasin huoltsikalta lähteissä, että mitä ihmettä nappi off -asennossa ja valot päällä. No ajaessa renkkasin nappia ees taas, niin sain valot toimimaan normaalisti. (En ole varma sammutinko virrat ennen valoja)
Toisella kertaa huomasin parkkipaikalla, kun olin sammuttanut virrat ja sen jälkeen valot napista, että kas taas sama juttu. Ei samunut renkkaamalla, mutta pistin virrat päälle ja käytin napin on-asennossa ja sitten pois, niin avot johan sammui (tällä kertaa myös mittariston valot jäi päälle).
Muistaakseni viime talvena teki kerran saman liikkeen.
Sen verran voin mainita, että minulla on tuo "valot jäi päälle" hälytin. Se kyllä kuvittelee valojen sammuneen näissä tilanteissa, toisin sanoen sulakkeella ei ole virtaa.
Näin ne valot toimivat myös mulla, eli ensin valot pois ja sitten virta, muuten valot jää päälle.
Eli ei ole vika pakkasessa.
Kuljettajan puolimmainen ikkuna on jäätynyt erikoisesti.Moottori yrittää,muttei jaksa.Kun kädellä avittaa niin lasin takaosa laskeutuu,mutta etuosa ei. (menee salmiakille).Odotanpa että se joskus sulaisi.Muut ikkunat toimivat.
Kuljettajan ikkuna on luultavasti tipahtanut ohjureistaan.Käsillä avittamalla ikkuna laskeutuu 15cm ja nousee tuettuna ylös samalla kun se pyrkii kaatumaan eteenpäin.Moisia ongelmia en ole tavannut kuin eräässä Toyotassa.Täytyy perehtyä asiaan kun kerkiää.
Iteseäni on elämä opettanut kantapään kautta noissa lasi asioissa niin, että pakkasella ei kannata aukoa laseja. Tietenkin jos on pakko (jakaa vaikka postia autollaan, niinkuin meikäläinen ennenmuinoin), niin sitten on pakko. Mutta nykyään meikäläisen Ladassa lasit pysyvät avaamattomina talvikauden.
Muistuu mieleen kun meikäläinen sai ajokortin 18-vuotiaana, niin isän Ladan ( 1200L -77 ) puikkoihin pääsemisen ehtona oli omistajan käsikirjan lukeminen ensin kannesta kanteen. Siitä on jäänyt mieleen talviajosta kertova kohta, jossa sanottiin jotenkin näin: " kovalla pakkasella ensimmäiset kilometrit on ajettava hitaalla nopeudella välttäen korkeita kierroksia " Tuota ohjetta noudatan tänäpäivänäkin.
Pienillä nopeuksilla myös ja pienillä vaihteilla ekat kilometrit. Esimerkiksi peräöljyt lämpenevät hitaasti ja jos heti latasee lapun lattiaan ja peräluisussa lähtee niin perä särkyy ennenpitkää. Säästäväiset ladamiehet käyttävät perässä ja vaihteistossa luonnollisesti halvinta mineraaliöljyä joka on pakkasella tervaa ja holvaantuu banjon ja laatikon kuoriin eikä mikään paikka saa voitelua yhtään.
Lohkolämmitinkään ei tuohon auta, luo vaan vääränlaisen autuuden tunteen kun auto toimii kuin kesällä.
Kierroslukumittari jämähti 2000 kohille.
Nopeus jämähti 20km/t kohille.
Kilometri mittarit molemmat hävisi näytöstä.
Bensa ja lämpömittarit tippuivat ala asentoon.
Mutta valot sentään toimi mittaristossa.
Ei edes tapahtunut muutosta kun sammutin auton ja laitoin
virrat takasin päälle.
110HB kirjoitti:Tänään lakkas mittaristo tekemästä mitään.
Kierroslukumittari jämähti 2000 kohille.
Nopeus jämähti 20km/t kohille.
Kilometri mittarit molemmat hävisi näytöstä.
Bensa ja lämpömittarit tippuivat ala asentoon.
Mutta valot sentään toimi mittaristossa.
Ei edes tapahtunut muutosta kun sammutin auton ja laitoin
virrat takasin päälle.
Kannattaa tarkistaa mittarin takana olevat johdot. Oli sama ongelma ja korjaamolla vaihtoivat mittarille tulevan johdon joka kuulemma aiheutti oikosulun.
Kojelaudan kuljettajan puolimmainen pääty on alkanut pitää ihmeellistä vikinää.Kun kädellä kannattaa kuljettajan puolimmaista päätyä niin kojelauta nousee ylöspäin eseita millejä ja vikinä lakkaa.Olisikohan kiinnitys mennyt löysälle?Täytyy kysyä asiaa teknisissä kysymyksissä.
Takajarruissa alkaa olla lukkiintumistaipumusta.Pitäisiköhän joskus ottaa jarrurummut pois ja puhdistaaa paikat.Onhan tässä ajettu kohta 40 000km ilman mainittavia jarruongelmia.
Ostin navigaattorin viime viikonlopun aikaan. Navigaattorin mukaan nopeus 80, satakympissä ajotietokoneen mukaan silloin 87.Kyllä mulle tuosta navigaattorista on hyötyä, tulee kuljettua välistä ihan outojakin teitä. Ilmeisesti pitää varata aika venttiilin säätöön, uudella nokka-akselilla ajettu 1700 km, hienosti pelaa
eilen oli pari kertaa startti ongelmaa
tänään syyksi selvisi kaksois starttauksen estävän releen johtosarja
johto joka releeltä menee solenoidille oli liittimeltä katkennut
syy tähän katkeamiseen oli se että johto oli hieman liian tiukalla
ja koneen tärinä oli sitä heiluttanut
arvasinkin että jo kerrotaan ettei tojotassa eikä mopoissa tälläistäkään vikaa ole
kyseinen rele on maahantuojan suomessa asentama rele joka estää starttauksen auton ollessa käynnissä
toimii siten että kun laturi antaa jännitettä rele vetää ja katkaisee välin virtalukko-solenoidi