Sivu 85/170

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 31.10.2009 22:45
Kirjoittaja mikko853
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Tuhoaa Pyöränlaakerit! Miten ihmeessä? Kerro, niin osaan tarkkailla tilannetta.
Höpöjuttuja, liian pieni ET mukamas.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 31.10.2009 22:52
Kirjoittaja Lada-Jussi
joo siis just pyörän ET vaikuttaa painopisteen muutokseen ja sitä kautta vaikuttaa laakerin kestoon. Kuuleman mukaan mm. takuu ei ole korvannu pyöränlaakeria jos samarassa käytetty takavedon renkaita. ihan uskottava selitys minusta.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 31.10.2009 22:55
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Liian pieni ET? Saisinko vähän tarkennusta? En millään keksi mitä tuo tarkoittaa.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 31.10.2009 22:58
Kirjoittaja mikko853
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Liian pieni ET? Saisinko vähän tarkennusta? En millään keksi mitä tuo tarkoittaa.
Takapotkun vanne tulee lokasuojan kaaresta ulommas kun samaran orkkis. Kuten sulla oli kesällä Finessä takana jotkin aluvanteet joissa suuri et (etuvetoisesta) ja vanteet näyttivät jäävän "syvälle".

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 31.10.2009 23:01
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
No, nyt selkis. Kyllähän nuo TakaPotkuset vähän erilaisilta tuossa SÄMPYssä näyttääkin mutta kulutelkoon Loagerloita jos haluavat. Kuluvathan ne muutenkin. 8)

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 31.10.2009 23:03
Kirjoittaja Jokari
Joo-o, onhan takavedon ja samaran vanteissa 10 mm ET-ero, Samarassakin on kaksirivinen, helvetin iso laakeri etunavoissa ja takanakin taisi olla kohtalaiset laakerit, siinä ei paljon purista jos kuormitus kasvaa hieman.
Ketä oikeasti kiinnostaa kestääkö ne laakerit 150 vai 170 tkm, vaihdettava ne on jokatapauksessa joskus, ikuista laakeria ei ole olemassakaan. Et-muutos pitää olla senttejä jotta se alkaa näkymään laakerien kestossa.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 1.11.2009 10:37
Kirjoittaja Pavlovits
Varohan Pöyhöin, ettei Sämpyn takuu raukea!

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 1.11.2009 16:22
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
:lol: Jee! Keneltähän lähtisi takuita kyselemään? Onko tietoa? :lol:

Jospa menen itse tästä takuuseen, että ajan tällä niin kauan kun huvittaa. Eikös se kuulostaisi hyvältä takuulta? Ja takaan, että jos SÄMPY ei enää huvita, niin sille kyllä maailmasta löytyy takuulla sopiva ja kunniakas paikka. Nykylainsäädäntö takaa sen. 8)

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 1.11.2009 16:39
Kirjoittaja Ukki
Tervehdykset toivottelen.
Se on väärin arvattu, että joku ET:n muutos rikkoisi laakerin, koska massa joka vaikuttaa laakeriin ei kasva. Laakerin kuormitus pysyy samana, joka on pintapainetta.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 2.11.2009 23:35
Kirjoittaja Lada-Jussi
Kävin noutaa uuden testikappaleen 21093-20-110, eli vuoden 2000 Samara 1,5i 5-ov.

uusia varusteita ja ominaisuuksia omassa käytössä:
* Bosch ruisku (valmiiksi käyntihäiriöisenä ostettu)
* korkea kojetaulu
* keskuslukitus
* sisävalon viive
* 2000-lukuinen

nykimistä lukuunottamatta ihan mukavan tuntuinen peli, eihän kilometrejäkään ole vielä kertynyt kuin 94 tuhatta.

Piti hankkia talvirenkaat, mutta ostin sitten kokonaisen auton renkaineen ja samalla syyllä pääsin käymään myös Tampereella Lahdesjärven ja Kalevan abc:llä.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 3.11.2009 8:43
Kirjoittaja pressa
Kokeileppa ukki otta rautakanki ja kannatella sitä vaakatasossa keskeltä kiinni pitäen. Kun kanki on tasapainossa pystyt helposti sitä yhdellä kädellä kannattelemaan (tämä on se tilanne kun on oikea et vanteissa) Siirrä kättäsi kolme kämmenen leveyttä keskilinjasta sivuun, kangen painohan pysyy samana mutta voimaa tarvitaan kangen pitämiseen enemmän (nyt ollaan tilanteessa kun on väärä et ).

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 3.11.2009 10:15
Kirjoittaja Pavlovits
Tuo varmaan pitää paikkansa. Tuntematta laakerin rakennetta tuntuisi siltä, että kuormitus ei jakaantuisi tasaisesti. Mitä tuo sitten käytännössa vaikuttaa kestävyyteen, siirtyyhän kuormitus jo kaarteessa ajettaessa pois keskipisteestä.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 3.11.2009 16:26
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Liian pieni ET? Saisinko vähän tarkennusta? En millään keksi mitä tuo tarkoittaa.
Terve!

ET on lyhenne saksankielisestä sanasta Einpreßtiefe, suomeksi asennussyvyys, englanniksi off-set.

Se tarkoittaa vanteen keskitason (kuvassa nro 1) ja pyörännapaan (tms.) kiinni tulevan tason (kuvassa 2) etäisyyttä.

Kuva

Asialla on vaikutusta laakerikuormiin, ohjauksen käyttäytymiseen sekä ääritapauksissa myös siihen, että pyörä voi ottaa kiinni lokasuojaan, akselistoon tms.

Kuvan tapauksessa asennussyvyys on positiivinen, joskus harvemmin se voi olla negatiivinenkin, jolloin asennustaso on lähempänä auton keskitasoa kuin vanteen keskitaso.

menestystä

SvS

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 3.11.2009 17:16
Kirjoittaja Ukki
pressa kirjoitti:Kokeileppa ukki otta rautakanki ja kannatella sitä vaakatasossa keskeltä kiinni pitäen. Kun kanki on tasapainossa pystyt helposti sitä yhdellä kädellä kannattelemaan (tämä on se tilanne kun on oikea et vanteissa) Siirrä kättäsi kolme kämmenen leveyttä keskilinjasta sivuun, kangen painohan pysyy samana mutta voimaa tarvitaan kangen pitämiseen enemmän (nyt ollaan tilanteessa kun on väärä et ).
Tervehdykset toivottelen.
Erittäin hyvin johdateltu, mutta pois jäi tärkeimmät asiat. Laitappa se kankin sahapukin päälle ja kokeile nostaa vaikka sieltä raskaammasta päästä. Sen aiheuttama kuorma on kangen paino. Lisää ET:tä vetämällä kankea sahapukissa vaikka 10cm. Kokeile paljonko kangen paino on lisääntynyt. Kun tarkastelet laakerointia siinä on kaksi tukipistettä, toinen ja se toinen laakeri, sekä akselin välityksellä auton paino joka kuormittaa näitä kahta pistettä. Vaikka sinä kuinka siirteleisit kuormitus pistettä ei auton paino muutu miksikään eikä siellä pisteessä josta ET lasketaan rasitus kasva. Puhut vääntömomentista, mutta momentin aiheuttaa auton paino ei mikään muu. Kun auton alusta on suunniteltu on lähtökohtana auton paino ja erilaisten keskipakovoimien vaikutus laakeri kuormitukseen. Kun auto seioo paikoillaan voidaan ajatella, että kuorman kantaa yksi rulla tai kuula. Mutta asia on muutettu siten, että pyörän pystykallistumaa ulospäin on lisätty ja saatu kuormituksen parempi jakautuminen laakerilla. Kurvatessa kuormitukset muuttuvat laakerien kesken eritavalla. Mutta rasituksen aiheuttaa auton paino ja erilaiset voimat. Tästä voitaisiin puhua vaikka vuosi sillä rakenteet ovat vähän erilaiset merkistä ja tyypistä riippuen ja millaiset ajotarpeet autolle asetetaan suunnittelun lähtökohdasta. Siinä kanki kokeessasi kätesi oli pyörä ja kanki auto. Jos et jaksanut nostaa kankea ylös siirrä ote puoleen väliin, mutta katkaisen kanki otteesi kohdalta ja lisää katkaistupätkä toiseen päähän ja kokeile uudestaan. Toisaalta ei kannata tuhota hyvää kankea :lol: :lol: :lol:

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 3.11.2009 17:25
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Asennussyvyyden vaikutuksesta laakerikuormiin voidaan todellakin kirjoittaa vuosi tai kaksikin, mutta noin lyhyesti:

Asennussyvyys vaikuttaa laakerikuormiin, erityisesti dynaamiseen kuormaan, joka syntyy pyörän pyöriessä.

Pieni asennussyvyyden muutos ei tietenkään kaada sen enempää maailmaa kuin autoakaan.

Aiheetta enempään.

SvS