Kokemuksia halvasta Samarasta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
mikko853
Viestit: 2663
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Tuhoaa Pyöränlaakerit! Miten ihmeessä? Kerro, niin osaan tarkkailla tilannetta.
Höpöjuttuja, liian pieni ET mukamas.
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

joo siis just pyörän ET vaikuttaa painopisteen muutokseen ja sitä kautta vaikuttaa laakerin kestoon. Kuuleman mukaan mm. takuu ei ole korvannu pyöränlaakeria jos samarassa käytetty takavedon renkaita. ihan uskottava selitys minusta.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Liian pieni ET? Saisinko vähän tarkennusta? En millään keksi mitä tuo tarkoittaa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
mikko853
Viestit: 2663
Liittynyt: 3.8.2005 8:51
Paikkakunta: Kotka

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja mikko853 »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Liian pieni ET? Saisinko vähän tarkennusta? En millään keksi mitä tuo tarkoittaa.
Takapotkun vanne tulee lokasuojan kaaresta ulommas kun samaran orkkis. Kuten sulla oli kesällä Finessä takana jotkin aluvanteet joissa suuri et (etuvetoisesta) ja vanteet näyttivät jäävän "syvälle".
Njet problem, normal katastroof :mrgreen:
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

No, nyt selkis. Kyllähän nuo TakaPotkuset vähän erilaisilta tuossa SÄMPYssä näyttääkin mutta kulutelkoon Loagerloita jos haluavat. Kuluvathan ne muutenkin. 8)
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Joo-o, onhan takavedon ja samaran vanteissa 10 mm ET-ero, Samarassakin on kaksirivinen, helvetin iso laakeri etunavoissa ja takanakin taisi olla kohtalaiset laakerit, siinä ei paljon purista jos kuormitus kasvaa hieman.
Ketä oikeasti kiinnostaa kestääkö ne laakerit 150 vai 170 tkm, vaihdettava ne on jokatapauksessa joskus, ikuista laakeria ei ole olemassakaan. Et-muutos pitää olla senttejä jotta se alkaa näkymään laakerien kestossa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Varohan Pöyhöin, ettei Sämpyn takuu raukea!
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

:lol: Jee! Keneltähän lähtisi takuita kyselemään? Onko tietoa? :lol:

Jospa menen itse tästä takuuseen, että ajan tällä niin kauan kun huvittaa. Eikös se kuulostaisi hyvältä takuulta? Ja takaan, että jos SÄMPY ei enää huvita, niin sille kyllä maailmasta löytyy takuulla sopiva ja kunniakas paikka. Nykylainsäädäntö takaa sen. 8)
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Ukki »

Tervehdykset toivottelen.
Se on väärin arvattu, että joku ET:n muutos rikkoisi laakerin, koska massa joka vaikuttaa laakeriin ei kasva. Laakerin kuormitus pysyy samana, joka on pintapainetta.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

Kävin noutaa uuden testikappaleen 21093-20-110, eli vuoden 2000 Samara 1,5i 5-ov.

uusia varusteita ja ominaisuuksia omassa käytössä:
* Bosch ruisku (valmiiksi käyntihäiriöisenä ostettu)
* korkea kojetaulu
* keskuslukitus
* sisävalon viive
* 2000-lukuinen

nykimistä lukuunottamatta ihan mukavan tuntuinen peli, eihän kilometrejäkään ole vielä kertynyt kuin 94 tuhatta.

Piti hankkia talvirenkaat, mutta ostin sitten kokonaisen auton renkaineen ja samalla syyllä pääsin käymään myös Tampereella Lahdesjärven ja Kalevan abc:llä.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
pressa
Viestit: 10485
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja pressa »

Kokeileppa ukki otta rautakanki ja kannatella sitä vaakatasossa keskeltä kiinni pitäen. Kun kanki on tasapainossa pystyt helposti sitä yhdellä kädellä kannattelemaan (tämä on se tilanne kun on oikea et vanteissa) Siirrä kättäsi kolme kämmenen leveyttä keskilinjasta sivuun, kangen painohan pysyy samana mutta voimaa tarvitaan kangen pitämiseen enemmän (nyt ollaan tilanteessa kun on väärä et ).
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Tuo varmaan pitää paikkansa. Tuntematta laakerin rakennetta tuntuisi siltä, että kuormitus ei jakaantuisi tasaisesti. Mitä tuo sitten käytännössa vaikuttaa kestävyyteen, siirtyyhän kuormitus jo kaarteessa ajettaessa pois keskipisteestä.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Liian pieni ET? Saisinko vähän tarkennusta? En millään keksi mitä tuo tarkoittaa.
Terve!

ET on lyhenne saksankielisestä sanasta Einpreßtiefe, suomeksi asennussyvyys, englanniksi off-set.

Se tarkoittaa vanteen keskitason (kuvassa nro 1) ja pyörännapaan (tms.) kiinni tulevan tason (kuvassa 2) etäisyyttä.

Kuva

Asialla on vaikutusta laakerikuormiin, ohjauksen käyttäytymiseen sekä ääritapauksissa myös siihen, että pyörä voi ottaa kiinni lokasuojaan, akselistoon tms.

Kuvan tapauksessa asennussyvyys on positiivinen, joskus harvemmin se voi olla negatiivinenkin, jolloin asennustaso on lähempänä auton keskitasoa kuin vanteen keskitaso.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Ukki
Viestit: 1876
Liittynyt: 3.2.2007 9:00
Paikkakunta: Kajaani

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Ukki »

pressa kirjoitti:Kokeileppa ukki otta rautakanki ja kannatella sitä vaakatasossa keskeltä kiinni pitäen. Kun kanki on tasapainossa pystyt helposti sitä yhdellä kädellä kannattelemaan (tämä on se tilanne kun on oikea et vanteissa) Siirrä kättäsi kolme kämmenen leveyttä keskilinjasta sivuun, kangen painohan pysyy samana mutta voimaa tarvitaan kangen pitämiseen enemmän (nyt ollaan tilanteessa kun on väärä et ).
Tervehdykset toivottelen.
Erittäin hyvin johdateltu, mutta pois jäi tärkeimmät asiat. Laitappa se kankin sahapukin päälle ja kokeile nostaa vaikka sieltä raskaammasta päästä. Sen aiheuttama kuorma on kangen paino. Lisää ET:tä vetämällä kankea sahapukissa vaikka 10cm. Kokeile paljonko kangen paino on lisääntynyt. Kun tarkastelet laakerointia siinä on kaksi tukipistettä, toinen ja se toinen laakeri, sekä akselin välityksellä auton paino joka kuormittaa näitä kahta pistettä. Vaikka sinä kuinka siirteleisit kuormitus pistettä ei auton paino muutu miksikään eikä siellä pisteessä josta ET lasketaan rasitus kasva. Puhut vääntömomentista, mutta momentin aiheuttaa auton paino ei mikään muu. Kun auton alusta on suunniteltu on lähtökohtana auton paino ja erilaisten keskipakovoimien vaikutus laakeri kuormitukseen. Kun auto seioo paikoillaan voidaan ajatella, että kuorman kantaa yksi rulla tai kuula. Mutta asia on muutettu siten, että pyörän pystykallistumaa ulospäin on lisätty ja saatu kuormituksen parempi jakautuminen laakerilla. Kurvatessa kuormitukset muuttuvat laakerien kesken eritavalla. Mutta rasituksen aiheuttaa auton paino ja erilaiset voimat. Tästä voitaisiin puhua vaikka vuosi sillä rakenteet ovat vähän erilaiset merkistä ja tyypistä riippuen ja millaiset ajotarpeet autolle asetetaan suunnittelun lähtökohdasta. Siinä kanki kokeessasi kätesi oli pyörä ja kanki auto. Jos et jaksanut nostaa kankea ylös siirrä ote puoleen väliin, mutta katkaisen kanki otteesi kohdalta ja lisää katkaistupätkä toiseen päähän ja kokeile uudestaan. Toisaalta ei kannata tuhota hyvää kankea :lol: :lol: :lol:
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet :-)
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Asennussyvyyden vaikutuksesta laakerikuormiin voidaan todellakin kirjoittaa vuosi tai kaksikin, mutta noin lyhyesti:

Asennussyvyys vaikuttaa laakerikuormiin, erityisesti dynaamiseen kuormaan, joka syntyy pyörän pyöriessä.

Pieni asennussyvyyden muutos ei tietenkään kaada sen enempää maailmaa kuin autoakaan.

Aiheetta enempään.

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Vastaa Viestiin