Höpöjuttuja, liian pieni ET mukamas.PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Tuhoaa Pyöränlaakerit! Miten ihmeessä? Kerro, niin osaan tarkkailla tilannetta.
Kokemuksia halvasta Samarasta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Njet problem, normal katastroof 

- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
joo siis just pyörän ET vaikuttaa painopisteen muutokseen ja sitä kautta vaikuttaa laakerin kestoon. Kuuleman mukaan mm. takuu ei ole korvannu pyöränlaakeria jos samarassa käytetty takavedon renkaita. ihan uskottava selitys minusta.

- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Liian pieni ET? Saisinko vähän tarkennusta? En millään keksi mitä tuo tarkoittaa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Takapotkun vanne tulee lokasuojan kaaresta ulommas kun samaran orkkis. Kuten sulla oli kesällä Finessä takana jotkin aluvanteet joissa suuri et (etuvetoisesta) ja vanteet näyttivät jäävän "syvälle".PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Liian pieni ET? Saisinko vähän tarkennusta? En millään keksi mitä tuo tarkoittaa.
Njet problem, normal katastroof 

- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
No, nyt selkis. Kyllähän nuo TakaPotkuset vähän erilaisilta tuossa SÄMPYssä näyttääkin mutta kulutelkoon Loagerloita jos haluavat. Kuluvathan ne muutenkin. 

Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Joo-o, onhan takavedon ja samaran vanteissa 10 mm ET-ero, Samarassakin on kaksirivinen, helvetin iso laakeri etunavoissa ja takanakin taisi olla kohtalaiset laakerit, siinä ei paljon purista jos kuormitus kasvaa hieman.
Ketä oikeasti kiinnostaa kestääkö ne laakerit 150 vai 170 tkm, vaihdettava ne on jokatapauksessa joskus, ikuista laakeria ei ole olemassakaan. Et-muutos pitää olla senttejä jotta se alkaa näkymään laakerien kestossa.
Ketä oikeasti kiinnostaa kestääkö ne laakerit 150 vai 170 tkm, vaihdettava ne on jokatapauksessa joskus, ikuista laakeria ei ole olemassakaan. Et-muutos pitää olla senttejä jotta se alkaa näkymään laakerien kestossa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Varohan Pöyhöin, ettei Sämpyn takuu raukea!
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta


Jospa menen itse tästä takuuseen, että ajan tällä niin kauan kun huvittaa. Eikös se kuulostaisi hyvältä takuulta? Ja takaan, että jos SÄMPY ei enää huvita, niin sille kyllä maailmasta löytyy takuulla sopiva ja kunniakas paikka. Nykylainsäädäntö takaa sen.

Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Tervehdykset toivottelen.
Se on väärin arvattu, että joku ET:n muutos rikkoisi laakerin, koska massa joka vaikuttaa laakeriin ei kasva. Laakerin kuormitus pysyy samana, joka on pintapainetta.
Se on väärin arvattu, että joku ET:n muutos rikkoisi laakerin, koska massa joka vaikuttaa laakeriin ei kasva. Laakerin kuormitus pysyy samana, joka on pintapainetta.
Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

- Lada-Jussi
- Viestit: 10249
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Kävin noutaa uuden testikappaleen 21093-20-110, eli vuoden 2000 Samara 1,5i 5-ov.
uusia varusteita ja ominaisuuksia omassa käytössä:
* Bosch ruisku (valmiiksi käyntihäiriöisenä ostettu)
* korkea kojetaulu
* keskuslukitus
* sisävalon viive
* 2000-lukuinen
nykimistä lukuunottamatta ihan mukavan tuntuinen peli, eihän kilometrejäkään ole vielä kertynyt kuin 94 tuhatta.
Piti hankkia talvirenkaat, mutta ostin sitten kokonaisen auton renkaineen ja samalla syyllä pääsin käymään myös Tampereella Lahdesjärven ja Kalevan abc:llä.
uusia varusteita ja ominaisuuksia omassa käytössä:
* Bosch ruisku (valmiiksi käyntihäiriöisenä ostettu)
* korkea kojetaulu
* keskuslukitus
* sisävalon viive
* 2000-lukuinen
nykimistä lukuunottamatta ihan mukavan tuntuinen peli, eihän kilometrejäkään ole vielä kertynyt kuin 94 tuhatta.
Piti hankkia talvirenkaat, mutta ostin sitten kokonaisen auton renkaineen ja samalla syyllä pääsin käymään myös Tampereella Lahdesjärven ja Kalevan abc:llä.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Kokeileppa ukki otta rautakanki ja kannatella sitä vaakatasossa keskeltä kiinni pitäen. Kun kanki on tasapainossa pystyt helposti sitä yhdellä kädellä kannattelemaan (tämä on se tilanne kun on oikea et vanteissa) Siirrä kättäsi kolme kämmenen leveyttä keskilinjasta sivuun, kangen painohan pysyy samana mutta voimaa tarvitaan kangen pitämiseen enemmän (nyt ollaan tilanteessa kun on väärä et ).
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Tuo varmaan pitää paikkansa. Tuntematta laakerin rakennetta tuntuisi siltä, että kuormitus ei jakaantuisi tasaisesti. Mitä tuo sitten käytännössa vaikuttaa kestävyyteen, siirtyyhän kuormitus jo kaarteessa ajettaessa pois keskipisteestä.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Terve!PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Liian pieni ET? Saisinko vähän tarkennusta? En millään keksi mitä tuo tarkoittaa.
ET on lyhenne saksankielisestä sanasta Einpreßtiefe, suomeksi asennussyvyys, englanniksi off-set.
Se tarkoittaa vanteen keskitason (kuvassa nro 1) ja pyörännapaan (tms.) kiinni tulevan tason (kuvassa 2) etäisyyttä.

Asialla on vaikutusta laakerikuormiin, ohjauksen käyttäytymiseen sekä ääritapauksissa myös siihen, että pyörä voi ottaa kiinni lokasuojaan, akselistoon tms.
Kuvan tapauksessa asennussyvyys on positiivinen, joskus harvemmin se voi olla negatiivinenkin, jolloin asennustaso on lähempänä auton keskitasoa kuin vanteen keskitaso.
menestystä
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Tervehdykset toivottelen.pressa kirjoitti:Kokeileppa ukki otta rautakanki ja kannatella sitä vaakatasossa keskeltä kiinni pitäen. Kun kanki on tasapainossa pystyt helposti sitä yhdellä kädellä kannattelemaan (tämä on se tilanne kun on oikea et vanteissa) Siirrä kättäsi kolme kämmenen leveyttä keskilinjasta sivuun, kangen painohan pysyy samana mutta voimaa tarvitaan kangen pitämiseen enemmän (nyt ollaan tilanteessa kun on väärä et ).
Erittäin hyvin johdateltu, mutta pois jäi tärkeimmät asiat. Laitappa se kankin sahapukin päälle ja kokeile nostaa vaikka sieltä raskaammasta päästä. Sen aiheuttama kuorma on kangen paino. Lisää ET:tä vetämällä kankea sahapukissa vaikka 10cm. Kokeile paljonko kangen paino on lisääntynyt. Kun tarkastelet laakerointia siinä on kaksi tukipistettä, toinen ja se toinen laakeri, sekä akselin välityksellä auton paino joka kuormittaa näitä kahta pistettä. Vaikka sinä kuinka siirteleisit kuormitus pistettä ei auton paino muutu miksikään eikä siellä pisteessä josta ET lasketaan rasitus kasva. Puhut vääntömomentista, mutta momentin aiheuttaa auton paino ei mikään muu. Kun auton alusta on suunniteltu on lähtökohtana auton paino ja erilaisten keskipakovoimien vaikutus laakeri kuormitukseen. Kun auto seioo paikoillaan voidaan ajatella, että kuorman kantaa yksi rulla tai kuula. Mutta asia on muutettu siten, että pyörän pystykallistumaa ulospäin on lisätty ja saatu kuormituksen parempi jakautuminen laakerilla. Kurvatessa kuormitukset muuttuvat laakerien kesken eritavalla. Mutta rasituksen aiheuttaa auton paino ja erilaiset voimat. Tästä voitaisiin puhua vaikka vuosi sillä rakenteet ovat vähän erilaiset merkistä ja tyypistä riippuen ja millaiset ajotarpeet autolle asetetaan suunnittelun lähtökohdasta. Siinä kanki kokeessasi kätesi oli pyörä ja kanki auto. Jos et jaksanut nostaa kankea ylös siirrä ote puoleen väliin, mutta katkaisen kanki otteesi kohdalta ja lisää katkaistupätkä toiseen päähän ja kokeile uudestaan. Toisaalta ei kannata tuhota hyvää kankea



Meijän Ukki tietää vanhasta Ladasta melkein kaiken, kun sen velipoika on nähnyt jälet 

- Sdelano v SSSR
- Viestit: 2282
- Liittynyt: 12.4.2006 1:00
- Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Terve!
Asennussyvyyden vaikutuksesta laakerikuormiin voidaan todellakin kirjoittaa vuosi tai kaksikin, mutta noin lyhyesti:
Asennussyvyys vaikuttaa laakerikuormiin, erityisesti dynaamiseen kuormaan, joka syntyy pyörän pyöriessä.
Pieni asennussyvyyden muutos ei tietenkään kaada sen enempää maailmaa kuin autoakaan.
Aiheetta enempään.
SvS
Asennussyvyyden vaikutuksesta laakerikuormiin voidaan todellakin kirjoittaa vuosi tai kaksikin, mutta noin lyhyesti:
Asennussyvyys vaikuttaa laakerikuormiin, erityisesti dynaamiseen kuormaan, joka syntyy pyörän pyöriessä.
Pieni asennussyvyyden muutos ei tietenkään kaada sen enempää maailmaa kuin autoakaan.
Aiheetta enempään.
SvS
Sdelano v SSSR
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
***
Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!