Kokemuksia halvasta Samarasta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Käsitykseni mukaan VW:llä tai ranskalaisilla ei ole ollut tekemistä Samaran suunnittelun kanssa.

Sen sijaan Samaran suunnitelussa lienee ollut mukana samoja tahoja, jotka tekevät suunnittelua myös VW:lle. Porschen suunnittelutoimisto (moottori ym.) ja ZF Friedrichshafen AG (vaihteisto ym.) ovat näistä tärkeimmät.

Monet Samaran tekniset ratkaisut ovat hyvin "saksalaisia".

Myöhemminkin on saksalaista tietoa käytetty hyväksi: AxTec-järjestelmä on erittäin samankaltainen Boschin kaasutinohjausjärjestelmän kanssa ja Ladojen nykyiset moottorinohjausjärjestelmät ovat Boscheja tai niiden kopioita.

Veli Lesnaja Sobaka kirjoituksesta saa käsityksen, että Samaran huollot olisivat jotenkin hankalia. Itse olen asiasta täsmälleen päinvastaista mieltä; helppohuoltoisempia on harvassa.

menestystä

SvS
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Myös oman käsitykseni mukaan Samara on helppohuoltoinen ja taloudellinenkin auto. Ajettavuus on ihan hyvä kunhan alustaa vähän jäykentää ja ohjausta vähän nopeuttaa pienemmällä ratilla. Luotettavuus on erinomainen (GM ruisku). Mukavuus ohjaamoäänet mukaan lukien sekä turvallisuus ovat tämän päivän mittapuun mukaan heikkoja.

Joskus on tosin tarvinnut korjata pikku vikoja.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
fordvaltonen

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja fordvaltonen »

Pari iltaa on nyt pantu uutta peltiä halpaan Samaraan. Takapuskurin ja korin väliin 17 vuoden aikana kertynyt kura oli tehnyt tehtävänsä ja osa luukun pohjaa ja sivuja oli mätinyt pois. No, liekö huonoa huolen pitoa, tässähän oli ostettaessa viime sykysynä vähän sammaltakin pinnassa :lol:. Valmista kuitenkin tulee kunhan huomenna saan vielä puskurin paikalleen.

Öljyt ja suodatin tuli nekin alkuviikosta vaihdettua ja muutenkin katteltua että kaikki on kunnossa, nastatkin on jo alla.

Axtecista ei ole vieläkään pahaa sanottavaa, penkit on hyvät(rego) ja ratillakin pärjää vaikka se pienempikin olla voisi. Nitinät ja natinat, niitäkin on mutta kuka meistä olisi täydellinen?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Mitäs Vekotinta tuossa edellisessä kuvasit? Axtec ainakin, mutta miltä vuodelta ja mikä koppa? Mikä kone?
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
fordvaltonen

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja fordvaltonen »

Samara sedan 1,5 vuodelta 1992, punainen(sävy 127), sisältä harmaa, penkeissä lisäksi sinistä ja punaista raitaa.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kohtalotovereita siis. Tuo minun SÄMPYni kaksoisveli on juuri tuota tuota vuosikertaa ja laatua. Eli siis tuo varaosa SÄMI.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

fordvaltonen kirjoitti:Pari iltaa on nyt pantu uutta peltiä halpaan Samaraan. Takapuskurin ja korin väliin 17 vuoden aikana kertynyt kura oli tehnyt tehtävänsä ja osa luukun pohjaa ja sivuja oli mätinyt pois.
Moi,

Tein samaraan takapyörien taakse matalahkot roiskeläpät estämään kuran lentämistä suoraan auton takakulmiin ja auton pohjaan. Kun kura ja vesisuihku pääsee lentämään vapaasti aiheuttaa se auton takakulmien ruostumista. Vanhassa autossa, jossa ruostesuojaus on heikentynyt, voi korroosion eteneminen olla nopeaa. Takaikkunakin voi pienimmillä nopeuksilla pysyä roiskeläppien ansiosta puhtaampana.

Ostin Motonetista yhden ison roiskeläpän josta sitten otin kaksi noin 15 cm korkuista palaa. Kotoa löysin sopivaa lattarautaa kiinnikkeiksi, niissä olivat reiätkin valmiina. Vielä pitäisi löytää pienet kiinnityspultit joilla roiskeläpät kiinnitetään autossa valmiina oleviin paikkoihin. Kun auton perä on korotettu, lienee takapyörien taakse jäävän vielä riitävästi tilaa joista enimmät kurat pääsevät lentämään takana ajavien silmille. :lol:
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Mutis
Viestit: 131
Liittynyt: 9.11.2008 20:45
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Mutis »

kannattaa öljytä kaaret ja ajaa pölysellä tiellä... vanhat ihmiset tota aina tuputtaa. kyllähän se auttaa. tulee hemmetin hyvä suojakerros.
fordvaltonen

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja fordvaltonen »

Mulla on Samarassa kanssa takaroiskeläpät, laitoin viime kesänä. Silloin jo katselin että mätää oli mutta en saanut aikaiseksi korjailla aiemmin :oops:
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Roiskeläppäfanaatikkona olen iloinen kun huomaan muidenkin kiinnittävän huomiota roiskeläppien hyödyllisyyteen.

Itse teen läpät yleensä autojen lattiamatoista. Sedanissa niiden etu on valtava. SÄMPY -kokemusosiossa on pitkät paminat Sedanin takapään ruostumisesta ja modifioinnista, joten en kertaa niitä tähän.

Kuraläppäisyys kannattaa aina. :wink:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Mutis
Viestit: 131
Liittynyt: 9.11.2008 20:45
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Mutis »

autot matänee käsiin kun ei koskaan öljytä pohjaa ja koteloita...
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Olisiko kunnon pohjien teko parempi? Kiveniskumassa, kotelosuoja, alustamassa, tarvittaessa pohjamaali...
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Edelläkirjottaneen pihasta löytyy yksi auto jota on taatusti öljytty...koko pohja mustan, pehmeän ja öljyisen kuran peitossa, näyttää hyvältä mutta pohja on alta läpilaho :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
Mutis
Viestit: 131
Liittynyt: 9.11.2008 20:45
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Mutis »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Olisiko kunnon pohjien teko parempi? Kiveniskumassa, kotelosuoja, alustamassa, tarvittaessa pohjamaali...
et pääse laittamaan koteloihin mitään maalia(esin.helmakotelot)! ja öljy hylkii vettä. esim takapyörän kotelot ruiskii öljyllä, senjälkeen pölyiselle tielly pärräämään, niin vola! hyvä vettä hylkivä ja ruostumista estävä kerros. ja kuinkamoni oikesati jaksaa mennä sinne auton alle ja hioa pellit kiiltäviksi. sitten pohjamaalit sun muut. ei kukaan. kotelot pitäisi öljytä pari kertaa kesässä.

turha ruveta väittelemään tuosta asiasta minun kanssa.
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Vuosi on 2009 ja sellainen ihme keksintö kuin kotelosuojakin on keksitty kaikkien koteloiden sisään. Pysyy kiinni, kerta riittää suojaukseksi, kiipeää peltien väliin jopa kymmenen senttiä mitä ei öljy ei paljon tee eikä maksa juuri mitään. Suojaa ruosteelta erinomaisen hyvin vuosikausia.
Kotelosuojan voi myös vetää puhtaisiin pyöräkoteloihin ja sen päälle haluamansa kerros kiveniskumassaa. Kestää.

Tästä voidaan väitellä vaikka kuinka pitkään. Nuo s**tanan öljyjutut on suoraan sota-ajalta kun muuta ei ollut käytettävissä. Missään muualla maailmassa kukaan ei "suojaa" autojaan joillain helvetin öljyllä paitsi tässä pikkuisessa suomenmaassa..

Noita öljyttyjä autoja on sitten mukava hitsailla kun taianomaisen öljyn vaikutus on loppunut hyvinkin nopeasti ja koko pohja on senttien paksuisessa öljy/kurapaskassa. Kukaan itseään kunnioittava hitsari ei hitsaa öljyttyjä autoja. Öljy kuuluu moottoriin ja oikeat aineet pohjaan.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Vastaa Viestiin