Sivu 82/218

Lähetetty: 18.12.2006 10:27
Kirjoittaja Jaska HKI
Tänään Porvoon moottoritiellä pissapoika lopetti pelittämästä.Aika huono paikka.Eräällä Essolla irroitin takapissapojan ja siirsin sen rikkoutuneen tilalle.Vaati hieman sorminäppäryyttä kun yhdellä sormella piti tukkia pissapojan säiliön imuputken reikä (säiliö oli täynnä nestettä) samalla aikaa kun ehjää pissapoikaa laitoin paikolleen.

Lähetetty: 20.12.2006 12:38
Kirjoittaja Jaska HKI
Eräältä autoammattilaiselta kuulin tänään,että kannattaa joskus kurkistaa 110:n etulokareiden alle."siellä missä käytetään koriteippiä on voitu käyttää maalarin teippiä"...sama kait millä se reikä tukitaan kun eihän se sieltä näy :lol: :lol:

Lähetetty: 20.12.2006 17:58
Kirjoittaja Sepesusi
Jaska HKI kirjoitti:Eräältä autoammattilaiselta kuulin tänään,että kannattaa joskus kurkistaa 110:n etulokareiden alle."siellä missä käytetään koriteippiä on voitu käyttää maalarin teippiä"...sama kait millä se reikä tukitaan kun eihän se sieltä näy :lol: :lol:
Mulla oli laitettu maalarinteippiä,oli jo ruostetta alla :evil:

Lähetetty: 21.12.2006 15:23
Kirjoittaja samara88
Olen tässä jäänyt miettimään, että minne MikkoPKP on hävinnyt? Ei näyttäisi kaveri enää pahemmin kirjoittelevan tällä foorumilla tai sitten en vain ole huomannut...

Lähetetty: 21.12.2006 22:53
Kirjoittaja Lada-Jussi
olisko mikkokin siirtynyt paremmille foorumeille? :lol: :wink:

Lähetetty: 22.12.2006 13:55
Kirjoittaja KSE 1995
Jaska HKI kirjoitti:Ajotietokoneissa malleihin Vaz 2110,211,2112 (lada 110 kaikki mallit)on
tavattu seuraavanlaista vikaa:

-kello ei pysy ajassa,vaan edistää
Kellon käyntiä pystyy säätämään. Asetustilassa voi niillä ylös / alas-nuolilla korjata vuorokautista virhettä 0.5 sekunnin portain välillä -29.5 - + 29.5 s.

Minulla kello käy tosi tarkasti.

Lähetetty: 27.12.2006 8:28
Kirjoittaja ff8728
Vajaa viikko sitten (20.12)110:n venttiilinsäätöön vein jyväskylän deltaan, pari tuntia meni 170 euroa. Huoltomies totesi että on edessä nokka-akselin vaihto, yksi pakoventtiilin avaava nystyrä kulunut olemattomiin. No, lata on tavallaan ajokiellossa akselin vaihtoon asti (12.1). Mietin vaan tuota nokka-akselin ikää, miten usein ne menee rikki, mun hb-01 ladalla ajettu 151000 km, itse ajanut. Onkohan toi minun latan nokka-akseli tehty esim. katajapuusta. Asentotunnistin vaihdettiin katsastukseen syksyllä.

Lähetetty: 27.12.2006 9:30
Kirjoittaja ladamaster
ff728: mitä öljyjä olet käyttänyt? Hajoaa nokka-akselitkin "paremmista" merkeistäkin.
Entisessä Audisani meni nokka-akselit 180 tkm kohdilla. Jotta remontti olisi ollut hyvä, olisi ollut suotavaa vaihtaa kannet toisenlaisiin hintaan n. 8000 €!

Tuolla aikataululla ehtisi ehkä hankkia akselin idästäkin?

Lähetetty: 27.12.2006 9:44
Kirjoittaja ,_,/ukka
Takavedossa nokka-akseli kai kuluu "takaiskutonta" öljynsuodatinta käytettäessä. Vääräntyyppisellä öljynsuodattimella öljykanavat valuvat auton seistessä tyhjäksi ja nokka-akseli pyörii käynnistyksen yhteydessä hetken ilman voitelua.
Mikä lie tilanne 110/Samarassa???

,_,/ukka

Lähetetty: 27.12.2006 11:02
Kirjoittaja ff8728
Käytän mobil 5w-50, vaihtoväli n.10000 km. "Tilasin" akselin deltan kautta 162 euroa.

Lähetetty: 27.12.2006 15:41
Kirjoittaja Jaska HKI
Öljynvaihtoväliksi meni vuosi kun tuli niin vähän kilometrejä.Nyt niitäkin alkaa tulla vajaa sata päivässä.Olen käyttänyt Mobil ykköstä,joka voitti TM:n testin.Kone varmaan hyvässä iskussa 35 000km jälkeen kun ei juuri öljyä syö.

Lähetetty: 27.12.2006 19:14
Kirjoittaja samarai
Tossa meidän 110:ssä alkoi venttiilikoneisto (ilm. hydraulinostaja?) naputtaa öljynvaihdon jälkeen ja johtui viallisesta öljynputsarista (Virosta ostettu venäläinen putsari). Olisi varmaan mennyt nokka siitäkin jos ei olisi heti vaihdettu toiseen ja toimivaan.

Tossa viallisessa putsarissa ei ollut juuri yhtään öljyä sisällä kun otettiin se irti.

Lähetetty: 28.12.2006 9:04
Kirjoittaja ff8728
Olikohan mullakin ilman sitä venttiiliä oleva suodatin, todennäköisesti. Sain pari suodatinta varaosaliikkeestä erään kaupan peruuntumisen johdosta, nyt on se toinen suodatin menossa. kiireesti on vaihdettava suodatinta. Ihminen penkoi ne suodsttimet varaosakaupan takahuoneesta, muistaakseni niissä luki lada samara.

Lähetetty: 28.12.2006 12:42
Kirjoittaja pinpate
Mukava tulla mukaan vireästi kirjoittelevaan porukkaan! Rekisteröidyin tänään. Foorumia olen tutkinut jo kuukausia ja oppinut paljon.
Ajokki on nyt 1600 km ajettu 110 HB.
Mielenkiinnosta meistin auki alkuperäisen öljysuodattimen. Havainnot:
Öljyn takaisinvirtauksen estää ohuesta kumista tehty jousikuormitettu läpyskä joka näkyy kierteitettyä keskireikää ympäröivistä pikkureijistä.

Suodatinpaperi oli laskostettu liian tiiviisti (viereiset pinnat vastakkain) joten tehollinen suodatuspinta-ala pienenee olennaisesti.
Ohivirtausventtiili oli kumitulppa, joka suodattimen tukkeutuessa jollakin paineella avautuu.

Johtopäätös: En käyttäisi alkuperäistä suodatinta kovin monta tuhatta kilometriä!

Edit: Ohivirtausventtiili osoittautui todellisuudessa myös jousikuormitetuksi kumitiivisteiseksi venttiiliksi. Avautumispaine on tuntematon, mutta yritän vielä edes suuruusluokan selvittää.

Lähetetty: 28.12.2006 16:52
Kirjoittaja ,_,/ukka
Idän Ihme 1 kirjoitti:Vertailuna itsellä ei ole ilmennyt mitään vikaa nokka-akselissa. :)
Käyppä kysymässä Delta-autosta, eiköhän siitä sen verran vikaa löydy, että vaihtaa pitää :lol:

,_,/ukka