Kokemuksia halvasta Samarasta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

Kävin kaverin kanssa koeajamassa sen Samaran jonka hinnasta kyselin tuolla yleisellä puolella.

Kyseessä oli siis vuoden -96 neliovinen viisotperä jossa oli 1.5 litranen ruisku, uudempi kojelauta ja airbag.

Olin erittäin positiivisesti yllättynyt! Olen kerran aikasemmin ajanu samaralla ja se oli kaverin 1.3 litranen kaksovinen, ja tän tuntu oli jotenkin ihan erilainen. Ohjaustuntuma oli hirmu jämäkkä ja muutenkin autoa oli ilo ajaa. Se myös jotenkin tuntu aika isolta.

Voisin jopa sanoo, että auto tuntu ihan oikeelta modernilta autolta.

Kokemus oli sen verran positiivinen, että jos tulee autontarvetta tulevaisuudessa, etsin juuri vastaavan käsiini, sillä hintalaatusuhde oli mitä mainioin.

Oikeestaan nyt harmittaa ettei Suomessa myydä tuota venäläistä face-liftattua mallia.

Mun mielestä Samaran ulkonäkö on muuten sietänyt ajan hampaan nakertelua huomattavasti paremmin kuin 110n. Varsinkin Eurosamaran, niillä korinvärisillä puskureilla.

Mitäs mieltä te ootte?
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1984
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Lada Ladana ja auto autona. Samara on säälittävä puolenvälin tekele. Ei tarpeeksi Lada Ladaksi, eikä tarpeeksi auto ollakseen auto. Tämä on MINUN mielipide.
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
jasu35
Viestit: 582
Liittynyt: 3.10.2003 14:35
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja jasu35 »

No,no vanja-eno,ostappas itelles yks oikein luksus samariini niin huomaat nauttivasi ajamisesta. :lol:
FIAT Stilo 115 JTD, VW LT -83.
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Vanja-eno kirjoitti:Lada Ladana ja auto autona. Samara on säälittävä puolenvälin tekele. Ei tarpeeksi Lada Ladaksi, eikä tarpeeksi auto ollakseen auto. Tämä on MINUN mielipide.
Sattuvasti sanottu
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2698
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Itse olen muutamaa Samaraa koeistunut ja -ajanut ja todennut että siinä olisi minulle varsin näppärä kehonliikuttamisväline, mutta jää vaan haaveeksi. Minä en nimittäin taivu Sammyn suunnittelussa käytettyyn standardiin ollenkaan. Ongelmat johtuvat lähinnä pituudestani (186 cm), josta syystä ratti on sylissä, pää on katossa ja mittaristosta jää 60-120 km/h:n alue ratin taakse piiloon eli juuri se yleisimmin käytettyt nopeudet.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
jasu35
Viestit: 582
Liittynyt: 3.10.2003 14:35
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja jasu35 »

Jaakkima kirjoitti:Itse olen muutamaa Samaraa koeistunut ja -ajanut ja todennut että siinä olisi minulle varsin näppärä kehonliikuttamisväline, mutta jää vaan haaveeksi. Minä en nimittäin taivu Sammyn suunnittelussa käytettyyn standardiin ollenkaan. Ongelmat johtuvat lähinnä pituudestani (186 cm), josta syystä ratti on sylissä, pää on katossa ja mittaristosta jää 60-120 km/h:n alue ratin taakse piiloon eli juuri se yleisimmin käytettyt nopeudet.
No kylläpä 2 cm vaikuttaa paljon? :shock: itse olen 184cm ja saan juuri samaraan itselleni varsin hyvän ajoasennon toisin kuin takaveto ladassa jossa saa ajaa sääret väärällään tai sitten kurotella rattiin. :?
FIAT Stilo 115 JTD, VW LT -83.
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Ladaa ajetaan nii monella tapaa että ei tosikaan. Mut joo oha penkissä säätöö. Mut kyl se ergonomia yms. on tuntematon käsite. 110 en tiä kun en oo ajanut.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Avatar
Jaakkima
Ylläpito
Viestit: 2698
Liittynyt: 24.9.2003 17:08
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jaakkima »

Takatuuppareissakin on eroa tuon ergonomian suhteen. Esim. nappiksessa saan ajaa sääret väärällään, mutta 07:ssa ei tarvi, vaan ajoasento melko hyvä. Ero tulee lähinnä penkistä, se on 07:ssa korkeampi kuin nappiksessa. Mutta fiilikset noissa on ihan erilaiset,nappiksen eduksi.
Kalusto:
Lempi

КОПЕЙКА
Connecting People
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Meikäläinen joutuu 193cm pitkänä yleensä pujottautumaan autoon lukuunottamatta juuri Ladaa jossa ratti on korkealla ja varsinkin kun se on rallisellainen, niin sopii pitemmätkin kintut paremmin mukaan eikä tarvi niin vääräsäärisesti ajaa. :wink:
Samaran kuskinpukilla en ole koskaan istunutkaan joten arvailuksi menee, mutta matalalla olevan ratin tähden ei sinne taida pitempi immeinen ihan heittämällä mennä? :?
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

jossain konelan uutisissa oli kerrottu että joku koripalloilija yli 190 cm pitkä oli ostanut itselleen uuden samaran, joten kyllä sinnekin mahtuu :shock: :? 8) :D

olen tässä nyt pari päivää tyypittänyt äitin 2001 Samaraa 3-ovinen 1,5i euro-3, samalla siinä testaillut BK-16 ajotietokonetta. Tehoa on jo ihan liikaakin, auto sätkii käsissä aivan hulluna, ero 1300 kaasutin laitteeseen (ei katti) on valtava, vanhaa saa polkea ihan oikeesti. Euro-3 samarassahan on 76 hv, US-83 GM ruiskuisessa 71 hv. kun nyt jossain välissä pääsee ihan testailemaan tota GM versiotakin näkee erot.

itse pidän samaraa vähän tylsän näköisenä, mutta menettelee kuitenkin, etuveto on vähän häirinnyt, mutta siihen on tottunut ja alkaa toi teini-ikä jäämään niin ei enää tee mieli luistatella perää joka paikassa.

mietin juuri tuolla ajellessani kuinka sääli on ettei Samara-2 mallia tuoda Suomeen. jos se vähän 110 halvempana olisi myynnissä niin paljon mieluummin Samaran ostaisin, se on monilta osin 110:ä tyylikkäämpi ajopeli.

BK-16 ajotietokoneesta sen verran että vaikuttaa mielenkiintoiselta laitteelta ja näyttää hyvältä tuossa korkeassa kojelaudassa. harmi ettei laite käy vanhempiin samaroihin, vain Euro-3 malleihin.
näyttäisi vielä siltä ettei laitteen kalibrointikaan ole täysin korjannut kulutuslukemia, ja polttoaineen määrä pitäisi kans asettaa kohdalleen. Asentaminen korkeaan kojelautaan on vaikeaa kun liittimet pitää tehdä itse ja näpertää kiinni sinne tänne. Samara-2 mallisessa "euro" kojelaudassa pitäisi oleman valmis liitin tietokonetta varten.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

tänään sain startin kiinni -95 ruisku-samaraan, vielä tarvis saada jäähdytysnesteen lämpötilan anturi se on rikki, se vaikuttanee aika hyvin käynnistyvyyteen, ohjainlaite luulee että kone on kuuma, vaikka näin pakkasella se on erittäin kylmä.

Koko viikonlopun olen leikkinyt ja testaillut BK-16 ajotietokonetta, sain siihen jopa valonkin, kertyi paljon mielenkiintoista kokemusta laitteen asennuksesta, tarvii kirjoittaa aiheesta, jos ei nyt kirja, niin ohjeet ainakin... kun vaan ehtii.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
R-J
Viestit: 1691
Liittynyt: 24.7.2004 3:44
Paikkakunta: Näläkämoan peäkaupunki

Viesti Kirjoittaja R-J »

Mitäs toimintoja moisessa on verrattuna näihin 110in kompuuttereihin? Onko yhtä monipuolinen laite? Onnistuuko vikakoodien nollaus tms.?
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

R-J kirjoitti:Mitäs toimintoja moisessa on verrattuna näihin 110in kompuuttereihin? Onko yhtä monipuolinen laite? Onnistuuko vikakoodien nollaus tms.?
kaikki samat toiminnot löytyy, erot on vain laitteen ulkomuodossa ja asennusjohdoissa, näyttökin on samanlainen. Tosin en kyllä saanut vikakoodeja poistumaan vaikka ohjeen mukaan sen tein, ilmeisesti vikakoodit tuli samantien takaisin, sillä en tehnyt mitään korjaustoimenpiteitä. Näytti heti alkuunsa kahta koodia jotka viittaa vääriin jännitteisiin kahdessa eri anturissa. Auto kyllä toimii ihan ok.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
R-J
Viestit: 1691
Liittynyt: 24.7.2004 3:44
Paikkakunta: Näläkämoan peäkaupunki

Viesti Kirjoittaja R-J »

Miten niin Lada ei ole moderni auto? Saahan siihen ajotietokoneenkin. Jolla voi nollata vikakooditkin. Vääräleuat kyllä tosin todennäköisesti kommentoisivat jotain tuosta vikakoodien nollausmahdollisuudesta, en tiedä. :?
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Kiva se o varmaa nollata nii ei niistä tuu sanomista katastuksessa.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Vastaa Viestiin