Sivu 9/12

Lähetetty: 3.2.2006 17:14
Kirjoittaja Lada-Jussi
samarai kirjoitti:no tässä natsaa takamoottori ja tuotantoauto - nimittäin ensimmäinen sarjatuotantoauto Venäjältä (siis ennen CCCP:tä) - Jakovleva-Freze vuodelta 1896 :)

http://retro.allvrn.ru/tales/img/first2.jpg

http://retro.allvrn.ru/tales/first.htm

On sitä kapitalistisella Venäjällä osattu joskus autoja tehdä. :lol:
joo tota ei käy kiistäminen :D olen lähinnä perehtynyt Neuvostososialismin suuriin saavutuksiin, mutta olihan tuossa linkeissä ihan hyvät perustelut asialle.

Lähetetty: 5.2.2006 7:55
Kirjoittaja samarai
Beech Plainsman :

http://www.zone.ee/j-page/33.jpg

tässä 4-syl. takamoottorissa on erikoista se, että se tuottaa tarvittavan sähkön- jokaista pyörää vetävää omaa sähkömoottoria varten! (on proto)

SZA (Zaz proto/lasikuitukorilla) -takamoottoriauto:
http://www.estpak.ee/~ws003a/pix/59-97.JPG


Ligier JS2:
http://gtfrance.free.fr/ligier.html


Hino Contessa 900 Sprint (WANHA!! mutta sprintiä ei ollut)

http://auta5p.car.cz/katalog/hino/conte ... int_01.htm
http://www.hinosamurai.org/Contents/con ... int_e.html


Goggomobil (WANHA!!, mutta hyvät Glas sivut -löytyy kaikki Goggomobil- autot):

http://www.glasclub.org/publ_en/gal/galer.htm

Pari erikoisempaa Skodaa:

Skoda 110 GT:
http://sweb.cz/knerf/Zdroje/skoda/110GT.jpg
Skoda 130 RS/A5
http://sweb.cz/knerf/Zdroje/skoda/130RS.jpg
ŠKODA 1600/1800 B5
http://sweb.cz/knerf/Zdroje/skoda/1500.jpg
ŠKODA 2000 MI TURBO
http://sweb.cz/knerf/Zdroje/skoda/2000.jpg

Lähetetty: 17.8.2006 10:05
Kirjoittaja samarai
Päivitetääs taas välillä tätäkin listaa 8)

Mites tää Sport Coupe Mosse 2141 :roll:

tosta kuvasta päätellen väittäisin että moottori olisi akselin takana..ei tietysti saa tosta varmuudella selvää :?

albumi

Lähetetty: 18.9.2006 1:58
Kirjoittaja samarai
ei takamoottoriauto - mutta en viitsinyt avata uutta topikkia "etumoottoriautoille" :wink:

Phänomen

valmistaja:
Phänomen Fahrradwerke Gustav Hiller 1907—10
Phänomen-Werke Gustav Hiller Ag 1910—27

löytyy Lahden seudulta toi kuvan yksilö.

4-sylinterinen ilmajäähdytetty 1536 cm³:n moottori, ketjuvetoinen etupyörä, pituussuuntainen ohjaus-tanko, jossa vipuja eri toiminnoille + planeettavaihteiston ohjaus.

Re: Takamoottoriautoja

Lähetetty: 6.3.2013 18:24
Kirjoittaja Pavlovits
Tässä hyviä kuvia joistakin takamoottoriautoista:
http://www.motor-klassik.de/oldtimer/au ... 56700.html

Re: Takamoottoriautoja

Lähetetty: 7.3.2013 11:56
Kirjoittaja wileeni
Ompa jäänyt mielenkiintoinen ketju tähän asti lukemati. Oma häpeä.
Jos kerran 2-moottoriauto kelpaa, niin VW Golf.
Oliko Letukan Corvair jo listattu ?
Jalta taisi tulla kahessakin yhteydessä. Vaan olihan sitä (ainakin) kahta malliakin. Pikkufiiua muistuttava ja sitten vähän isompi Zaporoshets, joka oli vähän NSU Printsin näköinen.
RPB
Tiara

Re: Takamoottoriautoja

Lähetetty: 7.3.2013 12:13
Kirjoittaja wileeni
Löysipä silmä toisella lukemalla Corvairin. Empä siis sitä ala omimaan. Vaan kelpaisko Fiat multipla ?

Re:

Lähetetty: 7.3.2013 20:54
Kirjoittaja volga m22
samarai kirjoitti:ei takamoottoriauto - mutta en viitsinyt avata uutta topikkia "etumoottoriautoille" :wink:

Phänomen

valmistaja:
Phänomen Fahrradwerke Gustav Hiller 1907—10
Phänomen-Werke Gustav Hiller Ag 1910—27

löytyy Lahden seudulta toi kuvan yksilö.

4-sylinterinen ilmajäähdytetty 1536 cm³:n moottori, ketjuvetoinen etupyörä, pituussuuntainen ohjaus-tanko, jossa vipuja eri toiminnoille + planeettavaihteiston ohjaus.
olikos se niin että phänomen-robur tehdas tuotti kuorma autoja saksan armeijalle vuoteen 45 asti, johtajanahan oli rudolf hiller josta nimestähän voi päätellä jotain :shock:

Re: Takamoottoriautoja

Lähetetty: 8.3.2013 0:22
Kirjoittaja samarai
Tämän sivuston mukaan Phänomen valmisti Wehrmachtile kahta mallia kuorma-autoa:

Phänomen 25 H
Phänomen Granit 1500

Vuoden 1957 alussa yhtiön nimi muutettiin: VEB Robur Werke Zittau, koska yhtiön perustajan Hillerin perilliset ei suostunut uuden yhtiön käyttää "Phänomen" merkkiä.
http://en.wikipedia.org/wiki/Robur_(truck)

Re: Takamoottoriautoja

Lähetetty: 8.3.2013 9:35
Kirjoittaja Pavlovits
Tuon laittamani kuvalinkin NSU Wankel Prinz Spideriä en muistanut takamoottoriseksi vaikka kerran melkein pääsin ajamaan sellaista.
Tuommoinen Tucker olisi myös aika makea."Elikkäs olis myynnissä..."
http://www.motor-klassik.de/szene/ameli ... 67263.html

Re: Takamoottoriautoja

Lähetetty: 8.3.2013 10:34
Kirjoittaja jimi
Manic gt, tekniikka perustuu Renaultin 1300:seen

Re: Takamoottoriautoja

Lähetetty: 10.3.2013 14:04
Kirjoittaja wileeni
Pavlovits kummastelee englantilaisten takatyöntöisten vähäisyyttä. Voisiko syy ainakin osittain olla siinä, että toisen maailmansodan jälkeen kärsittiin Euroopassa kovaa plaa metalleista. Englantiin jäi jumalaton määrä jenkkien sälää, jota ei enää rapakon takana kaivattu. Brittein saarethan olivat amerikkalaisille "ponnahduslauta" Hitun kurmoottamiseen. Eihän kardaani tunneleineen nyt niin runsaasti metallia vie, mutta muistammehan, että korirakenteenakin jouduttiin käyttämään puuta, kangasta ja jonninmoista muovia.
Muutoin, tuttavani joka aikoinaan toi vanhoja brittiautoja Suomeen, kertoi Roverillakin olleen takatuuppari. Mallia tai merkintää hän ei muistanut.

Re: Takamoottoriautoja

Lähetetty: 10.3.2013 14:54
Kirjoittaja Pavlovits
Sen Takatuuppariroverin täytyy olla se kaasuturbiinikokeilu, joka kävi aikanaan 50-luvulla Suomessakin. En tiedä tehtiinkö niitä enempää kuin se yksi kappale. Melkein väittäisin, että muita takamoottorirovereita ei ollut.

Re: Takamoottoriautoja

Lähetetty: 10.3.2013 23:20
Kirjoittaja samarai
Pohjois-Irlanti/USA iso takatuuppari DeLorean DMC-12 ei vielä tällä listalla ollut.

Roverilta löytyi tällainen keskimoottori V8 "Leyland Eight GE / Rover P6BS" prototyyppi:
http://www.britishv8.org/articles/leyla ... elease.htm

Re: Takamoottoriautoja

Lähetetty: 12.3.2013 11:55
Kirjoittaja wileeni
Siata Spring. Lienee jotain: "Sosieetti Italomakaroni Auto Transportti Assosieissöni", tai vast (vrt.FIAT).
Ajanut en moisella ole koskaan, en edes kyytillään ollut. Yritän skannata kuvan nakkisormillani. Jos ei onnistu, niin katso Mobla 6/05, s. 19. Ompa niin Rollswagenin näköinen, että olisin väittänyt Kuplan pohjalle pusatuksi. Vaan on silkkaa Fiiua, kasipätkän tekniikkaa.
Gruppo Fiat Finlandian (silloiselle) puheenjohtajalle varmaan joskus viime vuosituhannella lähetin vanhan autolehden, jossa oli jonkun Fiiun koeajo. Vastineeksi lupasi hän muutaman kerholehdykäisen lähettää. Eipä ole näkynyt, välimerellistä toimintaa ?


Kuva