Sivu 9/11

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta - Silli

Lähetetty: 5.3.2023 15:02
Kirjoittaja pressa
P0422 on katalysaattorin teho eli valvonta lambdan arvo liian lähellä säätölambdan arvoa. Helpoin ja nopein korjaus on laittaa noin 4mm korkeat prikat sen kakkoslambdan alle. Mutta jos päästöissä on vikaa niin saattaa ihan oikeasti olla katalysaattorikin sitten rikki. Toki omassa oli kolmasosa sisuksista pois, eikä siltikään vielä puhdistustehoa moittinut kuin kerran ja 20 tuhatta kilometriä sillä ajoin, ennen kuin katalysaattorin vaihdoin.

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta - Silli

Lähetetty: 5.3.2023 15:26
Kirjoittaja Flaiman
Onneks tästä ei vielä katsastuksessa moneen vuoteen mitata päästöjä kun niin uusi auto. Mielenkiinnosta voisi kyllä jossain käydä kattomassa että millaset päästöt tulee. Vikakoodit nollasin myös niin nyt ei ainakaan vanhat koodin näy muistissa.

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta - Silli

Lähetetty: 5.3.2023 16:58
Kirjoittaja pressa
Jos ei päästöjä mitata niin prikat anturin alle ja homma kunnossa. Juuri muuten tuli yhteen BMW kattiin uusi anturi, niin anturin joukossa tuli tuo korotusprikka valmiina, ohjeissa luki vielä että achtung, se mitä ne korkkareissa huuteli...

Kuva

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta - Silli

Lähetetty: 6.3.2023 8:16
Kirjoittaja Jouska
pressa kirjoitti: 5.3.2023 16:58 Jos ei päästöjä mitata niin prikat anturin alle ja homma kunnossa. Juuri muuten tuli yhteen BMW kattiin uusi anturi, niin anturin joukossa tuli tuo korotusprikka valmiina, ohjeissa luki vielä että achtung, se mitä ne korkkareissa huuteli...

Kuva
Moi pitkästä aikaa,

Ootteko kuulleet, että prikkojen sijaan on netistä ostettavissa myös kakkos lambdan alle laitettava ns. minilambda?? Kuulin siitä ensimmäistä kertaa äskettäin. Niinsanottua minilambdaa käytetään paljon ajetuissa autoissa, joissa on jo kulunut katalysaattori, mikä voi sytyttää uuden aikaisissa autoissa vikakoodin ja vikavalon. Toinen tapaus voisi olla että tuo auton valvontajärjestelmä olisi liian innokas sytyttämään vikavalon herjaamaan kattiviasta. Lähinnä näissä Euro-3 jälkeisissä autoissa.

Minilambda on eräänlainen lyhyt holkki, jossa on katin jalometallit sisällä. Soveltuu kaikkiin merkkeihin. Hinta lienee vain jotain 30-40 euroa kun vertaa sitä uuden katin hintaan.

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta - Silli

Lähetetty: 6.3.2023 17:18
Kirjoittaja pressa
Tuollaisesta en ollutkaan vielä kuullut, mutta googlella löytyi. https://liatrosperformance.co.za/mini-c ... ooler.html

Toki nopeasti kun katsoo niin tuossa tulee anturi todella kauas pakokaasusta ja tuo "teräsvilla" kuumenee joka ilmeisesti vähän polttaa co:ta. Pelkkä noin pitkä holkki huononkin katalysaattorin perässä pienentää arvoa varmasti sallittuun.

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta - Silli

Lähetetty: 6.3.2023 18:21
Kirjoittaja Flaiman
Ja sitikkafoorumilla oli laitettu joku vastus tms lambdan johtoon. Että vaihtoehtoja on. Mutta tuo prikkojen etsiminen tuntuu ensalkuun järkevimmältä.

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta - Silli

Lähetetty: 6.3.2023 19:50
Kirjoittaja pressa
Kyllä tuon kahdella vastuksellakin saa tippumaan, elikkä signaalijohto poikki, siihen väliin 1 kOhm ja Lambdan puolelta 10kOhm maihin, näin tippuu karkeasti kymmenys pois. Mutta mielestäni helpoin on tuo prikka alle laittaa, jos se lambda lähtee suosiolla irti...

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta - Silli

Lähetetty: 7.3.2023 17:31
Kirjoittaja 110 kuski
Ootko kokeillut vaihtaa itse anturia uuteen? Ennen virityksiä

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta - Silli

Lähetetty: 7.3.2023 18:29
Kirjoittaja Flaiman
Tää takimmainen lambda on ihan turha, niin ei nyt vielä viitsi lähteä uutta hankkimaan jos parilla eurolla tämän saa prikoilla kuntoon. Etenkin kun tässä ei mitään peruuttamattomia muutoksia joudu nyt tekemään.

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta - Silli

Lähetetty: 16.4.2023 23:16
Kirjoittaja Flaiman
Vikavalo ei ole nyt enää syttynyt, joten en ole viitsinyt alkaa prikkoja lambdan alle laittamaan. Prikat kyllä menin jo ostamaan jemmaan, ja jemmassa taitaa ollakin kun en yhtään muista mihin ne olen laittanut.

Talvi loppui ja autopesussa kävin pitkästä aikaa. Kuraisten helmojen alta paljastuikin sitten lommo apukuskin helmasta. En ainakaan itse keksi miten olisin tuollaisen lommon saanut aikaiseksi. Olisiko sitten toisen auton aiheuttama? Mitään naarmuja ei ole, maali vähän lohjennut tuosta ylhäältä. Ensin luulin, että on koko helman mitalta naarmu mutta tuo valkoinen viiva onkin kiveniskumassan raja mikä vain heijastaa noin.

Luulisi että jos itse olisin tuon saanut aikaiseksi niin olisi naarmua ja varmaan tuo helman alapinnan kanttauskin lytyssä, vai voisikohan tuollainen naarmuton lommo tulla jos ajaisi jäisen lumikasan yli. Toisen auton puskurista jäisi varmaan lommo oveenkin mutta mutta mites vetokoukku, sekin ehkä voisi tuollaisen jäljen tehdä.

En tiedä mitä kaikkea Pohjolan kevytkasko korvaa mutta ainakin viimekolaroinnista on sen verran aikaa, että bonuksien ei pitäisi tippua.
Toisaalta tekisi mieli vain antaa olla tai kötöstellä itse tuo suoraksi, mutta kun tämä on ainut auto jossa minulla on kasko niin siinä mielessä hyvä että kolhut tulee tähän eikä muihin autoihin.
Lommo helmassa 1_b.jpg
Lommo helmassa 2_b.jpg

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta - Silli

Lähetetty: 17.4.2023 7:16
Kirjoittaja pressa
Eipä tuonne alas mikään vetokoukku tai toinen auto osu. Yleensä kaksi eri asiaa tekee lommo kynnykseen. Ajaminen kääntyessä jonkun esteen yli jolloin maavara alkaa loppua ja kynnys tasoittaa (jäinen lumi, hiekka tai pehmeä maa). Potkiminen, joillain ihmisillä on käsittämätön tapa potkia autoon tullessa kynnystä, puhdistaakseen kenkiä tai poistaakseen helmassa olevaa jäätä. Mutta lommo on lommo ja suoristaa se kannattaa kun se häiritsee. Yksi kokeilemisen arvoinen on nämä "lommoveks" miehet jotka niillä liimalapuilla vetää lommon suoraksi, ettei tarvitse maalata eikä mitään kittailla. Näin säilyisi parhaiten ruostesuojaukset.

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta - Silli

Lähetetty: 25.5.2023 16:39
Kirjoittaja Flaiman
Helman korjaus meni kaskoon. Kävin yhdellä lommopajalla kysymässä mutta sanoivat ettei sitä lommoa saa millään vippaskonsteilla oiottua. Vähän jäi sellanen fiilis, että mieluummin olisivat sielläkin korjanneet perinteisesti että saa laskuttaa vakuutusyhtiötä.

Apsitkin taas toimii, kun viikko sitten irroitin ABS-kehän mittailuja varten, että pääsi töissä tekemään uuden. Vanha jääkööt varalle, jos sen vaikka joskus hitsailee kuntoon.
Pistetään nyt tähän vielä muistiin, että hammasluku 48. Ulkohalkaisija 84,7mm, reikä 72mm, paksuus 10,3mm.

Hammaskehän vaihto olikin helppoa, napamutteri ja iskarin alapää irti. Sitten vetari mahtuukin tulemaan pois, eli ei tarvinnut mitään niveliä lähteä irrottamaan. Ainoa haaste tuli, kun ABS-anturia irrotettaessa katkesi ruuvi, eikä poraaminenkaan oikein osunut kohdalle, no jonkinlaisen reiän sain aikaiseksi ja siihen sitten jonkinlaisen kierteen.

Pyörän pultteja kiristellessä ihmettelin, että mites se noin jäi lonksumaan mutta pallonivelhän se on jo tosi pahasti väljä.
Saa nähdä mistä senkin sitten löytää. Onneksi katsastukseen vielä aikaa vaan aika pian tuo on laitettava kuntoon ennenkuin pettää.
124377km mittarissa.
abs-kehä.jpg
abs kehä2.jpg

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta - Silli

Lähetetty: 1.7.2023 15:26
Kirjoittaja Flaiman
125tkm mittarissa. Vakionopeudensäädin tehnyt nyt pari kertaa sitä, että sitä ei saa päälle. Auton sammuttamisen jälkeen toimii taas normaalisti. Vikakoodeja en vian ollessa päällä lukenut, mutta muistissa näyttäisi olevan P0578.
Onkohan vaan joku kontaktivika vai älyboksi hajoamassa. Tässä on vakkarin napit ratissa eikä viiksessä.

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta - Silli

Lähetetty: 1.7.2023 17:18
Kirjoittaja pressa
Voi olla katkos kytkinpiirissä, saattaa viitata spiraali katkokseen. Tuollekin vikakoodille useita erilaisia käännöksiä ja tulkintoja...

Re: GFL13 - 2017 - Lada Vesta - Silli

Lähetetty: 10.8.2023 22:07
Kirjoittaja Flaiman
Vihdoin saatu niveliä, eli hommasin raidepäät ja molemmat pallonivelet vaikka vain kuskin pallonivel oli väljä, mutta vähän on hidasta ollut varaosien saanti, niin ompa nyt varalla. 130146km mittarissa. Jännästi eri varaosakoodilla vasen ja oikea pallonivel, eli pitää toivoa että seuraavaksi hajoaa sitten oikea puoli eikä tämä vasen uudestaan.