Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
Otsikointi vapaamuotoinen.
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Minkäslaisesta klemmarista tässä on kyse, kun siihen on oltava joku spesiaaliavain? Niitähän on ruuvaripäisiä ja ruuvari sekä kantapäisiä. Jälkimmäiset yleensä 7 tai 8mm kannoilla.
Voihan olla etten ole osannut lukea tästä asiasta. Ja sehän on enemmän sääntö kuin poikkeus että ne avauspäät ovat niin hemmetin hankalassa paikassa ettei niihin pääse käsiksi millään. Itse olen oppinut laittamaan ne nykyään mahdollisimman helposti avattavaan asentoon. Tulee ihan mietittyä (ihmeellistä minulle) että miten se kelmmari kannattaa sijoittaa seuraavaa rassauskertaa ajatellen.
Voihan olla etten ole osannut lukea tästä asiasta. Ja sehän on enemmän sääntö kuin poikkeus että ne avauspäät ovat niin hemmetin hankalassa paikassa ettei niihin pääse käsiksi millään. Itse olen oppinut laittamaan ne nykyään mahdollisimman helposti avattavaan asentoon. Tulee ihan mietittyä (ihmeellistä minulle) että miten se kelmmari kannattaa sijoittaa seuraavaa rassauskertaa ajatellen.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3661
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Kuten edellä lukee, ihan tavallinen klemmari mutta sen verran hankalassa paikassa ja asennossa ettei saa pitkällä meisselillä kiristettyä kun ei osu oikeassa kulmassa ja lyhyellä meisselillä taas käsi ei mahdu sekaan autoa purkamatta. Joskus kymmenisen vuotta sitten jossain pajalla näin tuollaisen taipuvan avaimen ja päätin hankkia sellaisen itsellenikin, nyt sitten hankin kun kerta tarvitsen.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Tuommoista meinaat? Ite ostin piltemasta jo ajat sitten ja on eto peli.
Motonettikin myöpi, näyttäs olevan 16 kappaletta Lahdessa...
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Onkos tuossa kuvassa olevassa vempeleessä sekä meisseli että tuo holkki?
Itse availen nuo kulmikaskantaiset klemmarit pienellä räikkäsarjalla jossa on myös nivelosa tarvittaessa.
Itse availen nuo kulmikaskantaiset klemmarit pienellä räikkäsarjalla jossa on myös nivelosa tarvittaessa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Tästä(kin) asiasta saa tehtyä juuri niin vaikean kuin haluaa... 

- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
- PöyhöinKuusaalt
- Viestit: 7252
- Liittynyt: 12.3.2007 0:05
- Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Tuota vaikeutta minäkin tuossa olen ihmetellyt. No, kivempaahan se on kun on juuri tarkoitukseen sopiva ja tarkoitettu työkalu.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Mis Min Lapain?
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3661
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Motonetista tuon avaimen löysin. Mutta ei sekään niin yksikertaista ollut, niitäkin piruja on kolmea kokoa, 6, 7 ja 8 mm. Kaksi edellistä sentään samassa avaimessa irtohylsynä (joka jää tietysti klemmariin kiinni sinne jonnekin väliin). Varmuuden vuoksi ostin sitten molemmat että varmasti oikea koko sattuu. No ei kun mersun kimppuun. Kun sain avaimen sohittua kohdilleen ja moskat ruuvin päältä pois niin ilmenikin että klemmari onkin toisin päin, eli ruuvinpiru onkin alhaalla! Ei helkutti, nyt saa olla kevääseen kun pitää pohjapeltikin moisen takia ottaa irti. Tyydyin sekottamaan kaksi purnukkaa jäähdytysnestettä takakonttiin... Ja pitänee vielä ostaa sellainen 7 mm kiinteä avain ettei tuon irtohylsyn kanssa tarvitse pelleillä, onneksi nuo ovat sentään halpoja.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Itse asiassa kyllä menee rauhallisessa matka-ajossa alle kuudenkin litran (varsinkin kesällä). Pienin kulutus on mulla tainnut olla yhdellä Kuopion reissulla jolloin välillä Kuopio-Lahti,Renkomäki oli kulutus 5,6 ltr/100 km.AI kirjoitti: Eli kulutus on 7,6 litraa sadalla ja tämä on sekalaista ajoa, osittain työajoa. Ei tainnut edellinen omistaja p*sk** puhua kun kertoi alle seitsemän litran rauhallisessa matka-ajossa kuluttavan.

* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3661
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Parina yönä ollut -16 pintaan pakkasta mutta jäähdytysnestettä ei ole hävinnyt lainkaan. Tänään aamuyöstä ajelin pakkasessa töihin ja jäähdyttyään muutaman tunnin tarkistin ja ei ollut yhtään hävinnyt. Outoa. Tietysti huomenaamuna on paisuntasäiliö tyhjillään...
Turvavyö ei meinannut mennä kiinni aamulla kylmässä. Pari kertaa aiemminkin on ollut vähän jäykähkö. Pitää muistaa yrittää lukkoa rasvata jos alkaisi paremmin toimimaan.
Vähän ennen kuin pääsin kotiin Sonyn soitin vaihtoi biisiä kun edellinen loppui mutta kuului piip-piip ja näytössä USB-NO DEVICE. Ei alkanut soimaan vaikka sammutti ja laittoi uudestaan päälle. Mielenkiintoista tämä nykytekniikka!
Turvavyö ei meinannut mennä kiinni aamulla kylmässä. Pari kertaa aiemminkin on ollut vähän jäykähkö. Pitää muistaa yrittää lukkoa rasvata jos alkaisi paremmin toimimaan.
Vähän ennen kuin pääsin kotiin Sonyn soitin vaihtoi biisiä kun edellinen loppui mutta kuului piip-piip ja näytössä USB-NO DEVICE. Ei alkanut soimaan vaikka sammutti ja laittoi uudestaan päälle. Mielenkiintoista tämä nykytekniikka!
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3661
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Nyt kun oli lauhaa aamuyöstä ja töihin ajelin niin olihan sieltä jäähdytysnestettä hävinnyt! Ei sentään merkkivalo vielä syttynyt. Eli ensi talveksi katsastuksen lisäksi tästä tuo vuoto on paikallistettava ja korjattava, lämmityslaitteen puhallin uusittava sekä se kiertovesipumppu tutkittava että pyöriikö lainkaan.
Turvavyön lukkoon suihkautin CRC:tä. Kuivaltahan tuo näyttikin. Ei vaan ollut pakkasta tarjolla että olisi voinut todeta oliko rasvauksesta hyötyä.
Soittimen korjaus oli helppo. Muistitikku (minikokoinen Transcent) irti ja tarkistus, kontaktipinnat olivat puhtaat, tikku takaisin ja soitin päälle. Lähti soimaan biisistä 65 mihin se jumittuikin.
Turvavyön lukkoon suihkautin CRC:tä. Kuivaltahan tuo näyttikin. Ei vaan ollut pakkasta tarjolla että olisi voinut todeta oliko rasvauksesta hyötyä.
Soittimen korjaus oli helppo. Muistitikku (minikokoinen Transcent) irti ja tarkistus, kontaktipinnat olivat puhtaat, tikku takaisin ja soitin päälle. Lähti soimaan biisistä 65 mihin se jumittuikin.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3661
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Vastaantullut rekka lennätti satsin kiviä päälle. Tuloksena sormenpään kokoinen jälki tuulilasissa joka oli täysin virheetön. Onneksi tuli sentään oikealle puolelle ettei menoa haittaa.
Nyt tuota jäähdytysnestettä on näköjään alkanut vuotamaan enemmänkin, jos huomenna olisi vähän kuivempaa niin saattaisi vuotokohdan löytääkin. Kohtahan tämä laite jääkin kesätauolle kun saa Ladan hangesta liikkeelle, on sitten aikaa paremmin tutkia ja korjailla, kestäisi vielä viikon kasassa.
Nyt tuota jäähdytysnestettä on näköjään alkanut vuotamaan enemmänkin, jos huomenna olisi vähän kuivempaa niin saattaisi vuotokohdan löytääkin. Kohtahan tämä laite jääkin kesätauolle kun saa Ladan hangesta liikkeelle, on sitten aikaa paremmin tutkia ja korjailla, kestäisi vielä viikon kasassa.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3661
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Kun tuo kesälada tuli todettua toimivaksi ja vielä sitikkakin on myymättä niin uskalsin laittaa tämän liikennekäytöstäpoistoon. Ei ihan hirveästi huvita maksaa lähes 150 € kolmessa kuukaudessa käyttövoima/ajoneuvoveroa jos vähällä ajolla on. Ilmojen lämmettyä pitää tutkia mistä tuota jäähdytysnestettä vuotaa ja korjata, vaikka sitten vaihtamalla se edellisen omistajankin epäilemä alavesiletku joka maksaa lähes 100 €. Myydäkin tämän voisin jos jotakuta kovasti kiinnostaa, en kovin halvalla tosin.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Tämmöinen vanha dieselmersu olisi hieno. Vm.1936


Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Kyllä tuo umpikorinen on Mersun ensimmäinen diisseli.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
- AI
- Lada kerhon jäsen
- Viestit: 3661
- Liittynyt: 23.9.2003 8:55
- Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
- Viesti:
Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta
Takaisin aiheeseen: Tässähän tuo lämmityslaitteen puhallin kitisee ja ropisee. Netistä äkkiä vilkuilin hintoja ja uusi maksaa noin 120 €, jossain purkaamossa käytetystäkin 50 € pyydetään. Hinnakasta. Vaihtotyötä googletin äkkiä ja pitäisi pyyhkimien mekanismit purkaa pois, helppo homma...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974