Sivu 9/48
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 19.6.2010 15:37
Kirjoittaja Jokari
Ei tyhjäkäynnillä saa tarpeeksi kuormaa eikä ylipäätäänkään kannata paikallaan huudattaa. Ajossa kun pari päivää (n. 100 km) joka vaihteella vetää niin paljon kuin hermo kestää ja rykäisee motaria vaikka kolmosella pariin kertaan niin jo lähtee karstat...
Ja mie olen käyttänyt näissä vanhoissa räysköissä Valvoline Maxlife 10W-40, toimii juuri niinkuin mainospuheissa luvataan. Ei se toki selvästi rikkinäistä konetta ehjäksi tee, siihen auttaa vain koneremppa. Jokatapauksessa öljynkulutus on tuolla luokkaa 1L/10000 km...
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 19.6.2010 16:03
Kirjoittaja lada.h.s
No ei varmaankaan se niitä kunnon karstoja irrota mutta isoimmat noet ehkä sylintereistä ja pakoputkesta?
Ei se savu ihan tyhjästä tule.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 19.6.2010 19:48
Kirjoittaja pikku-maukka
jokainen tyylillään, itse en moottoria huudattaisi noinkovasti paikaalla kun se voi laueta sen takia kun ei ole yhtään vastusta
karstan poistoon paraskonsti on tuo motari eräälläkin volvolla kun käytiin vetämässä motaria ihan rajotusten mukaan 120km/h komosella niin johan lakkas jälkikäynti, ei 4 huudattaminen auttanu kun oli oikeen ison pykälä mitä vaihteihtossa oli.
amiksessa saatat saada tehdä sen konerempan mutta, et pakosti heti ekanavuonna koska silloin opetellaan ihan perushuoltoja öljynvaihdosta ja auton pesusta lähtien.kolmos vuonna sitten pitäs saada tehdä jos ei muuta niin vaikka päättötyönä, tiedä vaan noista viitaniemen koneistuslaitteiden kunnosta ovatten nykyään kuulemma huonossa jamassa.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 19.6.2010 20:57
Kirjoittaja Pavlovits
Kahdelle autolle olen tehnyt tuon kaasupohjassasuurimmallavaihteellamuutamiakymmeniäkilometrejä-käsittelyn. Molemmat olivat vanhoja, paljon ajettuja autoja.En tiedä mitä siellä tapahtui, enkä edes sitä, lähtivätkö karstat, mutta huippunopeutta tuli reilu kymppi lisää. Tuon jälkeen tämä uusi huippunopeus sitten saavutettiin ihan normaalilla kiihdytyksellä.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 19.6.2010 21:47
Kirjoittaja lada.h.s
Itse asiassa käytin tänään myös vesikonstia joka toimi selkeästi parhaiten. Ei tarvinnut huudattaa ihan hirveästi. Ja eikä ole enään jälkikäyntiä ja
tyhjäkäyntikin ainakin vaikutti parantuneen aikaisempaan verrattuna.Ja tulpat oli puhtaat.
En ole itse asiassa aivan varma siitä että onko täydelliselle moottorirempalle tarvetta voisi jo venaohjurienkumien vaihto olla jo jotain.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 21.6.2010 16:23
Kirjoittaja lada.h.s
Tänään vaihdeltu apusimpukkaa. Olipa kova homma! Itse asiassa sitä ei tätä kirjoitettaessa ole vielä saatu edes paikalleen.
Jotta sain lukitussokat pois niin minun piti irrottaa koko perhanan pakoputki alkukäyrää myöten pois!
Ohjauksen raskauden syykin selvisi: apusimpukka täysin jumissa! Sitä ei jaksa käsissä kääntää.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 21.6.2010 20:57
Kirjoittaja Jokari
Jos taas olisit malttanut lukea juttuja, niin paljon vähemmällä hiellä olisit päässyt. En ole yhteenkään kotteroon vaihtanut sitä kääntövartta, pelkkä simpukan runko-osa kiinni ja kovaa ajoa. Helppoa kuin heinänteko. Kääntövarsi nyt ei mene ikinä yhtään miksikään.
Tietysti jos tarvii niitä niveliä vaihdella niin sitten on toinen juttu. Harvemmin niille vaan mitään joutuu tekemään.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 22.6.2010 8:12
Kirjoittaja lada.h.s
No paskahomma mutta tulipahan tehtyä! Pakoputki jäi kyllä v*ttumaisesti kolisemaan pohjaan. Huomasin kyllä että sieltä puuttuu yksi kiinnikepanta
ihan kokonaan.
äSSä tulilla ilman pakoputkea:
http://www.youtube.com/watch?v=RwDNS3H-6KY
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 22.6.2010 11:30
Kirjoittaja lada.h.s
Olen jo pidemmän aikaa mietiskellyt että onkohan tällä autolla ajettu kolari. Todennäköisesti on.
Oikea etulokasuoja on hitsattu kiinni tavanomaisten pistehitsien sijaan. Se on maalattu uudelleen.
Maski on oikeasta yläreunasta hieman halki.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 22.6.2010 12:02
Kirjoittaja pvdriver
lada.h.s kirjoitti:äSSä tulilla ilman pakoputkea
tuo just kuuluu tuohon ikään, kaikenlaisia vehkeitä pitää saada käyttää ilman putkea, mopoja autoja ruohonleikkureita, juutupessa varmaan tuhat videota mopedeista ilman pakoputkea...
sekään etulokarin hitsaus ei vaikuta siihen kilpiensaantiin, miten pitkällä on, vai onko tarkotus yrittää vasta kun kortin saat?
ja ainaku pakoputkea käyttää pois kannattaa vaikka tussilla tehdä merkit liitosten kohdille, pituus ja kohdistus, että saat aina samalla tavalla takasin...
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 22.6.2010 13:17
Kirjoittaja lada.h.s
pvdriver kirjoitti:tuo just kuuluu tuohon ikään, kaikenlaisia vehkeitä pitää saada käyttää ilman putkea, mopoja autoja ruohonleikkureita, juutupessa varmaan tuhat videota mopedeista ilman pakoputkea...
Mopoista lähtee ilman putkea kettumainen ääni, autoista ei niinkään.
Mutta yksi korkealaatuisempi ilman pakoputkea video on ladattu juutuuppiin ja siinä äSSä käy ilman putkea!
pvdriver kirjoitti:sekään etulokarin hitsaus ei vaikuta siihen kilpiensaantiin, miten pitkällä on, vai onko tarkotus yrittää vasta kun kortin saat?
Tarkoitus on saada se kilpiin tässä "tarkemmin ilmoittenuna ajankohtana pikaisessa lähitulevaisuudessa".
Eli mahdollisimman pian.
pvdriver kirjoitti:ja ainaku pakoputkea käyttää pois kannattaa vaikka tussilla tehdä merkit liitosten kohdille, pituus ja kohdistus, että saat aina samalla tavalla takasin...
Totta, mutta eipä taaskaan tullut mieleen.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 24.6.2010 15:45
Kirjoittaja lada.h.s
Tänään sanoi vasen takajarrusylinteri sopimuksen irti. Piha-ajossa (

) pääsin vain kerran portille, ja kun olin tulossa takaisin alkoi kässärin
merkkivalo vilkkua. Menin katsomaan jarrunestesäiliötä, joka oli varsin kuivahkon näköinen ( kaikkitietävälle ja osaavalle insinööri Popoville
kiitokset kun kaikkitietävyydessään suunnitteli säiliön kaksiosaiseksi ) , syyksi paljastui vasen takajarrusylinteri. Vasen takarengas oli takapuoleltaan
aivan märkä.
Eli remonttia tiedossa.
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 28.6.2010 12:34
Kirjoittaja lada.h.s
Olen tullut päätökseen että tämä auto on maalattava uudestaan. Syksyn tullen vien auton amikseen ja saavat tehdä siihen pohjatyöt.
Tosin otan itse kyllä listat ja muut koristeet irti,niitä en anna oppilaiden raiskata.
Olen pohtinut hyvää väriä tälle autolle. Tuo beige on ihan ok mutta kun voin valita niin maalautan sen varmaan kiiltäväksi mustaksi tai
kiiltäväksi tummansiniseksi. Sävy tälle siniselle on Lada Infon mukaan 456. Mitäs mieltä olette?
Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 28.6.2010 12:48
Kirjoittaja pvdriver
kannattanee kuitenkin ensin kokeilla sitä rekisteriin laittoa...

Re: Lada 1300S 1979 "äSSä"
Lähetetty: 28.6.2010 20:34
Kirjoittaja lada.h.s
Juu onpahan tullut vain tullut suunniteltua.