2105 1500s -90 FINE

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: 2105 1500s -90 FINE

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Nyt alkaa Pöyhösellä olla ongelmia noiden murteiden kanssa. Juuri kun alkoi ymmärtämään tuota pohjoiskarjalaista, piti alkaa rynnimään sinne rajan taa. Tuskin venäjän kanssa ongelmia tulee, mutta jos aiot retkeillä, kuten uhkailit vähän siellä maalaiskylissä ja satut karjalan kieltä puhuvien pariin, niin ole varovainen.
Kun kerroit tuolla sittuneesi tien levikkeelle, niin älä vain kysy karjalaismökin pihassa, että saanko sittua vähän tässä.
Saatat saada vastaukseksi: Elä veikkone siihen situ, huussi on tuol navetan piäs.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2105 1500s -90 FINE

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Meillä Kuusaal sanottiin PyrstöYskää sittumiseksi. Eikä sitä tarvinnut TaavettiPöyhösen mukaan pidätellä eikä mennä huussiin Sittumaan :lol:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Pavlovits
Lada kerhon jäsen
Viestit: 9732
Liittynyt: 24.8.2004 11:43
Paikkakunta: Varkaus

Re: 2105 1500s -90 FINE

Viesti Kirjoittaja Pavlovits »

Tässäkin ne murre-erot nähdään. Ainakin Raja-Karjalassa situttiin vain huussinreiällä.
Joka viimeksi nauraa, kuolee iloisena.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2105 1500s -90 FINE

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Jhuu! Varotaan.

Osasin aika hyvin Keniassakin varoa ilmauksiani. Ihmisistä puhuttiin LocalPeople ja sen kaikki hyväksyttiin. Kyl kai se Sittumiin ol Kuusaalkii noi virallisest Paskomist. Mut Paskomiinki oli PyrstöYskän rankempi muato. Eli kunnon Pommi ol Paskomist.

Kuusaa vaa keplottelee kaikil sanoil melko villist. Murhaa kiälenkäyttöö meil. AvtoKaput. Remont, Remont! Masiina kaput.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2105 1500s -90 FINE

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

No, mitäs sitten Sortavalassa. Makalla pysähdyin Helylässä tupakkikaupassa. Siellä oli saatavana jos jonkinlaista venäläistä röökii. Ostin ViltteriPriimaa. Sambaa ja Kosmosta ei ollut. Ei ollut Nevskiä eikä jotainKraftia. No, kiintiö oli jo täynnä, joten enpä vaivannut sen enempää päätäni.

Sortavalassa lyhyesti: Yksisuuntaista väärään suuntaan Miliisin silmien alla. Onneksi silmät sojottivat toisaalle kun piti puhua Luuriin.

Rengas räjäytettiin. Maassa eräällä kääntöpaikalla oli petonipaalun juuri irvistävine rautoineen. Jurskahti kovalla rusahduksella oikeaan eturipustukseen ja rengas viiltyi sisäkyljestään. Kuraläppä meni samalla.

Tämän saman paikan luona oli TupakkaKauppa, josta täydennettiin VenäläisenTupakan varastoja. Eli siis sellaisen tupakan, joka on ainakin valmistettu Venäjällä ilman VilippiMorriksen lisenssejä eli alkuperäisiä venäläisiä merkkejä. En sitten kyyläillyt kaikkia mahdollisuuksia enkä ostellut sätkäpaperia kun yli 300liuskaa on omasta takaa. Muuten hyvä puoti. Venäjällä vielä erikoisliikkeet ovat voimissaan ja pärjäävät hinnoissa Marketeille. Makasiinit ovat hyviä kauppoja. Yleensä erikoisliike myy paljon halvemmalla kuin marketti tai supelmalketti. Marketeissa onkin Länkkärikamaa.

Heti pölähti Ukkoja paikalle pällistämään. Sanoin vain että Niet Ponimai ja aloin töihin. Hallinosturi ja muita kaluja kaivellessani Äijät pikkuhiljaa kaikkosivat kauas töllistämään. Apua ei tarvittu eikä tästä tulisi heille hienoa Länkkärin räpellysnäytöstä. Homma oli hetkessä valmis. Taas paanalle.

Varaosaliikkeet etsittiin VaraosaPuodin Rouvan ohjeiden mukaan ja löytyivät. Siinä sitten kurvailua ja rundia. Äkkiä oli keskeiset paikat nähty ja orientoiduttu maisemaan.

Sortavallassa vierähti se reilu 2tuntia mukavasti. Ja sitten kohti Helylää ja Värtsilää. Vielä olisi Ruokakauppa käymättä ja tietysti tervehdyskäynti VaraOsapuodissa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2105 1500s -90 FINE

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Keula on nyt taas kohti taivaita. Kytkimen työsylinterin vaihto meneillään, eturenkaiden vaihto Melbereillä oleviin Slikseihin. Täytyy käyttää noita surkeita gummeja pois kun näyttävät Räjähtelevän Venäjällä :lol:

Alatukivarsi siis sai osuman ja vaikka se tapahtui etanavahdissa niin näyttäisivät pyöräkulmat saaneen kyytiä. Oikea etupyörä lotkottaa alaosastaan sivulle kuin missäkin Bemarissa tai muussa takapyörät. Eli pystyakselilla katsottuna edestä pyöräkulma on kallistunut alhaalta ulospäin. Kai tuo tömmi sekoitti kaikki kulmat oikealta edestä samalla. Opeteltaneen säätö tässä kun ehditään.

Kumpi kulma tuo lie. Ei oikein korjausopaasta pikaluvulla seljennyt. Olkoon sitten Kampensetteri tai Kastenstetteri mutta vikaa on. Ajossa tuo ei tuntunut, mutta varmaan rengaskulumisessa sen huomaa. Noissa alle menevissä moisella ei ole mitään väliä.

Sade vähän häikkäileen näitä remontteja, mutta ehtiipähän liuote vaikuttaa ja päiväunille on sopivia välejä.

Työsylkkä putkineen ja letkuineen on irti. Mutta vasen etupyörä ei. Sitähän tuli vähän kiristeltyä kun asensin noita MZW -tarvikealuja. Taisi olla napa vielä vähän liian laaja. Nyt ne ovat sitten pureutuneet kiinni melkomukavasti. Ei lähde irti noin ihan perusmetodilla. Onneksi oikea lähti niin helposti. Mitäs olisivat Nuapurit sanoneet kun olisin lekalla alkanut irrottaa etupyörää :mrgreen: Olisi ollut pällistelijöille silmänruokaa. Nyt täytyy sitten kolistella 2/2 -pätkällä irti tuota vannetta. Mikähän siinä sitten hajoaa? Mutta metodinihan on että Hajota ja Hallitse eli Opi. :wink:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2105 1500s -90 FINE

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Lähteehän se vanne irti. Työkalut pitää olla tilanteen mukaiset.

JOKARI!

Kytkimen Työsylinterin letku lähtee irti työsylkästä Vanhan VenttiilinVääntäjän konstia ensin käyttäen. Muistat kai jo mitä tuo tarkoittaa? Sitä kannattaa käytää aina. Kunnon naksaus ja kaikki lähtee irti. Tai melkein kaikki. :lol: Voi sillä kyllä lähteä jotain irti ihan lopullisestikin.

Täytyy vielä koittaa piruuttaan irti sitä työsylinterin letkupään päätymutteria. Siinä voi olla tekemistä kun ei ole viilapenkkejä, 20mm tai 22mm lenkkejä. Täytyypä tuumata. Jospa se narahtaisi holkeilla.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2105 1500s -90 FINE

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Nyt on sitten OPETELTU TakaPotkun kytkimen työsylinterin KUNNOSTUS kokeilemalla. Tämähän on todella helppoa, hauskaa ja täysin turhaa. Ja sitä paitsi tämä on sitä HeinäPuuta ja osoitus siitä, ettei minusta ole mihinkään kuten tuolla eräs Toveri minua asinatuntevasti opasti. :twisted:

Työsylinterin ensimmäisestä tiivisteestä puuttui palanen. Tästäpä vuodot. Letkunpäätyproppu ei lähtenyt näillä eväillä auki, mutta eipä sen ole väliä kunnostettaessa työsylkää.

Ja taas voidaan sanoa että pöpiä hommaa. Venäjältähän saa. No, uusi kai sinne laitetaan, mutta osataanpa nyt kunnostus. Korjaaminen on eri asia kuin osien vaihto. Deltta vaihtaa osia, Me Pojat Korjataan. :wink:

Ja tyypillistä olisi, että laittaisin tuohon TIINEen työsylinterin. Mitä sitä uutta tuhlaamaan kun vanhojakin on. Niin ja ehkä toimivia. En muista miten lie oli siinä vekottimessa, mutten ainakaan kytkinestetä kovin usein laitellut tankkiin. Laittaisiko? :oops: Ja Kymenlaakso Kohisee. 8)
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2105 1500s -90 FINE

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Sinne se jäi odottamaan työsylkkäpäätöstä. Yö tuokoon vinkkejä siihen. Tiedän mitä yleensä ollaan mieltä, mutta minähän vain puuhastelen. Eli teen niinkuin elämänfilosofia (ei JoogaLento :lol: ) edellyttää.

Mutta Venäjälle vielä. Onneksi kevytmetallivanne ei vaurioitunut vaan petoniraudoitukset vaan repivät renkaan. Oliko sitten hyvä, että alatukivarsi sai siipeensä mieluummin niin sitäpä en tiedä.

Lähdin sitten Sortavalasta menemään. Sortavalan ja Värtsilän välisellä tiellä tekivät Äijät asfalttikorjauksia. Öljysoraa lapioitiin ponnettomalla lapiolla reikiin. Milläänhän sitä ei tiivistetä. Sade liuotti ja autonrenkaat möyhensivät tätä heti muualle.

Ajoin rengaskorjaamon ohi ja käännyinkin takaisin. Siellähän se viillelty rengas voitiin ponnauttaa pois. Ja näin tapahtui 50ruplan hinnasta.

Muuten ajelin rauhassa Värtsilään. Ajelin kylälle ruokakauppaan ja ostelin vaikka kuinka. Kaikkea mitä nyt oli sattui silmään. Isot kassit kannoin ulos. Myyjät ensin olivat vähän perusnuivia, mutta kun ostosmäärä kasvoi niin jo alettiin hymähdellä, naureskella ja hymyillä. Kassalle tuli nainen, joka alkoi suomea jutustaa. Ihmetteli ostosmäärää ja kysyi että mihin nuo. No, kotiin Suomeen. Oli nainen ihmeissään. Että Suomeen ruokaa täältä. No, Hyväähän se ruoka on täällä. Ja poika tykkää leivästä. Naurettiin siinä sitten.

Ajelin vielä Varaosapuotiin ja juteltiin pitkät tovit kaikkea. Sortavalasta, Togliatista ja mitä nyt kaikkea. Leppoisaksi meni ja kontakti parani. Rouva ihmetteli miksi en tuonut Sortavalast Varaosakatalookia. En ollut jaksanut mennä varaosaliikkeeseen. Ja mukavampi ostaa kun on niin loistava palvelu. Palvelusta maksaa mielellään aina.

Mitä siinä sitten kun rajalle ja Suomeen. Ei ollut Suomen tulli ollenkaan kiinnostunut. Venäjän puolella nyt on ne samat systeemit. Sanat Priviet, Remont, Pasiba, Pasalusta, Polsoi ovat näköjään ihmisten mieleen siellä. Rriviet varsinkin teki vaikutuksen enemmän kuin Trastsi. ToivoElmerin isä on tehnyt minulle SikailijaMatkailijan A4 kokoisen asiasanaston, josta nyt vielä puuttuvat autosanastot. Tehköön pian senkin.

Menen varmaan vielä alkuviikosta ja sitten loppuviikolla Kuusaalle.

Seuraavaksi päästään sitten lopettelemaan HIRVI -hakujuttu. Pitkästyttävää eikö totta. :wink:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: 2105 1500s -90 FINE

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Mie en viitti tapella noiden umpijumisten osien kanssa yhtään enempää kuin on pakko, siksi laitan uusiksi kaiken kun jopa suomesta ostettuna osat oli halpoja :?
Stps. voi olla jo niin syöpyneitä nuo vanhat sylinterit vuosien saatossa j-nesteeseen kertyneestä vedestä (kun ei niitä kytkinnesteitä kuitenkaan KUKAAN ole koskaan vaihtanut) että tiivisteiden uusinta voi olla vain lyhytaikainen apu.

Ja mulla se letkukin oli pahasti vekeillä samanikäisessä laitteessa.

Näin siis meillä. Jos homman voi tehdä kerralla kuntoon niin että se kestää auton loppuiän, niin sitten se tehdään niin. Toista kertaa ei enää jaksa tehdä samoja asioita jotka olisi voinut tehdä kerrallakin kuntoon.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2105 1500s -90 FINE

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Näin juuri kuuluukin tehdä. Minä se vaan menen varmaan vielä pitkän aikaa Perssiit edellä Puuhun. Sitten joskus kun on kaikki hölmöilyt tehty niin sitten tehdään helpommalla. Ja mikäs kun on intoa värkätä.

Ei se eturengas TuninkiPemukan renkaalta näytä. Vedin taas vähän överiksi. Täytyy ottaa lulla alas ja katsoa. Taitaa olla vähän kallellaan ylhäällä tuo koko auto. Voi olla näköharhoja, daikka sitten ei. Tunnusteleepa sitten ensin vähän tarkemmin ajossa.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2105 1500s -90 FINE

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Näyttäisi siltä että kytkintyösylkän männän jousiventtiilisysteemi antaa paineen sisemmän tiivisteen alle. Sieltä tulee pieni kanava tiivisteen alle. Täytyy vielä pähkätä tarkemmin. Tiivistehän on varsinaisen männän ja jousen välissä. Jousen päässä on lautaslevy, joka puristaa tiivisteen mäntää vasten. Kun tiivisteen poistaa lautanen menee tiukasti kiinni mäntään. Raottamalla tätä väliä sinne saa varsin helposti uuden tiivisteen paikalleen.

Saisikohan tuollaisia tiivisteitä mistään? Olisi hemmetin mukava saada oikeasti korjattua tuollainen rautamötikkä. Vaikka sitten vaan joksikin aikaa. Jotenkin siinä olisi taas osaamisen iloa. Ei nimittäin ole kummoinen kumirenkula. Venäjältä nyt on turha yrittää. Tai tietysti Sortavalan isosta kaupasta, mutta Venäjällä nyt ei korjata vaan vaihdetaan isoja osia kerralla. Kaariakaan on kai turha etsiä. Siellä myydään samalla hintaa koko siipi.

Kyllä minä käyn kyselemässä tuota renkulaa. Letkukin on todella hyvässä kunnossa. Liekö sitten joskus vaihdettu. No, ensin vaihdan tietysti sylkän ja korjaan sitten jos jaksan. Pois en viskaa. Eipä kovin pahasti syöpyneeltä näyttänyt runko. Putsasin ja tiirasin. Sylinterihän nyt on kiiltävä. On kai sellaista materiaalia ettei syövy. Jos sylinteriputki on todella hyvä, niin varmasti korjaan. Täytyy vähän vielä puhdistaa ja tiirata tarkemmin.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2105 1500s -90 FINE

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Ajaa paukuteltiin sitten Viitasaarelta kohti Kuopioa ja Siiliä. Ensin ei mitään oireita vaan toimi eli pelas kun Puikki.

Ajoin edellä ja maantie maittoi. Eräällä suoralla näkyi vastaantulevien pientareella AVTO hätävilkut päällä. Melko pian ja kaukaa tunnistin Nappikseksi. Kohdille ja auto pientareelle. Odottelin vielä FINEn perään. Odotettiin rako, että päästiin tien yli ja katselemaan tilannetta.

Tukevahko mies avasi ikkunan ja kyselin mitäs on meneillään. Oikea takarengas oli räjähdellyt vauhdissa. Oli kuulemma alkuperäisrenkaat -85 sinertävässä Anoppilasta juuri haetussa 56tuhatta ajetussa Vehkeessä. Oli kuulemma jo toinen takarengas aivan muutaman kymmenen kilometrin sisään. Niinpä ne Orggikset.

Takana istui pieni Tyttö ja tukeva Emäntä. Emäntä oli vähän jo JussinAlusVauhdeissa ja törmäsi pian ulos. Kyselin rengastarvetta, mutta juuri oli kuulemma renkaan hakija jo tulossa. Minullahan noita olisi tuolla ollut HIRVIn perässä.

Siinä jotain haasteltiin ja naureskeltiin. Minulla oli RemonttiHuppari päällä. Näytin lopulta T-paidan rinnuksen. Heti iloittiin. Kerho! Ja pysähdyitte. Kukaan muu ei ole pysähtynyt. Onpa hienoa. Kyllä on mukavaa ja kaikkea ylistystä avuliaisuudesta.

Kyselivät miten Kerhoon pääsee mukaan. Poika kuulemma Netin päälle ymmärtää. Minä jouduin sanomaan vain että Netistä on ohjeet katsottava. Huonoa palvelua. Miksen pyytänyt yhteystietoja ja järkännyt hommaa. Miksikö? Kerhon Johdon taholta on tullut niin perketin nuivaa suhtautumista minuun, etten viitsi ihan hirveästi vaivautua, vaikka sen muuten tekisin ilomielin.

Nosturia kyselin ja jonkinlainen kuulemma heillä oli. Sanottiin jatkavamme matkaa kun niin on pitkä ja kivinen tie edessä. Tukeva emäntä siinä kaljoissaan halusi halailla kiitokseksi. Mikäs siinä. Pussailemaan en olisi ruvennut. Oli vähän harvakalustoinen hymy vastassa. Muuten otin kiitokset ilolla vastaan. Ja ei kun Ratalle.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Saisikohan tuollaisia tiivisteitä mistään?
Aivan varmasti.

Itse ostin paikallisesta putkasta jarrupääsylinterin kumisarjan jossa on kolme tuollaista isompaa renkulaa, joista kaksi meni pääsylinteriin ja yksi työsylinteriin ja se polkimen tangon läpivientikumi taas sopi työsylinterin työntötangon suojakumiksi.

Jarrupääsylinterissä ja käsittääkseni takajarrusylintereissäkin on tuollaisia samanlaisia kumirenkuloita halkaisijaltaan 19,05mm, joten mitan ja mallin perusteella niitä mahtaa saada ihan irrallaankin jostain alan liikkeistä ja myydäänhän motonetissakin tällaista.
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 2105 1500s -90 FINE

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Kiitos Jusu. Jos noita saa täältäkin noin hyvin niin varmasti koitan korjata. Hieno homma, jos pääsee toteuttamaan elämänkatsomustaan.

Hyvä että kommentoitte tännkin. Kyllä minulle viisaaminen kelpaa

Tarvikesylkkien mukana ei tule todellakaan noita suojakumeja, joten niitähän aina tarvitaan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Vastaa Viestiin