1500 Combi DeLuxe case closed
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Nyppäsin pyhänä nastat noista insaturboista, ne olikin melkein kaikki tallella ja olivat vieläpä aika lujassa. Renkailla olisi joku nuuka ajanut varmaan useamman talven, mutta minä tarvitsen kesärenkaat, eikä ne mitenkään erityisen pitävät olleet, mitä minä ehdin niillä liukkaalla ajaa.
Eilen tasapainotin renkaat ja niihin Talbotin vanteisiin sai mättää useiden kymmenien grammojen edestä painoja.
Vaihdoin eilen myös yläpallonivelen kombiin. Uusi on italialainen ja tuntui aika nihkeältä. Vilkaisin uteliaisuuttani suojakumin alle katsoakseni onko siellä rasvaa. Olihan siellä vähän, mutta laitoin kuitenkin vielä vähän lisää, kun ei sitä asennuksen jälkeen enää oikein voi rasvata.
Tänään sitten vilkaisin takajarruihin, ja kovin kaukana ne eivät olleet, kun ei meinannut rumpuja saada kengistä ohi. Rumpujen reunoihin oli kulunut pykälä, jonka hioin pois, jotta irrottaminen on jatkossa helpompaa. Toinen sylinteri on näköjään joskus tihkunut nestettä suojakumin alle, ja vetänyt varmaan siitä ilmaa järjestelmään. Nitkuttelin mäntiä edestakaisin ja pyörittelin niitä paikoillaan, eikä mitään vuotoja esiintynyt. Puhdistelin pölyt jarruista ja ilmasin ne, jolloin poljintuntuma parani hieman. Poljin painuu silti vähän syvempään kuin superissa.
Ajoin pienen lenkin kokeillakseni tasapainotuksen vaikutusta. Ajoin hetken 130:ä eikä renkaat ravistaneet, kuten ennen jo satasen vauhdissa. Kävin myös tarkistamassa rengaspaineet jotka olivat mitä sattui, toisessa takapyörässä oli noin 4 kg/cm2, laitoin kaikkiin noin 2 kiloa.
Superiin asensin paikoilleen sen mukana tulleen radiontelekeen peittämään pakoputken murinaa ja tuulen suhinaa. Revin vanhoja osittain ilmastointiteipillä tehtyjä johdotuksia konsolista ja tein sitten sähköteipin kanssa vähän siistimpiä. Laite tuottaa pelkkien etukaiuttimienkin välityksellä ihan riittävästi älämölöä.
Eilen tasapainotin renkaat ja niihin Talbotin vanteisiin sai mättää useiden kymmenien grammojen edestä painoja.
Vaihdoin eilen myös yläpallonivelen kombiin. Uusi on italialainen ja tuntui aika nihkeältä. Vilkaisin uteliaisuuttani suojakumin alle katsoakseni onko siellä rasvaa. Olihan siellä vähän, mutta laitoin kuitenkin vielä vähän lisää, kun ei sitä asennuksen jälkeen enää oikein voi rasvata.
Tänään sitten vilkaisin takajarruihin, ja kovin kaukana ne eivät olleet, kun ei meinannut rumpuja saada kengistä ohi. Rumpujen reunoihin oli kulunut pykälä, jonka hioin pois, jotta irrottaminen on jatkossa helpompaa. Toinen sylinteri on näköjään joskus tihkunut nestettä suojakumin alle, ja vetänyt varmaan siitä ilmaa järjestelmään. Nitkuttelin mäntiä edestakaisin ja pyörittelin niitä paikoillaan, eikä mitään vuotoja esiintynyt. Puhdistelin pölyt jarruista ja ilmasin ne, jolloin poljintuntuma parani hieman. Poljin painuu silti vähän syvempään kuin superissa.
Ajoin pienen lenkin kokeillakseni tasapainotuksen vaikutusta. Ajoin hetken 130:ä eikä renkaat ravistaneet, kuten ennen jo satasen vauhdissa. Kävin myös tarkistamassa rengaspaineet jotka olivat mitä sattui, toisessa takapyörässä oli noin 4 kg/cm2, laitoin kaikkiin noin 2 kiloa.
Superiin asensin paikoilleen sen mukana tulleen radiontelekeen peittämään pakoputken murinaa ja tuulen suhinaa. Revin vanhoja osittain ilmastointiteipillä tehtyjä johdotuksia konsolista ja tein sitten sähköteipin kanssa vähän siistimpiä. Laite tuottaa pelkkien etukaiuttimienkin välityksellä ihan riittävästi älämölöä.
Kaahasin kombilla konttorille joten nyt se on sitten katsastettu 29.5.2006 asti.
Nihkeämmin tuo 1300S kyllä tuohon kombiin verrattuna kulkee, vaikka kone on vähän isompi.
En ole kylläkään vielä ehtinyt tehdä moottoriosastolla oikein mitään, öljytikkua olen pari kertaa nostanut ja syylärin korkkia raottanut. Ilmaputsarin totesin paskaiseksi, se täytyy vaihtaa, samalla laitan raunattoman kotelon, että pakoäänet saavat seuraa imuäänistä...
Tulpat ja kärjet täytyy tsekata ja räkyttävät venttiilit on ehdottomasti säädettävä. Sytkääkin kokeilen ehkä viimeiseksi hieman rukata, jospa se siitä vähän kiukustuisi...
Nihkeämmin tuo 1300S kyllä tuohon kombiin verrattuna kulkee, vaikka kone on vähän isompi.
En ole kylläkään vielä ehtinyt tehdä moottoriosastolla oikein mitään, öljytikkua olen pari kertaa nostanut ja syylärin korkkia raottanut. Ilmaputsarin totesin paskaiseksi, se täytyy vaihtaa, samalla laitan raunattoman kotelon, että pakoäänet saavat seuraa imuäänistä...

Tulpat ja kärjet täytyy tsekata ja räkyttävät venttiilit on ehdottomasti säädettävä. Sytkääkin kokeilen ehkä viimeiseksi hieman rukata, jospa se siitä vähän kiukustuisi...

Superin virtalukko tuntui aika väljältä ja kun sitä enemmän raplasin ja nitkuttelin, niin lopunviimein oli virta päällä, avain irti ja lukko jumissa. Avain ei mennyt enää takaisin eikä lukko pyörinyt mihinkään millään työkalulla. 
Koska lukon irrottamiseksi lukko pitäisi kääntää puoliasentoon, eikä se ollut nyt mahdollista, aloin irrottaa sitä väkivalloin. Ihan paskaksihan se piti särkeä ennenkuin sen sieltä sain.

Koska lukon irrottamiseksi lukko pitäisi kääntää puoliasentoon, eikä se ollut nyt mahdollista, aloin irrottaa sitä väkivalloin. Ihan paskaksihan se piti särkeä ennenkuin sen sieltä sain.
Viimeksi muokannut Jusu, 4.1.2009 16:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kokeilin tuossa pari päivää sitten kuinka lujaa tuo 1300super kulkee, eikä se sitten oikein kulkenut.
Kiihtyvyyskään ei ollut sitä mitä se tuossa kombissa on (1200 koneella) joten sillä oikein uskaltanut mitään ohittaakaan.
Venttiilitkin raksutti niin kovin että ajattelin jo etteivät ne pysy edes mukana tuommoisilla välyksillä.
Tänään oli sitten sopivasti luppoaikaa, joten säädin venttiilit ja tarkistin tulpat ja kärjet. Tulpat oli vielä hyvät ja kärkiväli nafti 0,7mm. Katkojan kärkiväliä jouduin kymmenyksen isontamaan. Muutin myös koko jakajan asentoa, koska alipainesäädin törötti rintapeltiä kohden eikä ykköspytyn tulppaa saanut irti kääntämättä jakajaa. Lisäksi pyörijä osoitti väärää numeroa kannessa joten käänsin sen samalla kohdalleen ja laitoin tulpanjohdot oikeille paikoilleen.
Joissakin venttiileissä välystä oli paljon ja joissakin vielä enemmän. Säätelin niitä vähemmäksi ja nyt ne on aika naftit. Apuna oli tietenkin Ladan oma leveä liuska.
Siinä konetta pyöritellessäni loin silmäyksen jakohihnaankin ja minun mielestäni nokka-akselin ajoitus ei ollut oikein kohdallaan. Kun alasiivan ennakkomerkin käänsi YKK-merkin kohdalle, nokkapyörän merkki ei ollut vielä saavuttanut nokkapukin merkkiä. Kun taas käänsin nokan merkit kohdakkain, niin alasiivan merkki oli jo reilusti nollaviivasta ohi, varmaan toistakymmentä astetta.
Löysäsin hihnaa ja käänsin nokkaa kokeeksi pykälän verran aikaisemmalle. Kiristin remmin, pyörittelin konetta (startilla ilman tulppia) ja tarkistin merkit. Kohdistin nokan merkit tarkasti ja alasiivan merkki oli nyt viitisen astetta ennen yläkuolokohtaa. Lähempänä se nyt oli kohdallaan kuin ennen mulkkausta joten jätin hihnan siihen.
Asetin sytytysennakon arviolta johonkin 5-10 asteen hujakoille, kiersin tulpat paikoilleen ja laitoin vielä kombista puhtaamman ilmanputsarin.
Käyntiin rakkine lähti kerrasta ja käynti oli heti siistimpää, ei kuitenkaan ihan virheetöntä. Kierroksiakin se tuntui ottavan herkästi joten siivosin vähän jälkiäni ja lähdin kokeilemaan.
Kulkuhalut ovat lisääntyneet huomattavasti.
Sytytys on edelleen siinä asetuksessa mihin se jäi. Tuntuu ihan sopivalta, vetää tasaseen eikä nakuta. Voisihan sitä vielä kokeilla vähän johonkin nitkauttaa. mutta täytyy vain kaivertaa ensin joku merkki jakajan juureen että saa sen sitten takaisin, jos menee huonommaksi.
Kaipa nokankin ajoituksella on jotain merkitystä, montako astetta se yhden pykälän muqlaamisella sitten muuttuu?
Kiihtyvyyskään ei ollut sitä mitä se tuossa kombissa on (1200 koneella) joten sillä oikein uskaltanut mitään ohittaakaan.
Venttiilitkin raksutti niin kovin että ajattelin jo etteivät ne pysy edes mukana tuommoisilla välyksillä.
Tänään oli sitten sopivasti luppoaikaa, joten säädin venttiilit ja tarkistin tulpat ja kärjet. Tulpat oli vielä hyvät ja kärkiväli nafti 0,7mm. Katkojan kärkiväliä jouduin kymmenyksen isontamaan. Muutin myös koko jakajan asentoa, koska alipainesäädin törötti rintapeltiä kohden eikä ykköspytyn tulppaa saanut irti kääntämättä jakajaa. Lisäksi pyörijä osoitti väärää numeroa kannessa joten käänsin sen samalla kohdalleen ja laitoin tulpanjohdot oikeille paikoilleen.
Joissakin venttiileissä välystä oli paljon ja joissakin vielä enemmän. Säätelin niitä vähemmäksi ja nyt ne on aika naftit. Apuna oli tietenkin Ladan oma leveä liuska.

Siinä konetta pyöritellessäni loin silmäyksen jakohihnaankin ja minun mielestäni nokka-akselin ajoitus ei ollut oikein kohdallaan. Kun alasiivan ennakkomerkin käänsi YKK-merkin kohdalle, nokkapyörän merkki ei ollut vielä saavuttanut nokkapukin merkkiä. Kun taas käänsin nokan merkit kohdakkain, niin alasiivan merkki oli jo reilusti nollaviivasta ohi, varmaan toistakymmentä astetta.

Löysäsin hihnaa ja käänsin nokkaa kokeeksi pykälän verran aikaisemmalle. Kiristin remmin, pyörittelin konetta (startilla ilman tulppia) ja tarkistin merkit. Kohdistin nokan merkit tarkasti ja alasiivan merkki oli nyt viitisen astetta ennen yläkuolokohtaa. Lähempänä se nyt oli kohdallaan kuin ennen mulkkausta joten jätin hihnan siihen.
Asetin sytytysennakon arviolta johonkin 5-10 asteen hujakoille, kiersin tulpat paikoilleen ja laitoin vielä kombista puhtaamman ilmanputsarin.
Käyntiin rakkine lähti kerrasta ja käynti oli heti siistimpää, ei kuitenkaan ihan virheetöntä. Kierroksiakin se tuntui ottavan herkästi joten siivosin vähän jälkiäni ja lähdin kokeilemaan.
Kulkuhalut ovat lisääntyneet huomattavasti.
Sytytys on edelleen siinä asetuksessa mihin se jäi. Tuntuu ihan sopivalta, vetää tasaseen eikä nakuta. Voisihan sitä vielä kokeilla vähän johonkin nitkauttaa. mutta täytyy vain kaivertaa ensin joku merkki jakajan juureen että saa sen sitten takaisin, jos menee huonommaksi.
Kaipa nokankin ajoituksella on jotain merkitystä, montako astetta se yhden pykälän muqlaamisella sitten muuttuu?

Viimeksi muokannut Jusu, 4.1.2009 16:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ite asioin tuolla forssan fiat lada jne liikkeessä ja siellä oli joku aataminaikuinen purkki missä oli tollasta 10 mm leveetä liuskaa rullalla josta sitten napattiin sopiva pätkä eikä sille paljoa hintaa tullu.. 0.15 ja 0.20 vahvuista oli ja molempia otin sellaisen 10 sentin pätkän...Jokari_ kirjoitti:Mistäköhän tollasen ladan leveän liuskamitan voi ostaa? Kellään mitään hajua, saako esmes Deltasta ja onko pahan hintanen?

124/2101 practical beauty
10mm leveää?arpati kirjoitti:Ite asioin tuolla forssan fiat lada jne liikkeessä ja siellä oli joku aataminaikuinen purkki missä oli tollasta 10 mm leveetä liuskaa rullalla josta sitten napattiin sopiva pätkä eikä sille paljoa hintaa tullu.. 0.15 ja 0.20 vahvuista oli ja molempia otin sellaisen 10 sentin pätkän...

Mun liuska on joskus taittunut kun se meinaa nitkua poikki sen kahvan juuresta.

- Team perseauki racing
- Viestit: 1441
- Liittynyt: 7.11.2004 13:49
- Paikkakunta: jyväskylä
Ilmeisesti täytyy jossain vaiheessa lähteä kiertelemään paikkoja, josta vois ton rakomitan ostaa...tekeekö muuten tollasella tavallisella, kapealla rakomittasarjalla mitään ladan venttiilinvälysten kanssa?
Voiko mittaus mennä aivan perseelleen sillä vai mitä
Entäs ne säätö-ja lukitusmutterit, ne on ilmeisesti 17mm? Muutenkin kaikki vinkit venojen säätöön olis tervetulleita, koska säätöurakka on kohta edessä enkä sitä ennen ole tehnyt 



- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Member of Kymenlaakson Kusipäät™
AAAAAAAAAAAAARGH!
Ajelin kotia kohti tuolla taajaman rajoilla, kun risteävältä kadulta tulevan mopon nuori kuljettaja katsoi asiakseen heittää Ladaani jollain kivellä tms. esineellä. Näin kun käsi heilahti ja sitten kopsahti.
Takasivulasiin ilmeisesti, kopsahti siihen malliin kovasti.
----
Rotisko kulki kyllä suoraan, mutta rattia joutui pitämään neljänneskierroksen vasemmalle. Kotona tutkin aurausta ja oikea pyörä haritti ulospäin heti paljon. Epäilin raidetangon menneen mutkaan, mutta mikään tangoista ei ollut näkyvästi väärässä. Samoin tukivarret olivat muodossaan. Pyöräkin on aukossaan keskellä.
Apusimpukka nitkui pystysuunnassa reilusti, joten rassasin sen irti, mutta se oli paremminkin kulunut paskaksi, kuin iskusta särkynyt. Laitoin kuitenkin ehjemmän tilalle kun sattui olemaan sellainen irrallaan.
Isku oli lyönyt pyörän ääriasentoon oikealle ja topparina toimiva satulan alemman kiinnityspultin kanta oli iskenyt tukivarren vastinpintaansa syvän loven. Pyörä kääntyy nyt hieman liikaa ja raidetanko pyrkii jäämään hakaukseen.
Säädin raidetankoa pidemmäksi, että pyörä asettuisi suorempaan, ja asettuihan se, mutta entiselleen romu ei tullut. Jostain syystä pyörät ei nyt käänny vasemmalle niin paljon kuin ennen, oikealle auto kääntyy kyllä vaikka markan ympäri. Ratti on edelleen reilusti vinossa vasemmalle.
Täytyy huomenna koettaa säätää molempia tankoja että saa kääntyvyyttä vähän balanssiin.
hitsit tuommoinen perseily. Vaikka Ladani olisi miten perkeleen romu ja arvoton, niin ei sitä silti tarvitse kivittää. 

----
Rotisko kulki kyllä suoraan, mutta rattia joutui pitämään neljänneskierroksen vasemmalle. Kotona tutkin aurausta ja oikea pyörä haritti ulospäin heti paljon. Epäilin raidetangon menneen mutkaan, mutta mikään tangoista ei ollut näkyvästi väärässä. Samoin tukivarret olivat muodossaan. Pyöräkin on aukossaan keskellä.
Apusimpukka nitkui pystysuunnassa reilusti, joten rassasin sen irti, mutta se oli paremminkin kulunut paskaksi, kuin iskusta särkynyt. Laitoin kuitenkin ehjemmän tilalle kun sattui olemaan sellainen irrallaan.
Isku oli lyönyt pyörän ääriasentoon oikealle ja topparina toimiva satulan alemman kiinnityspultin kanta oli iskenyt tukivarren vastinpintaansa syvän loven. Pyörä kääntyy nyt hieman liikaa ja raidetanko pyrkii jäämään hakaukseen.
Säädin raidetankoa pidemmäksi, että pyörä asettuisi suorempaan, ja asettuihan se, mutta entiselleen romu ei tullut. Jostain syystä pyörät ei nyt käänny vasemmalle niin paljon kuin ennen, oikealle auto kääntyy kyllä vaikka markan ympäri. Ratti on edelleen reilusti vinossa vasemmalle.
Täytyy huomenna koettaa säätää molempia tankoja että saa kääntyvyyttä vähän balanssiin.


Viimeksi muokannut Jusu, 4.1.2009 16:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Lada-Jussi
- Viestit: 10245
- Liittynyt: 24.9.2003 17:48
- Paikkakunta: Janakkala
Re: AAAAAAAAAAAAARGH!
lapsilla usein käsitys että vanhaa raatoa voi kivittää, mutta kyllä se maksaa vanhan raadon pellin oikaisu ja maalaus lähes saman, jos ei vaikka enemmänkin, kuin uuden "loistoauton"jusu kirjoitti:hitsit tuommoinen perseily. Vaikka Ladani olisi miten perkeleen romu ja arvoton, niin ei sitä silti tarvitse kivittää.

- Team perseauki racing
- Viestit: 1441
- Liittynyt: 7.11.2004 13:49
- Paikkakunta: jyväskylä
Re: AAAAAAAAAAAAARGH!
joo ei oo venäläisen pellin oikominen sen halvempaa ku mersussakaan..Lada-Jussi kirjoitti:lapsilla usein käsitys että vanhaa raatoa voi kivittää, mutta kyllä se maksaa vanhan raadon pellin oikaisu ja maalaus lähes saman, jos ei vaikka enemmänkin, kuin uuden "loistoauton"jusu kirjoitti:hitsit tuommoinen perseily. Vaikka Ladani olisi miten perkeleen romu ja arvoton, niin ei sitä silti tarvitse kivittää.
en tiiä mikäjoitain ihmisiä ärsyttää ladassa joitain jopa niin kovasti että piti käydä paskalla konepelillä

ei riemulla rajaa kun bensa kasilla ajaa...
Ite asun ihan ala-asteen vieressä ja sen oppilaista aika moni jatkuvasti kulkee pihan läpi kiellosta huolimatta. Kerran kuului avoimesta keittiön ikkunasta kauheeta meteliä ja aattelin että siellä niitä taas menee. Katoin ikkunasta ulos ja näin kun yksi nassikka oli juuri heittämässä palloa ja siitä näki että järkyttyi, muttei pystynyt enää pysäyttämään liikettä ja pallo tuli suoraan keittiöön. Penskat lähti juokseen kauheeta vauhtia karkuun, enkä saanut niitä kiinni. Hyvä niin, sillä olin niin woihan wanha wihtahousu raivoissani. Juoksivat vielä ihan sokkona tommosen ison tien yli ja oli lähellä että kalavelat olis maksettu jonkun kuormurin alle jo siinä mutta ei.
Ja toinen tapaus. Pari pikkutyttöä seisoskeli tien vierustalla pallo kädessä kun ajeltiin kahella autolla peräkanaa ohitte. Sitten kuulu takaikkunasta jysäys ja pysäytin auton siihen ja mentiin sitten paikan päälle. Ei tarttenut edes juosta kun olivat jähmettyneet kauhusta paikalleen. Väitti ettei muista vanhempiensa puhelinnumeroa, mutta osoitteen kertoi. Sanottiin sille, että normaalitapauksessa näistä tulee useiden satojen eurojen lasku kun viedään auto korjaamolle. No eihän siihen ikkunaan tietenkään mitään jälkeä tullu, mutta toivottavasti heräilee vieläkin pelokkaana yöllä.
Monta vuotta takaperin vain muutaman metrin päästä tästä jäljemmästä aktista lensi joku helvetinmoinen lumilohkare silloisen autoni ikkunaan. Oli niin kauhea pamaus että luulin että olis tykillä ammuttu. No pysähdyin sitten kattomaan, mutta missään ei näkyny ketään.
Samaten edellisessä osoitteessani asui rapussa semmonen 11-vuotias nahkamunaraggari, jota ei mitenkään kukaan saanut kuriin ja kun äitinsäkin mielestä oli niin erinomainen eikä mitään vikaa niin antaa pallojen ja kivien lennellä vaan. Saunan alalauteen takana on vielä tilaa.
Ja toinen tapaus. Pari pikkutyttöä seisoskeli tien vierustalla pallo kädessä kun ajeltiin kahella autolla peräkanaa ohitte. Sitten kuulu takaikkunasta jysäys ja pysäytin auton siihen ja mentiin sitten paikan päälle. Ei tarttenut edes juosta kun olivat jähmettyneet kauhusta paikalleen. Väitti ettei muista vanhempiensa puhelinnumeroa, mutta osoitteen kertoi. Sanottiin sille, että normaalitapauksessa näistä tulee useiden satojen eurojen lasku kun viedään auto korjaamolle. No eihän siihen ikkunaan tietenkään mitään jälkeä tullu, mutta toivottavasti heräilee vieläkin pelokkaana yöllä.
Monta vuotta takaperin vain muutaman metrin päästä tästä jäljemmästä aktista lensi joku helvetinmoinen lumilohkare silloisen autoni ikkunaan. Oli niin kauhea pamaus että luulin että olis tykillä ammuttu. No pysähdyin sitten kattomaan, mutta missään ei näkyny ketään.
Samaten edellisessä osoitteessani asui rapussa semmonen 11-vuotias nahkamunaraggari, jota ei mitenkään kukaan saanut kuriin ja kun äitinsäkin mielestä oli niin erinomainen eikä mitään vikaa niin antaa pallojen ja kivien lennellä vaan. Saunan alalauteen takana on vielä tilaa.