Sivu 9/14
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Lähetetty: 16.10.2010 21:59
Kirjoittaja samarai
Siinä VW- "splitwindow-klempparissa" taisi olla kaikki suoria laseja?.
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Lähetetty: 16.10.2010 22:05
Kirjoittaja Pavlovits
mush kirjoitti:Pavlovits kirjoitti:Suora tuulilasi. Kuplassa aina malliin -64 asti.
Haetaanko tällä nyt takaa, että siitä eteenpäin lasi oli hieman kovera? Tässä kohtaa on sivistyksessä aukko, jos tuota haetaan. Lasit kyllä kasvoivat Kuplissa, mutta "suoria" ne olivat ihan loppuun (*) asti lukuunottamatta 1303S mallia.
(*) tuotannon loppuun Saksassa, mm. Meksikossa ja Brasiliassa tehdyt ovat sellaisia sekasikiöitä, ettei niistä ota selvää.
Kuplissa tavattu 60-luvulla myös mekaanista polttoainemittaria, toimii vaijerin välityksellä.
Katsopa tarkemmin -65 ja siitä eteenpäin Kuplien tuulilaseja. Eivät suoria eivätkä koveria vaan kuperia.Myös pyyhkijänsulat ovat mainitusta vuodesta alkaen taipuvaa mallia, eivätkä kuten vanhemmissa jäykkiä suoria tikkuja.
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Lähetetty: 16.10.2010 22:08
Kirjoittaja Uitukki
Sisävalo ilman off-asentoa. Takapotku Ladat.
Edit: Ja tietenkin takaluukun asennosta riippumattomasti toimiva kontin valaisin. Ainakin 2101, 21011 ja 21013. Mites lie muissa takapotkuissa asian laita?
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Lähetetty: 16.10.2010 22:12
Kirjoittaja pvdriver
^ väliin niissä ei muuta ookkaan ku off...
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Lähetetty: 16.10.2010 22:18
Kirjoittaja Uitukki
^ Jep. Muistan kuinka pentuna potutti ku isän edellisessä Larvassa ei sisävalot pelannu. Olin sitten kolmannella luokalla kun isä osti tuon nykyisen ja voi että sitä oli innoissaan kun siinä oli toimivat sisävalot koriin "integroitu" pakkivalo ja kaikkea muuta "hienoa"
Niin se edellinen oli 2101 vm.82
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Lähetetty: 16.10.2010 23:45
Kirjoittaja mush
Pavlovits kirjoitti:
Katsopa tarkemmin -65 ja siitä eteenpäin Kuplien tuulilaseja. Eivät suoria eivätkä koveria vaan kuperia.Myös pyyhkijänsulat ovat mainitusta vuodesta alkaen taipuvaa mallia, eivätkä kuten vanhemmissa jäykkiä suoria tikkuja.
Niinkö päin se olikin, muistin että joku jippo siinä oli. Eipähän tuotakaan muistanut vaikka sitäkin lasia on tuijoteltu.
samarai kirjoitti:Siinä VW- "splitwindow-klempparissa" taisi olla kaikki suoria laseja?.
Sonderbussia lukuunottamatta. Aukeava tuulilasikin toisissa malleissa.
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Lähetetty: 17.10.2010 20:07
Kirjoittaja lada.h.s
Ei se takakontin valo sammu Tuplalamppuisissakaan.
Kyllä sen sisävalon saa pois päältä kunhan jaksaa tapella sen katkaisijan oikeaan asentoon.
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Lähetetty: 17.10.2010 20:19
Kirjoittaja wileeni
Jaska tuuppaa variaattorivetoa historiaan. Joko se on Audillakin hyljätty ? Toki jos tarkkoja ollaan, niin ei Audin CVT vedä, vaan työntää.
Anopinistuinta ei ainakaan enää ole.
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Lähetetty: 17.10.2010 20:30
Kirjoittaja Uitukki
lada.h.s kirjoitti:Kyllä sen sisävalon saa pois päältä kunhan jaksaa tapella sen katkaisijan oikeaan asentoon.
Saapihan sen mutta oikeita asentoja siinä ei oo kun ikuinen on tai ovi-on.
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Lähetetty: 17.10.2010 22:34
Kirjoittaja samarai
Sellainen tuli mieleen, että onkohan dieseleissä enää missään sitä siirtopumppua, jolla saa järjestelmän ilmattua esim. putsarin vaihdon jälkeen?
Ei ollut enää esim. tuossa omassa v.-89 Transitissakaan, mikä oli itselle pettymys.
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Lähetetty: 18.10.2010 8:13
Kirjoittaja Jusu
Varsinaista erillistä siirtopumppua ei lie tarvittu sitten rivipumppujen.
Jakajapumpullisessa japsitiisselissä on yleensä suodattimen yhteydessä käsikäyttöinen lutkutin millä se ilmataan. Tosin vanhassa hiluksissa se ei tunnu tekevän yhtään mitään, joten sen olen ilmannut yleensä ottamalla pumpulta letkun irti ja hörppäämällä siitä suotimen täyteen. Matstan pumppu kyllä pumppaa ja siinä on suotimella ilmausroppukin.
Ransitti ilmataan sahaamalla akku halaki?

Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Lähetetty: 18.10.2010 12:24
Kirjoittaja mush
Ainakin tuo Portteri (Bosch VE jakajapumppu) lähtee aika pienellä sahaamisella tankkauksen jälkeen vaikka olisi päässyt löpö loppumaan.
Suodattimen vaihtokaan ei ole ongelma kun täyttää uuden suodattimen ensin, ei tule kuin pieni notkahdus tyhjäkäyntiin startin jälkeen. Jos pistää tyhjän filtterin, niin ei siinäkään akkua halki tarvitse sahata. Joskus olen täyttänyt suodattimen nettivihjeiden perusteella ATF:llä, jonka samalla pitäisi vähän putsata suuttimia.
Joissain uudemmissa TDI-koneissa on taas siirtopumppu.
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Lähetetty: 18.10.2010 16:59
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
Nettivihje suodattimen täyttämisestä automaattivaihteistoöljyllä on ymmärtääkseni täysin virheellinen, itse asiassa järjetön.
ATF ei puhdista suuttimia, vaan tässä tapauksessa pelkästään lompakkoa.
Dieselpolttoainejärjestelmään kuuluu dieselpolttoaine, eikä mikään muu.
SvS
eräs autoista VW T4 LR, Bj 1991, AAB-moottori
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Lähetetty: 18.10.2010 17:21
Kirjoittaja mush
Wanhan maailman aikaan Amerikassa käsittääkseni ovat käyttäneet ATF:ää moottoriöljyn seassa kuten nykyään Forte-käsittelyä, koska ATF sisältää enemmän peseviä osia kuin muut öljyt. Voihan olla että öljyt ovat muuttuneet nykypäivänä paljonkin.
No eipä ole ATF:ää ostettua tullut tuota varten, nurkissa pyörineet jämät ovat joutaneet.
AAB tuossa minunkin kulkineessa, itse olen ajanut sillä jo yli 120tkm.
Re: Käsikaasu, jalkastartti, rasvanippa
Lähetetty: 18.10.2010 17:38
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!
ATF:n käyttö moottoriöljyn seassa kuulostaa myös totaalisen järjettömältä. Niin nyky- kuin wanhanakin aikana.
Noin muuten, puuttumatta sen enempää Forteen kuin muuhunkaan lisäaineeseen: tyypillinen voitelu- ja dieselpolttoaineiden lisäaineiden "pesevä aineosa" tunnetaan meillä paremmin nimellä valopetroli.
Bensiinin lisäaineet ovat tyypiilisesti samankaltaisia; niiden hyöty tuntuu valmistajan ja myyntiportaan tuloissa.
SvS