Lisäkokemuksia Lada 110:sta
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Lattiailmakanavat
Tänään tuli kokeiltua kädellä ilmakanavien lämpötilaa lämmityksen ollessa jalkatila-asennossa.Nehän ovat suorastaan kuumat.Ne johtavat etupenkkien alta taka jalkatilaan.Tuli heti mieleeni,että näiden kanavien päällä voisi kuivata ajon aikana vaikka märkiä käsineitä,niin lämpimiä ne ovat.Pitemmän matkan jälkeen olisi vaihtokäsineet kuivattu.Ajon aikana lämmin ilma nousee etupenkkien alta miellyttävästi matkustamon takaosaan.
Turussa on nyt pyryttänyt parin päivän aikana aika reilusti lunta. Oiskos lunta paikotellen yli 10 sentin kerros. Tänään aamulla kaivoin auton pihaltamme lumikerroksen alta. Auto käynnistyi tietenkin hyvin ja lämpeni nopeasti sisältä, olihan lohkolämmitin ollut päällä toista tuntia samoin kuin sisätilan lämmitinkin.
Pihatiemme on aika kapea ja huomasin peruutusvalon olevan aika heikkotehoinen pimeässä ja mietin, että pitäisiköhän valotehoa saada taaksekin lisää yimääräisellä peruutusvalolla.
Pihallamme ei oikein autoa saa käännettyä, tie on aika kapea ja kohtuullisen jyrkkäkin eli täällä joutuu peruuttelemaan joko lähtiessä tai saapuessa.
Asumme aika korkean mäen päällä ja huomasin huonon kelin lisänneen taksiliikennettä Ajoin mäkeä ylös samaa auraamatonta ylämäkeä mitä iso Chrysler taksi ajoi. Sillä oli suuria vaikeuksia päästä ylös, se kiumurteli tien laidasta laitaan. Minä ajoin hetkeä myöhemmin ilman suuria ongelmia saman mäen ylös.
Aiemmin tekemäni johtopäätös 110:stä on se, että mitä huonompi ajokeli on niin sitä enemmän auto minua vakuuttaa.
Kyllä näkee, että Lada on suunniteltu pohjolan olosuhteisiin.
Lada on ehdottomasti paras talviauto mitä minulla on koskaan ollut.
Pihatiemme on aika kapea ja huomasin peruutusvalon olevan aika heikkotehoinen pimeässä ja mietin, että pitäisiköhän valotehoa saada taaksekin lisää yimääräisellä peruutusvalolla.
Pihallamme ei oikein autoa saa käännettyä, tie on aika kapea ja kohtuullisen jyrkkäkin eli täällä joutuu peruuttelemaan joko lähtiessä tai saapuessa.
Asumme aika korkean mäen päällä ja huomasin huonon kelin lisänneen taksiliikennettä Ajoin mäkeä ylös samaa auraamatonta ylämäkeä mitä iso Chrysler taksi ajoi. Sillä oli suuria vaikeuksia päästä ylös, se kiumurteli tien laidasta laitaan. Minä ajoin hetkeä myöhemmin ilman suuria ongelmia saman mäen ylös.
Aiemmin tekemäni johtopäätös 110:stä on se, että mitä huonompi ajokeli on niin sitä enemmän auto minua vakuuttaa.
Kyllä näkee, että Lada on suunniteltu pohjolan olosuhteisiin.
Lada on ehdottomasti paras talviauto mitä minulla on koskaan ollut.
Teemu
karhu nukkuu vaan talviunta....kyllä se herää vielä, onneksi.

Moottorin lämpenemisestä.
Tänään töistä lähdettyä seurasin moottorin lämpenemistä.Autossa oli ollut tunnin lohkolämmitin päällä,pakkasta miinus 7.Kymmenen kilometrin jälkeen mittari näytti 50 ja 90 puolta väliä,siis 75.Viidentoista kilometrin jälkeen mittari näytti 90.Ei kovin nopea lämpötilan nousu.Olisikohan kovilla pakkasilla nokkapeitto tarpeen.Kun auto ei kuluta paljon ,ei se vastaavasti lämpene nopeasti.Ajoviima jäähdyttää tehokkaasti moottoritilaa.Mitenkähän ne menettelevät Venäjällä?
Huomenna vien auton takuukorjaukseen. Syynä tähän on virtalukon jukiutuminen eli joskus ajoittain avain ei palaudu käynnistysasennosta takaisin ilman, että sen kädellä palauttaa. Huomenna kerron mitä sille tehtiin, ne korjaa sen odottaessa. Nooh, saapa ainakin ilmaiset kahvit javoi samalla norkoilla ja katsoa mitä Ladoja Deltalla Turussa on kaupan.
Ostin autoon Hella Comet FF300-lisävalot ja ne asennetaan tällä viikolla myös paikoilleen. Luulisi niiden auttavan näin piemänä vuodenaikana.
Käyn Motonetissa katsomassa myös ylimääräistä peruutusvaloa että millaisia heillä on myynnissä.
Laitan kuvan, että miltä noi Hellat näyttää jahka ne saa asennettua.
Ostin autoon Hella Comet FF300-lisävalot ja ne asennetaan tällä viikolla myös paikoilleen. Luulisi niiden auttavan näin piemänä vuodenaikana.
Käyn Motonetissa katsomassa myös ylimääräistä peruutusvaloa että millaisia heillä on myynnissä.
Laitan kuvan, että miltä noi Hellat näyttää jahka ne saa asennettua.
Teemu

Tänään menin kello 12 Delta-autoon viedäkseni auton virtalukon korjaukseen. Virtalukko vaihdetaan, mutta lukkoja ei ollut varastossa ja auton saan vasta huomenna takaisin.
Sain käyttööni Mazda 626-farmarin. Kauhea kaukalo.
Deltassa oli poikkeuksellisen paljon Lada 110-malleja vaihdokkeina, ne oli vuosimallia 2000-2002. Kahvi oli oikein hyvää.
Sain käyttööni Mazda 626-farmarin. Kauhea kaukalo.
Deltassa oli poikkeuksellisen paljon Lada 110-malleja vaihdokkeina, ne oli vuosimallia 2000-2002. Kahvi oli oikein hyvää.
Teemu

Ominaisuuksia kiihdyttäessä
Kuten tunnettua on Lada 110 16V kohtuullinen kiihtymään.Olen huomannut,että täydessä kiihdytyksessä ohjaus vetää vasempaan.Ominaisuus johtuu siitä että vetoakselit ovat etuvetorakenteen takia eripituiset.Ominaisuus ei haittaa kun tietää sen.Joissakin autoissa se on eliminoitu laittamalla murrosnivel ja välituenta pitempään vetoakseliin jolloin se on saatu yhtä pitkäksi lyhemmän vetoakselin kanssa.
Jälleen eleetöntä menoa
Tarkista öljy,lisää pesuneste.Autolla ajettu noin 5300.Kosteus on häipynyt autosta kun olen alkanut käytää sisätilalämmittimen suurempaa tehoa 1200W.Kerran töissä oli kuljettajan lukko jäätynyt.Sain siihen vanhemmalta asentajalta ohjeen:ensin spriitä ja sitten aseöljyä.Sprii sulatti lukon kymmenessä sekunnissa.Kuljettajan puoleisen sivulasin huurtumiseen voi käytää sellaista konstia,että ilmaläpän asentoa ei ihan pidä lattia-asennossa.Olen alkanut käytää sisätilan asetteluarvona 24 astetta, silläkin lieneevaikutusta huurtumisen vähenemiseen.
Ajonestosta
Ajonesto toimii erillisellä pampulalla.Oli hiukan ärsyttävää opetella käyttämään sitäkin kun on ikänsä ajanut autolla jos sellainen ominaisuus puuttuu.Nyt kun sitä on käyttänut lähes 3000 kertaa on sisäistänyt homman niin,että sitä ei tule edes ajatelleeksi.Appiukko ehti jo ostaa rattilukon,joka asennetaan ratin päälle.Tietenkään se ei käynyt koska tanko osuu äänimerkin painikkeeseen ja äänimerkki soi koko ajan.Onneksi hän älysi säästää kuitin ja sai sen vaihdettua muihin autotarvikkeisiin.Heti auton hankinnan jälkeen tuli eräältä katsastusasemalta onnitelu uuden 110:n ostamisen johdosta ja annettiin ymmärtää että jotkut voivat olla kiinnostuneita autostani.Tietolähteenä oli käytetty Autorekisterikeskusta,joka oli myynyt omistustiedon ,mallin ja iän kyseiselle katsastusasemalle. Entä sitten kun kilvet olisi varastettu ja vanhat kilvet olisi mitätöity olisivatko ne antaneet lasin vaihdot myös alennuksella.Yöunet saisi kuulema palautettua hankkimalla lasiin turvakaiverrukset auton rekisterin mukaan.Olen hyvä nukkumaan ja heitin kyseisen mainoksen roskiin.
Pissapojan suuttimien säätö!
On muuten aika helpot säätää! kääntyvät ihan sormin! huomasin kyseisen asian kun suuttimet suihki vaan lasin keski osaan ja aloin tarkistella asiaa niin vähän kun kääns alko nesteet leviimään myös lasin sivuihin!! nyt mittarissa 6250km
Nyt:Lada 112 1.5i -02~Mazda 121 -91~Mazda MPV 2.0i -00~Exät-->~Lada 2101 JM~Volvo V40 1.9TD -98~VW Jetta -91~Lada 2105 1.5 -95 ~Suzuki Baleno 4WD -01 ~Mitsu Colt -92~Lada 112 1.5i 16V -03 ~Suzuki Swift 1.3i -01 ~Lada 2107 1500 -88 "PMR"~
-
Itse asennan ne lisävalot puskin päälle, laitan kuvan tänne kun asennus on tehty, varmaankin aatonaattona, että joululiikenteessä näkee paremmin.
Olin tuossa jo aamulla liikenteessä. Täällä sataa lunta reilusti ja on aika liukasta kun lämpötila on noussut muutamassa tunnissa -10 asteesta -4 asteeseen. Vaihdoin kaksikaistaisella tiellä kaistaa ennen risteystä. Vauhtia minulla oli taajama-alueella noin 50 km/h ja ohitin W124-korimallista Mersua ja kun olin sen perän kohdalla se päätti vaihtaa samalle kaistalle missä minä olin
No siinä ei kerennyt muuta tekemään kun katsomaan, että onko vasemalla tilaa, siinä oli liikenteen jakaja ja ei muuta voimakas jarrutus kuin pieni väistö liikenteenjakajan päälle, missä oli lumi vähän reunoja pehmentämässä. No vähän auto heilahti.
Tämä ruåttalainen mersukuski ei mitään erikoista huomannut vaan jatkoi matkaa.
No mä ajattelin, että parasta ottaa auto äkkiä kiinni ja pysäyttää se ja tarkistella vaurioita.
Mä lähdin sen perään ja vilkuttelin pitkiä valoa. Äijä ei huomannut mitään. Sitten huomasi vasta kun olin viereisellä kaistalla ja vilkutin valoja. Mies ajoi tien laitaan ja mä laitoin hätävilkut päälle.
Äijä nousi autosta ja kysyi, että mikä hätänä? Kysyin, että ettekö todellakaan nähneet mitään erikoista?
Ei ne mitään huomanneet ja kerrottuani tilanteen mies kiisti kaiken. Aikani "keskusteltuani" hän alkoi näkemään tilanteen oikeassa valossa.
Mies sanoi, että hän on tottunut joustavampaan liikenteeseen Ruotsissa. Toistamiseen jouduin hermostumaan miehelle ja sanoin, että me ollaan sitten taas Turussa totuttu siihen että kaistoja vaihdettaessa katsotaan että onko viereisellä kaistalla tilaa vai ei!
Hyvä tyyppi
No, tarkistin auton alustaa taskulampun kanssa ja mitään vaurioita en nähnyt.
Päästin heidät jatkamaan matkaa ja toivottelin hyvää joulua.
Sitten soitin poliisille ja kerroin tapahtuneen.
Ilmoituksen voi tehdä poliisille Suomeen ja jos jotain vikaa ilmenee niin ruotsalaisen vakuutus korvaa Suomessa tapahtuneet kolarit.
Tiistaina korjaamolla tarkistetaan alusta tarkemmin ja jos jotain kolhuja ilmenee niin soitan poliisille uudestaan. Ei siellä uskoakseni mitään ole, mutta hyvä se tarkastaa kumminkin. Jos jotain on niin pitää soittaa poliisille uudestaan.
Poliisi oli oikein avuliaasti auttamassa tässä tapauksessa.
**
Oli tosiaan aika uskomaton tuo ruotsalaismies. Toivottavasti Suomi voittaa ne jääkiekossa tänään!
Olin tuossa jo aamulla liikenteessä. Täällä sataa lunta reilusti ja on aika liukasta kun lämpötila on noussut muutamassa tunnissa -10 asteesta -4 asteeseen. Vaihdoin kaksikaistaisella tiellä kaistaa ennen risteystä. Vauhtia minulla oli taajama-alueella noin 50 km/h ja ohitin W124-korimallista Mersua ja kun olin sen perän kohdalla se päätti vaihtaa samalle kaistalle missä minä olin

Tämä ruåttalainen mersukuski ei mitään erikoista huomannut vaan jatkoi matkaa.
No mä ajattelin, että parasta ottaa auto äkkiä kiinni ja pysäyttää se ja tarkistella vaurioita.
Mä lähdin sen perään ja vilkuttelin pitkiä valoa. Äijä ei huomannut mitään. Sitten huomasi vasta kun olin viereisellä kaistalla ja vilkutin valoja. Mies ajoi tien laitaan ja mä laitoin hätävilkut päälle.
Äijä nousi autosta ja kysyi, että mikä hätänä? Kysyin, että ettekö todellakaan nähneet mitään erikoista?
Ei ne mitään huomanneet ja kerrottuani tilanteen mies kiisti kaiken. Aikani "keskusteltuani" hän alkoi näkemään tilanteen oikeassa valossa.
Mies sanoi, että hän on tottunut joustavampaan liikenteeseen Ruotsissa. Toistamiseen jouduin hermostumaan miehelle ja sanoin, että me ollaan sitten taas Turussa totuttu siihen että kaistoja vaihdettaessa katsotaan että onko viereisellä kaistalla tilaa vai ei!
Hyvä tyyppi

No, tarkistin auton alustaa taskulampun kanssa ja mitään vaurioita en nähnyt.
Päästin heidät jatkamaan matkaa ja toivottelin hyvää joulua.
Sitten soitin poliisille ja kerroin tapahtuneen.

Ilmoituksen voi tehdä poliisille Suomeen ja jos jotain vikaa ilmenee niin ruotsalaisen vakuutus korvaa Suomessa tapahtuneet kolarit.
Tiistaina korjaamolla tarkistetaan alusta tarkemmin ja jos jotain kolhuja ilmenee niin soitan poliisille uudestaan. Ei siellä uskoakseni mitään ole, mutta hyvä se tarkastaa kumminkin. Jos jotain on niin pitää soittaa poliisille uudestaan.
Poliisi oli oikein avuliaasti auttamassa tässä tapauksessa.
**
Oli tosiaan aika uskomaton tuo ruotsalaismies. Toivottavasti Suomi voittaa ne jääkiekossa tänään!
Teemu

Sama lumisade saapui tänne pääkaupunkiseudulle aamulla.Lämpötila on noussut miinus kuudesta miinus yhteen.Kun olin menossa kauppaan jouduin tietenkin puhdistamaan auton lumesta.Avattuani takaoven lunta valahti takaistuimelle ottaessani lumiharjaa.Tätä olen vähän ounastellutkin.Kannattaa puhdistaa oven yläsauma ennen oven avaamista.Puhdistin myös takalasin lumesta.Ajettuani 300metriä laitoin takalasin pyyhkijän päälle takalasin puhdistamiseksi.Sulka jäi lasin puoleen väliin.Se oli siinä noin viisi sekuntia kunnes se teki liikkeen loppuun asti,palatakseen takaisin.
Tällaisessa tilanteessa voi tapahtua seuraavaa:
-sulake palaa
-moottori palaa
-moottorin ankkurin pyörittämä lautashammasratas boksi halkeaa,kuten sattui aikoinaan Fiat Regatassa.
Sen takia suhtauduin asiaan vakavasti ja olin jo pysäyttämässä autoa sulan liikkeen avittamiseksi kädellä.
Tällaisessa tilanteessa voi tapahtua seuraavaa:
-sulake palaa
-moottori palaa
-moottorin ankkurin pyörittämä lautashammasratas boksi halkeaa,kuten sattui aikoinaan Fiat Regatassa.
Sen takia suhtauduin asiaan vakavasti ja olin jo pysäyttämässä autoa sulan liikkeen avittamiseksi kädellä.
Kävin tänään ostamssa joulukuusen tuosta lähi-sparin pihalta. Peräkoukkua en ole saanut vielä asennettua eikä minulla ole kattotelinettä.
Kattotelinettä ei kuusen kuljetukseen tarvi kun farmarissa on todella näppärät kuormakuljetuskiskot katolla.
Kun oikea kuusi oli löytynyt niin kuusi vaan auton katolle kiskojen väliin ja liina kiinni kiskoon ja kerran kuusen rungon ympäri ja toiselle puolelle kiinni ja sitten kotimatka kuusi kyydissä saattoi alkaa.
Nuo kuormakuljetuskiskot ovat erittäin käytännölliset autossa.
Kattotelinettä ei kuusen kuljetukseen tarvi kun farmarissa on todella näppärät kuormakuljetuskiskot katolla.
Kun oikea kuusi oli löytynyt niin kuusi vaan auton katolle kiskojen väliin ja liina kiinni kiskoon ja kerran kuusen rungon ympäri ja toiselle puolelle kiinni ja sitten kotimatka kuusi kyydissä saattoi alkaa.
Nuo kuormakuljetuskiskot ovat erittäin käytännölliset autossa.
Teemu

Löytyy Ladarekisteristä eli Lada 110 1.5i 16V STW Festival.
http://www.ladakerho.net/docs/rekisteri/1005.htm
http://www.ladakerho.net/docs/rekisteri/1005.htm
Jome kirjoitti:110 Ladan omistajat:Jos voisitte pistää tarkat tiedot autostanne mistä kirjoitatte kokemuksia...
Teemu