Sivu 75/78
Re: OY-903
Lähetetty: 15.5.2016 17:41
Kirjoittaja AI
pressa kirjoitti:Ei nuo matalan profiilin renkaat ole oikein soveliaat tälläiseen, uudemmmissa menettelee.
Nyt alla on 175/70 -renkaat.
pressa kirjoitti:Jos bendiksi ei palauta heti, voi startti pyöriä mukana.
Kytkintä vaihtaessa tuo starttikin on helppo vaihtaa. Täytynee testata ensin kun kytkin on irti veivillä käynnistämällä ettei kuulu itse moottorista. Mutta nyt ensin kokeillaan katsastaa härveli.
Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa
Lähetetty: 15.5.2016 17:47
Kirjoittaja AI
Ja katsastusaika varattu torstaille kun on aikaa käydä.
http://www.rockkatsastus.fi/
OY-903
Lähetetty: 19.5.2016 20:03
Kirjoittaja AI
Näinhän siinä katsastuksessa kävi:
http://i.imgur.com/vzAeUzw.jpg
Eli vajaaksi vuodeksi ajoaikaa. Ensi keväänä mukava ottaa käyttöön kun ei ensimmäisenä tarvitse konttorille ajella.
OY-903
Lähetetty: 20.5.2016 20:06
Kirjoittaja AI
Eilisellä katsastusreissulla huomio kiinnittyi pariin ominaisuuteen. Ohjaus on hieman nahkean oloinen ja sopivassa kohdassa kääntäessä tuntuu jonkinlainen pykälä. Apusimpukka lienee rasvausta vaille mutta saa olla sillä tähän on hankittu jo kuulalaakeroitu apusimpukka joka pitää joskus paikoilleen asentaa. Pykälä saattaa olla itse ohjaussimpukassa sillä tällä on joskus etupäätä kolaroitu niin olisikohan ottanut hieman itseensä. Yhteen muinaiseen käyttövehkeeseenhän minä ohjaussimpukan vaihdatin kun siinä oli paljon pahemman tuntuinen pykälä, sitäkin oli etukulmasta kolhittu. Tuo lattiaan saranoitu kaasupoljin on kyllä oudon ja huonon tuntuinen. Lisäksi saranointi kaivannee rasvausta sillä kun kaasua painaa niin on alkuun jäykkä ja sitten kun enemmän painaa niin töksähtää syvään, hieman pomppivaa menoa meinaa välillä olla. Leijuva kaasupoljin minulla onkin tähän jo jemmassa, sen kun asentaa niin saa vielä kunnollisen kaukalomatonkin jalkatilaan laitettua.
Tänään vaihdoin etuvalojen umpiot. Alunperin tässä oli Saturnus-merkkiset umpiot joihin aikoinaan 1971:ssä en ollut pimeällä oikein tyytyväinen, lisäksi molemmat menivät ensimmäisen talven aikana rikki, molemmissa oli kiven iskemä reikä. Lieneekö ollut vain huonoa tuuria vai onko lasit niin ohuet? Motonetista ostin Valeo-merkkiset kun Hellaa ei enää saa. Paketissa lukee Valeo mutta umpion lasissa ja tarrassa lukee Cibie. Nämä ovat myös tyyliin sopivammat kun ovat kuperalasiset eivätkä tasaiset. Ihmetystä aiheutti kun lasissa ei lukenut H4:ää eikä sisällä ollut sitä peltihärpäkettä mikä yleensä H4-umpiossa on, kuitenkin H4-polttimo sopii paikoilleen suoraan ilman että väkäsiä tarvitsisi taitella tai laittaa hehkulamppu-umpioon sopivaa laitonta halogeenia. Myös paketissa olevan tarran osanumeron mukaan ovat H4-umpiot. Sähköpostia laitoin Motonetiin ja heidän mielestään ovat tieliikenteeseen hyväksytyt H4-umpiot. No, uskotaan. Polttimoiksi laitoin Osram Ultra Lifet joille luvataan kolme kertaa normaalipolttimon käyttöikä, takuutakin polttimoilla on kolme vuotta, tosin se on mennyt jo umpeen kun ovat ostettu Robin Hoodista tarjouksesta vuonna 2010 mutta vasta nyt avasin paketit. Himmeämmäthän nuo pitäisi olla kuin normipolttimot, siitä jopa paketissa mainitaan. Jos ovat huonot syksyllä ja talvella niin vaihdetaan sitten normipolttimot tilalle.
OY-903
Lähetetty: 22.5.2016 18:28
Kirjoittaja AI
Tänään sain aikaiseksi vaihtaa kaasupolkimen. Hurja määrä hienoa hiekkaa oli kumimaton alla tuon vanhan polkimen saranoinnin kohdalla. Huomaa ettei ole koskaan ollut kaukalomattoa. Hammasharjan kanssa putsailin hiekat pois ja jätin kumimatot sen verran raolleen että kuivuu kunnolla. Päässyt pohjapelti vähän ruostumaan tuosta missä hiekkaa oli. Joku päivä pitää vielä putsailla ja jotain ruostesuojamömmöä siihen ruiskaista. Rensin kaukalomaton tähän jo parisen vuotta sitten valmiiksi jo ostinkin, sen kaivelin tallin kätköistä ja laitan sen paikoilleen.
Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa
Lähetetty: 23.5.2016 18:58
Kirjoittaja AI
OY-903
Tänään sain aikaiseksi säätää tuon konepellin että se aukeaa vivusta vetämällä ilman että pysäköintikiekon kanssa pitää sitä kammeta auki. Saranoiden reikiä laajensin lisää mutta se ei riittänyt kun saranassa on tuo nivelkohta jota varten edessä olevassa pellissä on kolot joita sitten piti suurentaa. Lekalla säätäessä samaisesta pellistä tipahti jo puoliksi irti ollut puolen kilon kittipaikka. Lopulta sain konepellin toimimaan että menee kiinni ja aukeaa todella herkästi. Nuo kolot joita suurensin näkyy vaan nyt ikävästi konepellin etureunan alta, kuten myös tuo kolhu joka oli kitillä paikattu. Mutta saa nyt kelvata kun ei tämä mikään näyttelyauto ole.
Ja vielä kuva Valeo/Cibie umpiosta:

Näyttää kyllä aivan hehkulamppu-umpiolta. Saa nähdä mitä herra katsastussetä sanoo...
KZL-9
Vaihdoin eturenkaat viimeinkin, piti jo heti keväällä kun käyttöön otin vaihtaa.

Olisihan tuo vielä pari viikkoa kestänyt...
Nyt laitoin eteen ostamani erikoiset vanteet, soikeat reiät ja tubeless-urat. Ymmärtääkseni Ladassa ei tuollaisia edes ole ollut olemassa tai sitten minulta on jäänyt jotain väliin. Vai ovatko ihan jonkin muun auton vanteet? Myyjä ainakin nappiksesta sanoi niiden olevan peräisin.

Ainakin vanteen tyyli sopii autoon hyvin. Alunperin piti laittaa Nokian kympit alle jotka jo viime kesänä vanteille laitatin mutta noilla vanteilla kahdessa oli vielä kohtuullisesti pintaa niin ajetaan ne loppuun. Ehkä niillä juhannukseen pärjää.
OY-903
Lähetetty: 24.5.2016 19:05
Kirjoittaja AI
Ei enää tökkinyt kaasupoljin kun kävin heittämässä lenkin.
Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa
Lähetetty: 24.5.2016 19:25
Kirjoittaja degen
AI kirjoitti:
Nyt laitoin eteen ostamani erikoiset vanteet, soikeat reiät ja tubeless-urat. Ymmärtääkseni Ladassa ei tuollaisia edes ole ollut olemassa tai sitten minulta on jäänyt jotain väliin. Vai ovatko ihan jonkin muun auton vanteet? Myyjä ainakin nappiksesta sanoi niiden olevan peräisin.

Ainakin vanteen tyyli sopii autoon hyvin. Alunperin piti laittaa Nokian kympit alle jotka jo viime kesänä vanteille laitatin mutta noilla vanteilla kahdessa oli vielä kohtuullisesti pintaa niin ajetaan ne loppuun. Ehkä niillä juhannukseen pärjää.
Minulla on ollut kahdessa käytettynä ostamassani kanttiladassa tuollaiset vanteet talvirenkailla. Ovat hyvin varmasti olleet uudesta asti auton mukana, koska niissä on ollut kummassakin tapauksessa loppuun kuluneet talvirenkaat ja vanteet ovat olleet ruosteiset. Joskus ManseMotorsilla spekuloitiin noiden olevan tästä huolimatta Fiatin vanteet.
Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa
Lähetetty: 24.5.2016 19:50
Kirjoittaja AI
Tekstistäni jäi pois että vanteissa on myös pölykapselin kyhmyt. Harvemmin niitä kai kanttiksessa on?
Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa
Lähetetty: 24.5.2016 21:08
Kirjoittaja jta
Mun tietääkseni alkupään nappiksissa on tuollaiset vanteet olleet.
Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa
Lähetetty: 24.5.2016 23:13
Kirjoittaja mush
Polski Fiatissa on ainakin tuollaista tubeless vannetta ollut (Polonezin vanne taitaa olla muuten sama, mutta ilman kapselin kyhmyjä)
Esim:
http://olx.pl/oferta/kola-do-fiat-125p- ... d61ce911e5
Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa
Lähetetty: 25.5.2016 18:28
Kirjoittaja jta
Hyvin mahdollista että on polskissakin ollut vastaavia. Eiköhän nuokin melko varmasti fiat johdannaiset ole.
Varaosakuvastostakin katsottuna olleet tuollaiset ja vaihtuneet sitten jossain välissä 2103 tyyppisiksi eli pyöreillä reijillä oleviksi.

Re: VAZ-2101 - 1970, 1971, 1972 - Neljä mustakilpistä Ladaa
Lähetetty: 26.5.2016 6:34
Kirjoittaja AI
jta kirjoitti:Mun tietääkseni alkupään nappiksissa on tuollaiset vanteet olleet.
Mutta ilman tubeless-uria.
jta kirjoitti:Varaosakuvastostakin katsottuna olleet tuollaiset ja vaihtuneet sitten jossain välissä 2103 tyyppisiksi eli pyöreillä reijillä oleviksi.
Mutta katsos millaiset oli vuoden 1971 esitteessä:
http://lada1970.1g.fi/esite/esite_1971_2.jpg
http://lada1970.1g.fi/esite/esite_1971_6.jpg
mush kirjoitti:Polski Fiatissa on ainakin tuollaista tubeless vannetta ollut
Jotain tällaista itsekin epäilin.
OY-903
Lähetetty: 30.5.2016 19:30
Kirjoittaja AI
Tänään kävin Lahdessa vaihdattamassa tuulilasin. Uuden veroinen purkuautosta (1700i) otettu Pilkingtonin lasi. Lysti maksoi 30 € ja ihan kuitillinen homma. Vajaa puoli tuntia siinä meni kun ammattimies sen vaihtoi. Ja nyt varmistui että se "krominauha" joka tiivisteessä on kiinni on ainoastaan koriste, ei pidä mitenkään lasia tiukemmin kiinni. Revin sen purkuauton tiivisteestä irti ennen kuin irrotin lasin ja asentaja laittoi uuden listan tiivisteeseen lasin ollessa irti ja sen jälkeen lätkäisi lasin tiivisteineen ja listoineen paikoilleen. Kun lähdin lasiliikkeestä ajamaan pois näytti kun ei olisi lasia ollenkaan kun oli niin kirkas! Kotimatkalla se toki jo alkoi lasilta näyttämään kun jo ötökkää siihen lätkiintyi. Tuo alkuperäinen lasi olikin aivan järkyttävän huonokuntoinen, koskaan en niin naarmuista lasia ole ennen nähnyt.
KZL-9
Lähetetty: 31.5.2016 19:24
Kirjoittaja AI
Unohdinpa mainita aiemmin että lauantaina kun löin kuskin oven kiinni kuului kumma kolahdus. Kun tulin takaisin autoon huomasin että "tupakkaikkunan" salpa oli tipahtanut lattialle. Ainakin vielä on ikkuna pysynyt kiinni kun on kasvanut jotain levää tms. ikkunan ja pokan väliin. Jos rupeaa kovin suhisemaan pitää naula hakata tiivisteestä läpi.