Sivu 74/170
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 13.4.2009 21:39
Kirjoittaja Lada-Jussi
hyökkäsin seuraavan Samaran raadon kimppuun ja aloin pistää paloiksi, nyt vuorossa Lada Pravdan kannessakin poseerannut kattoluukulla varustettu -95 vuoden mallia oleva 1,5i 5-ovinen.
eli tämä
Kattoverhoilun alta löytyi ihana orkkislappu, se oli pakko ottaa talteen
http://picasaweb.google.fi/lh/photo/L47 ... directlink
selvästi jokin osien laadun tarkistuslappu, jota ei tosin ole täytetty, pitäisikö tuosta ottaa kopioita ja alkaa tarkastelee varaosavarastoja
http://picasaweb.google.fi/lh/photo/6fc ... directlink
kääntöpuolella oli mielenkiintoisia merkintöjä, liekö ollut kasaajalla muistilappuna millä varusteilla auto tulee olla. VIN-koodin mukaan auto kyllä on ihan 95, eli toi 93 ei varmaan vuosimallia tarkoita, auton versio on 21093-20-138, toi 138 kertoo Ruotsin/Suomen varustelusta, 20 perusruiskuversio, lapussa lukee kuitenkin 22 joka olisi luxus ruiskuversio, toisaalta auto oli kyllä varustettu erikoisverhoilulla, joka on luxusvarustelua poiketen useista vastaavan mallisista aidoista 20-variaatiosta.... nyt kun oikein ajattelin asiaa tarkemmin, tarkoittanee 93 lyhennystä mallista 21093, eli auton versiokoodi on lapulla, tosin edellä mainitulla erolla, rajua
täytyy pistää noi kuvat linkkeinä, kun ei ne pikasasta jostain syystä suostu suoraa näkymään
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 14.4.2009 12:39
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Tuli noista numeroista ja mallikoodeista mieleen että omassa (-95) samarasta löytyy paljon osia jotka on valmistettu 1993 tai 1994. Autoni lienee valmistettu heinä 1994- helmikuu 1995 välisenä aikana.
Löytyykös myös tosta sun punaisesta Samarasta vanhoja osia??
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 14.4.2009 14:11
Kirjoittaja Lada-Jussi
en paljoa ole noita valmistusajankohtia katsellut, mutta ainakin ruiskun ohjaimessa taisi olla jotain 94 tai jotain, sinänsä 95 mallivuosihan alkoi jo heinäkuussa 94 joten on ihan luonnollista.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 16.4.2009 5:05
Kirjoittaja aon
Nojoo, polttoainekuluja vaihteeksi. 585km, 36.25l, 6.20l/100km. Heti edellisen tankkauksen jälkeen korjasin talvikiekkojen rengaspaineet ja tästä satsista on nyt varmaan noin puolet kesärengasajoa. Harmittaisi takavedolla ajella näitä reissuja

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 21.4.2009 10:19
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Päätin satsata harraste Samaraan ja tilasin siihen venäläiset renkaat (Nokian hakka) kun olivat kerran tarjouksessa suht edulliset.
Lisäksi toukokuun alussa samalla kertaa sekä paikataan muutama reikä lokasuojasta että vihdoin vaihdetaan uudet kaasuiskarit, jouset, sekä koropalat taakse. En viitsinyt itse alkaa vaihtamaan kun olen epävarma sen jarrupaineentasaajan säädön suhteen. Parempi kun ammattitaitoinen tuttu tekee sen.
Rakentelin samaraan aiemmin takavalopolttimoiden rinnalle myös led-polttimot vahvistamaan takavaloja. Asensin led-lamput sumuvalojen paikalle kuitenkin pitkittäissuunnassa. Led-valot tarvitsivat kuitenkin hieman vaimennusta kun olivat vähän liian kirkkaat sellaisenaan samaran ohuille takavalolaseille.
Myös hommattu maalit autoa varten värinä "mokryj asfalt" mutta tarkempi maalausajankohta ja mualari vielä hakusessa.
Tällaista tällä kertaa.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 24.4.2009 20:19
Kirjoittaja fordvaltonen
Tänään sain lopulta aikaiseksi vaihtaa kesärenkaat Samaran alle. On mukavampi matkailla kun ei nastat enää ropise. Ei ne renkaat tosin kummoiset ole, vanhat venäläiset 165/70-13, merkki joku Ba-65 tms, mutta ihan niillä vielä vähät kesäajot ajelee. Kohta joutaa muutenkin pois liikennekäytöstä kun alkaa kelit lämmetä

.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 5.5.2009 22:33
Kirjoittaja fordvaltonen
Halpa Samara sai eilen tehdä tilaa Fordeille ja se poistettiin kesän ajaksi liikennekäytöstä. Otetaan käyttöön taas kun syksyn sateet ja kylmät kelit alkavat. Toki kesälläkin on pakko vähän ajaa, on näet katsastettava silloin ja jotain ruostekukkia oli helmoihin ilmestynyt joten lienee vähän siistittävä ennen ens talvea

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 7.5.2009 15:46
Kirjoittaja konkelo
tänään koulusta lähtiessäni huomasin ettei puhallin toiminut

no siinä sitten lähin ajeleen kotia päin ja hieman ennen kotia ajoin kuopasta jolloin koko auto tärähti ja puhallin alkoi oitis toimimaan

siinä oli todella helppo ja halpa korjaus
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 7.5.2009 16:54
Kirjoittaja Helka
Sain Igorin leimattua ja nyt on jo muutama viikko ajoa takana. Muuten toimii ihan hyvin mutta pakoputken loppupätkä jouduttiin vaihtaa kun se ruostui poikki viimeisestä liitoksesta ja puhallin sirisee aina välillä. Uusin ääni nyt kun pakoputkisto hiljeni on metallinen rallatus tai kolina ihan miten vaan. Ääni voimistuu kun painaa kytkintä. Että näin tällä kertaa. Mulle tarjottiin Igorista tänään käyntivikaista Astraa ois varmaan pitänyt suostua

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 7.5.2009 17:57
Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt
Jaa Sinulla on Iigor. Onko siitä kuvaa jossain. Minä luulin teidän olevan vannoutuneita TakaPotkijoita

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 7.5.2009 21:06
Kirjoittaja samarai
Helka kirjoitti: Uusin ääni nyt kun pakoputkisto hiljeni on metallinen rallatus tai kolina ihan miten vaan. Ääni voimistuu kun painaa kytkintä.
Vaikuttaisi, että kytkimen painelaakeri olisi kaput? Halpa osa, mutta työläs vaihtaa.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 7.5.2009 22:31
Kirjoittaja Lada-Jussi
mullakin välillä Samara kuulumisia. Eilen jatkoin ekan ruiskusamaraani purkamista eli punasta -95 5-ov:sta. Tarkoituksena kaapata siitä takapyörän napa, kun Sedanissa alkanut pitää pahaa ääntä. Sedani oli seisonut paikallaan reilun viikon ja johan oli ryytynyt kun sitä aloin siirtämään, ei meinannut käynnistyä millään, lopulta sain käymään ja siirsin pois projektien tieltä ja aloin tempoo käsijarrua päälle, sekin vaikutti alkuun kuolleelta kunnes virkosi. kai se on niin, että auto tykkäis ku sillä ajettais.
Eilen pyörittelin purkuraato Volvolla ja tänään HCPU:lla, ensin pohjasta päin kaikki taka-akseliston, etujousituksen ja moottori vaihteisto paketin kiinnikkeet irti, auto takaisin pyörilleen ja yläpuoliset kiinnikkeet irti, sen jälkeen näppärästi kippaa korin pois päältä ja akselistot, jousitukset ja moottori vaihteistoineen on maassa valmiina poimittavaksi talteen. Tankin otin tietysti kans talteen ja sinne olikin parivuotta sitten jäänyt noin 30 litraa bensaa, kai sillä vielä jotain tekee....
tässä vähän tunnelma kuvaa

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 8.5.2009 8:03
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Tuli sitten vaihdatettua samaraan uudet kaasuiskarit ja jouset taakse, niin ja ne koropalat. Vanhat iskarit olivat aivan loppu ja ne olivat jo vuotaneet osan nesteistä ulos. Remontin jälkeen ajomukavuus parani huimasti kuin löysä, huojuva alusta muuttui kertaheitolla jäykäksi mutta joustavaksi eli urheilulliseksi. Itse asiassa tuo valtava muutos tuli vähän meikäläiselle yllätyksenä. Uudet jouset olivat hieman pidemmät kuin vanhat ja lisäksi taisivat olla lisäksi hieman paksummasta kierteestä tehty ja siten tukevammat
Asentaja, joka oli Konelassakin ollut asentajana ja huoltanut tuhansia Ladoja varmaan kahden kymmenen viime vuoden aikana, väitti ettei ole hänen urallaan ikinä tarvinnut vaihtaa iskareita Samaraan. No ainakin tässä tapauksessa se oli aivan välttämätöntä. Ihmettelin lisäksi, että millä ihmeellä Samara on aiemmin mennyt noista katsastuksista lävitse.
Laitoimme sinne lisäksi ne koropalat maltillisemmalla nousulla (ehkä +3 cm) . Kuitenkin pitempien jousien kanssa perä taisi nousta jotain 7 cm korkeammalle kuin mitä se on uutena ollut. Eli maavaraa taisi tulla taakse vähän liikaakin ja ei ehkä niin tyylikkään näköinen. Mutta alusta on ainakin nyt huimasti parempi Tänään haen sitten uudet kesärenkaat autoon
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 10.5.2009 19:38
Kirjoittaja Lada-Jussi
kilometreillä 234760 piti vaihtaa takapyörän napa, laakeri alkoi ääntää ja sehän oli tosiaan aika huonona. Otin koko navan 162 tkm ajetusta varaosaraadosta, helppo vaihtaa sillai, ku ruveta uudelleen laakeroimaan.
Ehdin jo tuomita I-391 renkaat äänekkäiksi, mutta sitten eräs paikallinen Lada-guru (joka omien sanojensa mukaan ei tajuu mistään mitään) hoksas että se onkin laakeri joka jyrisee eikä pyörät. Nyt pääsin testailee I-391 kumeja tosissaan. Ajoin jopa 120 km/h moottoritiellä, ei tärise, kulkee suoraan, ei pidä ääntä ja vesisateesta huolimatta pysyin tiellä. Täys 10 pistettä venäjän kumeille.
Re: Kokemuksia halvasta Samarasta
Lähetetty: 11.5.2009 16:13
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Noi mun uudet kesärenkaat Samarassa "Nokian Hakka" on tosiaan valmistettu Venäjällä. Eli venäläisessä autossa on jälleen venäläiset renkaat. Taitaa olla jo neljäs kesärengassarja tässä autossa. Aikaisemmin ollut alla Kamaa, Continentalia, ja Nokiaa.