Kokemuksia halvasta Samarasta

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

hyökkäsin seuraavan Samaran raadon kimppuun ja aloin pistää paloiksi, nyt vuorossa Lada Pravdan kannessakin poseerannut kattoluukulla varustettu -95 vuoden mallia oleva 1,5i 5-ovinen. eli tämä

Kattoverhoilun alta löytyi ihana orkkislappu, se oli pakko ottaa talteen

http://picasaweb.google.fi/lh/photo/L47 ... directlink
selvästi jokin osien laadun tarkistuslappu, jota ei tosin ole täytetty, pitäisikö tuosta ottaa kopioita ja alkaa tarkastelee varaosavarastoja

http://picasaweb.google.fi/lh/photo/6fc ... directlink
kääntöpuolella oli mielenkiintoisia merkintöjä, liekö ollut kasaajalla muistilappuna millä varusteilla auto tulee olla. VIN-koodin mukaan auto kyllä on ihan 95, eli toi 93 ei varmaan vuosimallia tarkoita, auton versio on 21093-20-138, toi 138 kertoo Ruotsin/Suomen varustelusta, 20 perusruiskuversio, lapussa lukee kuitenkin 22 joka olisi luxus ruiskuversio, toisaalta auto oli kyllä varustettu erikoisverhoilulla, joka on luxusvarustelua poiketen useista vastaavan mallisista aidoista 20-variaatiosta.... nyt kun oikein ajattelin asiaa tarkemmin, tarkoittanee 93 lyhennystä mallista 21093, eli auton versiokoodi on lapulla, tosin edellä mainitulla erolla, rajua

täytyy pistää noi kuvat linkkeinä, kun ei ne pikasasta jostain syystä suostu suoraa näkymään
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Tuli noista numeroista ja mallikoodeista mieleen että omassa (-95) samarasta löytyy paljon osia jotka on valmistettu 1993 tai 1994. Autoni lienee valmistettu heinä 1994- helmikuu 1995 välisenä aikana.

Löytyykös myös tosta sun punaisesta Samarasta vanhoja osia??
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

en paljoa ole noita valmistusajankohtia katsellut, mutta ainakin ruiskun ohjaimessa taisi olla jotain 94 tai jotain, sinänsä 95 mallivuosihan alkoi jo heinäkuussa 94 joten on ihan luonnollista.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
aon
Viestit: 728
Liittynyt: 13.3.2006 17:27
Paikkakunta: Tampere

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja aon »

Nojoo, polttoainekuluja vaihteeksi. 585km, 36.25l, 6.20l/100km. Heti edellisen tankkauksen jälkeen korjasin talvikiekkojen rengaspaineet ja tästä satsista on nyt varmaan noin puolet kesärengasajoa. Harmittaisi takavedolla ajella näitä reissuja :)
Exät: 21013, 21093-20, 2111-P00-110
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Päätin satsata harraste Samaraan ja tilasin siihen venäläiset renkaat (Nokian hakka) kun olivat kerran tarjouksessa suht edulliset.

Lisäksi toukokuun alussa samalla kertaa sekä paikataan muutama reikä lokasuojasta että vihdoin vaihdetaan uudet kaasuiskarit, jouset, sekä koropalat taakse. En viitsinyt itse alkaa vaihtamaan kun olen epävarma sen jarrupaineentasaajan säädön suhteen. Parempi kun ammattitaitoinen tuttu tekee sen.

Rakentelin samaraan aiemmin takavalopolttimoiden rinnalle myös led-polttimot vahvistamaan takavaloja. Asensin led-lamput sumuvalojen paikalle kuitenkin pitkittäissuunnassa. Led-valot tarvitsivat kuitenkin hieman vaimennusta kun olivat vähän liian kirkkaat sellaisenaan samaran ohuille takavalolaseille.

Myös hommattu maalit autoa varten värinä "mokryj asfalt" mutta tarkempi maalausajankohta ja mualari vielä hakusessa.

Tällaista tällä kertaa.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
fordvaltonen

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja fordvaltonen »

Tänään sain lopulta aikaiseksi vaihtaa kesärenkaat Samaran alle. On mukavampi matkailla kun ei nastat enää ropise. Ei ne renkaat tosin kummoiset ole, vanhat venäläiset 165/70-13, merkki joku Ba-65 tms, mutta ihan niillä vielä vähät kesäajot ajelee. Kohta joutaa muutenkin pois liikennekäytöstä kun alkaa kelit lämmetä 8) .
fordvaltonen

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja fordvaltonen »

Halpa Samara sai eilen tehdä tilaa Fordeille ja se poistettiin kesän ajaksi liikennekäytöstä. Otetaan käyttöön taas kun syksyn sateet ja kylmät kelit alkavat. Toki kesälläkin on pakko vähän ajaa, on näet katsastettava silloin ja jotain ruostekukkia oli helmoihin ilmestynyt joten lienee vähän siistittävä ennen ens talvea :wink:
Avatar
konkelo
Viestit: 329
Liittynyt: 20.12.2008 0:16
Paikkakunta: Tornio

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja konkelo »

tänään koulusta lähtiessäni huomasin ettei puhallin toiminut :shock: no siinä sitten lähin ajeleen kotia päin ja hieman ennen kotia ajoin kuopasta jolloin koko auto tärähti ja puhallin alkoi oitis toimimaan :D siinä oli todella helppo ja halpa korjaus
Lada Samara 1500i 5d vm.2000
Helka
Viestit: 59
Liittynyt: 21.7.2008 15:18
Paikkakunta: Kotka

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Helka »

Sain Igorin leimattua ja nyt on jo muutama viikko ajoa takana. Muuten toimii ihan hyvin mutta pakoputken loppupätkä jouduttiin vaihtaa kun se ruostui poikki viimeisestä liitoksesta ja puhallin sirisee aina välillä. Uusin ääni nyt kun pakoputkisto hiljeni on metallinen rallatus tai kolina ihan miten vaan. Ääni voimistuu kun painaa kytkintä. Että näin tällä kertaa. Mulle tarjottiin Igorista tänään käyntivikaista Astraa ois varmaan pitänyt suostua :lol:
Nykyinen ajopeli: Manteli
Aikaisemmat: Vanha rouva, Veden vihreä romu, Helmi Ruostekukka, Patarouva, Igor ja Possu
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Jaa Sinulla on Iigor. Onko siitä kuvaa jossain. Minä luulin teidän olevan vannoutuneita TakaPotkijoita :lol:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja samarai »

Helka kirjoitti: Uusin ääni nyt kun pakoputkisto hiljeni on metallinen rallatus tai kolina ihan miten vaan. Ääni voimistuu kun painaa kytkintä.
Vaikuttaisi, että kytkimen painelaakeri olisi kaput? Halpa osa, mutta työläs vaihtaa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

mullakin välillä Samara kuulumisia. Eilen jatkoin ekan ruiskusamaraani purkamista eli punasta -95 5-ov:sta. Tarkoituksena kaapata siitä takapyörän napa, kun Sedanissa alkanut pitää pahaa ääntä. Sedani oli seisonut paikallaan reilun viikon ja johan oli ryytynyt kun sitä aloin siirtämään, ei meinannut käynnistyä millään, lopulta sain käymään ja siirsin pois projektien tieltä ja aloin tempoo käsijarrua päälle, sekin vaikutti alkuun kuolleelta kunnes virkosi. kai se on niin, että auto tykkäis ku sillä ajettais.

Eilen pyörittelin purkuraato Volvolla ja tänään HCPU:lla, ensin pohjasta päin kaikki taka-akseliston, etujousituksen ja moottori vaihteisto paketin kiinnikkeet irti, auto takaisin pyörilleen ja yläpuoliset kiinnikkeet irti, sen jälkeen näppärästi kippaa korin pois päältä ja akselistot, jousitukset ja moottori vaihteistoineen on maassa valmiina poimittavaksi talteen. Tankin otin tietysti kans talteen ja sinne olikin parivuotta sitten jäänyt noin 30 litraa bensaa, kai sillä vielä jotain tekee....

tässä vähän tunnelma kuvaa

Kuva
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Tuli sitten vaihdatettua samaraan uudet kaasuiskarit ja jouset taakse, niin ja ne koropalat. Vanhat iskarit olivat aivan loppu ja ne olivat jo vuotaneet osan nesteistä ulos. Remontin jälkeen ajomukavuus parani huimasti kuin löysä, huojuva alusta muuttui kertaheitolla jäykäksi mutta joustavaksi eli urheilulliseksi. Itse asiassa tuo valtava muutos tuli vähän meikäläiselle yllätyksenä. Uudet jouset olivat hieman pidemmät kuin vanhat ja lisäksi taisivat olla lisäksi hieman paksummasta kierteestä tehty ja siten tukevammat

Asentaja, joka oli Konelassakin ollut asentajana ja huoltanut tuhansia Ladoja varmaan kahden kymmenen viime vuoden aikana, väitti ettei ole hänen urallaan ikinä tarvinnut vaihtaa iskareita Samaraan. No ainakin tässä tapauksessa se oli aivan välttämätöntä. Ihmettelin lisäksi, että millä ihmeellä Samara on aiemmin mennyt noista katsastuksista lävitse.

Laitoimme sinne lisäksi ne koropalat maltillisemmalla nousulla (ehkä +3 cm) . Kuitenkin pitempien jousien kanssa perä taisi nousta jotain 7 cm korkeammalle kuin mitä se on uutena ollut. Eli maavaraa taisi tulla taakse vähän liikaakin ja ei ehkä niin tyylikkään näköinen. Mutta alusta on ainakin nyt huimasti parempi Tänään haen sitten uudet kesärenkaat autoon
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10249
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

kilometreillä 234760 piti vaihtaa takapyörän napa, laakeri alkoi ääntää ja sehän oli tosiaan aika huonona. Otin koko navan 162 tkm ajetusta varaosaraadosta, helppo vaihtaa sillai, ku ruveta uudelleen laakeroimaan.

Ehdin jo tuomita I-391 renkaat äänekkäiksi, mutta sitten eräs paikallinen Lada-guru (joka omien sanojensa mukaan ei tajuu mistään mitään) hoksas että se onkin laakeri joka jyrisee eikä pyörät. Nyt pääsin testailee I-391 kumeja tosissaan. Ajoin jopa 120 km/h moottoritiellä, ei tärise, kulkee suoraan, ei pidä ääntä ja vesisateesta huolimatta pysyin tiellä. Täys 10 pistettä venäjän kumeille.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Jouska
Viestit: 3007
Liittynyt: 24.9.2003 10:33
Paikkakunta: Esboo

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Viesti Kirjoittaja Jouska »

Moi,

Noi mun uudet kesärenkaat Samarassa "Nokian Hakka" on tosiaan valmistettu Venäjällä. Eli venäläisessä autossa on jälleen venäläiset renkaat. Taitaa olla jo neljäs kesärengassarja tässä autossa. Aikaisemmin ollut alla Kamaa, Continentalia, ja Nokiaa.
***************************************************************
EX- VAZ 21093 1,5i 51kW Cross over vm1995/2011, GM-ruisku, Euro-S sisustus, korotettu alusta.
Vastaa Viestiin