hinausdollyn päiväkirja ;)

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Marko
Viestit: 982
Liittynyt: 7.2.2006 19:48
Paikkakunta: Инкероинен,Коувола

Re: hinausdollyn päiväkirja ;)

Viesti Kirjoittaja Marko »

Oli se ainakin tyhjänä hyvä vetää viime vuonna Kouvolast Jussin pihalle.Silloin renkaat oli tosin melko tyhjät,kai ne pitää ollakin,jos ei oo kuormaa.
2108(kesäauto)
2109(varaosa-auto)
H-D 125 SX(projekti)
Fiat Bravo 1.9-07(ajossa)
Fiat Marea 1.8 -00(ajossa)
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10251
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: hinausdollyn päiväkirja ;)

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

joo oman kokemuksen pohjalta tyhjänä tollasta jousittamatonta dollya on kiva vetää matalilla rengaspaineilla, pehmentää menoa, mutta kuorman kanssa saa painetta sit olla kunnolla. Ite en kyllä harrasta peruuttamista tuollaisen yhdistelmän kanssa, jos ei ihan pakko ole, kyllä noissa tilapäisissä siirroissa mihin dolly on tarkoitettu, pystyy sen verran suunnittelee ja operoimaan reittiä, että riittää kun suoraa ajaa.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: hinausdollyn päiväkirja ;)

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

http://www.finlex.fi tietää asiasta mm:

(Liikenne- ja viestintäministeriön asetus traktorien, moottorityökoneiden ja maastoajoneuvojen, niiden perävaunujen sekä hinattavien laitteiden rakenteesta ja varusteista 7.4.2006/274)

***

9 luku

Hinattavat laitteet

83 §
Renkaat, jalakset ja telat

Hinattavassa laitteessa tulee olla ilmarenkaat, umpirenkaat, jalakset tai telat.

84 §
Vetolaitteet

1. Hinattavan laitteen vetolaitteiden tulee olla kestävät ja tarkoituksenmukaiset. Niiden tulee olla varustetut tahattoman avautumisen estävällä laitteella.

2. Kytkinlaitteiden sijoituksen, mitoituksen ja lujuuden osalta noudatetaan, mitä laitetta vetävän moottorikäyttöisen ajoneuvon ja vastaavan perävaunun vetolaitteista säädetään.

85 §
Polttoainesäiliö

Hinattavassa laitteessa ei saa olla muuta polttoainesäiliötä kuin mikä on tarpeen hinattavassa laitteessa olevaa polttoainetta käyttävää laitetta varten. Milloin polttoainesäiliön tilavuus on suurempi kuin 500 litraa, on siihen sovellettava, mitä vaarallisten aineiden kuljettamiseen tarkoitetuista säiliöistä säädetään
.
86 §
Pakolliset ja sallitut valaisimet ja heijastimet

1. Hinattavassa laitteessa tulee olla seuraavat valaisimet ja heijastimet:

a) suuntavalaisimet, jos vetävän ajoneuvon suuntavalaisimet eivät ole selvästi näkyvissä;

b) takavalaisimet käytettäessä hinattavaa laitetta olosuhteissa, jotka liikennesääntöjen mukaan edellyttävät valojen käyttöä;

c) takana punaiset heijastimet;

d) etuheijastimet, jos hinattavan laitteen leveys yli 1,60 metriä;

e) traktoriin tai moottorityökoneeseen kytketyssä hinattavassa laitteessa hitaan ajoneuvon kilpi.

2. M1- tai N1-luokan ajoneuvoon kytkettävässä hinattavan ajoneuvon etupyörien alle asetettavassa apuvaunussa tulee olla taka-, jarru- ja suuntavalaisimet sekä takaheijastimet joko kiinteästi asennettuina tai irrotettavissa olevassa ja hinauksen ajaksi hinattavan auton taakse kiinnitettävässä valaisintelineessä. Muussa apuvaunussa ja välivaunussa ei vaadita valaisimia, mutta siinä tulee olla etu- ja takaheijastimet.

3. Hinattavassa laitteessa saa sen lisäksi, mitä 1 momentissa säädetään, olla seuraavat valaisimet ja heijastimet:

a) suuntavalaisimet;

b) jarruvalaisimet;

c) takavalaisimet;

d) etuvalaisimet;

e) takasumuvalaisimet;

f) peruutusvalaisin;

g) sivuvalaisimet;

h) etuheijastimet;

i) sivuheijastimet;

j) välttämättömät työ- ja apuvalaisimet;

k) ylileveässä hinattavassa laitteessa erikseen määrätyt valaisimet ja heijastimet.

4. Valaisimet ja heijastimet on sijoitettava enintään 0,40 metrin etäisyydelle hinattavan laitteen sivusta sekä vähintään 0,35 metrin korkeudelle. Valaisimet saa sijoittaa enintään 1,90 metrin, tai jos korirakenteesta johtuvat erityiset syyt sitä vaativat, 2,10 metrin korkeudelle. Heijastimet saa sijoittaa enintään 0,90 metrin, tai jos korirakenteesta johtuvat erityiset syyt sitä vaativat, 1,20 metrin korkeudelle.

***
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1687
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: hinausdollyn päiväkirja ;)

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

En tiedä asiasta mitään, mutta tulee vaan mieleen, että kinataanko täällä kahdesta eri asiasta. Eli tarkoitan, että onko hinattavalle laitteelle oma säännöstö ja hinattavalle autolle omansa. Ainakin joiltakin osin.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Vastaa Viestiin