Sivu 8/13
Re: Ilmailua -topic
Lähetetty: 30.1.2016 22:39
Kirjoittaja Lattarauta
Mitenkä hyvästä laitteesta lienee kyse?
- Israelilainen, ainakin heillä käytössä
- Piemeänäkökamerat
- Joku kohteen laserosoitin
- 100km toimintasäde
- ...
Re: Ilmailua -topic
Lähetetty: 31.1.2016 23:26
Kirjoittaja Lattarauta
Lattarauta kirjoitti:
Mitenkä hyvästä laitteesta lienee kyse?
- Israelilainen, ainakin heillä käytössä
- Pimeänäkökamerat
- Joku kohteen laserosoitin
- 100km toimintasäde
- ...
-edit-
korjattu Pimeänäkökamerat
Re: Ilmailua -topic
Lähetetty: 5.2.2016 2:52
Kirjoittaja Lattarauta
Re: Ilmailua -topic
Lähetetty: 7.2.2016 10:42
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Melkoinen vispilä tuo kopteri. Tuossa myrkytyslennossa lienee oleellista, että pitää lentää niin matalalla kuin uskaltaa. Myrkkysumu ei nimittäin saa haihtua ennen kuin ehtii laskeutua kohteeseen.
Re: Ilmailua -topic
Lähetetty: 8.2.2016 18:54
Kirjoittaja Lattarauta
Poikkeuksellinen vierailu: yhdysvaltalaisia F-15-hävittäjiä tulossa harjoittelemaan Suomeen
Oregonin osavaltion kansalliskaartin F-15C-hävittäjät harjoittelevat toukokuussa yhdessä Karjalan lennoston kanssa Rissalassa.
Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun amerikkalaishävittäjät harjoittelevat suomalaisesta tukikohdasta käsin.
Lento-osasto osallistuu tietojen mukaan kahden viikon ajan Suomen ilmavoimien koulutus- ja harjoituslentotoimintaan Itä-Suomessa ja Lapissa.
Pohjoisessa lentoja tehdään todennäköisesti myös ruotsalaisten ja norjalaisten kanssa.
Puolustusministeriön mukaan Yhdysvallat on Suomelle ja erityisesti ilmavoimille tärkein kahdenvälinen kumppani.
– Yhteistyö Yhdysvaltojen kanssa on tiivistä ja meidän intressi on se, että yhteistyö käytännön tasolla on ollut ja pysyy myös jatkossa tiiviinä, Varvikko sanoo.
Yhteisharjoittelulla on poliittinen siunaus, sillä yhdysvaltalaisen lento-osaston vierailu on hyväksytty tasavallan presidentin johtamassa valtioneuvoston ulko- ja turvallisuuspoliittisessa valiokunnassa.
Onko tämä hyvä uutinen että jenkit tulevat harjoittelemaan Suomeen?
Re: Ilmailua -topic
Lähetetty: 8.2.2016 20:33
Kirjoittaja Lattarauta
Pakkokauppaa 60-luvulla – Suomi pääsi testaamaan Neuvostoliitosta ostamiaan hävittäjiä vasta kaupanteon jälkeen
Suomi hankki Migejä Neuvostoliitosta 60-luvulla. Erikoiseksi kaupat tekee se, että koneeseen päästiin tutustumaan vasta kaupanteon jälkeen.
Sittemmin hävittäjähankintoja varten laadittiin tiukat kriteerit ja hävittäjien koelentämiseen kirjoitettiin oppaat.
Suomessa on perinteisesti vaadittu erittäin paljon suorituskyvyltä. Yksi osa sen mittaamista on nousukyky.
Esimerkiksi Hornetia edeltänyt McDonnel Douglasin F-15 pääsee 30 kilometriin 3,5 minuutissa nopeudella 2,2 machia.
25 kilometrin korkeuteen kone nousee 2 minuutissa 41 sekunnissa. Nousukyvyllä on merkitystä ilmavoimille,
jonka pitää tarvittaessa nopeasti päästä ilmaan tunnistamaan ilmatilassamme liikkuvia koneita.

Re: Ilmailua -topic
Lähetetty: 6.3.2016 22:21
Kirjoittaja OA5599
Ilmaiseksi luettava aiheeseen kuuluva julkaisu:
https://issuu.com/aviatorlehti/docs/avi ... kuvat_2015
Issuu tarjoaa paljon ilmaista luettavaa, käyttäkää "searchia" millä tahansa sanalla.
Re: Ilmailua -topic
Lähetetty: 7.3.2016 20:16
Kirjoittaja Lattarauta
Re: Ilmailua -topic
Lähetetty: 25.4.2016 20:44
Kirjoittaja Lattarauta
Re: Ilmailua -topic
Lähetetty: 18.7.2016 19:04
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Tällä kertaa vähän isompia lintuja.
Uus-vanha
B-29 Superfortress teki eilen ensilennon Yhdysvalloissa. Pitkään kunnostettu "Japanin pommittaja" nousi uudestaan siivilleen 60 vuoden tauon jälkeen. Aikaa kunnostukseen meni 16 vuotta ja useampi sata tuhatta dollaria:
https://www.youtube.com/watch?v=WSRkOd2OPCY
Toinenkin nelimoottorinen tyyppi on rakenteilla, nimittäin
Focke Wulf FW200 "Condor" Saksassa. Viimeisin tämän tyypin kone lensi 50-luvulla Neuvostoliitossa. En tiedä tuleeko tästäkin lentävä lentokone, mutta hieno projekti joka tapauksessa.
"Condor" suunniteltiin 30-luvulla matkustajalentokoneeksi Lufthansalle, mutta maailmansodassa se otettiin sotakäyttöön. Sotilaskäytössä kone osottautui vähän liian hentorakenteiseksi. Myös Hitler ja Ribbentrop käyttivät konetyyppiä lennoillansa.

Re: Ilmailua -topic
Lähetetty: 18.7.2016 20:30
Kirjoittaja Pavlovits
Olikos se juuri Condor, jolla Hitler kävi Immolassa Marskin synttäreillä ja jonkin tiedon mukaan meni sumussa aika läheltä Vuoksenniskan tehtaan piippuja?
Re: Ilmailua -topic
Lähetetty: 18.7.2016 20:49
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Condorilla kävi hyvinkin Suomessa kuten myös Ribbentrop.
Hitlerillä oli oma "Condor" matkustamista varten, mutta aina ei hän pystynyt sitä käyttämään. Immolan matkalla hänellä ei tainnut olla "omaa" hovikonetta käytössä, mutta siitä en ole varma.
Siinä erityisessä "hovikoneessa" oli erikoisena varustuksena eräänlainen pelastautumisjärjestelmä. Hitler istui jonkinlaisessa panssari-istuimessa ja pystyi tarvittaessa pelastautumaan istuimen kanssa koneesta jonkinlaisen pohjaluukun kautta. Istuimessa olisi ollut myös laskuvarjo pehmeää laskeutumista varten.
Tuota "piippuun" törmäämisjuttua on koetettu selvittää jälkeenpäin. Kukaan muu ei nimittäin ole nähnyt tuota tapausta kuin tarinan kertonut suomalainen lentäjä. Jossain tutkimuksessa yritettiin selvittää sotapäiväkirjojen avulla Condorin lentoreittiä jälkeenpäin. On arveltu "Condorin" lentoreitin olleen sen verran kauempana piipusta ettei törmäys olisi ollut mahdollinen.
Itse pitäisin tarinaa uskottavana, tuollaista "omalle" koneelle sattunutta läheltä piti tilannetta eivät lentäjät yleensäkään oikein halua muistaa. Ja jos Hitler oli kyydissä oli varmaan parempi olla tietämättä mitään mistään epätavallisesta. Siinähän saattoi menettää vaikka oman päänsä. Eikä sillä suomalaisella lentäjällä tainnut olla mitään erityistä syytä kertoa tuollaista erikoista tarinaa
Re: Ilmailua -topic
Lähetetty: 19.7.2016 11:02
Kirjoittaja Pavlovits
Re: Ilmailua -topic
Lähetetty: 13.8.2016 22:15
Kirjoittaja Jouska
Moi,
Olisko Supermarine Spitfiren kunniaksi tehty biisi?
https://www.youtube.com/watch?v=_u4Md_aXVJE
Kuinkahan "taistelu Englannista" olisi päättynyt ilman nerokkaan lentokone-insinöörin suunnitelmaa modernista hävittäjälentokoneesta 30-luvulla. Konetta pystyttiin kehittämään koko 2. Maailmansodan ajan vaihtamalla tehokkaampaan moottoria tai varustusta tarpeen mukaan.
Koneeseen liittyy eräs hassu tarina. Koneessa käytettiin pää-asiassa tiettyä Rolls Royce Merlin moottoria joita valmistettiin Britanniassa mutta myös myös Yhdysvalloissa lisenssillä. Koska Yhdysvalloissa tuolloin käytössä ollut tuuma erosi hivenen Brittiläisestä, eivät moottorien osat olleet vaihtokelpoisia keskenään.
Re: Ilmailua -topic
Lähetetty: 13.8.2016 23:20
Kirjoittaja Lattarauta
Jouska kirjoitti:
Kuinkahan "taistelu Englannista" olisi päättynyt ilman nerokkaan lentokone-insinöörin suunnitelmaa modernista hävittäjälentokoneesta 30-luvulla.
Ei voi tietää. Ei sillä olisi varmaan ollut edes ratkaisevaa merkitystä. Briteillä olisi vaan mennyt vähän pitempään kerätä itsensä.
Koneeseen liittyy eräs hassu tarina. Koneessa käytettiin pää-asiassa tiettyä Rolls Royce Merlin moottoria joita valmistettiin Britanniassa mutta myös myös Yhdysvalloissa lisenssillä. Koska Yhdysvalloissa tuolloin käytössä ollut tuuma erosi hivenen Brittiläisestä, eivät moottorien osat olleet vaihtokelpoisia keskenään.
Mitenkä ne erosi?