VAZ-21013 - 1980 - 1200L - Entisöintiprojekti

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Nyt vähän kuvia ja kertomusta todisteeksi että pienen hiljaiselon jälkeen projekti nytkähtelee mukavasti eteenpäin. Illat kun pimenee niin jotenkin tallissakin viihtyy paremmin.

Kuskin puoleinen tuulilasin alakulma oli mätä. Onneksi ruoste rajoittui vain pintapeltiin, eli sen kun vaihtoi ruostuneelta alueelta niin hyvä tulee. Tuo lokarin sauma mietityttää että mitä siellä muhii. Lokaria en kuitenkaan ala tuon takia aukaisemaan, pitää raapia pohjaa myöden puhtaaksi ja kunnon myrkyt perään että ruoste pysähtyy.
Kuva
Uutta peltiä tuossa on parinkymmenen sentin matkalla. Ei pitäisi paljoa kittiä tarvia.

Seuraavana vuorossa oli kuskin puolen etukulma siitä puskurin pään kohdalta. Aivan pitsiä eli alareuna pois ja uutta tilalle.
Muotoilin korjauspalat planishing hammerilla eli paineilmatoimisella vasaralla. Jälki on sileää ja nopeaa verrattuna vasarointiin.Kuva

Tässä etukulmaa korjauspalat heftissä, toisesta palasta jo saumat hiottu alustavasti:
Kuva

Lopuksi vielä riipaisin uteliaisuuttani kuskin puolen helmapalkin auki. Sitä on joskun 80-luvulla auton ensimmäisen omistajan toimesta paikattu hitsaamalla 10x40cm pelti minkä lie vaurion päälle. Onneksi kotelo on sisältä erittäin hyvässä kunnossa. Tuo ruskea väri ei ole ruostetta vaan kotelosuojaa tai mitä lie teräketjuöljyä.
Samalla lähti myös vasemman etulokarin taka-alareuna vaihtoon:
Kuva
Lokarin sisäänkin kun kurkistelee niin erittäin hyvässä ja ruosteettomassa kunnossa.

Tämän illan ohjelmassa olisi siis tuon helman korjailua. Pellistä pokata uusi pintapelti, nurjalle puolelle maalit jne.
Koteloon kurkistelin sisälle ja yllättävän hyvässä kunnossa on. Vedenpoistumisaukot ovat auki eli kotelo on pysynyt kuivana vaikka on ulkona seissytkin. Pitää jollakin muovisella nuohousharjalla putsata ja ruutata kotelomassat sisään niin säilyy seuraavat 50 vuotta.
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Helman korjauspalat valmistettu suht hyvälle mallille. Vielä pitää viimeistellä, porata pari reikää tuohon etuosaan ja siloitella muotoja. Myös alareunaan pitää porata pistehitsausta varten reiät. Aikaahan tähän nykertämiseen menee, näihin kahteen pellin palaan varmaan 3-4 tuntia.

Kuva
Zapsky
Moderaattori
Viestit: 1238
Liittynyt: 22.1.2012 11:27

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja Zapsky »

Kyllä taas on niin komiata touhua että huhhuh! Aivan kuin valmiita paloja tehtaalta!
Viimeksi muokannut Zapsky, 9.12.2012 20:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
pressa
Viestit: 10447
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja pressa »

Toki tuohonhan saisi valmiita korjauspalojakin edullisesti, mutta itse tekemisen riemu jää pois jos valmiita paloja laittelee.
Avatar
Flaiman
Moderaattori
Viestit: 2011
Liittynyt: 14.8.2006 19:08
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja Flaiman »

Aiemmisssa viesteissä kerroit käyttävän millistä peltiä. taitaa korjauspalat olla kaikki 0,8 tai ohuempaakin.
Käyttöautoon jos osaisi nuin hyvin peltejä taivutella niin ei pakkelia tarvitsisi ollenkaan.
Lada Vesta -17
Lada 1500 Combi deluxe -84
Uaz 3741 -87
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10245
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

vautsi, tää onkin oikein kunnon projekti, lisää tämmöistä, jos itekin osaisin jotain tehdä niin tekisin jotain tämmöstä
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Kiitoksia taas kannustavista sanoista! :D

Pitkästä aikaa tallissa jotain ähersin, pellin paloja pahvisabluunan mukaan muotoon ja vararengaskaivon ihmettelyä mistä suunnasta alkaisi paikkamaan. Joulun ja uudenvuoden välipäivät tässä jo himottaa, jos saisi silloin kunnolla aikaiseksi. Kaasupullo vain alkaa olemaan melko tyhjänä, se pitäisi muistaa täytättää ennen pyhiä.
Verronen
Lada kerhon jäsen
Viestit: 167
Liittynyt: 20.2.2011 21:20
Paikkakunta: Oulu

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja Verronen »

Onkos tämä edistynyt :D
4X4 -08
1200L -86
2107 1700i -96 "VFTS"
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Pikkuhiljaa etenee, muutama tunti viikossa. Aikaa on harrastuksiin liian vähän. Nyt on työn alla varapyöräkotelon pohja. Hidasta hommaa kun pyrin tekemään alkuperäistä vastaavaa. Laitan kuvia jahka ennätän.
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja JPM »

No nyt muutama kuva. Varapyöräkotelon pohjapeltiä olen värkännyt. Betonista valoin muottia ja hydrauliprässillä painelin muotoonsa karkeasti. Sitten vasarointia sekä käsipelillä että planishing hammerilla. Tässä muutama kuva prosessista:

Ensimmäinen painaisu:
Kuva

Kötöstykseltä näyttää tässä vaiheessa:
Kuva

Lisää puristelua, nyt muotoon sahatun puupalasen avulla:
Kuva

Nyt jo näyttää joltakin:
Kuva

Seuraava vaihe on paikoilleen sovittelu ja reunojen viimeistely:
Kuva
1200L Red
Viestit: 324
Liittynyt: 13.2.2012 19:06
Paikkakunta: Hollola

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja 1200L Red »

Ei huono lainkaan :D
Red Angry Bird
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Hieno on ja varmasti parempi kuin korjauspeltipala. Tosin korjauspeltipala on niin halpa että se voisi olla hyvä vaihtoehto.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
maako

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja maako »

Nostan kyllä hattua sulle JPM, todella mahtavan näköistä jälkeä! 8)
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Tattista vaan. Hitsailut ja sepitys taas nytkähdellyt eteenpäin, ollut muuta projektia ja kaikenmaailman romuskaa haittona.
Kuskin puolen helmapalkin takapäätä kävin äsken puoltoista tuntia paikkailemassa. Totesin että kuskin puoli alkaa olla suht hyvällä mallilla.
JPM
Lada kerhon jäsen
Viestit: 184
Liittynyt: 11.6.2011 21:24

Re: 1200L 1980 entisöinti

Viesti Kirjoittaja JPM »

Vasemman puoleinen iskaritolppa oli jarruputken pidikkeen puoleisesta reunasta turpoillut pahaenteisesti saumoistaan.
Ruostepeikkohan se oli päässyt tekemään tepposiaan. Laikkasin alareunan auki, onneksi runkopalkki oli aivan kunnossa sisältä.
Tuossa kohdassa on muistini mukaan neljä peltiä pahimmillaan päällekkäin. Siellä on ruosteella hyvä ässehtiä.
Korjauspalasta en tee noin monimutkaista, vaan 3mm plootusta uutta tilalle.

Pitäis tallikameraan muistaa ottaa uudet patterit mukaan jotta sais kuvia.
Vastaa Viestiin