Sivu 8/8
Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.
Lähetetty: 1.2.2011 22:17
Kirjoittaja E.P.
Näillä näkymin syy tulppien särkymiseen oli väärissä säädöissä oleva ryyppyläppä. Läppä oli liian kiinni, eli seos meni liian rikkaalle ryypyn ollessa päällä. Samalla olen muuttanut toimintamallia, eli pyrin lähtemään liikkeelle melko pian käynnistyksen jälkeen. Sen sijaan että auto kävisi ryyppy täysillä paikallaan jonkin aikaa.
Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.
Lähetetty: 6.2.2011 15:45
Kirjoittaja lada.h.s
Luin kerran muistaakseni Mobilistista että nykybensoilla tapahtuva tulppien kastuminen saattaa tuhota tulpan.
Tiiä siitä sitten. Vähän kyllä epäilisin että jos tulpat kerran kastuu, niin niistä tulee käyttökelvottomia.
Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.
Lähetetty: 6.2.2011 16:03
Kirjoittaja E.P.
Mobilistin eräs pakonoitsija kertoi palstallaan, että pelkkä paperilla kuivaaminen ei riitä nykybensoilla. Pitäisi saada tulppa kunnolla lämpimäksi, niin sen jälkeen saattaa toimia. Samansuuntaisia kokemuksia itsellänikin erään pienkoneen osalta. Eräällä tulpalla ei millään käyntiin, kun oli tulppa päässyt kastumaan. Toisella tulpalla käyntiin, ja hetken päästä tämä kastunut tulppa takaisin lämpimäksi ajettuun koneeseen, ja toimi.
Re: Kävi kolmella kylmänä. Tulpan vaihto auttoi.
Lähetetty: 15.5.2011 0:17
Kirjoittaja E.P.
Vihdoin sain otettua kaasuttimen pöydälle. Jotenkin oli ryyppyvivusto vinksallaan, eikä ryyppyläpän säätö riittänyt, joten läppä oli liian kiinni, kylmän kelin asennossa. Varaosakaasuttimesta vaihto-osia, niin johan alkoi säätövara riittämään. Joku aiemmista omistajista oli todennäköisesti ronannut vanhaa vivustoa, ilman ymmärrystä.
Syy koneen prötäämiseen, taikka kolmella käyntiin alkaa olemaan ratkaistu. Seos oli rankasti liian rikas. Sen puolesta puhuu sekin, että nyt kesäkeleillä toimi paremmin. Lopullinen varmuus tulee sitten vasta ensi talven pakkasilla.