Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Tänne muut kulkupelit ja vehkeet, länsiautoista mopoihin.

Otsikointi vapaamuotoinen.
Alueen säännöt
Otsikointi vapaamuotoinen.
Evreka
Viestit: 467
Liittynyt: 24.8.2008 20:45

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja Evreka »

Sehän on selvä, että kuluttaja maksaa raskaan liikenteen kohonneet kuljetuskustannukset. Jostain olen lukenut että käyttövoimavero laskisi 18 % ja alla olevan uutisen mukaan dieselin hinta nousee 8c

http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politii ... 29005.html
"- Henkilöautojen kohdalla käyttövoimavero laskee niin, että dieselauton käyttäjä jää voiton puolelle. Raskaassa liikenteessä on erillinen selvitys menossa, valtiovarainministeri Jyrki Katainen (kok.) kertoo."

Oletetaan että käyttövoimavero laskisi tuon 18 %.
Oletetaan edelleen että auto kuluttaa 6,5l/100km ja käyttövoimavero on 500e, autolla poltetaan 30tkm aikana 1950 litraa naftaa. Uudistuksen jälkeen maksetaan 90e vähemmän veroa ja dieselistä maksetaan 156e enemmän
156-90= 66e lisää maksettavaa

Laskeskelin että 17,3tkm vuosittaisella ajolla esimerkkiauto pääsee nollatilanteeseen. Oma pakugolfi kerää kilometrejä 40tkm vuodessa 42e käyttövoimaverolla, lisälaskua tulee ~125e, jos/kun uudistus toteutuu.

Saatoin väärinkin laskea, mutta omassa mielessä jyrki "kutonen lyhyestä matikasta" kataisen laskut ei toteudu. Moniko 15tkm ajava ottaa dieselin?
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3661
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja AI »

Eipä paljoa ole viikkoon tullut tällä ajettua kun on reilut 30 pakkasta ollut kun kotoa pitää liikkeelle lähteä. Kuusi päivää ajamatta ja eilen lämmitin pari tuntia ja lähti ensimmäisellä yrityksellä käymään. Jäähdytysnesteen ensin tarkistin ja lisäsin maksimirajaan, eli noin desin sain menemään. Vajaa kymmenen kilometriä ajoa ja alkoi syylärin kuva vilkkumaan, 15 km ajon jälkeen lisäsin taas maksimirajaan eli ainakin litra meni. Tämän jälkeen pysyikin nesteet sisällä koko reissun ajan. Mutta on tämä vaan h-tin hyvä ajettava kun on viikon patongilla päästellyt menemään, lämmintä vaan ei 25 asteen pakkasessa enää liialti sisälle riitä, talvivaatteissa kyllä tarkenee mutta hiki ei kyllä tule.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
t.eskola

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Pitäisi tulla tulikuumaa ilmaa, kuumempaa kun monesta bensa-autosta, jos siis kaikki toimii. Näissähän on erillinen kiertovesipumppu kennolle menevälle vedelle. Itsellä on ko. pumppu pashana, mutta silti tulee kuumaa ilmaa kabiiniin kovallakin pakkasella. Yleensä tuon kv-pumpun saa elvytettyä hiilien vaihdolla. Sijaitsee paisarin lähellä ja sen pitäisi pitää toimiessaan surisevaa ääntä.

Luultavasti sitä lämpöäkin alkaa herua, kun tuo veden katoamis ongelma on ratkaistu.
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Mä en ymmärrä miksi h*lvetissä lämmität dieselkonetta vasta -15 asteen pakkasella ja kovalla pakkasella vaivaiset pari tuntia? Onko tuo joku ihme periaate vai kuvitteellista säästöä? Jotain ladistin logiikkaa?
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3661
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja AI »

Eipä noiden piuhojen kanssa lämpimämmillä ilmoilla jaksa pelleillä kun hyvin käymään lähtee ilmankin. Pari tuntia tuntuu lämmitystä riittävän, ainakin käyntiäänestä päätellen.

Vai että lämmityslaitteelle vielä erikseen kiertovesipumppukin olemassa? Täytyypä tutkailla, jos samalla tuon kitisevän puhaltimenkin vaihtaisi. Taitavat jäädä ensi talvelle moiset remontit...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3661
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja AI »

Kävin tuolla pellin alla nuuskimassa. Kiertovesipumpun löysin, toimintaa en alkanut testaamaan. Siitä lähtee putki tuonne iskunvaimentimen viereen jossa on kaksi tötsää joissa lukee Bosch ja niiltä lähtee kaksi letkua eteenpäin. Mitähän ihmeitä nuokin ovat? Joku hämärä muistikuva on että myyjä niistä jotain mainitsi, ei vaan muista yhtään mitä.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
t.eskola

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Ne jutut on ns. närhemunat, elikäs magneettiventiilit joita ohjataan lämmönsäätöpaneelin rullilla. Niillä säädellään kennolle tulevan veden virtausta=sisälämpötilaa. Jos ne ei toimi kunnolla ei tule sisälle tilattua lämpötilaa. Jos liittimen ottaa irti pitäisi venttiilien rävähtää auki asentoon. Tällä keinolla voi häiriötilanteessa saada tulemaan lämmintä kabiiniin tai todeta, että närhenmunat ovat huollon tarpeessa.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3661
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja AI »

Närhenmunat lienee toimivat kun lämpötilan säätö toimii. Elikkäs kiertovesipumpun kimppuun...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3661
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja AI »

Viime viikolla syttyi palaneen lampun merkkivalo, kiertelin auton ympäri enkä löytänyt pimeätä valoa edes seisontavaloilla. Lauantaiaamuna kello 2:20 töihin lähtiessä takalasista jäätä raapiessa huomasin toisen rekisterikilven valon olevan pimeä. Pakko vaihtaa kun mittariston merkkivalo palaa ärsyttävästi.

Viikko sitten maanantaiaamuna oli -18 pakkasta, oli yön aikana valutellut jäähdytysnestettä eli sitä vuotaa vaikkei auto ole käynnissäkään. Sen jälkeen ei kunnon pakkasia ole ollutkaan eikä nestettä ole vuotanut lainkaan. Ehkä sen alavesiletkun alimmaisen klemmarin joku päivä kerkiää tutkimaan...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Kuinka helevetinmoinen savotta yhden klemmarin tarkistaminen tuommoisessa mersunröntässä oikein on? :shock:
t.eskola

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja t.eskola »

Vähän sama mietityttää täälläkin. Omassa lintassa oli ainakin huomattavasti helpommin saavutettavassa paikassa, kuin muissa omistamissani autoissa. Jäähdytysnesteitä vaihtaessa letku piti ilman klemmaria, senkun tökkäs paikalleen. Että melko hapero on letku tai klemmari huono jos siitä vuotaa. Nyt loppuu se vesivuoto Kuva
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Jusu kirjoitti:Kuinka helevetinmoinen savotta yhden klemmarin tarkistaminen tuommoisessa mersunröntässä oikein on? :shock:
Kun on tottunut autoon joka toimii,niin jo klemmarin tarkistaminen voi vaikuttaa ylitsepääsemättömältä :lol: .Eilen näin kun parikymmentä vuotta vanha Mersu veti Citroen Xaraa.Siis saksalainen veti ranskalaista.Empä muista koskaan nähneeni päinvastaista,vaikka tarvin vasta lukiessa +lasit.
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3661
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja AI »

Rekisterikilven valo vaihdettu. Olin jopa osannut ostaa oikeanlaisen lampun. Samalla kun työkalu kädessä oli, vaikkakin vääränlainen niin muistin tuon klemmarin. Ei perhana siihen lyhyellä ruuvimeisselillä yletä millään, pitäisi muovisuojus syylärin ympäriltä ottaa pois että käsi mahtuu väliin! Pitkällä meisselillä kyllä ylettäisi mutta kun klemmari on laitettu sellaiseen asentoon ettei meisselin päätä saa kohdalleen. Nyt kyllä käyn sellaisen avaimen ostamassa jossa on taipuva varsi ja kiristän sillä! Ehkä ennen ensi talven pakkasia...
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3661
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja AI »

Ei ollut Lahden Kärkkäinen tarpeeksi iso putiikki että olisi sieltä tuollainen klemmariavain löytynyt! En sitten jaksanut mitään Robin Hoodia tai Hong Kongia lähteä moisen takia kiertämään. Jälkeenpäin sitten hoksasin että melkein vieressä olisi ollut Motonet jossa moisia luulisi olevan. Täytyykin siellä käväistä.
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Avatar
AI
Lada kerhon jäsen
Viestit: 3661
Liittynyt: 23.9.2003 8:55
Paikkakunta: Kuivanto-City, Orimattila
Viesti:

Re: Kokemuksia vanhasta diiselmersusta

Viesti Kirjoittaja AI »

Ei ollut Nastolan Robin Hoodissakaan tuota klemmariavainta. Huomenna on työreissulla aikaa käydä Lahden Motonetista etsimässä. Jos sitten saisi jo yhden pirun klemmarin kiristettyä!

Tuli vähän pidempi tankkausväli kun on ollut niin kiire ettei huoltoasemalle ole kerennyt. Rapiat vajaa 700 km ja tankkiin meni 53 litraa dieseliä. Eli kulutus on 7,6 litraa sadalla ja tämä on sekalaista ajoa, osittain työajoa. Ei tainnut edellinen omistaja p*sk** puhua kun kertoi alle seitsemän litran rauhallisessa matka-ajossa kuluttavan. Hinta sen sijaan oli järkyttävä, 1,399 litra Nastolan Nesteellä eli 74 eurolla köyhtyi!
VAZ 2101 1970
Lada 2101 1972
Lada 2101 1973
Lada 2101 1974
Vastaa Viestiin