2107 1600SL -90 IIZI

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
lada 1200s
Viestit: 647
Liittynyt: 10.3.2004 11:34
Paikkakunta: Urjala

Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti ja omavärimaalaus

Viesti Kirjoittaja lada 1200s »

Sdelano v SSSR kirjoitti:Terve!

Ajokortista ja perävaunun massasta:

Homma on sillä tavoin sekava, että B-luokan ajoneuvolla vedettävän yhdistelmän ajokorttivaatimusta ja hinattavan laitteen sallittua massaa koskevat säädökset ovat tavallaan ristiriitaiset.

Ajokorttivaatimus määräytyy rekisteröityjen kokonaismassojen perusteella. Eli vähintään BE-kortti vaaditaan, jos perävaunun rekisteröintitodistuksessa lukeva kokonaismassa on tarpeeksi suuri, vaikka vaunu olisikin tyhjä ja sen omamassa esimerkiksi 400 kg.

Se sijaan se, saako B-luokan ajoneuvoon kytkeä perävaunun vai ei, ratkaistaan kytkentämassan (siis todellisen massan, sen mitä vaaka näyttäisi) perusteella.

Käytännössä asia lienee useimmissa tapauksissa seuraavasti, kun veturina on muu Lada kuin Niva:

Tyhjää autonkuljetusperävaunua saa vetää, mutta vähintään BE-kortti on oltava.

Toisella Ladalla kuormattua perävaunua ei saa vetää.

SvS
Tässä on minun tietoni asiasta, saattaa olla väärin(eli en vastaa tiedon oikeellisuudesta), mutta kuitenkin:

BE kortti tarvitaan, kun perävaunun kokonaismassa ylittää vetoauton omamassan, tai perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja yhdistelmän kokonaismassa yli 3500 kg. Lisäksi tulee kattoa paljon sillä
koslalla saa vetää. Kysykää poliisilta jos haluatte varman vastauksen.
Avatar
Sdelano v SSSR
Viestit: 2282
Liittynyt: 12.4.2006 1:00
Paikkakunta: Montemurlo/Zelenogorsk/Johanssons

Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti ja omavärimaalaus

Viesti Kirjoittaja Sdelano v SSSR »

Terve!

Säästetään nyt poliisilta kysymisen vaiva.

Ajokorttiasetus 5 § tietää muun muassa:

"Ajokorttiluokat ovat:

===
B-luokka: ne henkilöautot, pakettiautot ja muut ajoneuvot, joiden kokonaismassa on enintään 3 500 kg ja joissa on kuljettajan lisäksi tilaa enintään kahdeksalle henkilölle, ajoneuvoyhdistelmät, joiden vetoauto kuuluu tähän luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg tai koko yhdistelmän kokonaismassa enintään 3 500 kg eikä hinattavan ajoneuvon kokonaismassa ylitä vetoauton omamassaa;

===

Ajoneuvon kokonaismassalla tarkoitetaan ajoneuvon rekisteriin merkittyä kokonaismassaa tai, jollei ajoneuvoa ole rekisteröitävä, sen todellista kokonaismassaa. Ajoneuvoyhdistelmän kokonaismassalla tarkoitetaan vastaavalla tavalla määräytyvää yhdistelmän muodostavien ajoneuvojen yhteenlaskettua kokonaismassaa. Ajoneuvon omamassalla tarkoitetaan sen rekisteriin merkittyä omamassaa."


***

Lada 1200s on siis oikeassa, mutta perävaunun massaksi katsotaan ajokorttia kysyttäessä siis se rekisteröintitodistuksen luku. Kytkentämassa on sitten erikseen ja se katsotaan vaa'an näytöstä.

Samoin yhdistelmän kokonaismassa lasketaan rekisteröintitodistuksien lukemista.

Poliisin käsitys asiasta on täsmälleen sama, sillä poliisi lukee lakia myös itselleen ;).

Tieto löytyy poliisin sivuilta hakukoneilla helposti ja ajokorttiasetuksenkin voi lukea netistä http://www.finlex.fi

Koko asia on monimutkainen, mutta selkenee kun ottaa vetoauton rekisteröintitodistuksen ja laskee, paljonko perävaunun kokonaismassa saa olla.
Sdelano v SSSR

***

Neuvostoliittolaista - siis erinomaista!
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti ja omavärimaalaus

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Minulla on se ABC ilman pikkuEtä. Emminä tästä monimutkaista jaksa tehdä. Se hinataan ja sillä selma. Katsotaan sitten ajanko sen maalaukseen ihan lakien ja asetusten mukaan. Tulkoon sitten PoliisiYstävämme tai kutsukoon joku heidät paikalle jos ei voi kestää sitä, että joku kertoo laittomuuksistaan. Ihan vaan Miten vaan, mutta asia on päätetty ja loppuun käsitelty. :lol:
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Nonnis
Lada kerhon jäsen
Viestit: 4089
Liittynyt: 5.10.2003 19:37
Paikkakunta: Hämeenkyrö

Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti ja omavärimaalaus

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Mikset vuokraa kuorma-autoa?
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti ja omavärimaalaus

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Lompsa laiha luikeroinen vaikka pohattana porskuttelenkin. 5km menee vaikka sakkojen kanssa sitten tai ihan miten vaan.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
lada 1200s
Viestit: 647
Liittynyt: 10.3.2004 11:34
Paikkakunta: Urjala

Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti ja omavärimaalaus

Viesti Kirjoittaja lada 1200s »

Sdelano v SSSR viestiin liittyen:

Kun tarkemmin miettii, niin eihän siinä mitään järkeä olisikaan jos kytkentämassa olisi
sama kuin peräkärryn rekisteriotteeseen merkitty kokonaismassa. Ladalla saa varmaan vetää jotain 400-500 kg.
Jarruttomien kärryjen kokonaismassa voi olla kuitenkin sen 750 kg. Olipas viisasta ajattelutyötä... :D
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti ja omavärimaalaus

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Nyt on IIZIn perä korkealla ja pukkien päällä. Lähes kaikki paikat ovat valmiit. Ison paikkapalan vasemman takarenkaan kotelon alakulmaan sorvasin sopivaksi ja pienentelin kokonaisuutta osiin. Kyllä istuu kivasti. Vielä helmakotelon alakulmaa hieman rakenneltava ja valmista tuli.

Nyt kun ne paikkapalat onnistuivat näin hyvin alkaa tuntua, että haluaisinkin opetella hitsaamaan ne kiinni itse. Ei tulisi V....ilua huonosti tehdyistä paloista ja vaikeista paikoista hitsata. Pajallahan sen voisin tehdä, mutta siellä on levotonta. Entäs tässä omassa katoksessa...

Eli nyt sitten hitsauskonetta hommaamaan. Kuusaalla saattaisi olla yksi myynnissä, mutten muista tarkaan muistanko oikein. Sellaisen käsityksen olen saanut, ettei mitään YdinJäteLankakonetta hommata vaan kaasuMig.

Uutta en osta, enkä varsinkaan uutta halpaa. Käytetty kunnollinen olisi hakusessa. Joku niitä tunnettuja merkkejä. Esab, Kemppi ja mitä niitä oli.

No Kuusaalpa selviää tulenko tänne NEITIllä hitsausvehkeet mukanani. Onneksi olisi varaa sijoittaa sellaiseen.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti ja omavärimaalaus

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Nyt kun ne paikkapalat onnistuivat näin hyvin alkaa tuntua, että haluaisinkin opetella hitsaamaan ne kiinni itse.
Miehen puhetta. Hitsaustaidoille on aina käyttöä.
PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Uutta en osta, enkä varsinkaan uutta halpaa. Käytetty kunnollinen olisi hakusessa. Joku niitä tunnettuja merkkejä. Esab, Kemppi ja mitä niitä oli.
Vanhaa valovirta vehjettä en suosittele, olkoon kuinka merkki kone tahansa.
Walliusta ovat kans kehuneet, tai, no, eivät ainakaan ole kukaan haukkunut mun kuullen/nähden :)

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
PöyhöinKuusaalt
Viestit: 7252
Liittynyt: 12.3.2007 0:05
Paikkakunta: MarkankyläKuusaa (KouvostoLiitto), KännykkätieKanervala

Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti ja omavärimaalaus

Viesti Kirjoittaja PöyhöinKuusaalt »

Hitsauskone Kemppi Migger Super on NEITIn perässä ja lähtee mukaan Joensuuhun. Siitä se harraste sitten alkaa. Kone lähti mukaan eräältä Ladaharrastajalta Kuusaalt hyvien priiffauksien kanssa. Eipähän tarvitse kysellä tyhmyyksiä. Ja muitakin arvokkaita vinkkejä saatiin moiseen PeltiSeppo -hommaan.

Kiitokset näin julkisesti Ripelle. Onneksi auttava käsi on usein aivan kulman takana.

Jos saadaan kyseinen kalu oman mieleiseen kuntoon ennen Togliattiin lähtöä, niin tällä melko varmasti lähdetään, vaikka NEITIllä lähtö kyllä himottaisi. Saapas nähdä mitä Kenkä tekee. Muutenpa tämä ruoste- ja maalausjuttusarja päättyy tähän. Ainoa tieto, mitä tulee on se, tuliko tästä hommasta mitään vaiko eikö. Silviisii.
Ottaa pataan kun Lataan
Mis Min Lapain?
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti ja omavärimaalaus

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Jos mä niin kaheli olisin että sinne Siperiaan lähtisin, niin kyllä mä ottaisin ennemmin perinteisen kaasariladan kuin ruiskun.
Jos jotain vikaa tulee niin kaasarivehkeissä sen paikallistaminen on kohtuu helppoa, mutta jos ruisku rupeaa v*ttuilemaan tai hajottamaan osiaan, niin silloin ollaan todella kusessa.
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti ja omavärimaalaus

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

PöyhöinKuusaalt kirjoitti:Hitsauskone Kemppi Migger Super on NEITIn perässä ja lähtee mukaan Joensuuhun.
Eipähän pitäis ainakaan olla koneesta kiinni jos ei ala saumaa syntyyn. On _kuulemma_ yksi parhaista valovirtavehkeistä, ainakin juuri noihin ohutpeltihommiin.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
köhmä
Viestit: 998
Liittynyt: 11.5.2006 22:12
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti ja omavärimaalaus

Viesti Kirjoittaja köhmä »

Tosta omavärimaalauksesta tuli vaan mieleen, että eipähän ole nykyään halpaa touhua tuo maalaus tekipä sen miten tahansa. Oikeilla tarvikkeilla hintaa tulee lähes 1000€ siis pelkille tarvikkeille (happoväri, ohenne, kovetin, pohjaväri, pintaväri, lakka sekä oheistarvikkeet). Voihan sitä tietysti seinäruiskulla tai telalla joptain Miranoolia tai peltikattomaalia ruiskia, mutta vähänkään oikein tehtynä kallista on!!

Sitten vielä puhumattakaan, jos siihen lisätään ammattilaisen tekemät pohjatyöt pakkelointineen ja hiontoineen, niin ollaankin jo parissa tonnissa. Eipä siis ihme, että lähes poikkeuksetta kaikki projektiautot ja halpikset maalataan itse tai jonkun puolitutun avustamana.

Mites muuten hionnan kanssa...mikä pinnankarheus tulisi olla ennen happoväriä? Pitääkö hioa paljaalle pellille asti? Kukapa tietää neuvoa?
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Avatar
Jokari
Viestit: 7715
Liittynyt: 10.3.2005 20:32
Paikkakunta: Kymenlaakso™

Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti ja omavärimaalaus

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Meikäläisen kaukainen sukulaismies on automaalari ja sanoi ylimaalauksen hinnaksi alkaen 2000€ eli pohjien teko, pohjamaalit+ pintamaalit, maalit + tarvikkeet, yms.
Mut jälki on sit jotain ihan muuta kuin se sateessa ja kännissä vedetty miranoli... :lol:
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
Avatar
köhmä
Viestit: 998
Liittynyt: 11.5.2006 22:12
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti ja omavärimaalaus

Viesti Kirjoittaja köhmä »

Tätäpä juuri tarkoitankin. Pintavärin veto alk. 2000€, huhu huh..
Hyvä kyhäillä jotain "peltoautoja" kasaan jan sitten yrittää maalata itse, kun ei ole varaa eikä järkeä lähteä viemään ammattilaiselle. Kantsii vaan ostaa halpoja autoja eikä kunnostella mitään vanhoja...paaliin vaan surutta. Kyllä näin on.
Jokari kirjoitti:Meikäläisen kaukainen sukulaismies on automaalari ja sanoi ylimaalauksen hinnaksi alkaen 2000€ eli pohjien teko, pohjamaalit+ pintamaalit, maalit + tarvikkeet, yms.
Mut jälki on sit jotain ihan muuta kuin se sateessa ja kännissä vedetty miranoli... :lol:
Voephan se olla niinnii tae suattaahan se olla olematakkii...
Avatar
ElManu
Viestit: 270
Liittynyt: 17.5.2006 14:37
Paikkakunta: Joensuu

Re: 1600 SL IIZI ruosteremontti ja omavärimaalaus

Viesti Kirjoittaja ElManu »

Eipä tullu tuon oman kotteron tarvikkeet maksamaan, ku reilun 300€. Sis. hiomapaperit, pohjamaalit (3 erilaista..), pintamaalin, uuden tuulilasin ja kartongin savukkeita. Pakkeleita ei vuo tuohon laskettu, kun ostin ne jo aikaa sitten. Uunin ja hallin vuokra kuittautu sillä, kun syksyllä olin työharjottelun aikaan mukana kasaamassa uunia. Ja töistä ei tullu mitään, ko ite tein kaverin avustuksella pohjat ja maalauksessa oli maalari jelppimässä, pintavärin valutin pitkälti itse.. :)
Ihe ku tekköö, ni suap just semmosen ku sattuu tulemmaan!
Vastaa Viestiin