Terve!
Pari kommenttia, kun luin TM:n kirjoituksen.
Koeajoyksilössä on ollut selkeästi jarruissa yksilövika, jota maahantuoja ei ole osannut korjata.
En tunne Kalinan jarruja, mutta lienevät hyvin samanlaiset kuin muissakin etuveto-Ladoissa. Ovat siis konstruktioltaan sellaiset, että auto pysähtyy hyvin ja hallittavasti, jos vain takajarrujen paineensäätöventtiili on oikein säädetty.
Jokainen autotekniikan perusteet hallitseva asentaja kykenee tekemään säätötyön, työ ei vaadi erikoistyökaluja, eikä ihmeellisiä mittalaitteita.
Venäläiset henkilöautorenkaat ovat maailman sivu olleet sellaisia, että niiden "luistoalue" on hyvin kapea. Toisin sanoen rengas siirtyy hyvin äkkinäisesti pidosta täyteen luistoon. Käytännössä tapahtuu juuri siten kuin koeajossa on käynyt: jokin renkaista lukittuu jarrutuksessa lähes sattumanvaraisesti ennen muita. Ei ole tiedossani, että venäläisrenkaat olisivat suuresti aiemmasta muuttuneet. Kalinan jarrut ovat tuskin syynä TM:n kuvaamiin äkkinäisiin lukittumisiin.
En oikein jaksa olla jutun kirjoittaneen Velimatti Honkasen kanssa samaa mieltä siitä, että Kalinaa ei voisi nimittää nykyaikaiseksi. Autotekniikka ei käsitykseni mukaan kehity muutamassa vuodessa "isoin harppauksin"; suurin osa uusien autojen ominaisuuksista, konstruktioista ja laitteista on todellisuudessa jo hyvinkin iäkkäitä.
***
Olen Pressan kanssa kovasti samaa mieltä siitä, ettei aina oikein löydy katetta eri automerkkien ja -mallien hintaeroille. Olen työsuhdeautoina ja töihini liittyen ajanut kovin erilaisia pelejä puukaasu-traktorista uuteen Rolls-Royceen. Viimeisin erikoinen kokemus ei muuten ollut Jaguarilla, vaan toisella kissalla, Leopardilla
Edullinen hinta ei ole ainut syy, miksi siviilissä ajan Ladalla.
SvS