Sivu 8/218
Vesi
Lähetetty: 7.12.2003 12:51
Kirjoittaja Martigan
Suosittelen ikkunanpuhdistukseen vettä. Sillä ensin ja jos ei auta, niin sitten muut aineet käyttöön. Vedellä kannattaa huuhdella->kosteaa rättiä sitten jälkeenpäin, ettei jää pesuaineita lasille.
Hohhoijaa pitääpä tilata aika Delta-autoon
Lähetetty: 7.12.2003 17:24
Kirjoittaja Jaska HKI
Tänään syttyi "check the engine"-valo.Ei sammunut vaikka käynnistin ja sammutin auton pari kertaa,täytyy siis tilata aika Delta-autoon. Ajelin pintakaasulla kotiin.Onneksi perheessä on tuo 450 Euron työjuhta 2105,johon voi luottaa.Taidan olla kohta tuttu naama Delta-autossa,mutta en vedä herneitä nenään,elämäähän tämä vain on!
Lähetetty: 8.12.2003 23:04
Kirjoittaja Largoidi
Ennen kuin kaikki ryntäätte ostamaan:
Tuo on pelkkä tietoa keräävä palikka. Tarvitaan vielä tietokone, jossa on Windows. Lisäksi tietokoneessa pitää olla vapaa sarjaportti tietojen siirtämiseksi DataChip:istä tietokoneeseen ja CD-ROM -asema ohjelman asentamiseksi. Mukana tulee liitäntäkaapeli CarChip:in ja sarjaportin välille. Kerrallaan voi seurata nopeuden (pakotettu esiasetus) ja lisäksi neljää muuta portin kautta luettavaa arvoa. Nämä mahdolliset parametrit on lueteltu käyttöohjeessa, jonka voi ladata netistä <
http://www.davisnet.com/product_documen ... archip.pdf>.
Yleistä kivaa luettavaa: <
http://www.batauto.com/articles/obd2explained.shtml>
Yleiset vikakoodit muotoa P0XX yleisesti saatavilla. Mitäs sitten, jos virhekoodi on valmistajakohtainen eli P1XXX? Jostain pitäisi löytää juuri tuolle ECU:lle sopivat koodit.
Syöttämällä ECU:n numeron googleen saattaa löytää listan koodeista (yleensä venäjäksi).
110-sarjassa on käytetty oman surffailun perusteella ainakin kolmea ECU:a. Laitan löytämäni virhekoodiluettelot omaan ketjuunsa.
Re: hmm
Lähetetty: 8.12.2003 23:08
Kirjoittaja Nonnis
Lada-Jussi kirjoitti:outo toi 110 ikkunakalvo? Veljen 110 farmarissa on samaa ongelmaa, eikä edes lasinpuhdistusaine auttanut, melkein huononsi tilannetta.
Mulla tommonen kalvo syntyy tupakoinnista. Oisko sama vika muilla?

Re: hmm
Lähetetty: 8.12.2003 23:35
Kirjoittaja Ladaperhe
Aika epätodennäköistä omalla kohdallani. Pitäisi ruveta polttamaan niin sitten ehkä tietäisi asian oikean laidan
Nonnis kirjoitti:
Mulla tommonen kalvo syntyy tupakoinnista. Oisko sama vika muilla?

Lada taas kunnossa
Lähetetty: 9.12.2003 18:41
Kirjoittaja Jaska HKI
Olivat vaihtaneet jonkun huuhteluventiilin.Liittynee kait polttoaine-ruiskujärjestelmään.Ei kait mitään vakavaa,mutta olihan se korjaamolla käytettävä.
Tähänastinen vikalista 4641km:n ajon jälkeen:
-molemmat oikeanpuoleiset rääkyvät ovet
-vetelät peräluukun kaasupumput
-lämmityslaiteen säädön toimimattomuus
-huuhteluventiilin vaihto
lisää huomioita
Lähetetty: 10.12.2003 17:31
Kirjoittaja Jaska HKI
Ajovaloista,lyhyistä voin sen verran sanoa että ne kaipaisivat enemmän valokiilaansa leveyttä.Kirkkaudesta ei voi sanoa kun silmällä on sitä vaikea arvioida.Kun ajoin kaksi päivää 2105:lla niin mielestäni siinä H-4 lähivalot ovat paremmat kuin linssitekniikalla varustetut 110:n valot.Pitkistä on vaikeampi sanoa kun lähivalot palavat yhtäaikaa pitkien kanssa.Tietysti valojen muotoilu sopii keulan muotoihin siten,että tuulenvastus on pieni,mutta onpa autojen malleillakin muutama vuosikymmen ikäeroa.
En jaksa olla ihastelematta HB:n tuulitunneliominaisuuksia.Tänään kun alkoi sataa vettä auton kulkusuuntaan vastaan,takalasi pysyi kuivana.Samoin on sen kuraantumisenkin kanssa.Se on lähes kuraantumaton.Takalasin pyyhkijä on näinollen kestokamaa.
Kova puuskittainen sivutuuli tuntuu jonkin verran korissa,mutta ei häiritsevässä määrin.Kovassa vastatuulessa satasen nopeudessa kuuli tuulen suhina ajoittain,muuten ovet ja tiivisteet toimivat.
takalasi
Lähetetty: 11.12.2003 8:44
Kirjoittaja Martigan
Olisipa Samarassakin yhtä hyvä aerodynamiikka, että takalasi ja luukku pysyisi puhtaana. Auttaiskohan jotkut tuuliohjaimet

Huurtumisen minimointi
Lähetetty: 11.12.2003 19:01
Kirjoittaja Jaska HKI
Olen aloittanut huurtumisen minimointiohjelman,siihen kuuluu:
-lohkolämmittimen ja sisätilalämmittimen käyttö aina liikkeelle lähdettäessä
-jos liikkeelle lähdettäessä on huurtumista havaittavissa,niin puhallin täysille ja lämmityslaite täysille ohjattuna tuulilasiin.
-kengät kopisteltava lumesta autoon astuttaessa,samoin vaatteet ja päähine.
-lattiamatot puhdistettava lumesta
-takalasin sisäpuoleisen huurteen voi poistaa käyttämällä takalasin lämmitintä ja ajamalla muutama kilometri takalasit raollaan.
-jos mahdollista voi jättää ikkunat hieman raoleen raolleen kun parkeeraa kuivalla ilmalla.
-jos moottori ei käy,niin autosta ulos .
-lasit puhdistettava sisäpinnolita määrävälein.
-estettävä lumen pääsy lämmityslaitteen kennolle.
-pitempiä matkoja matkustaessa ei kannata pukeutua liian lämpimästi.
-turhaa puhumista ja höpötystä vältettävä,täytyy antaa kuljettajan keskittyä vaativaan suoritukseensa.
-kannattaa käytää sateenvarjoa autolle siirryttäessä ja laitaa se käytön jälkeen muovipussiin.Sateenvarjon voi kuivata kotonakin.
-kosteuden kartoittamiseksi voi hankkia autoon kosteusmittarin,halpakin käy sillä se on suuntaa antava.
-jos kosteutta esiintyy voi sisätilan lämmitintä pitää päällä vaikkei ajoon lähtisikään.
Re: Huurtumisen minimointi
Lähetetty: 12.12.2003 8:54
Kirjoittaja Martigan
Jaska HKI kirjoitti:Olen aloittanut huurtumisen minimointiohjelman,siihen kuuluu:
-lohkolämmittimen ja sisätilalämmittimen käyttö aina liikkeelle lähdettäessä
Hahaa! Kannattaa kuitenkin ehkä irroittaa sähkökaapelit ennen ajoon lähtöä

Jee...
Lähetetty: 12.12.2003 18:20
Kirjoittaja Jaska HKI
Oikeassa olet,olen pari kertaa peruuttanut roikka puskurissa kiinni.Onneksi mitään ei ole rikkoutunut.
Aerodynamiikasta:
Samarassa katto päättyy sellaiseen pieneen pokkaukseen ja virtaus irtoaa auton korista ja aiheutaa pyörteilyä auton takana,mikä sotkee lasia,mutta ei Samara tässä asiassa mikään huono ole.Kerran kävi mielessä silloin kun omistin Samaran,että pokkaan pellistä sellaisen tuuliohjaimen luukun yläreunaan.Kai niitä myydään vielä tarvikeliikkeissäkin.Siihen olisi kiva integroida lisäjarruvalokin.
Tänään kun peräluukku oli huurussa peräluukkua sulkiessa ote lipsahti luukun liukkaalta koristepanelipinnalta,joka oli huurteessa.Kovalla tuulella luukkua avatessa saa olla varovainen,että tuuli ei haukkaa liikaa luukkuun sitä avatessa sillä tuulipintaa riittää.Koristepaneli on kuitenkin siitä hyvä,että siinä ei niin herkästi näy likaiset sormenjäljet.Jossakin testissä muistan lukeneeni 110:sta ,että siinä kaivattaisiin jotakin kahvaa peräluukun sulkemiseen.Kait sellaisen ja mieleisen voi asentaa jälkikäteenkin.
kura ja roiske
Lähetetty: 13.12.2003 0:13
Kirjoittaja Martigan
Kura ja roiskehan ei juurikaan tule auton katon kautta, vaan perän kautta. Joten ilmeisesti takaikkunan alaosaan olisi saatavilla spoikkaa. Onkos kenelläkään vinkkiä, tuosta ulkonäköä kohottavasta spoilerintyngästä edullisella tasolla

Peräkontin valoista
Lähetetty: 13.12.2003 11:50
Kirjoittaja Jaska HKI
Kuten aikoinaan mainitsin on peräkontin valot kytketty siten,että ne syttyvät peräkontissa olevasta erillisestä kytkimestä parkkien ollessa päällä. Kun Helsingin Sanomain jakeluajossa luukkua joutuu tuon tuostakin avaamaan,niin asensin peräkontin verhoilukannen sisäpuolelle Enston valmistaman,paristolla toimivan ja liiketunnistimella ohjatun ledivalon.Laiteen ollessa päällä tunnistin havaitsee liikkeen ja ledivalo syttyy.Katkaisen virran kun käyttöä ei ole niin paristot säästyvät kun liiketunnistintoiminto ei ole päällä.4kpl 1,5 voltin sormiparistoa kestää noin kolme kuukautta.Tällainen ratkaisu ei ole hyvä silloin kun luukkua avataan satunnaisesti.Auton sähköjärjestelmään liitetty peräkontin valo on kehitteillä,mistä minulla on kokemusta viiden eri automallin osalta.
Voiko venäläisyyttä ymmärtää?
Lähetetty: 13.12.2003 20:21
Kirjoittaja Jaska HKI
Lueskelin tänään päivällä Esa Seppäsen kirjaa AVARAN SIELUN ANARKIA-voiko venäläisyyttä ymmärtää?Tuli yllättäen mieleeni kirjaa lukiessa pari mahdollisuutta,miksi peräkontin valot eivät syty luukkua avatessa:
-kun kuljettaja vaeltaa peräkontin ja ohjaamon väliä parkkivaloja sytytellen ja sammutellen niin oven sarat kuluu,istuin kuluu,vaatteet ja kengät kuluvat.Kun Ladoja on liikenteessä kymmeniä miljoonia tämä tietää taas rahaa niille jotka kyseisiä tuotteita valmistavat ja he rikastuvat tuotteita valmistaessa ja heidän ei ainakaan tarvitse ajaa Ladalla.Kun maksaa suunnittelutoimiston johtajalle bonukset,ettei peräkontin valo koskaan syty niin hänkin tulee onnelliseksi.Ja loppuselityksenä voidaan mainita se että pieni verryttely pitkän matkan jälkeen tekee hyvää jäykistyneille jäsenille.
Ilmankierrosta auton lämmetessä
Lähetetty: 14.12.2003 18:09
Kirjoittaja Jaska HKI
Olen havainnut monta kertaa sen ,että auton lämmetessä kuljettajan puoleinen sivulasi en pidemmän aikaa huurteessa ennen kirkastumista,kuin apukuskin puoleinen lasi.Ilmakanavien ventiilit ovat symmetrisesti samalla tavalla auki.Olisikohan syynä se että jos puhallin ei ole keskellä autoa niin virtausvastus pidemmässä ilmakanavassa on suurempi.Täytyy kokeilla pienentää ilmantuloa toiselta puolelta.Palataan asiaan.