Sivu 69/170

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 7.9.2008 14:10
Kirjoittaja Jokari
samarai kirjoitti:Samara säästyy luojan kiitos jo vetotavansakin nimissä näiltä "lopullisilta virityksiltä", sillä amisporukoiden suosiossa onneksi on vain takapotkut.
Onneksi jo amispojat tajuaa että etuveto ei ole vaihtoehto... :lol:

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 7.9.2008 19:22
Kirjoittaja Helka
Jokari kirjoitti:Onneksi jo amispojat tajuaa että etuveto ei ole vaihtoehto... :lol:
Opettelisivat ensin ajamaan ennen kein lähtevät romuttamaan liikenteeseen omia ja muiden takavetoautoja...

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 7.9.2008 22:02
Kirjoittaja Joen musikka
Terkut vain Helka!Ladoga-Tourilla jo huomasin hyvän asenteesi!Samara on ihan uutta täälläkin!Toistaiseksi OK!

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 7.9.2008 23:44
Kirjoittaja samarai
Jokari kirjoitti:
Onneksi jo amispojat tajuaa että etuveto ei ole vaihtoehto... :lol:
Hyvinhän nämä tajuaa.. :lol:
http://www.youtube.com/watch?v=_nJwEB661Os

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 8.9.2008 18:02
Kirjoittaja Helka
Ja taas asiaan. Nyt on Igor tarkastettu ammattikoululla ja "pieniä" ruostevaurioita havaittu: takapaksin vasemmassa reunassa on kahen kämmen kokonen reikä ja oikeassa helmassa on tervettä peltiä ehkä 15cm matkalla.

Jussille tiedoksi varustekoodi on 20 138

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 8.9.2008 20:28
Kirjoittaja Jouska
Helka kirjoitti:Ja taas asiaan. Nyt on Igor tarkastettu ammattikoululla ja "pieniä" ruostevaurioita havaittu: takapaksin vasemmassa reunassa on kahen kämmen kokonen reikä ja oikeassa helmassa on tervettä peltiä ehkä 15cm matkalla.

Jussille tiedoksi varustekoodi on 20 138
Tätähän tässä jo aiemmin pelkäsin.... Samara on kova ruostumaan.

Aloin aikani kuluksi väsäämään omaan sammyyn lisämittaritaulua jotta voisi lisätä joitain 52mm mittareita joita sattuu lojumaan laatíkon pohjalla edellisestä autosta. Itse asiassa olen suunnitellut noita lisämittareiden asennusta viimeiset 7 vuotta varmaankin.

Tekemääni mittaritauluun mahtuu siis 2 mittaria sekä lisäsin tauluun vielä ylimääräisen CE valon. Meinaan jos päiväsaikaan alkaisi palamaan tuo alkuperäinen CE valo, ei matalakojetauluisessa mallissa sitä välttämättä kuski huomaa kun se valo on siellä sivussa apukuskin puolella polvien korkeudella. Kerran on mulle käynyt silleen, CE valo paloi ja ajoin kaasu pohjassa mooottoritiellä enkä huomannut valon palavan. Toiseen mittaripaikkaan saatan laittaa siihen mahtuvan kellon.

Tilasin lisäksi tuttavan kaiman ystävän kautta samaraani venäjältä paremmat sivupeilit sieltä carmirror.ru -firmasta. Saa nähdä minkälaiset sieltä tulee vai tuleeko peilejä ollenkaan.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 13.9.2008 0:32
Kirjoittaja samarai
Tuli oltua Samaralla viikon verran matkalla Etelä-Virossa. Jo menomatkalla (yöllä ) huomasin n. 150km ajon jälkeen, että pakoputki alkoi pahasti vuotaa. Seuraavana päivänä Tartossa marketin pihassa päivän valossa tarkastelin vauriota.

Putki oli välipöntön edestä kokonaan poikki - siinä ei olisi mitään ihmeempää ollut, mutta myös katalysaattori roikkui melkein maassa kiinni, koska se kiinnityslaippa oli siitä täysin läpi ruostunut ja se oli ilmeisesti myös samalla syönyt sen putkenkin poikki. No en tästä tietysti "oikeana ladamiehenä" pahemmin hämmentynyt vaan virittelin löytämälläni kakkosnelosen pätkällä ja parilla tiilellä takapyörää sen verran ylemmäs, että mahduin ryömimään auton alle ja kiristelin rautalangalla (onneksi oli) katalysaattorin kiinni niihin suojapellin ruuvien taakse.

Viikko ajeltiin Virossa sitten miehekkäillä äänillä ja ilman muita ongelmia. :) Täytyy ajella se nyt montulle ja katsoa mitä sen väliputken kiinnityksen kanssa katalysaattoriin kanssa tekee.

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 14.9.2008 3:26
Kirjoittaja samarai
Homma osoittautui odotetun kinkkiseksi, koska uudelle väliputkelle ei ollut enää katalysaattorissa kuin pelkkä raato jäljellä siitä kiinnityslevystä.
Lähtötilanne:
Kuva

Väliputken kiinnityslaippa sijaitsee katalysaattorissa kuvassa olevan kartion takana:
Kuva

Ajattelin ensin tehdä jostain paksusta teräslevystä uuden kiinnityslaipan ja leikata sen kahtia ja hitsata sen sitten uudelleen kokoon sinne kartion taakse. Huomasin kuitenkin, että varastossa oli joskus ostettu vanhemman Samaran uusi väliputki, joka on kartioliitoksella molemmista päistä. Ihmettelinkin miksi tässä E2-mallissa on menty muuttamaan alunperin neuvostoinsinöörin nerokasta liitosmallia tähän laippakiinnitykseen? -kuumanahan se katalysaattori käy, mutta luulisi sen kartionkin siinä kestävän kuin koko väliputkikin? Vanhemman mallin väliputki oli tietysti liian pitkä, joten sitä piti lyhentää.

Tällainen siitä virityksestä sitten tuli:
Kuva

Hyvin ainakin näin aluksi tuntui pelittävän. Mitään ei tietysti vielä täysin lopullisesti menetetty orkkiksestakaan. 8)

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 21.9.2008 23:02
Kirjoittaja samarai
Tuli vähän tarkasteltua Samaran pohjaa kun on piakkoin katsastuskin taas edessä, että jos löytyisi jotain mätää pohjasta. Olihan siellä aika hötöä kuskinpuolen tunkinkorvan kohdilla - iso reikä tuli, joka täytyi samalla sitten parsia umpeen.

Ulkopuolelta Samara sai myös samalla nopean pornoremontin. Pintaruosteiset helmat ja ovien alareunat peitettiin mustalla ferreksillä ja takapaksin reuna korjattiin alligaattoriteipillä. :lol: Taas on melkein kuin uusi. 8)

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 8.10.2008 14:04
Kirjoittaja samarai
Samara ajettu rasvamontulle kytkinlevyn vaihtoa varten. Pakko kai se on nyt vaihtaa, kun juuri tuli se uusi ote postissa, jossa on maininta, että kytkin luistaa - korjattava 2.11 mennessä. Nyt kyllä on pikkasen takapotkua ikävä. :lol:

Konelan ohjeissa oli, että vetoakselit irrotetaan hammaspyöriltä sisemmistä nivelistä. Hieman sielläkin epäiltiin sen onnistumista auton alla ja toisena vaihtoehtona oli "vetoakseleinee". Itse ainakin lähden liikkeelle heti tuosta jälkimmäisestä vaihtoehdosta. :)

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 8.10.2008 16:26
Kirjoittaja Sdelano v SSSR
Terve!

Samaran kytkinhomma on melkoisen helppo. Rasvamontusta ei käsittääkseni ole juurikaan hyötyä, ehkä jopa haittaa.

Vetoakselit lähtevät melko helposti vetopyörästöstä sisempine nivelineen. Pieni sorkka- tai rengasrauta tms. auttaa kampeamaan nivelen vetopyörästäkotelosta.

Vasemman etupyörän ripustusta kannattaa purkaa irrottamalla pitkittäistuki ja alatukivarsi olka-akselista.

Vaihteiston paikalleen asennuksessa hallitunkki tai pari sekä erilaiset laudan- ja levynkappaleet ovat kovin hyödyllisiä.

Vetoakselien paikalleentyöntö käy helpoiten auton vierellä selällään maaten ja jarrulevystä jaloilla työntäen.

Hommat tekee tervekätinen mies yksinkin, hyvästä apumiehestä on kylläkin hyötyä ja huononhan voi ratkaisevien vaiheiden ajaksi lähettää vaikka käymään kioskilla.

menestystä

SvS

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 8.10.2008 18:40
Kirjoittaja samarai
Itse en oikein ymmärrä miten rasvamontusta voi olla haittaa :? - sieltä allahan on niitä hommia minusta ainakin puolet on.

Sain tänään jo purkuhomman siihen vaiheeseen, että yritin irrottaa lootaa moottorista. Aukeni vain n. 2cm ja sitten toppasi johonkin. Onkohan siellä levy niin selvänä vai mihinkähän se jumittaa ettei suostu irtoamaan?

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 8.10.2008 23:10
Kirjoittaja Jokari
Lisää voimaa vaan, kyllä se sieltä irtoaa :lol:

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 9.10.2008 0:11
Kirjoittaja samarai
Joo kyllä se irti nyt otetaan vaikka väkisin, oli lentisilta niin homma jäi hautumaan. Muistelin että Transitissa oli joskus vähän sama homma kun kytkinakselin boorit oli päästä huonona. Sahataan puukiilat 2x4:sta ja vasaralla väliin, niin eiköhän se jostain ala repeämään. :lol:

Re: Kokemuksia halvasta Samarasta

Lähetetty: 9.10.2008 23:33
Kirjoittaja samarai
Noniin, nyt on sekin homma onnellisesti ohi ja kytkin "halvassa Samarassa" kunnossa. Laatikko lähti kunnon runttauksella, varmaan levy oli jotenkin hakasessa. Vanha levy oli vieläkin enemmän lopussa kuin odotin - niitit puoleksi jo kuluneet ja asetelmassa niiden tekemä skraadi.

Takaisin päin laatikko meni melko helposti, vetoakselit olivat sen verran tiukalla sovituksella, että vaati kumivasaraa päähän ennenkuin suostuivat menemään booreille. Kytkinlevyn keskitys onnistui silmämääräisesti lokasuojan reiästä sihdaten. Silmälaakeristakaan ei tarvinnut tässä huolehtia kun sitä ei ole.

Erikoista mielestäni oli se, että paineasetelman pultit olivat vain 8mm kannalla - mielestäni hieman samaa kuin ne 12mm kannenpultit joissain takapotkuissa. Piti tyytyä käsivaraiseen kiristykseen, kun ei ollut adapteria 8mm hylsylle - 1/2" kannalla pienin on 10mm. Uutta levyäkään ei tarvinnut ostaa vaan jo joskus 90-luvun alussa Tarton autotorilta ruplilla ostettu neuvostovalmisteinen 08:n kytkinlevy löysi nyt vihdoin paikkansa ja hommasta selvittiin näin lähes 0-budjetilla. 8)

Kaikenkaikkiaan ei tosiaan mikään paha homma, vaikka oli periaatteessa ensimmäinen kerta kun etuvetoon vaihdan kytkinlevyn - kaikki olleet tähän mennessä takapotkuja. Datsuneihin (100A/Cherry) olen kyllä vaihtanut, mutta niitä ei kannata laskea, koska kytkinlevyn vaihto niihin on vähän sama homma kuin pyyhkimensulan vaihto. Rasvamontulla onnistui mielestäni hyvin - ajaa vain mahdollisimman oikeaan reunaan, että vasen pyörä jää montun reunalle, niin laatikko on hyvin esillä.

Pari otosta remontin tienoilta - kuvissa laadukkaan oloinen neuvostovalmisteinen kytkinlevy ja paineasetelman 8mm pultit / alhaalta kuva laatikko irrotettuna:

KuvaKuva