Sivu 69/218
110 Lujaa Laatua
Lähetetty: 28.4.2006 8:25
Kirjoittaja KALERVO 1963
Kävimpä siinä katsastuttamassa 110 vm1999 katsatusmies sanoi että on auto todella hienossa kunnossa ei pienintäkään sanomista mistään,ei sen puoleen ei ole koskaan ennenkään ollut entisestäkä Ladasta mitään sanomista vaikka oli jo ikääkin ja on kuulemma vielä nytkin mennyt uudella omistajalla hyvin katsatuksista vaikka ikää rupee oleen jo 20 vuotta.
Lähetetty: 28.4.2006 12:35
Kirjoittaja ff8728
Kuten kalervo on huomannut, lada on kuitenkin luotettava auto. Työssäni joudun koluamaan autolla kaikki kinttupolut,pikkutiet,moottoritiet, lada on kaikkien kelien, kaikkien teiden mestari.Lada pysyy myös kunnossa kun hoitaa huollot yms. ajallaan.
Lähetetty: 1.5.2006 10:55
Kirjoittaja Jaska HKI
Bensamittarin varoitusvalo syttyi aamulla palamaan kun piti lähteä liikenteeseen.Kävin oitis tankkaamassa.Yllätys ei ollut kovinkaan epämiellyttävä koska tankkiin mahtui vain 33litraa.Tankin koko on 43 litraa,joten jäljellä oli 10 litraa.Olishan sillä ajanut Helsingistä esimerkiksi Turkuun.
Lähetetty: 4.5.2006 19:02
Kirjoittaja Jaska HKI
Uusimmassa TM:ssä oli juttu autojen sallituista öljynkulutuksista jonka myyjäliike lupaa alitettavan.Ladassa se oli 0,4l/1000km,mikä oli yksi pienimmistä ilmoitetuista arvoista.Esimerkiksi Toyota lupaa 1.0L/1000km.Jos synteettisen öljyn hinta on 10€/litra niin öljyn lisääminen maksaa käyttökustannuksina noin 1snt/km.Tietenkään uusissa moottoreissa näin ei ole.Muutenhan öljyjä ei periaatteessa tarvitsisi vaihtaa ollenkaan vaan ainoastaan suodatin.Kokemuksen perusteella olen pari kertaa hiukan lisännyt mootoriöljyä vajaan kolmen vuoden aikana.Öljyinä olen käyttänyt Mobil ykköstä ja Teboil Diamondia.Molemmat 5W-40.Jämäöljyt olen antanut pojan vanhaan Ladaan.
Lähetetty: 4.5.2006 20:01
Kirjoittaja ff8728
Minä käytän öljynä mobil ykköstä 5-50. Luulen että öljynkulutus on luokkaa 0,5 litraa/10000 km

. Vaihdan öljyn kymmenen tuhannen välein.
Lähetetty: 6.5.2006 22:10
Kirjoittaja Largoidi
Moro pitkästä aikaa, kohta on oman 112:n 4v/60000km huolto. Lapsentaudit on nyt korjattu ja viimeinen vuosi onkin mennyt täysin huolettomilla kilsoilla. Kymppitonni on nykyisillä öljyillä (vasta) kelattu ja ovat melkein kirkkaat!
Kauppaan tuota ei viitsi viedä kun eivät hyvitä mitään. Käyttöarvo alkaa nyt olla kohdillaan, taidan pitää ittelläni loppuun saakka.
Pitäisi viimein asentaa radio/cd-soitin, venäläinen kyrillissilla kirjaimilla varustettu sopisi ihan oikeasti hyvin

Jos jollakin olisi sopivaa tarjota niin privamessua kehiin.
Lähetetty: 7.5.2006 18:30
Kirjoittaja Jaska HKI
Kiihdytyksisssä,3000rpm alkoi kuulua tuttua peltistä räminää.Katalysaattorin suojapelti alkoi taas rämistä.Kiristin vuosi sitten asennettua rautalankaa ja lisäsin vielä toisen...johan taas tokeni vuodeksi?
Lähetetty: 9.5.2006 19:05
Kirjoittaja Jaska HKI
Melkein koko auton kolmivuotisen omistuksen ajan oikea takajarrupolttimo on ollut huonossa kontaktissa vikapaneelin mukaan.Tartuin härkää sarvista ja tinasin jarrupolttimon kantaan tinaa ja näin poltin painuu syvemmälle kannassaan ja saa kontaktin.Tuskin polttimoissa on vikaa vaan lampun pidikeessä joka kuuluu sarjaan "suuri maa...suuret toleranssit".
Lähetetty: 13.5.2006 16:07
Kirjoittaja Jaska HKI
Takajarruvalon kontakti ei ole enää oikutellut tuon lisätinauksen jälkeen.Tänään kun koneen käydessä avasin konepellin niin havaitsin aktiivihiilisuodattimen magneettiventtiilin pitävän ihmeellistä pörinää.Tietenkin pörinä lakkasi kun otin liittimen irti.Pörinä ei ollut kuitenkaan jatkuvaa vaan ajoittaista.Auton toimintaan tuo ei kai vaikuta,ainoastaan päästöihin missä aktiivihiilisuodatin imee hiilivetypäästöjä sisuksiinsa.Kerran ko. osa vaihdettiin takuuseen ja se sytytti moottorihäiriövalon.Täytyy tarkkailla tilannetta.
Lähetetty: 13.5.2006 17:08
Kirjoittaja Mikko_PKP
Lisätinaus auttaa, kunnes se tinaus painaa vastakappaleeseen kuopan, kenties jopa irrottaa virtakiskon ympäröivästä muovista, ja sama ralli alkaa alusta. Entisessä farmarissa oli vastaavaa ongelmaa, jonka ratkaisin laittamalla sinne kontaktipinnan muodostaman lenkin sisään pienen muovitapin. Se nosti kontaktipintaa jatkuvasti kohti lamppua ja esti tuon kuopalle painumisen. Suunnitteluvirhe mielestäni tuossa, että suoraan kontaktin takana ei ole mitään, ja koko kontaktipintaa kannattelee vain kaksi heppoista muovinpalasta, joiden jousivoima loppuu muutamassa vuodessa.
Lähetetty: 13.5.2006 20:16
Kirjoittaja Jaska HKI
Mikon ratkaisu kontaktiongelmaan on oikea.Korjataan lampun pidikettä,eikä kaikkia tulevia polttimoita

.Ratkaisuni on vähän tuollainen "tosta poikki ja pinoon"....katsotaan kauanko toimii

Lähetetty: 13.5.2006 21:29
Kirjoittaja larssi21074
Yks pätevä vaihtoehto on tinata johdot polttimoiden kantoihin kiinni ja vetää johdot liittimelle.
Lähetetty: 14.5.2006 12:01
Kirjoittaja Jaska HKI
Aktiivihiilisuotimen magnettiventtiili se pörisee vaan kun kuuntelee sitä konehuoneen puolelta.Matkustamon puolelle se kuuluu jurinana koska magneettiventtiili on pidikkeessän kannen suojamuovin päässä.Tunne on vähän sama kuin pakopuki kolisisi runkoon kun sitä rupeaa seuraamaan.Pitäisiköhän tuo möykky peitää esimerkiksi solumuovilla ja jättää letkujen varaan roikkumaan

,tai liitin irti niin luonto tuhoutuu

Lähetetty: 14.5.2006 12:20
Kirjoittaja ff8728
Minullakin alkoi eilen ajotietokone näyttämään 1426 lukua, siis hiilisäiliön magneettiventtiili ei toimi. Tuntuu kuitenkin lada pelaavan ihan kuin ennenkin.
Lähetetty: 25.5.2006 17:18
Kirjoittaja Jaska HKI
Toisen takajarruvalopolttimon toimimattomuus on palannut alkuperäiselle tasolle.Noin joka toisella ajoreissulla se ilmoittelee kontaktihäiriöstä.
Eräs tuttuni löysi kadulta kromatun pakoputken jatkeen.Ostin sen häneltä tupakkiaskin hinnalla ja asensin paikoilleen.Tämän raskaan sarjan tuunauksen jälkeen olen havainnut erään mielenkiintoisen ilmiön.Osa takanatulijoista ilmiselvästi hikeentyy,koska Lada on menevän näköinen.Kisaan en ole lähtenyt vaan olen pikemminkin ajanut korostetun rauhallisesti.