110 valo-ongelma

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
110_Sampo

110 valo-ongelma

Viesti Kirjoittaja 110_Sampo »

Merkillinen asia TAAS tapahtui - lähivalot hävisivät 110 ladasta. Tutkittuani asiaa huomasin että sulakerasian sisällä sähkö häviää sulakkeen ja rasiasta ulos menevän töpselin väliltä. Yritin avata sulakerasiaa mutta se näyttää siltä että se on osittain kolvattu kiinni parilla tiukalla johdolla ja en alkanut repimään lootaa auki kun en saa sitä välttämättä enää kiinni.
Päädyin ohittamaan rasian johdotuksen ulkokautta.

Ei kukaan ole törmännyt sulakerasian avaamiseen, se kun on aika merkillinen härveli. Merkillisyydestä puheenollen, keskuslukot alkoivat taas toimia kun runkkasin sulakerasian töpseleitä...
-
Valot hajosivat tietysti pahimmalla hetkellä eli aamulla kun muija oli lähdössä ja kiire oli, siksi teen nyt sumuvalot rinnalle hätävaloiksi. Kaikkea sitä sitä pitääkin ottaa huomioon kun ladalla ajaa.
tahko
Viestit: 704
Liittynyt: 20.5.2005 19:57

Viesti Kirjoittaja tahko »

Minulla on takavedossa ollut joskus tuollainen vika että sulakkeen molempiin päihin tulee sähöt, mutta liittimeltä ei lähde johtosarjaan mitään. Syynä on ollut joko huono kontaksti sulakkeessa pesään (takavedon tapauksessa sulakejouseen) tai sitten toisen kerran liittimen nasta oli lahonnut ja homeessa eikä yhdistänyt. Joissain nykyautoissa myös sulakepesä on piirikortilla, en tosin tiedä 110:sta, mutta sehän nyt sitten tietäisi koko sulakeboxin avaamista.

"Kenttäohitus" on kova sana vielä 2000-luvullakin.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: 110 valo-ongelma

Viesti Kirjoittaja samarai »

[quote="110_Sampo"]Merkillisyydestä puheenollen, keskuslukot alkoivat taas toimia kun runkkasin sulakerasian töpseleitä...
quote]

sillä keskuslukolla on oma putkisulake siellä sulakerasia takana johtonipussa- olet varmaan saanut epähuomiossa herätettyä jotain kontaktia siihen.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
IL02
Viestit: 348
Liittynyt: 25.9.2003 21:16

Viesti Kirjoittaja IL02 »

Mulla takavedossa joskus myos valot katosivat yllattaen ja vika korjaantui muistaakseni jotain reletta koputtelemalla ja heiluttelemalla.
Morris Minor -54
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
tahko
Viestit: 704
Liittynyt: 20.5.2005 19:57

Viesti Kirjoittaja tahko »

Joo siellä takavedossa on sulakerasiassa (kanttilampussa) se puolivalorele, jonka kosketin ei yhditä tahi sitten ei rele tee kantaan kunnon kosketusta. Ajelin nuorempana yhden talven hyppylangalla, jolla markkeerasin sulkeutuvaa kosketinta ja hyvin pelasi.
Ladaism

Viesti Kirjoittaja Ladaism »

Itselläni oli samainen ongelma keväällä omassa 110:ssä.
Syyksi osoittautui valojen releen huono kontakti.
Korjasin vian muovinpalalla jolla kiilasin releen pysymään paikoillaan.
Eipä ole sen jälkeen tarvinnut valolle tehdä mitään.

Keskuslukituksesta sen verran että, avasin kaikki 4 oviverhousta ja tarkistin kaikki keskuslukituksen liitokset ja ruiskutin CRC:tä sisään.
Ei auttanut mitään, eli aamulla (tai pitkään seistessä) ei avaa kaukosäätimestä. Mutta jos ajaa hetken niin, sitten taas avaa myös kaukolla.
Kaukosäätimellä kyllä sulkee aina..

Ainiin, nyt alkoi jäähdytysnesteen merkkivalo palamaan vaikka säiliö on täynnä... :?
110_Sampo

Viesti Kirjoittaja 110_Sampo »

Tässä vielä kuvat härvelista jos joku ei ole vielä avannut sulakerasiaa.
Kesken se tosin minultakin jäi.
Hassu juttu muuten kun aloin asentamaan sumuvaloja varavaloiksi, puskurissa on nääs reiät valoille mutta reikä on ihan tyhjä ja siinä ei ole mitään mihin sen valon laittaisi kiinni !
Täytynee taas venäläisittäin soveltaa asennusta.

http://community.webshots.com/album/543151629yIcqHh
Avatar
Jaska HKI
Viestit: 6714
Liittynyt: 25.9.2003 17:51
Paikkakunta: Eteläsuomen Eldorado

Viesti Kirjoittaja Jaska HKI »

Kiva nähdä myös sulakerasian taaksekkin.Kyllä noilla piirilevyillä pitäisi pärjätä,jos tinauksissa ei ole kylmäjuotoksia.Lada satakympin sulakerasia on kuitenkin sisällä kuivassa,joten kosteus ja lika ei tuottane ongelmia.Sulakeetkin on abiko-tyyppisiä ja kontaktivarmoja.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Jaska HKI kirjoitti:Sulakeetkin on abiko-tyyppisiä ja kontaktivarmoja.
niin paitsi se keskuslukon sulake (8A) on putkimallinen. :wink:
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
110_Sampo

Viesti Kirjoittaja 110_Sampo »

No se olikin merkillinen se keskuslukon putkisulake, siihen kun koski niin johan alkoi rutina kun löi päälle ja pois lukkoa sarjana.
Vaihdoin koko sulakkeen lattamalliksi, saa nähdä onko siitä apua.
Avatar
pressa
Viestit: 10535
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja pressa »

ei tuo abiko-tyypin sulakekaan ole kontaktivarma
jos joskus joku sulakkeenvaihtaja on hieman vinottain voimalla sulakeen vaihtanut niin ei enää varma
joskus jouduin purkamaan volvon ajovalojenkorkeussäätölaitetta umpiosta ja ihmettelin kun välillä toimi ja välillä ei
lopuksi syyksi paljastui tuollaisen sulakkeen löyhä kontakti
Vastaa Viestiin