Mersuvuodatus

Hauskoja kaskuja, anekdootteja ja Lada-vitsejä yms.
Avatar
IL02
Viestit: 348
Liittynyt: 25.9.2003 21:16

Mersuvuodatus

Viesti Kirjoittaja IL02 »

Loysin taman tarinan eraalta toiselta keskusteluforumilta



Mersumies henkeen ja vereen.

Vanha uskollinen mersu odottaa pihassa.

Mies astuu ulos, tietämättä mihin on menossa – mersulla pitäisi kuitenkin lähteä.

Pitäisi nuo muovihelmat käyttää irti ja korjata ruosteet, miettii mies astellessaan autoa kohti.

Mies astuu autoon, kääntää virran päälle – jaahas, hehkun valo ei syty – no, käyntiin lähtee kuitenkin viidennellä starttauksella kolmella sylinterillä nilkuttaen.
Tällä kertaa rikkonainen hälytin ei olut ehtinyt purkaa akkua ihan tyhjäksi.
Tuttu ulvonta moniuraremmistä kuuluu jo sisälle autoonkin – mutta kevyellä kaasutuksella hihnankiristimen iskarin väljä hela lakkaa pärisemästä.
Pakoputki kolahtaa pohjaan rikkinäisten moottorin
kumityynyjen antaessa periksi - ja samalla syttyy se hehkun valokin.

Sininen savu täyttää tienoon, rikkonainen kannentiiviste on vuotanut öljyä
ykkössylinterin männän päälle.
Venttiilinnostimet sälkättävät, öljynpaine ei riitä niille.

On hikisen kuuma kesäpäivä.
Mies nostaa kengänkärjellä kytkinpoljinta; jossain perässä kolahtaa ja auton lähtiessä liikkeelle liian pitkät pyöränpultit tahkoavat käsijarrumekanismit molemmista takarummuista silpuksi.
(Kas kun tämänkin tietää nyt kyselemättä mistä tuo rutina kuului, ennen maan päällä kyselin joskus korjaamolta äänen lähteestä renkaanvaihdon jälkeen)

Lähtöpaikkaan jää lammikko syyläristä vuotanutta pakkasnestettä johon on sekoittunut tilkkasen naftaa vuotavista ylivuotoletkuista.
Kampiakselin etustefasta ja alipainepumpusta on tippunut asvaltille vähän mustempaa ainetta.

Mies kääntää mersun keulan kadulle, väljä ohjaussimpukka tarvitsee puoli kierrosta ”ennakkoa” ennen kuin renkaat alkavat kääntymään.
(joku on taas viime yönä repinyt tähden irti keulasta, huomaa mies)
Alapallonivel huutaa kuin kiimainen kissa rattia käännellessä.

------------------------------------------------------


Ukkoskuuro on kastellut tuulilasin, mies kytkee lasinpyyhkimen päälle.
Sulka nousee laiskasti, lähes pysähtyy vasemman yläkulman kohdalla ja viimein jumittuu oikean yläkulman kohdalle.
Kevään jäljiltä tiessä on routaheittoja, takapäässä tuntuu jokin narisevan joustoliikkeessä samalla kun etujousen yläkuppi lähes irtoaa lahosta korista –no, mitäpä tuosta.
Taustapeilistä näkyy kuinka irronnut pohjamuovi jää takana tulevan Corollan alle ja pirstoutuu tuhannen silpuksi.

Mies seuraa mittaristoa; lämpömittari hyppii terävästi 80-125 välillä, palaneen polttimon merkkivalo on palanut siitä asti kun vetokoukku asennettiin, lisäksi lasinpesusäiliö näyttää olevan tyhjä ja syylärissä vajausta.
ASD valo on palanut niin kauan kuin jaksaa muistaa.

Kakkoselle vaihto ei oikein onnistu, Mersu hytkyttää ja nytkyttää parisataa metriä – tekohampaatkin putoavat ennen kuin jalan saa nostetuksi kaasulta.
Nytkytyksen aikana nainen vanhalla Corollalla ohittaa mersumiehen, sivuikkunasta näytetään keskisormea.

Nopeus nousee, mittarin näyttäessä 40 syttyy tuttu ja turvallinen ABS – valokin.
Mies kääntää radion päälle – ai niin, CODE.

No, eipä siitä musiikista olisi iloa ollut – rikkinäisestä pyöränlaakerista ja väljästä perästä kuuluva ulvonta peittää alleen jopa viallisen kardaanin tukilaakerin ja rikkinäisten kuminivelten aiheuttaman pauhun, joka tuntuu kuljettajan kehossa jonkinlaisena kuminana.

Epätasapainossa olevat renkaat heiluttavat koko autoa, ratti vatkaa puolelta toiselle.

Vauhdin noustessa Mersu alkaa yhä enemmän puoltaa oikealle, onneksi kuskin penkin vasemman puolen jouset ovat poikki - kierossa olevaa rattia tulee luontojaan väännetyksi vasemmalle.

Tien pitkittäisistä urista mersu ottaa sivusuuntaisia ”loikkia”, onneksi täällä ei ole muuta liikennettä.

Toivottavasti katkenneet etujouset pysyvät paikallaan, miettii mies vaihtaessaan kolmoselle kumean ”klonk – klonk” äänen takakelkan palasina olevista etummaisista kumeista säestäessä vaihtoa.

Lämmityslaitteesta tulee tulikuumaa ilmaa, lasinnostimet eivät ole toimineet kai koskaan ja kattoluukusta on saranat poikki.
Mies miettii:” Täällähän on kuuma kuin helvetissä”, ja jopa naurahtaa itsekseen huomatessaan tahdottoman sanaleikin.
Onneksi lämmityslaitteen moottori lakkasi pyörimästä, on se jo vuoden verran rääkynytkin.

Mikäs tuo oli ? Pamaus, ja ajettavuus heikkeni jopa entisestäänkin ?
Ai, rengasrikko, no, pysähdytään sitten.
Jarrupoljin menee lähes pohjaan mutta mersu kuitenkin pysähtyy täristen.
Mies polkaisee seisontajarrupoljinta; pohjaan menee metkan ”kurahduksen” säestämänä – ai niin…
Öljynpainemittari näyttää 0,3 tyhjäkäynnillä, kuulemma se riittää.

Pitäisi hankkia se uusi jarrupääsylinteri, miettii mies avatessaan oven.

Hän nappaa avaimet taskuun, ovenrajoitin paukahtaa kun hän nousee autosta, paukahtaa toisen kerran kun hän menee takaisin autoon ja sammuttaa sen; nelonen päälle ja kytkin äkkiä ylös.
Taas kuuluu pamaus.
Jotenkin mies tietää että vetoakseli meni poikki, mutta se ei tunnu haittaavan.

Uudelleen autosta noustessaan mies huomaa että konepellin reunoilta nousee savua - pellin oikeanpuoleisessa takanurkassa maali on alkanut kupruilla.
Mies tietää että oikosulussa oleva lasinpesusuutin on sytyttänyt konepellin äänieristeen palamaan.
Hetken mielessä käy jopa avata konepelti - sitten mies hymähtää itsekseen muistaessaan että tuulihaan vipu on ollut jo vuosia poikki eikä uutta ole tullut ostettua tilalle.
Olkoon, eiköhän se sammu itsekseen. Ei täältä vettä löydy…

Mies kiertää auton taakse, jaahas, keskuslukko ei ole avannut takakonttia tällä kertaa.
Lukkopesäkin on jumissa.
”No, se nyt on täällä sama vaikka ajaa tyhjällä renkaalla”, mies miettii.
Hän nousee autoon lähteäkseen jatkamaan matkaa.
Oven sisäkahva on irti, mutta sitä mies ei enää tiedosta; hän on tottunut vetäisemään oven kiinni ikkunankehyksestä niin etteivät sormet jää väliin.

Mies laittaa avaimen virtalukkoon vain todetakseen että lukko on jumissa.

Poliisiauto pysähtyy kohdalle
(taisivat huomata punaisen tarran jonka katsastusmies laittoi tuulilasiin pari kuukautta sitten)
ja vanhempi konstaapeli kävelee alkometri kädessä kohti – jaa, on tosiaan vapunpäivä.

Mies herää yltäpäältä hiessä omaan huutoonsa samalla hetkellä kun virta-avain napsahtaa poikki.

[
Morris Minor -54
VW 1300 -73
MB 200D -83
Isuzu Bighorn 3.1 TD -93
Vespa PX200 -08
Piaggio Fly150 -09
Kawasaki KLR650 -09
Avatar
nivailija
Viestit: 1047
Liittynyt: 26.3.2004 16:44
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja nivailija »

Tunnustan olevani Mersumies henkeen ja vereen!
Lada on valmis lähtöön silloin kuin sinäkin ja lähtee aina kuin palmun alta.
Avatar
Vanja-eno
Viestit: 1984
Liittynyt: 25.9.2003 2:31
Paikkakunta: Bönde
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vanja-eno »

Samma här, jag också :D
* ORIGINAL IS BEAUTIFUL *
"Natseilla oli järjestys. Junat kulki aikataulussa. Kahdeksalta asemalla. Oli natseilla juna. Aina tasalta siinä. Raiteilla kulki natsi." - Rauno Repomies -
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

:lol: Kyllä alko väkisin naurattaa tota juttua lukiessa.

Tässä vaihdossa vähän huonompi:

Kolme miestä kuolee samana päivänä ja joutuvat yhtä aikaa Pyhän Pietarin luo tuomittaviksi. Pietari kysyy ensimmäiseltä mieheltä: - Oletko koskaan pettänyt vaimoasi? Mies vastaa: - Ei, en koskaan. Pietari antaa miehelle ison mersun ja päästää hänet ajelemaan ympäri taivasta.
Sitten Pietari kysyy saman kysymyksen toiselta mieheltä, mies vastaa: - No onhan tuota tullut pari kertaa kännissä petettyä. Mies saa Fordin ja pääsee ajelemaan.
Kolmas mies vastaa: - Joo olen pettänyt ainakin 10 kertaa. Mies saa Ladan ja lähtee ajelemaan.
Pari päivää myöhemmin miehet kohtaavat bensa-asemalla. Kaksi muuta ihmettelevät miksi mersun saanut mies näyttää niin surkealta, eikö mersu toimikkaan. - No eihän mersussa vikaa, mutta vaimo tuli eilen potkulaudalla vastaan.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Tässä on muuten se varsinainen "Mersumies" henkeen ja vereen ja vielä enemmänkin.
Vanja ehkä tietääkin kaverin ja tän paikan?

http://img126.exs.cx/img126/3347/mb_hautakivi.jpg
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Lahna
Viestit: 188
Liittynyt: 30.6.2005 16:28
Paikkakunta: Haarajoki

Viesti Kirjoittaja Lahna »

samarai kirjoitti:Tässä on muuten se varsinainen "Mersumies" henkeen ja vereen ja vielä enemmänkin.
Vanja ehkä tietääkin kaverin ja tän paikan?

http://img126.exs.cx/img126/3347/mb_hautakivi.jpg

Tuokin kivi oli kaadettu viime vuonna keravan hautausmaalla.

Muistanko ihan väärin kun on sellainen muistikuva että Rane olis ollut hieman riehakkaan puoleinen mustalainen.
Viimeksi muokannut Lahna, 3.1.2006 9:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ladaton!!!
Opel omega -90 2.6 strait 6 tomaatti
v.paasio
Viestit: 254
Liittynyt: 26.2.2004 10:04
Paikkakunta: hamina

Viesti Kirjoittaja v.paasio »

hyi kun mauton kivi mutta kyllä rupesi tuon kirjoituksen tiimoilta himottamaan vanha mersu pitäisikö hankkia.


tähän varmaan vaikuttaa edelleen se ladakalenterin katsominen kun en ole vielä sitä kolviakaan löytänyt.
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Lahna kirjoitti:
Muistanko ihan väärin kun on sellainen muistikuva että Rane olis ollut hieman riehakkaan puoleinen mustalainen.
Ei se Rane mustalainen ollut, vaikka mistä näitä kenenkään sukutauluja tietää. Pikkasen kyllä ehkä muistutti mannea ja varmasti välillä liikkui manneporukoissakin. Riehakkaan puoleinen on ehkä kuitenkin vielä aika sanoisinko "lievä luonnehdinta". :wink: Olisko ollut vähän "Raidin" kaltainen tyyppi. Teki pelkästään "hämäriä hommia" ja Mersu piti aina olla alla.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Vastaa Viestiin