Pitkä viikonloppu
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Pitkä viikonloppu
Iski tenttiviikko, ja kävin vielä niin kivasti että viimeinen tentti oli keskiviikkoiltana. Sitten kun on vielä tuo itsenäisyyspäivä sopivasti niin pystyy pitämään lähes viikon "lomaa". Mitenkäs muuten sen voisi paremmin viettää kun talliaktiviteettien parissa
Eli nostin kytkintä Tampereelta keskiviikkoiltana, en sunkaan Joutsaa kohti, vaan Turkua. Jaa, että miksi Noh, sattui löytymään käypäinen lancian tc, eikä tarjousta voinut ohittaa, samalla pääsin erron ylimääräisistä kuplan osista. Kapistus oli vielä täysin rempattu ja sisälsi 310-asteiset nokat, säädettävät nokkapyörät ja muuta kivaa
Tuolta reissulta kerkisin kotopuoleen vähän ennen kahta yöllä.
Uusi aamu valkeni ja sitä valkeaa kultaa oli tullut taivaalta jonniin verran (tämän huomasin jo yöllä, oli ajokeli aika "mielenkiintoinen" välillä). Eli aamu alkoi pihan aurailulla, tämä siis puolenpäivän jälkeen koska olin päättynyt nukkua niin pitkään kun huvittaa.
Sitten pääsinkin jo talliin asti. Alkuun piti kasata levällään olleeseen kuplaan (purin vaihto-osia tc:hen vähän hopulla viikko sitten) peräpäätä sen verran että sai pyörät alle ja koria siirreltyä vähän näppärämmin. Noh, tuossahan ei kauaa mennyt kun kupla taas olla nökötti kaikilla neljällä tassulla. Mietin että samalla kun tuo nyt tuli haettua tuohon niin voisi öljytä sen koska se projekti tuskin etenee lähivuosina. Viitisen litraa teräketjuöljyä massaruiskun kanssa ympäri autoa sisä- ja ulkopuolelle. Sitten ei muuta kun hinaili tuon parinsadan metrin päässä olevaan jemmaansa. Oli takapyörät vähän huteran oloiset kun tuo svingi-malli taitaisi tarvia koko laatikon pyörien tueksi, eikä vain pelkkiä vetareita Noh, ei haittaa tässä tapauksessa.
Sitten pääsin jo itse talliin sisälle kun kupla oli pois tukkimasta ulko-ovea. Kohtasi se perinteinen lohduton näky. Sekaisin kuin Haminan kaupunki. Kai sitä olisi siivoiltava ennenkuin mitään voi oikein tehdä Eipä siinä muu auttanut kuin tuumasta toimeen. Lähes puoli päivää meni raivaillessa, vaikka puolet ajasta oli kaverikin siinä jeesailemassa. Mutta taas rupesi lattiakin näkymään pikkuhiljaa
Tallissa on pyörinyt pitemmän aikaa sellainen tavallinen pöytä joka on aina vähän tiellä. On ollut pitkään puhetta että tekisi siitä sellaisen siirreltävän remonttipöydän joka olisi helppo siitää vaikka auton viereen. Eipä tuossa sitten kauaa mennyt: jalat poikki, vähän huonekaluputkea, pyörätkin löytyi, lastulevyä ja ruuveja. Ruuvasimpa siihen sitten paikat muutamalla olelliselle työkalullekkin, loput saa hakea pakeista.
Olimpas taas tyytyväinen itseeni
Sitten iskikin nälkä ja piti käydä pitämässä ruokatunti.
Maha täynnä, pää täynnä ideoita ja ruumis tarmoa täynnä hyökkäsin ladan kimppuun kun... Noh, minkä kimppuun nyt hyökätä voikaan
Otin työn alle irrallaan olleen etuakselin. Tarkoituksena siis levittää sitä hieman, siirtää alatukivarsia eteenpäin ja laittaa siihen regatasta otettu hammastanko. Eipä siinä ihmeitä, sopivasta pellistä pillillä soiro ja jengat kääntämään noin saatuihin paloihin alatukivarsien uusille kiinnityspulteille. Menee muuten M12 -jenga akkukoneella vielä ihan kivasti
Sitten vain sovittelemaan paikkaa noille ja hitsillä kiinni. Toiselle puolelle samaan kohtaan ja taas kiinni.
Ja kun sain nuo hitsattua niin olikin aika aloittaa hillitön kiroilu, kuten joku tuosta edellisestä kuvasta saattoikin huomata
Tarkoitus siis oli siirtää alatukivarsia ETEENpäin, ei TAAKSEpäin! Noh, tekevälle sattuu, ei muuta kun laikka kauniiseen käteen ja irti nuo, saumojen hionta ja uudelleen paikkaa sovittelemaan.
Sama työ uudelleen tehtynä saattaa tuottaa paremman lopputuloksen... Nyt kävi niin.
Sitten vain hammastanko esiin ja kiinnityksiä ihmettelemään. Pari latanpätkää (tai no, pellistä leikkasin), kierteytin pinnapulteille M8 -jengat ja liimasin pinnapultit kiinni. Sitten vain pulttasin hammastangon kiinnikkeisiin ja rupesin sovittelemaan sitä etuakseliin. Arvatkaapa katsoinko tarkkaan tuliko rattiakselin paikka KUSKINpuolelle Virheistä oppii
Tuohon noin se istui vallan hyvin. Toista kiinnikettä jouduin vielä simmaamaan noin 4mm ylös jotta tanko asettui suoraan. Kiintopisteiksi tangon asemointiin otin alatukivarsien pultit. Verrattuna ladan omiin raidetankoihin tämä tanko istuu hieman ylempänä (muutama milli), mutta muuten on hyvin lähellä alkuperisten osin sijaintia. En tahtonut sotkea asiallista geometriaa turhaan.
Tämän jälkeen sain vielä rapsittua korista vanhan ohjaushilkkeet pois ja soviteltua öljyjäähylle paikan. Näillä main loppui YLEX:ltä jo metalliliittokin (melkoista "musiikkia" muuten ), joten tulin siihen tulokseen että päivä alkaa olla täysi. Saunassa istuskellessani sain sitten idean tehdä tästä mun "lomasta" tämmöisen raportin tapaisen tarinan.
Laittelen nämä jutut vielä eriteltynä tuonne viri-puolelle kunhan ehdin. Kirjoittelen taas huomen "illalla" mitä olen saanut aikaan. Ainakin näyttää siltä että päivä alkaa jälleen pihan auraamisella. Jos saisi modatun etuakselin vaikka auton alle ja vaikka rattitolpan mietittyä. Myös raidetankot täytyy jotenkin sumplia. Sitten voisikin koneen nostaa pellin alle ja alkaa vääntää imu- ja pakosarjoja... No ehkä ei kaikkea huomenna kuitenkaan...
Toivottavasti jaksoitte lukea moisen sepustuksen.
Talliterveisin: Stefa
Eli nostin kytkintä Tampereelta keskiviikkoiltana, en sunkaan Joutsaa kohti, vaan Turkua. Jaa, että miksi Noh, sattui löytymään käypäinen lancian tc, eikä tarjousta voinut ohittaa, samalla pääsin erron ylimääräisistä kuplan osista. Kapistus oli vielä täysin rempattu ja sisälsi 310-asteiset nokat, säädettävät nokkapyörät ja muuta kivaa
Tuolta reissulta kerkisin kotopuoleen vähän ennen kahta yöllä.
Uusi aamu valkeni ja sitä valkeaa kultaa oli tullut taivaalta jonniin verran (tämän huomasin jo yöllä, oli ajokeli aika "mielenkiintoinen" välillä). Eli aamu alkoi pihan aurailulla, tämä siis puolenpäivän jälkeen koska olin päättynyt nukkua niin pitkään kun huvittaa.
Sitten pääsinkin jo talliin asti. Alkuun piti kasata levällään olleeseen kuplaan (purin vaihto-osia tc:hen vähän hopulla viikko sitten) peräpäätä sen verran että sai pyörät alle ja koria siirreltyä vähän näppärämmin. Noh, tuossahan ei kauaa mennyt kun kupla taas olla nökötti kaikilla neljällä tassulla. Mietin että samalla kun tuo nyt tuli haettua tuohon niin voisi öljytä sen koska se projekti tuskin etenee lähivuosina. Viitisen litraa teräketjuöljyä massaruiskun kanssa ympäri autoa sisä- ja ulkopuolelle. Sitten ei muuta kun hinaili tuon parinsadan metrin päässä olevaan jemmaansa. Oli takapyörät vähän huteran oloiset kun tuo svingi-malli taitaisi tarvia koko laatikon pyörien tueksi, eikä vain pelkkiä vetareita Noh, ei haittaa tässä tapauksessa.
Sitten pääsin jo itse talliin sisälle kun kupla oli pois tukkimasta ulko-ovea. Kohtasi se perinteinen lohduton näky. Sekaisin kuin Haminan kaupunki. Kai sitä olisi siivoiltava ennenkuin mitään voi oikein tehdä Eipä siinä muu auttanut kuin tuumasta toimeen. Lähes puoli päivää meni raivaillessa, vaikka puolet ajasta oli kaverikin siinä jeesailemassa. Mutta taas rupesi lattiakin näkymään pikkuhiljaa
Tallissa on pyörinyt pitemmän aikaa sellainen tavallinen pöytä joka on aina vähän tiellä. On ollut pitkään puhetta että tekisi siitä sellaisen siirreltävän remonttipöydän joka olisi helppo siitää vaikka auton viereen. Eipä tuossa sitten kauaa mennyt: jalat poikki, vähän huonekaluputkea, pyörätkin löytyi, lastulevyä ja ruuveja. Ruuvasimpa siihen sitten paikat muutamalla olelliselle työkalullekkin, loput saa hakea pakeista.
Olimpas taas tyytyväinen itseeni
Sitten iskikin nälkä ja piti käydä pitämässä ruokatunti.
Maha täynnä, pää täynnä ideoita ja ruumis tarmoa täynnä hyökkäsin ladan kimppuun kun... Noh, minkä kimppuun nyt hyökätä voikaan
Otin työn alle irrallaan olleen etuakselin. Tarkoituksena siis levittää sitä hieman, siirtää alatukivarsia eteenpäin ja laittaa siihen regatasta otettu hammastanko. Eipä siinä ihmeitä, sopivasta pellistä pillillä soiro ja jengat kääntämään noin saatuihin paloihin alatukivarsien uusille kiinnityspulteille. Menee muuten M12 -jenga akkukoneella vielä ihan kivasti
Sitten vain sovittelemaan paikkaa noille ja hitsillä kiinni. Toiselle puolelle samaan kohtaan ja taas kiinni.
Ja kun sain nuo hitsattua niin olikin aika aloittaa hillitön kiroilu, kuten joku tuosta edellisestä kuvasta saattoikin huomata
Tarkoitus siis oli siirtää alatukivarsia ETEENpäin, ei TAAKSEpäin! Noh, tekevälle sattuu, ei muuta kun laikka kauniiseen käteen ja irti nuo, saumojen hionta ja uudelleen paikkaa sovittelemaan.
Sama työ uudelleen tehtynä saattaa tuottaa paremman lopputuloksen... Nyt kävi niin.
Sitten vain hammastanko esiin ja kiinnityksiä ihmettelemään. Pari latanpätkää (tai no, pellistä leikkasin), kierteytin pinnapulteille M8 -jengat ja liimasin pinnapultit kiinni. Sitten vain pulttasin hammastangon kiinnikkeisiin ja rupesin sovittelemaan sitä etuakseliin. Arvatkaapa katsoinko tarkkaan tuliko rattiakselin paikka KUSKINpuolelle Virheistä oppii
Tuohon noin se istui vallan hyvin. Toista kiinnikettä jouduin vielä simmaamaan noin 4mm ylös jotta tanko asettui suoraan. Kiintopisteiksi tangon asemointiin otin alatukivarsien pultit. Verrattuna ladan omiin raidetankoihin tämä tanko istuu hieman ylempänä (muutama milli), mutta muuten on hyvin lähellä alkuperisten osin sijaintia. En tahtonut sotkea asiallista geometriaa turhaan.
Tämän jälkeen sain vielä rapsittua korista vanhan ohjaushilkkeet pois ja soviteltua öljyjäähylle paikan. Näillä main loppui YLEX:ltä jo metalliliittokin (melkoista "musiikkia" muuten ), joten tulin siihen tulokseen että päivä alkaa olla täysi. Saunassa istuskellessani sain sitten idean tehdä tästä mun "lomasta" tämmöisen raportin tapaisen tarinan.
Laittelen nämä jutut vielä eriteltynä tuonne viri-puolelle kunhan ehdin. Kirjoittelen taas huomen "illalla" mitä olen saanut aikaan. Ainakin näyttää siltä että päivä alkaa jälleen pihan auraamisella. Jos saisi modatun etuakselin vaikka auton alle ja vaikka rattitolpan mietittyä. Myös raidetankot täytyy jotenkin sumplia. Sitten voisikin koneen nostaa pellin alle ja alkaa vääntää imu- ja pakosarjoja... No ehkä ei kaikkea huomenna kuitenkaan...
Toivottavasti jaksoitte lukea moisen sepustuksen.
Talliterveisin: Stefa
Vauhdin tae - alamäki
-
- Viestit: 581
- Liittynyt: 6.10.2005 20:21
- Paikkakunta: Kymi
And so the story goes, didadi, didadidadidadi...
Vähän meni quote-järjestys sekaisin, mutta olkoot... Eli itse asiaan jälleen.
Tosiaan tuota lunta oli jälleen sadellut viitisen senttiä ja siitähän se oli aloitettava. Ei muuten mene tavan lapiolingosta (siis sellainen traktoriin tuleva) tuollainen suojalumi yhtään läpi, ja vielä kun maa sen lumen alla ei ole jäässä, niin on melkoisen tarkkaa puuhaa tuo linkoaminen. Ja kun ei se lumi läpi mennyt, niin vetelin sitten perässäni vaan kasoja jontkaan. Hyvä tuli kuitenkin taas.
Aamuhan (taas oli kyllä jo puolipäivä) on aina hyvä aloittaa pienellä jumpalla että alkaa veri kiertämään ja silleen, eli hii-op:
Jostain syystä kamera valotti tuon aika hämäräksi. On muuten niinkuin kahteen tyttöön ihan täysi homma kääntää tuo laitos nutulleen. Oli sentään kone pois, muuten olisi voinut jäädä kääntämättä.
Nyt kun sitten jäsenet oli vetreänä, niin aloittelin kalistuksenvakaajan ihmettelyn, eli tarkoitus oli moinen kahdentaa. Muuten han tuo operaatio on aika simppeli, mutta en yhtään muistanut minkälaisilla pannoilla nuo ovat päistään yleensä yhteen liitetty. Päätin sitten kääntää lattaraudasta sopivat pannat, kun en jaksanut mennä suuresta ja mahtavasta internetistä mennä mallia katsomaan. Tuohon tarkoitukseen tein oikein erikoistyökalun
Eli pari pyörötangon pätkää ja latanpätkä väliin, sitten vain hepseillä latan päähän kiinni, ja pillillä lattaa punahehkuun. Eikä aikaakaan...
Tuosta sitten vain rälläkällä latta poikki, vähän vasaralla naputtelua ja hitsillä katkos kiinni. Siiten vain reikä läpi kiristyspulttia varten ja sovittamaan. Ja hyvinhän se kävi.
Tuossa korikiinnikkeen päälä näkyy myös sovitepalat joillaiset tein korin ja tuon kiinnikkeen väliin, jotta ylempikin tanko pysyisi paikallaan. Toisekseen koska alatukivarsia on tuotu eteenpäin, niin eihän nuo kiinnikkeet enää vanhoihin kohtiin osu, joten rälläkällä korista vain pultit poikki. Yksi olisi pitänyt joka tapuksessa laikata, koska mutteri päätti jäädä vain pyörimään ympyrää pultin puoleenväliin, eikä siitä liikkunut yrityksistä huolimatta. Eli kaikki pois vaan.
Viime talvena kävi sellainen pieni "HUPS" jääradalla. Meni ladasta umpio ja alatukivarsi tuon hupsauksen seurauksena. Eli pirun jäiset penkat ja mutka kunnolla pitkäksi, ja kuskinpuolen etukulmaan tälli. Vaihtelin sitten sen alatukivarren ja oioin vähän peltejä. Lulin ettei siitä sen enempää, mutta olipas se näköjään ollutkin ihan kunnon tälli.
Elikkäs runkoaisaan oli ilmestynyt pieni vekki. Mittailin koria hieman ja toesin mittatarkkuuden rajoissa tuon olevan mitätöntä. Ottaen huomioon tukivarsien siirtelyt muutenkin. Mutta hieman yllätti, että oli se sittenkin ollut aika kova tälli.
Mutta sitten sen itse pääpahan kimppuun, eli modattua etuakseli auton alle sovittelemaan. Vetelin heti "aamulla" tuohon rostexin pintaan ja vähän vauhditin pillin aknssa kuivumista. Ja tuo olikin täysin asennuskuiva silloin kun oli tarvis.
Eikä siinä ihmeitä, sehän lupsahti paikoilleen vallan mallikkaasti kun hieman rummutti massavasaralla tahtia.
Sitten alkoikin se hankala työ, eli saada alatukivarret paikoilleen. jouset painoivat noita niin vimmatusti ulospäin ja noiden hallitseminen kolmeen suuntaan yksinään tuntui melkoisen hankalalta. Etenkin kun olisi vielä pitänyt pulttikin saada pyöritettyä.
Mutta pari kuoramliinaa sopivasti viriteltyinä, siihen vielä vinka avuksi ja pari kankea niin tukivarsi alkoi tietää apikkansa, tosin kädet meinasi loppua kun ei niitä ollut kun nämä kaksi vaivaista. Kun sain toisen pultin nysvättyä jengoilleen, niin tuli mieleen etten ole muuten kokeillut noiden tekemieni palikoiden reikäjakoa. Mittasin kyllä sen reikien välin, mutten sitten kokeillut... Kun toista päätä tukivarraesta vipusin kohdilleen, niin tukivarsi otti ja kopsahtikin siihen hitsaamaani palikkaan, pirhana. Eli oli toisessa päässää liikaa ylitystä jengan jälkeen. Homma ratkesi helposti kun vedin rälläkällä siivun pois. Ja tukivarren vipuaminen paikoilleen. Se reikäjako oli muuten aivan justiinsa Kuitenkin noita kesällä porailen duunissa varmaan joka päivä, niin on oppinut edes mittaamaan ja poraamaan
Sitten vain alapään kimppuun ( ) ja samat hommat. Tuossa hieman noita mun virityksiä.
Kun noita tukivarsia temmelti paikalleen niin välillä meinasi usko jo loppua niin piti olla hieman täytehommaa. Tutkailin siinä tuota ladan pohjaa ja tuumasin että ompas päässyt korroosio hieman siihen iskemään. Joten aina kun tuntui ettei tuo tukivarsien kanssa painiminen edennyt niin vähän aikaa rapsuttelin, hioin ja maalailin pohjan ruosteita.
Tuosas rupeaa jo yli puolet olemaan mitä tuli putsailtua. Olen saanut joksenekin tarpeekseni ruostekorjauksista niin ajattelin että yritän hankkia tuolle korille joitain lisävuosia ennen tuota ikävää paikkojen liimailua. Ihan veikeänä asiani, niin yhtään reikää ei pohjassa ollut, mutta sellaisia alkavia ruosteita kyllä sitä enemmänkin. Eli aika viimeisellä hetkellä kerkisin tuohon puuhaan
Sitten kun etuakseli oli paikoillaan, niin rupesin tuota tuplavakaaja-pakettia hahmottelemaan. No, eihän se tietenkään käynyt kun tukivarsia oli tuotu eteen ja sivuille aika reilusti, niin vakaaja oli eittämättä aivan liian kapea. Ennemminhän ajokoiralta kusi loppuu kun multa keinot
Penkkiin kiinni ja hissukseen lämpöä antamaan. Lämmittelin tuota kaikessa rauhassa hyvin laajalta alalta, sitten keskitin aina enemmän lämpöä keskivaiheille kunnes alkoi tuttu punahehku löytyä ja fiksumpi antaa periksi. Eli siis tuli mutka siihen vakaajaan Kävin sovittelemassa että aika kohdallaan on ja aloin jäähdyttelemään tankoja. Eli annoin aina välillä pillillä lämpöä vakaajiin jotteivat liian nopeasti jäähtyisi. Saa nähdä miten kävi kestävyydelle.
Kuitenkin vakaajapaketti istui nyt auton alle ja ruuvailin päät tukivarsiin kiinni ja hepsasin tekemäni aluspalaset runkoon kiinni. Sitten vain poralla 6,8mm reiät ja M8 jengat uusille kiinnityspulteille. Jälleen pinnapultit liimalla kiinni ja vakaajapaketti kiinni. Kävi kuin isä äitin selkään.. Vai miten se ny oli...
Sitten rupesinkin raidetankoja hahmottelemaan. Ja tässä vaiheessa tajusin jotain mikä oli jäänyt huomiotta kun tuon tangon paikkaa suunnittelin. Tuo vakiokorkeus ei olekkaan hyvä jos etuvetoisen tangon laittaa. Koska toin hammastankoa sivusuunnassa reilusti vasemmalle jotta sain rattiakselin kohdalleen, niin tangon päästä jäi hyvin lyhyt matka kääntövarteen. Jolloin nivelissä ei riitäkkään kääntymä millään. Tanko olisi pitänyt sovittaa huomattavasti alemmas! Eli tällainen pulma, kuvassa molemmista nivelistä käännetty liikkeet tappiin. Repsikan puolellahan tätä ongelmaa ei ole.
Eivät kohtaa juu. Noh, mietintämyssy päähän. Vaihtoehtoina on että jotain on siirretettävä: hammastankoa, kääntövarsia tai palloniveliä. Hammastankoa jos toisi alas niin se tulisi hyvin alttiiksi osumille ja rattiakseli tuli jo lattiasta läpi -> ei hyvä. Kääntövarret ovat valua -> huonot muokata ellei tekisi kokonaan uusia. Mutta jos muklauttaisi pallonivelet kääntövarren yläpuolelle niin linja olisi aika hyvä, tosin kalvainta pitäisi hieman käyttää krtioiden ajamiseen ja kun katselin hieman raidetankojen kulmaa, jos näin tekisi, niin autosta voisi tulla aika yliohjaava. Tämä kuitenkin nyt ykkösvaihtoehto, jätin kuitenkin vielä päätöksen teon ja siirryin ihmettelemään rattiakselia.
Hain regatan rattitolpan, irroitin siitä alimman nivelpätkän ja rupesin tähtäilemään sitä hammastangossa olevan booritökön jatkoksi. Suoraan päin tulipeltiä. Onneksi noheva teki hammastangon kiinnityksen siten että sitä voi pyörittää suhteessa etuakseliin. Pultit löysälle, kääntämään hammastankoa ja sopivin kohta löytyikin helposti. Ihan se ei ladan orkkispaikalta tule tulipellistä läpi, mutta riittävän lähelle.
Eli ihan tuon kolon yläreunassa on alkuperäinen reikä.
Samalla kun ihmettelin noiden raidetankojen kanssa, niin heitin sen ohjausvaimentimen mäkeen. Kun veti tankoa toiseen reunaan nopeasti ja laski irti, niin tuo vaimennin veti sen takasin. Muutenkin se jäykenti toimintaa kohtuuttomasti. Ihan riittävä jumppa on veivata jäällä kuitenkin, ilman tuollaisia jarruja vielä välissä.
koska auton on kyljellään, niin jätin rattiakselin tarkemman sovittelun myöhempään ajankohtaan, joso lisi vaikka helpompi kulku kabiiniin
Tähän mennessä pohjan paikkamaalukset olivat jo kuivuneet, joten aikani tuhrin pensselillä dinitrolin massaa pohjaan ja päätin päiväni.
Huomen aamu ei siitten todennäköisesti alakkaan lumitöillä, vaan postinjaolla. Iski tuurauskeikka, eikä opiskelija voi oikein mistään duunista kieltäytyäkkään, niin pitäisi sitten olla aamu viiden aikaan postissa lehtiä hakemassa. Eli puhelin herättää noin kolmen tunnin päästä. Hyviä öitä...
Itseä on jo pitkän aikaa rassannut kun ei ole päässyt tekemään mitään. Lisäpontta vielä antois kun oli toissapäivänä vetänyt jäähän tuo lähijärvi jossa meillä talvisin jäärata on...mickey-69 kirjoitti:Hyvä meininki!! Tsemppiä vaan projektiin! On ilo katsella että joku vielä viitsii askarrella noinkin antaumuksella Ladojen parissa.... Noita kuvia katsellessa saa itsekin taas puhtia noihin ralliaskareisiin....
Itse asiassa juuri tuosta tää mun nicki juurensa juontaa. Oli nääs lukioaikoina tapana joskus perjantai-iltaisin (tai iltapäivisin jo) istuskella yhden kaverin luona, ottaa vähän olutta ja katsella videoilta vanhoja kummelipätkiä. Tuli sitten joku perjantai katseltua tuota legendaarista rallipätkää ja kun vielä olin samana päivänä rassannut jotain sen samaisen kaverin "system porsche" -ibizasta, niin siitä se tarina sitten jotenkin lähti muutaman oluen lentoon laittamana. Eipä tämä samainen kaveria mua edelleenkään millään etunimellä kutsuLahna kirjoitti:Kertomuksen vastoinkäymisistä tulee pakostikkin mieleen Kummeli vitsi:Ku stefa laittaa niin se on jämpti
Sivuja on pikkuhiljaa kirjoiteltu uusiksi, tosin päivitykset makaavat vielä läppärillä. Ja tässä tuota jatkoa tuleeEsto_r kirjoitti:Ja oon jo ootellu et päivittelisit sivujas (todella mukavaa luettevaa!)
Ja nyt ei voi muuta ku ootella ja kyttäillä millon tulee jatkoa tälle!!!
Aina välillä ottaa ja siivoilee mutaman tunnin niin on pirun paljon mukavampi sitten puuhailla, ja aina ihmetyttää raivailun jälkeen se, että "mistäs näitä työkaluja on näin paljon tullut".arpati kirjoitti:Kuullostaa hyvin tutulta tuo hallin siivoaminen Laughing Mulla se on aina vaiheessa Embarassed
Meinannut itsellä olla viime ajat tuota kaikenlaista teoriaa niin paljon että tosissaan kaipaa jotain "oikeaakin" tekemistä, meinaa vaan unohtua monet asiat mitkä normaalisti olisi katsonut varmasti paremmin. Kuten juuri tuo palojen väärin hitsaaminen. Vaikea selittää tuota ilmiötä, mutta sitä herpaantuu tuollaisiin pikkuasioihin joissa on helppo mokailla, tai ettei ota kaikkea huomioon. Kuten tänään taas huomasin, mutta siitä lisää alempana. Hitsit vain näyttävät noissa kuvissa rupisemmilta mitä oikeasti ovat Mutta kiinni pysyvät.Jaska HKI kirjoitti:Kun käsiläänkin tekee jotakin niin kyllä siinä tuota pääkoppaakin tarvitaan.Ainakin hitsien A-mitat ovat sitä luokkaa,että pitäisi kiinni pysyä.
Vähän meni quote-järjestys sekaisin, mutta olkoot... Eli itse asiaan jälleen.
Tosiaan tuota lunta oli jälleen sadellut viitisen senttiä ja siitähän se oli aloitettava. Ei muuten mene tavan lapiolingosta (siis sellainen traktoriin tuleva) tuollainen suojalumi yhtään läpi, ja vielä kun maa sen lumen alla ei ole jäässä, niin on melkoisen tarkkaa puuhaa tuo linkoaminen. Ja kun ei se lumi läpi mennyt, niin vetelin sitten perässäni vaan kasoja jontkaan. Hyvä tuli kuitenkin taas.
Aamuhan (taas oli kyllä jo puolipäivä) on aina hyvä aloittaa pienellä jumpalla että alkaa veri kiertämään ja silleen, eli hii-op:
Jostain syystä kamera valotti tuon aika hämäräksi. On muuten niinkuin kahteen tyttöön ihan täysi homma kääntää tuo laitos nutulleen. Oli sentään kone pois, muuten olisi voinut jäädä kääntämättä.
Nyt kun sitten jäsenet oli vetreänä, niin aloittelin kalistuksenvakaajan ihmettelyn, eli tarkoitus oli moinen kahdentaa. Muuten han tuo operaatio on aika simppeli, mutta en yhtään muistanut minkälaisilla pannoilla nuo ovat päistään yleensä yhteen liitetty. Päätin sitten kääntää lattaraudasta sopivat pannat, kun en jaksanut mennä suuresta ja mahtavasta internetistä mennä mallia katsomaan. Tuohon tarkoitukseen tein oikein erikoistyökalun
Eli pari pyörötangon pätkää ja latanpätkä väliin, sitten vain hepseillä latan päähän kiinni, ja pillillä lattaa punahehkuun. Eikä aikaakaan...
Tuosta sitten vain rälläkällä latta poikki, vähän vasaralla naputtelua ja hitsillä katkos kiinni. Siiten vain reikä läpi kiristyspulttia varten ja sovittamaan. Ja hyvinhän se kävi.
Tuossa korikiinnikkeen päälä näkyy myös sovitepalat joillaiset tein korin ja tuon kiinnikkeen väliin, jotta ylempikin tanko pysyisi paikallaan. Toisekseen koska alatukivarsia on tuotu eteenpäin, niin eihän nuo kiinnikkeet enää vanhoihin kohtiin osu, joten rälläkällä korista vain pultit poikki. Yksi olisi pitänyt joka tapuksessa laikata, koska mutteri päätti jäädä vain pyörimään ympyrää pultin puoleenväliin, eikä siitä liikkunut yrityksistä huolimatta. Eli kaikki pois vaan.
Viime talvena kävi sellainen pieni "HUPS" jääradalla. Meni ladasta umpio ja alatukivarsi tuon hupsauksen seurauksena. Eli pirun jäiset penkat ja mutka kunnolla pitkäksi, ja kuskinpuolen etukulmaan tälli. Vaihtelin sitten sen alatukivarren ja oioin vähän peltejä. Lulin ettei siitä sen enempää, mutta olipas se näköjään ollutkin ihan kunnon tälli.
Elikkäs runkoaisaan oli ilmestynyt pieni vekki. Mittailin koria hieman ja toesin mittatarkkuuden rajoissa tuon olevan mitätöntä. Ottaen huomioon tukivarsien siirtelyt muutenkin. Mutta hieman yllätti, että oli se sittenkin ollut aika kova tälli.
Mutta sitten sen itse pääpahan kimppuun, eli modattua etuakseli auton alle sovittelemaan. Vetelin heti "aamulla" tuohon rostexin pintaan ja vähän vauhditin pillin aknssa kuivumista. Ja tuo olikin täysin asennuskuiva silloin kun oli tarvis.
Eikä siinä ihmeitä, sehän lupsahti paikoilleen vallan mallikkaasti kun hieman rummutti massavasaralla tahtia.
Sitten alkoikin se hankala työ, eli saada alatukivarret paikoilleen. jouset painoivat noita niin vimmatusti ulospäin ja noiden hallitseminen kolmeen suuntaan yksinään tuntui melkoisen hankalalta. Etenkin kun olisi vielä pitänyt pulttikin saada pyöritettyä.
Mutta pari kuoramliinaa sopivasti viriteltyinä, siihen vielä vinka avuksi ja pari kankea niin tukivarsi alkoi tietää apikkansa, tosin kädet meinasi loppua kun ei niitä ollut kun nämä kaksi vaivaista. Kun sain toisen pultin nysvättyä jengoilleen, niin tuli mieleen etten ole muuten kokeillut noiden tekemieni palikoiden reikäjakoa. Mittasin kyllä sen reikien välin, mutten sitten kokeillut... Kun toista päätä tukivarraesta vipusin kohdilleen, niin tukivarsi otti ja kopsahtikin siihen hitsaamaani palikkaan, pirhana. Eli oli toisessa päässää liikaa ylitystä jengan jälkeen. Homma ratkesi helposti kun vedin rälläkällä siivun pois. Ja tukivarren vipuaminen paikoilleen. Se reikäjako oli muuten aivan justiinsa Kuitenkin noita kesällä porailen duunissa varmaan joka päivä, niin on oppinut edes mittaamaan ja poraamaan
Sitten vain alapään kimppuun ( ) ja samat hommat. Tuossa hieman noita mun virityksiä.
Kun noita tukivarsia temmelti paikalleen niin välillä meinasi usko jo loppua niin piti olla hieman täytehommaa. Tutkailin siinä tuota ladan pohjaa ja tuumasin että ompas päässyt korroosio hieman siihen iskemään. Joten aina kun tuntui ettei tuo tukivarsien kanssa painiminen edennyt niin vähän aikaa rapsuttelin, hioin ja maalailin pohjan ruosteita.
Tuosas rupeaa jo yli puolet olemaan mitä tuli putsailtua. Olen saanut joksenekin tarpeekseni ruostekorjauksista niin ajattelin että yritän hankkia tuolle korille joitain lisävuosia ennen tuota ikävää paikkojen liimailua. Ihan veikeänä asiani, niin yhtään reikää ei pohjassa ollut, mutta sellaisia alkavia ruosteita kyllä sitä enemmänkin. Eli aika viimeisellä hetkellä kerkisin tuohon puuhaan
Sitten kun etuakseli oli paikoillaan, niin rupesin tuota tuplavakaaja-pakettia hahmottelemaan. No, eihän se tietenkään käynyt kun tukivarsia oli tuotu eteen ja sivuille aika reilusti, niin vakaaja oli eittämättä aivan liian kapea. Ennemminhän ajokoiralta kusi loppuu kun multa keinot
Penkkiin kiinni ja hissukseen lämpöä antamaan. Lämmittelin tuota kaikessa rauhassa hyvin laajalta alalta, sitten keskitin aina enemmän lämpöä keskivaiheille kunnes alkoi tuttu punahehku löytyä ja fiksumpi antaa periksi. Eli siis tuli mutka siihen vakaajaan Kävin sovittelemassa että aika kohdallaan on ja aloin jäähdyttelemään tankoja. Eli annoin aina välillä pillillä lämpöä vakaajiin jotteivat liian nopeasti jäähtyisi. Saa nähdä miten kävi kestävyydelle.
Kuitenkin vakaajapaketti istui nyt auton alle ja ruuvailin päät tukivarsiin kiinni ja hepsasin tekemäni aluspalaset runkoon kiinni. Sitten vain poralla 6,8mm reiät ja M8 jengat uusille kiinnityspulteille. Jälleen pinnapultit liimalla kiinni ja vakaajapaketti kiinni. Kävi kuin isä äitin selkään.. Vai miten se ny oli...
Sitten rupesinkin raidetankoja hahmottelemaan. Ja tässä vaiheessa tajusin jotain mikä oli jäänyt huomiotta kun tuon tangon paikkaa suunnittelin. Tuo vakiokorkeus ei olekkaan hyvä jos etuvetoisen tangon laittaa. Koska toin hammastankoa sivusuunnassa reilusti vasemmalle jotta sain rattiakselin kohdalleen, niin tangon päästä jäi hyvin lyhyt matka kääntövarteen. Jolloin nivelissä ei riitäkkään kääntymä millään. Tanko olisi pitänyt sovittaa huomattavasti alemmas! Eli tällainen pulma, kuvassa molemmista nivelistä käännetty liikkeet tappiin. Repsikan puolellahan tätä ongelmaa ei ole.
Eivät kohtaa juu. Noh, mietintämyssy päähän. Vaihtoehtoina on että jotain on siirretettävä: hammastankoa, kääntövarsia tai palloniveliä. Hammastankoa jos toisi alas niin se tulisi hyvin alttiiksi osumille ja rattiakseli tuli jo lattiasta läpi -> ei hyvä. Kääntövarret ovat valua -> huonot muokata ellei tekisi kokonaan uusia. Mutta jos muklauttaisi pallonivelet kääntövarren yläpuolelle niin linja olisi aika hyvä, tosin kalvainta pitäisi hieman käyttää krtioiden ajamiseen ja kun katselin hieman raidetankojen kulmaa, jos näin tekisi, niin autosta voisi tulla aika yliohjaava. Tämä kuitenkin nyt ykkösvaihtoehto, jätin kuitenkin vielä päätöksen teon ja siirryin ihmettelemään rattiakselia.
Hain regatan rattitolpan, irroitin siitä alimman nivelpätkän ja rupesin tähtäilemään sitä hammastangossa olevan booritökön jatkoksi. Suoraan päin tulipeltiä. Onneksi noheva teki hammastangon kiinnityksen siten että sitä voi pyörittää suhteessa etuakseliin. Pultit löysälle, kääntämään hammastankoa ja sopivin kohta löytyikin helposti. Ihan se ei ladan orkkispaikalta tule tulipellistä läpi, mutta riittävän lähelle.
Eli ihan tuon kolon yläreunassa on alkuperäinen reikä.
Samalla kun ihmettelin noiden raidetankojen kanssa, niin heitin sen ohjausvaimentimen mäkeen. Kun veti tankoa toiseen reunaan nopeasti ja laski irti, niin tuo vaimennin veti sen takasin. Muutenkin se jäykenti toimintaa kohtuuttomasti. Ihan riittävä jumppa on veivata jäällä kuitenkin, ilman tuollaisia jarruja vielä välissä.
koska auton on kyljellään, niin jätin rattiakselin tarkemman sovittelun myöhempään ajankohtaan, joso lisi vaikka helpompi kulku kabiiniin
Tähän mennessä pohjan paikkamaalukset olivat jo kuivuneet, joten aikani tuhrin pensselillä dinitrolin massaa pohjaan ja päätin päiväni.
Huomen aamu ei siitten todennäköisesti alakkaan lumitöillä, vaan postinjaolla. Iski tuurauskeikka, eikä opiskelija voi oikein mistään duunista kieltäytyäkkään, niin pitäisi sitten olla aamu viiden aikaan postissa lehtiä hakemassa. Eli puhelin herättää noin kolmen tunnin päästä. Hyviä öitä...
Vauhdin tae - alamäki
Ei tämä valmistu oikein koskaan, on vaan välillä vähemmän keskenerkkimalinen kirjoitti:Ei ole peukalo keskellä kämmentä, mielenkiinnolla katsellaan rakennus-sarjan valmistumista, tottakai leimaat eikä vaan radalle!
Ei tätä leimata, työtavat ovat sellasia eikä papereitakaan koriin ole. Nappiksen kori kyllä on tuossa tontilla ja turbomoottori odottelee pöydällä työn alle pääsyä, ja se leimataan
Vauhdin tae - alamäki
Hmm.... mä olisin kyl kans samoilla linjoilla, eli raidepäät vaan kääntövarren yläpuolelle....Eivät kohtaa juu. Noh, mietintämyssy päähän. Vaihtoehtoina on että jotain on siirretettävä: hammastankoa, kääntövarsia tai palloniveliä. Hammastankoa jos toisi alas niin se tulisi hyvin alttiiksi osumille ja rattiakseli tuli jo lattiasta läpi -> ei hyvä. Kääntövarret ovat valua -> huonot muokata ellei tekisi kokonaan uusia. Mutta jos muklauttaisi pallonivelet kääntövarren yläpuolelle niin linja olisi aika hyvä, tosin kalvainta pitäisi hieman käyttää krtioiden ajamiseen ja kun katselin hieman raidetankojen kulmaa, jos näin tekisi, niin autosta voisi tulla aika yliohjaava. Tämä kuitenkin nyt ykkösvaihtoehto, jätin kuitenkin vielä päätöksen teon ja siirryin ihmettelemään rattiakselia.
Mietin tuossa että vaihtoehtona olis vaihtaa kuskin puolelle lyhyempi raidetanko, eli ns. sisempi rtp.... Kierre tuossa regatan tangossa on aikas yleinen, eli 12x1,5... Tai sit pätkä pois ja uutta jenkaa....Koska toin hammastankoa sivusuunnassa reilusti vasemmalle jotta sain rattiakselin kohdalleen, niin tangon päästä jäi hyvin lyhyt matka kääntövarteen. Jolloin nivelissä ei riitäkkään kääntymä millään. Tanko olisi pitänyt sovittaa huomattavasti alemmas! Eli tällainen pulma, kuvassa molemmista nivelistä käännetty liikkeet tappiin. Repsikan puolellahan tätä ongelmaa ei ole.
Aikainen pika update tänään.
Aamulla kävin ajamassa postilenkin ja yhdeksen jälkeen kerkisin jatkamaan nukkumista, tuli sitten koisattua jonnekkin puoli kahden tienoille.
Kumma juttu oli aamulla että kädet olivat turvoksissa ja todella kosketusarat Vaihdoin sitten puhtaat hanskat vanhojen jo melkoisen öljyisten tilalle. Myös naamassa tuntui hieman että oli tullut hepsailtua ilman maskia Tuntuu olevan myös rystysille rankkaa tuo tallissa rymyäminen, kolme päivää ja kolme rystystä auki. Tosin nuo taisi tulla melkein kaikki nujutessa niiden tukivarsien kanssa.
Tulin jotakuinkin siihen tulokseen, että helpoin ratkaisu raidetanko-ongelmaan on tuo pallonivelten kääntö kääntövarsien yläpuolelle. Tosin sopivaa kalvainta ei ollut joten alustalle en juurikaan enää voinut mitään tehdä. Ensi viikonlopuksi saan kalvaimen käyttöön, joten siihen asti autossa ei ole kääntyviä etupyöriä. Kiitokset mickey -69:llekkin ajatustuesta. Tosin tuo raidetangon pään lyhentäminen ei onnistu, kulma on niin jyrkkä ettei nivelet vain taivu. Leikkaa-liimaa tyyliin nuo kyllä tehdään, ja ladan omille raidetangonpäille
Pudotin korin pyörilleen, eikä ainakaan vielä taittunut pyörät alle Repsikan puolella näyttäisi jostain syystä olevan enemmän camberia mitä kuskin puolella, metrimitan kanssa en löytänyt syytä. No, simmaillaan kohdalleen.
Tuolta näyttää nyt kuskin kulma. Mielestäni noin silmämääräisesti ihan hyvä, säätää sitten suuntaan tai toiseen kun ajamaan pääsee.
Sitten hyökkäsin rattiakselin tekoon. Huomasin ilokseni, että ladassa, regatassa ja mirassa on kaikissa sama boori rattitolpissa. Eli materiaalia oli Vähän suunnittelua ja mittailua, samalla tähtäsin hammastangon ratille menevän tökön sopivaan suuntaan ja tein leikkaa-liimaa -tyyliin sopivan akselinpätkän.
Eli regatan paloista sopivat pätkät, ja hitsillä yhteen.
Ja noin. Ajoin ensin akselien päihin kunnon seevit, sauma ympäri. Sitten putjotin halkaistun huonekaluputken pätkän sauman päälle, ajoin rälläkällä yhden uran pituussuuntaan johon vedin sauman ja päihin vielä hepsit, eli ei saumaa ympäri. Ihme jos ei kestä
Jalkatilassa akseli kulkee aika läheltä jarrupoljinta, mutta ei liian. Myöskään jalkojen tielle se ei mitenkään tullut, kun nopaesti mallailin. Myös vasemmalla jarrutus onnistuu ongelmitta
Ja konehuoneen puolelta.
Sitten pulttailin etolan heavy-duty teollisuus kumityynyt konetilaan kiinni. Noista piti nuo kierteiden pituudet suurinpiirtein puolittaa koska muuten ei vakio hylsyt olisi ylttyneet kiristämään muttereita -> liian vaikeaa jos tarvitsee irroittaa. Ja nuo ovat M12 jengalla, eli koneen korvat on porattava isommiksi, etuakseliin kävivät mukisematta.
Sitten vain pataa paikalleen.
Tuossa vaiheessa kasailin kytkimen ja vauhtipyörän koneen perään. Tässä bvaiheessa naapurin pikkupoika (olisiko nyt 17v...) oli apuna pitämässä kampiakselia kiinni ja konetta paikallaan. Olisi ollut yksin tekemätön paikka vetää vauhtipyörä 160 newtoniin.
Samalla ajattelin pestä öljyisen kytkinkopan, näkee sitten öljyääkö tämä uusi kone sen taas Huomatkaa muuten ruhtinaallinen tila pakoputkelle
Vartin verran sovittelua ja siihenhän se istui nätisti. On melkoisen orvon näköinen, mutta jos se konetila hissukseen siitä täyttyy, vaikka peltisarjasta ja parista kaasuttimesta
Kantena tuossa muuten hieman kaiveltu 105 ritmosta peräisin oleva 43,5/36 venoilla. Nokiksi kokeilen ainakin noita 310-asteisia joista mittasin noin 11mm nostoa. Puristuksia on noin 9,5 katsotaan riittääkö noille nokille. Rupeaa muuten näpit syyhyämään aika lailla...
Mutta nyt lähden vaihteeksi mikkeliin emäntää morjestamaan, eli taitaa huomisesta tulla rokulipäivä. Ajatustyötä kuitenkin tehdään jatkuvasti näiden pienten vastoinkäymisten kukistamiseksi. Viimeistään joulun alla tuosta savut otetaan Eihän mun mielelle tule muuten joulurauhaa laisinkaan.
-> laatuaikaa viettämään
Aamulla kävin ajamassa postilenkin ja yhdeksen jälkeen kerkisin jatkamaan nukkumista, tuli sitten koisattua jonnekkin puoli kahden tienoille.
Kumma juttu oli aamulla että kädet olivat turvoksissa ja todella kosketusarat Vaihdoin sitten puhtaat hanskat vanhojen jo melkoisen öljyisten tilalle. Myös naamassa tuntui hieman että oli tullut hepsailtua ilman maskia Tuntuu olevan myös rystysille rankkaa tuo tallissa rymyäminen, kolme päivää ja kolme rystystä auki. Tosin nuo taisi tulla melkein kaikki nujutessa niiden tukivarsien kanssa.
Tulin jotakuinkin siihen tulokseen, että helpoin ratkaisu raidetanko-ongelmaan on tuo pallonivelten kääntö kääntövarsien yläpuolelle. Tosin sopivaa kalvainta ei ollut joten alustalle en juurikaan enää voinut mitään tehdä. Ensi viikonlopuksi saan kalvaimen käyttöön, joten siihen asti autossa ei ole kääntyviä etupyöriä. Kiitokset mickey -69:llekkin ajatustuesta. Tosin tuo raidetangon pään lyhentäminen ei onnistu, kulma on niin jyrkkä ettei nivelet vain taivu. Leikkaa-liimaa tyyliin nuo kyllä tehdään, ja ladan omille raidetangonpäille
Pudotin korin pyörilleen, eikä ainakaan vielä taittunut pyörät alle Repsikan puolella näyttäisi jostain syystä olevan enemmän camberia mitä kuskin puolella, metrimitan kanssa en löytänyt syytä. No, simmaillaan kohdalleen.
Tuolta näyttää nyt kuskin kulma. Mielestäni noin silmämääräisesti ihan hyvä, säätää sitten suuntaan tai toiseen kun ajamaan pääsee.
Sitten hyökkäsin rattiakselin tekoon. Huomasin ilokseni, että ladassa, regatassa ja mirassa on kaikissa sama boori rattitolpissa. Eli materiaalia oli Vähän suunnittelua ja mittailua, samalla tähtäsin hammastangon ratille menevän tökön sopivaan suuntaan ja tein leikkaa-liimaa -tyyliin sopivan akselinpätkän.
Eli regatan paloista sopivat pätkät, ja hitsillä yhteen.
Ja noin. Ajoin ensin akselien päihin kunnon seevit, sauma ympäri. Sitten putjotin halkaistun huonekaluputken pätkän sauman päälle, ajoin rälläkällä yhden uran pituussuuntaan johon vedin sauman ja päihin vielä hepsit, eli ei saumaa ympäri. Ihme jos ei kestä
Jalkatilassa akseli kulkee aika läheltä jarrupoljinta, mutta ei liian. Myöskään jalkojen tielle se ei mitenkään tullut, kun nopaesti mallailin. Myös vasemmalla jarrutus onnistuu ongelmitta
Ja konehuoneen puolelta.
Sitten pulttailin etolan heavy-duty teollisuus kumityynyt konetilaan kiinni. Noista piti nuo kierteiden pituudet suurinpiirtein puolittaa koska muuten ei vakio hylsyt olisi ylttyneet kiristämään muttereita -> liian vaikeaa jos tarvitsee irroittaa. Ja nuo ovat M12 jengalla, eli koneen korvat on porattava isommiksi, etuakseliin kävivät mukisematta.
Sitten vain pataa paikalleen.
Tuossa vaiheessa kasailin kytkimen ja vauhtipyörän koneen perään. Tässä bvaiheessa naapurin pikkupoika (olisiko nyt 17v...) oli apuna pitämässä kampiakselia kiinni ja konetta paikallaan. Olisi ollut yksin tekemätön paikka vetää vauhtipyörä 160 newtoniin.
Samalla ajattelin pestä öljyisen kytkinkopan, näkee sitten öljyääkö tämä uusi kone sen taas Huomatkaa muuten ruhtinaallinen tila pakoputkelle
Vartin verran sovittelua ja siihenhän se istui nätisti. On melkoisen orvon näköinen, mutta jos se konetila hissukseen siitä täyttyy, vaikka peltisarjasta ja parista kaasuttimesta
Kantena tuossa muuten hieman kaiveltu 105 ritmosta peräisin oleva 43,5/36 venoilla. Nokiksi kokeilen ainakin noita 310-asteisia joista mittasin noin 11mm nostoa. Puristuksia on noin 9,5 katsotaan riittääkö noille nokille. Rupeaa muuten näpit syyhyämään aika lailla...
Mutta nyt lähden vaihteeksi mikkeliin emäntää morjestamaan, eli taitaa huomisesta tulla rokulipäivä. Ajatustyötä kuitenkin tehdään jatkuvasti näiden pienten vastoinkäymisten kukistamiseksi. Viimeistään joulun alla tuosta savut otetaan Eihän mun mielelle tule muuten joulurauhaa laisinkaan.
-> laatuaikaa viettämään
Vauhdin tae - alamäki
-
- Viestit: 581
- Liittynyt: 6.10.2005 20:21
- Paikkakunta: Kymi
-
- Viestit: 533
- Liittynyt: 16.2.2004 9:55
- Paikkakunta: Itä-Suomi
Tuli tuossa mieleen noista kääntövarsista. Voisiko ne laittaa ristiin eli oikean kääntövarren vasemmalle puolelle ja päinvastoin. Tällöinhän se kartio johon raidetangonpää tulee kiinni kääntyy ylösalaisin ja pallonivel voidaan asentaa yläpuolelle. Ilman kalvamisia tai muita poppakonsteja.
Onko tässä älyä vai ei, tälläinen ajatus tuli vain mieleen.
Onko tässä älyä vai ei, tälläinen ajatus tuli vain mieleen.