
Pistetään tuo kuva tuohon ensin. Tuollainen mutaliejuun sukeltaminen ei varmaan tee kauhean hyvää moottorille, joten pitää vähän alkaa soveltamaan. Tuossa ei nokasta tainnut veden alle mennä kuin joku 15cm pätkä ja silti konehuone meni tuohon kuntoon. Mietinkin tuossa että suurin osa tuosta vedestä kait tuli nokkapellin ja etumaskin välisestä aukosta. Syylärin läpi tuskin paljoa tuollaista mutaliejua menee läpi. Mitähän jos tuohon laittais jonkin hienon tiivisteen estämään vastaavaa? Toki sinne pääsisi edelleen vettä tulemaan alakautta ja varmaan muualtakin, mutta ei tulisi varmaan noin paljoa kerralla että se töhris koko konehuoneen.
Tuossa kuvassa ei kyllä kovin hyvin näy, mutta koko konehuone oli siis tuollaisen mutalieju kuran peitossa. Tarviikohan koneen saada ilmaa jostain muualtakin kuin suoraan syylärin läpi? Mietin tuossa myös jos laittaisi keulaan sellaisen panssarin että se suojaisi koko keulaa. Eli melkein auton levyinen. Sieltähän ei paljoa ajoviimaa tule sen jälkeen. Samalla kun tuon tekee niin väännän melkein koko pohjan kokoisen panssarin, joten pohjakin menee suojan alle. Tuskinpa sinne mitään viileää ilmaa tarvii niin saada? Moottorin alapuolelta, tuon mahdollisen panssarin sivulla olevat paikat on helppo suojaa vaikka kumimaton paloilla. Silloin ei tulisi paljoa pohjan läpi tuollaista kuraa.
Tuota sai nimittäin pestä aika helvetin kauan että kaikki paska lähti sieltä. Pihaakin sai lapioida aika pitkään kun etuakselin päällä oli kunnon savi kerrokset. Pääsis tuollaista eroon.
Niin juu ja piti kehua venäjän tekniikkaa. Ei haitannut pahemmin nivan menoa tuo upotus. Suikka muinoin vastaavanlaisessa tilanteessa alkoi rykiä ja paukkua, mut Nivassa se ei tuntunut missään. Keskelle jorpakkoa se kyllä sammui, mutta käynnistyi heti uudelleen. Joten kaippa tuo Lada toimii vaikka vedellä tarvittaessa
