Tulpat ihan jumissa, mitä tehdä?

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
tahko

Viesti Kirjoittaja tahko »

Itse olen irroitellut jumissa olleita tulppia juuri samoin. Eli kun se pyörii aukipäin jonkinverran niin sitten vaan öljyä kierteisiin ja pyörittänyt kiinni. Ja takaisin auki jne. Öljynä olen käyttänyt ihan tavallista moottoriöljyä, mutta olettaisin ompelukoneöljyn olevan ohuempana parempaa, en tiedä. Kyllä se tulpan liikealue kasvaa jokaisen ruuvauskierroksen jälkeen kun öljy voitelee jenkoja. Kuinkas muuten olisi tuollaisen kierteytyksessä käytettävän leikkuuöljyn suihkuttaminen kierteeseen kun tulpa on jonkinverran ulkona. Toimiiko?
Jokari

Viesti Kirjoittaja Jokari »

Koitin tietty suihkia tulpan juureen seeärseetä, mutta ylläri, eihän siitä mitään hyötyä ole koska tulppa ei tule juuri paskaakaan ulos saatikka pyöri sisäänpäin.

Se tulppa on siis niin s*atanan jumissa.Runnoin niin paljon kun äijästä lähti niin sitä sai aina millin tai kaks liikautettua :roll: Että josko unohdan sen tulpan vaihdon ihan kokonaan, ettei satu mitään pahempaa...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Member of Kymenlaakson Kusipäät™
tahko

Nytkytä sitten sitä tulppaa millin tai vaikka puolen liikkein jos ei liiku enempää ja öljyä tai CRC:tä sekaan. Kyllä liikevaran täytyy suurentua, noinhan niitä ruosteisia pulttejakin joutuu aukomaan jossei ole asetyleenihappivehkeitä. Tärkeää olisi saada öljyä kierteisiin edes sen millin verran.
Jokari

No tulihan se tulpan kautta profeetan parran sieltä kun koitti tulppahylsyllä+ 30 senttiä pitkällä 1/2" räikällä.Reippaasti sai silti vääntää..tulppakin oli aivan kaameassa kunnossa, keskielektrodia ei ollut juuri ollenkaan ja kärkiväliä tulpassa oli luokkaa 1,2 mm :oops:

Samalla tuli huomattua että kun kaikki tulpat pyörivät kevyesti, niin niitä ei todellakaan kannata kiristellä tolla 30 cm räikällä..kohtuus tuppaa unohtumaan ja niitä ei saa erkkikään auki enää tolla vakiotulppa-avaimella :P Lisäksi yhdessä tulpassa alkoi tuntumaan kevyelläkin kiristämisellä ton räikän kanssa hyvin hienoista keventymistä, merkkinä siitä että eipä kannata juuri kääntää enää, muuten on kannesta kierteet paskana :roll:

Taas niinkun nähdään, tuppaa nää meikäläisen projektit venyä valtaviin mittoihin...samalla tuli kohellettua antenni hajalle, umpiruosteinen pultti napsahti iloisesti poikki ja nyt tuulilasin oikean alakulman pellissä on umpiruosteinen ympyrä, jonka sisässä tommonen sentin reikä :shock: Täytynee hommata siihen peiteprikka, robbarissa ei vaan sattunu olemaan.Taikka sitten liimaan sen antennin siihen pystyyn :shock: Onneksi ei se radiokaan oo toiminu vuosiin...
- Joka kerta kun liikenteessä näkee etuvetoisen Ladan, niin v*tuttaa ainakin tunnin.

Nonnis
Lada kerhon jäsen

Viesti Kirjoittaja Nonnis »

Joo tulppia ei todellakaan kiristellä millään elefanttipyssyllä. Ei nyt ihan sormikireyskään riitä, mutta hellästi vaan asiallisella avaimella.
Reippaina käymme rekkain alle Kuva
glo

Viesti Kirjoittaja glo »

Mulla kävi kanssa v*ttumaisesti 626 maksalaatikon kanssa, kun vaihdoin tulppia, nelostulppa lähti hienosti irti, tulpparilla 1/4 kierrosta ja sitten sai vetää tulpan (ja kierteet) ulos.

Jos käy näin, niin hätä ei ole vielä tämän näköinen, Biltemasta 8,50e sarja, jossa tulee kierretappi (tulpparilla väännettävä) ja neljä erimittaista holkkia. Ensin tapilla uudet isommat kierteet tulpanreikään (lastut tulevat lähes kaikki ylös, eli ei pelkoa rikkoutuvasta koneesta, alumiini on muutenkin senverran pehmeätä) sitten mittailla sopivan mittainen holkki (eli kuinka pitkät kierteet kannessa oli) ja kiertää holkki tulppaan, sitten vaan tulppa normaalisti paikalleen.
Jokari

glo kirjoitti:Mulla kävi kanssa v*ttumaisesti 626 maksalaatikon kanssa, kun vaihdoin tulppia, nelostulppa lähti hienosti irti, tulpparilla 1/4 kierrosta ja sitten sai vetää tulpan (ja kierteet) ulos.

Jos käy näin, niin hätä ei ole vielä tämän näköinen, Biltemasta 8,50e sarja, jossa tulee kierretappi (tulpparilla väännettävä) ja neljä erimittaista holkkia. Ensin tapilla uudet isommat kierteet tulpanreikään (lastut tulevat lähes kaikki ylös, eli ei pelkoa rikkoutuvasta koneesta, alumiini on muutenkin senverran pehmeätä) sitten mittailla sopivan mittainen holkki (eli kuinka pitkät kierteet kannessa oli) ja kiertää holkki tulppaan, sitten vaan tulppa normaalisti paikalleen.
Ihan pätevältä kuulostaa toi ratkaisu....onkohan patentin kestävyys lähellä samaa tasoa verrattuna ehjiin ja alkuperäisiin kierteisiin? Mun järjenjuoksun mukaan olis... :roll:

pressa

Viesti Kirjoittaja pressa »

olen itse laittanut soliferiin -82 samanlaisen kierteenkorjaus holkin ja logtaitin kanssa kun laittoi paikalleen niin hyvin pysyi
ja mopon tulppiahan vaihdettiin paljon useammin kuin ladaan vaihdetaan
Jokari

Nyt on noilla uusilla tulpilla ajettu joku 150 kilsaa...nyhdin ne äsken pois, kun kävi mietityttämään minkä värisiksi ne ovat menneet.

Kaikkien tulppien sivuelektrodit olivat aivan vaalean kahvinruskeat, melkein valkoiset..keskielektrodien eristeet olivat samanväriset kun paketissa ollessaan...luulisi niidenkin värjäytyvän edea vähän? :roll: Mielestäni tulppien värin pitäisi olla sellanen selvä kahvinruskea.Vanhat tulpat olivat aika lailla kahvinruskeat ja niin oli myös ton toisen Ladan eli 1500ässän tulpat.

Kävi vaan perhana mietityttämään että eikai Lada käy turhan laihalla? Kuinka nopeasti uudet tulpat karstoittuvat "oikeaan väriinsä"? Vai pitääkö vielä ajaa lisää ja tutkia asiaan uudestaan? :shock:

tahko

Itse olen ajanut tulpilla tuommoiset 250...300 km ja tehnyt sitten jälkikiristyksen. Jotkut tekevät jälkikiristyksen tuossa 500 km kohdalla ja jotkut eivät tee ollenkaan. Aja nyt vielä hiukan (mielellään pitkää ajoa mukaan) ja kato sitten uudestaan. Periaatteessa liian laihan seoksen tuntee jalkaansa liian pitkänä ryypyn tarpeena.
Jokari

Jep, kovaa ajoa siis kehiin vaan :wink:

liero

Viesti Kirjoittaja liero »

tuo holkki viritys on oikein ja kunnon tuotteilla (ei pakosti piltema) tehtynä
kestävämpi kun alkuperäinen. perusteluja... tulpan kierre olisko jotain 12mm ja ladan tapauksessa alumiinissä, kierre johon holkki asennetaan on tuossa kokoluokassa n.14mm ,ja tuo 14mm kierre on huomattavasti pitävämpi kun 12mm ,se tulppa taasen onkin kiinni siinä holkissa jo teräs/teräs ja siten sekin hakaa alkuperäisen teräs/alu...
ko. menetetelmällä vahvistetaan teollisuudessa kierteitä uusissakin alumiineissä ja valuraudoissa ,itse näitä työn puolesta asentaneena tiedän jotta toimivat
Vegaani - intiaaninimi, joka muodostuu sanoista "veg", huono ja "an", metsästäjä.
Vastaa Viestiin