Laatokan vanteet.

Eikö pitkät pala? Puoltaako jarrut? Tällä osiolla voit esittää teknisiä kysymyksiä Ladoista.
_Blaze

Laatokan vanteet.

Viesti Kirjoittaja _Blaze »

Millais katsastusmiehet suhtautuu isoihin vanteisiin, tai paremminkin kuinka isot pallot saa ladaan kiinni. Auto on siis nappisilmä.
Avatar
Lada110
Viestit: 648
Liittynyt: 28.9.2003 16:33
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lada110 »

Itellä oli kantti malissa 195/50 R 15 Kummit ja vanteet 7x15" Hyvin pyöri ... en kylläkään koskaan muutoskatsatanu niille lataa..... 17" kuulemma mahtuu pyörii...
Nyt:Lada 112 1.5i -02~Mazda 121 -91~Mazda MPV 2.0i -00~Exät-->~Lada 2101 JM~Volvo V40 1.9TD -98~VW Jetta -91~Lada 2105 1.5 -95 ~Suzuki Baleno 4WD -01 ~Mitsu Colt -92~Lada 112 1.5i 16V -03 ~Suzuki Swift 1.3i -01 ~Lada 2107 1500 -88 "PMR"~
Avatar
markku
Viestit: 1098
Liittynyt: 31.3.2004 14:12
Paikkakunta: Neuvoton / Hamina

Viesti Kirjoittaja markku »

Katsastuksessa ei ongelmia vanteiden suhteen,itselläni edessä muutoskatsastus 15 tuuman vanteille kunhan kelit sallii 8)
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Muutoskatsastus edessä jos vanne muuttuu yli tuuman tai leveys yli 30mm. Käytännössä katsastuksessa vain katsotaan että isommat kumit mahtuvat pyörimään ääriasennoissaan ottamatta kiinni mihinkään.
Vauhdin tae - alamäki
R-J
Viestit: 1691
Liittynyt: 24.7.2004 3:44
Paikkakunta: Näläkämoan peäkaupunki

Viesti Kirjoittaja R-J »

Aiheeseen liittyen, noin yleisesti, aikoinaan nappiksessa oli vakiona mulla 165/80/13 renkaat. Ja vaikka oli ihan rekisteriotteen mukainen vakiokoko, hieraisi se aina tiukemmassa käännöksessä/montussa lokareita, ihan reilusti. Siis vaikka oli ihan virallinen, hyväksytty vakiokoko. No, tollasiahan ei tietty katsastuksissa syynätty, vakioita kun olivat, mutta eipä se siitä tietty sen hyväksytympää tee. :roll:
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
samara88
Viestit: 252
Liittynyt: 19.3.2004 20:34
Paikkakunta: Syvänniemi, Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja samara88 »

Sama juttu omassa 110:n kohdalla, alla on reksiteriotteen mukaiset 175 / 65-14 talvikiekot ja ottaa kiinni runkoon, etenkin käännettäessä vasemmalle rajusti. Kesäisin alla on 195 / 50-15 ja raapii samallalailla. Ei sanonut inssi mitään leimalla käytettäessä...
Ford Mondeo 2.0 TDCi ECOnetic HB -10
Hypnotic Silver

Ladoja ollut 7 x Samara ja 2 x 110 16V
Avatar
Lada110
Viestit: 648
Liittynyt: 28.9.2003 16:33
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lada110 »

Mulla toistaseks kesäsin 175/65R14 eikä ota mihinkään kiinni.....
Talvisin on nyt 185/65R14 Seat aluvanteilla jollon joutuu edessä käyttää 6mm levitys paloja muuten ottaa kiinni.....
Täällä päin yhessä 110 oon nähny 17" vanteet alla :lol:

Talvisin kuuluu aina takaa raapimis ääniä kun lokarissa on jäätä niin paljon.... edestä joskus mutta kun sulaa niin äänet katoo....
Nyt:Lada 112 1.5i -02~Mazda 121 -91~Mazda MPV 2.0i -00~Exät-->~Lada 2101 JM~Volvo V40 1.9TD -98~VW Jetta -91~Lada 2105 1.5 -95 ~Suzuki Baleno 4WD -01 ~Mitsu Colt -92~Lada 112 1.5i 16V -03 ~Suzuki Swift 1.3i -01 ~Lada 2107 1500 -88 "PMR"~
samara88
Viestit: 252
Liittynyt: 19.3.2004 20:34
Paikkakunta: Syvänniemi, Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja samara88 »

Itselläni on talvella alut muistaakseni 37 ET:llä ja kesällä 30 ET. Pakko olla kesäisin tuo ET, nimittäin 195-leveillä renkailla ottaa takana käsijarruvaijereihin kiinni 35 ET:llä (kokemuksen syvällä rintaäänellä). Nämä vanteet jäivät tuning-Samarasta itselleni ja siinä ei ollut mitään ongelmia kaarien kanssa (levitin Golf MK II kaarilla jokaisen kaaren), mutta 110:ssä kyllä raapii eikä tarvitse olla edes paljoa painoa.

Mites tuo 17", löytyykö kuvia tai saatko kysäistyä auton omistajalta vanteiden leveyden, ET:n yms. Itse olen ajatellut vaatimattomasti 16" vanteita, mutta nyt...
Ford Mondeo 2.0 TDCi ECOnetic HB -10
Hypnotic Silver

Ladoja ollut 7 x Samara ja 2 x 110 16V
Avatar
Lada-Mies
Viestit: 947
Liittynyt: 22.2.2005 10:29
Paikkakunta: Loimaa

Viesti Kirjoittaja Lada-Mies »

--- edit ---
Viimeksi muokannut Lada-Mies, 12.3.2007 15:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vaz-21013 '88 x2
Vaz-2102 '72
Vaz-2102 '73
Vaz-21023 '84
Vaz-21023 '85
Vaz-21053 '92
Vaz-21072 '86

+ pari Eliteä, 2xFSO, Wartburg ja paljon muuta..

Сделано в CCCP
Wurtsi

Viesti Kirjoittaja Wurtsi »

lada-mies kirjoitti:olen kuullut että jos vanteen koko muuttuu yli kaksi tuumaa alkuperäisestä mittari rupeaa tekemään virhettä.
en ole kyllä aivan varma asiasta
koska en omista vielä autoa kun ei ole korttia...
Mittari virhe riippuu renkaan vierintä kehän pituudesta. Jos renkaat on sopivan profiiliset mittari virhettä ei tule tai mittari alkaa näyttäämään oikeampaan suuntaan.
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1687
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Tuohan on aivan luonnollista. Nopeus- ja matkamittarihan mittaavat pyörän tekemiä pyörähdyksiä. Pienempi pyörä pyrähtää samalla matkalla useamman kerran kuin isompi pyörä. Eli renkaan kehän pienetyessä mittari alkaa näyttämään liikaa. Myös renkaan kuluessa tulee pientä muutosta tuohon suuntaan. Renkaan kehän kasvaessa mittari alkaa taas näyttää vähemmän. Yleensähän Ladan mittarit näyttävät vakiorenkailla 5 - 10 % likaa, joten kehän kasvaminen määrättyyn pisteeseen asti tekee mittarinäytöstä vain tarkemman.

Toinen juttu on sitten sortaminen. Mitä korkeampi on renkaan kylki, sitä enemmän se sortaa ainakin teoriassa. Siihen nähden kokoa kasvattaessa kannattaa harkita profiilin muuttamista matalammaksi.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Vastaa Viestiin