(1200L -88.) Jarrujen merkkivalo palaa - siis ei vilku (se olisi vain käsijarru) vaan palaa yhtä soittoa, eli yrittää varoittaa jostain. Kun nykäisen jarrunestesäiliön yläosassa olevien johtojen liittimet irti, niin valo sammuu, niin kuin pitääkin. Mutta nestettä on säiliössä riittävän näköisesti - sen sijaan vieressä oleva kytkinnesteen säiliö näyttää olevan melkein tyhjä. Voiko tyhjyys säteillä sieltä jarrunestesäiliöön? Ainakin muissa yhteyksissä tyhjyys saattaa säteillä naapuriinkin
Jarrunestesäiliössä oleva koho näyttää olevan jotenkin vintturassa, mutta miten se itsekseen muuttuisi. Ja merkkivalo ei tähänkään asti ole palanut kuin kerran, ja silloin nesteet todella olivat vuotaneet kuiviin, kun korjaaja oli vahingossa tökännyt letkun irti säiliön alta. Voiko merkkivalo siis palaa jostain muusta syystä kuin nesteen vähyyden takia?
Samaan aiheeseen liittyen, mistä löytyy käsijarrun merkkivalon rele? Auto 1200l -88. Kojetaulu irti lämmityslaitteen vaijerien takia, joten samalla ajattelin laittaa kuntoon kaikki merkkivalot jne.
Masse-setä sullahan saattaisi olla juuri ko rele rikki ?
Muistaisin että rele oli mittariston takana. Ainakin 1200s mallissa.
Jarrunestesäiliön korkki saattaa olla sökö, jos valo palaa ja nestettä on tarpeeksi.
Myös jossain johdossa saattaa olla vika.. eriste kulunut puhki ja johto saa maita.
Mulla kans palaa se sama valo koko ajan ja luulen, että vika on paineentasausventtiilissä, koska Jarrut mulla ei toimi oikein. Ne on etu painotteiset. En oo aivan varma asiasta.
1200 L:ssä käsijarrun rele (n. limpparipullon korkin kokoinen, 3 napaa) löytyy sulakerasian takaa. Valkonen menee käsijarrun katkaisimeen ( maadoitus), ruskea menee merkkivalolle ja ilmeisesti jarrunestesäiliön korkkiin ( myös maadoitus). Oranssi on +.
Jarrunestesäiliön katkaisin kannattaa putsata mulla oli aivan homeen ja paskan peitossa eikä siitä syystä saanut kosketusta.
Kyllä se nesteen pinta oli vain alentunut. Ajelin muutaman kuukauden varoitusvalon johto irti, ettei valo häikäissyt. Lopulta sain aikaiseksi ostaa nestettä. Lisäsin sitä aivan vähän, ja nyt asia on ok. Se oli kiinni millistä tai parista nesteen pinnan korkeudessa. Toivottavasti se nyt ei vuoda mistään - voiko jarruneste mennä ajan mittaan jotenkin kasaan?
Masse-setä kirjoitti:Kyllä se nesteen pinta oli vain alentunut. Ajelin muutaman kuukauden varoitusvalon johto irti, ettei valo häikäissyt. Lopulta sain aikaiseksi ostaa nestettä. Lisäsin sitä aivan vähän, ja nyt asia on ok. Se oli kiinni millistä tai parista nesteen pinnan korkeudessa. Toivottavasti se nyt ei vuoda mistään - voiko jarruneste mennä ajan mittaan jotenkin kasaan?
Itsellä sitä kanssa "hukkui" mutta toki sitä "kuluu" enemmän kun jarrumännät tekevät pitempää liikettä kun jarrut kuluu. Eli siis järjestelmään menee tällöin enemmän nestettäkin. Mutta siis eihän tuo kuluminen ja sitä myöten nesteen määrän kasvu ole mitään ihan mieletöntä. Että siis jos sitä paljon "hukkuu" niin kyllä jossain on vuoto.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Masse-setä kirjoitti:Kyllä se nesteen pinta oli vain alentunut. Ajelin muutaman kuukauden varoitusvalon johto irti, ettei valo häikäissyt. Lopulta sain aikaiseksi ostaa nestettä. Lisäsin sitä aivan vähän, ja nyt asia on ok. Se oli kiinni millistä tai parista nesteen pinnan korkeudessa. Toivottavasti se nyt ei vuoda mistään - voiko jarruneste mennä ajan mittaan jotenkin kasaan?
Kyllähän se pinta selkeesti laskee kun jarrupalat ja kengät kuluu. Mutta määrät on pieniä. Säiliön pitäisi olla sillain suuniteltu, että kun uusilla paloilla ja kengillä pistää sen piripintaan, niin vaikka ajaa palat ja kengät loppuun niin säiliö ei ole tyhjä. En tiedä onko ladassa näin, muitta muissa omistamissani autoissa on ollut. Merkki valo tosin syttyy jo hyvissä ajoin ennen nesteen loppumista.