Apuvirtaa

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Avatar
Mosse-Aksu
Viestit: 1686
Liittynyt: 31.3.2004 13:24
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Mosse-Aksu »

Kyllä uuden auton voi käynnistää apuvirralla tai siitä antaa apuvirtaa. Kytkennässä pitää olla huolellinen ja tehdä se oikeassa järjestyksessä. Jokaisen auton manuaalissa varmaankin lukee, että jos auto ei lähde omalla akulla käyntiin, niin joko akku on vaihdettava tai auto on käynnistettävä apuvirralla. Toinen juttu on sitten se, että joissain uusissa autoissa on akku koteloitu niin hyvin, että sinne ei tahdo päästä käsiksi, tai akuista lähtevät kaapelit on napojen kohdalla suojattu niin, ettei niihin saa apukaapeleiden leukoja kiinni.

Suomessa on hyvä talvella pitää aina mukana kaapeleita, hinausköyttä ja lumilapiota riippumatta siitä, onko auto uusi vai vanha. Uusikin akku voi tyhjetä, jos unohtaa ylimääräisiä virran kuluttajia päälle ja lumipenkasta pääsee pois helpommin, jos saa hinausapua.
Mac mini, iMac, MacBook Pro, Time Capsule, AirPort Express, iPhone
Avatar
foma
Viestit: 493
Liittynyt: 7.3.2004 21:01
Paikkakunta: TKU
Viesti:

Viesti Kirjoittaja foma »

Jossakin TM numerossa oli apuvirtakaapeleiten testi. Valitettavasti en muista missä mut viime vuoden se kyllä oli... Luultavasti syksi/talvesta.

Omituisin tapaus jossa annoin apuvirtaan on kaverini työauto Sisu. Kuorma-autossa on 24V järjestelmä ja se ei edes luvanut. Laitetiin kaapelit kiinni ja 3000 rpm 10 min ajan. Sitten kaapelit irti ja ihme kyllä Sisu lähti... :lol:
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

foma kirjoitti:Jossakin TM numerossa oli apuvirtakaapeleiten testi. Valitettavasti en muista missä mut viime vuoden se kyllä oli... Luultavasti syksi/talvesta.

Omituisin tapaus jossa annoin apuvirtaan on kaverini työauto Sisu. Kuorma-autossa on 24V järjestelmä ja se ei edes luvanut. Laitetiin kaapelit kiinni ja 3000 rpm 10 min ajan. Sitten kaapelit irti ja ihme kyllä Sisu lähti... :lol:
Tuohon on olemassa semmoinenkin konsti, että ensin apuvirtakaapelit kytketään kuorma-auton toiseen akkuun ja virtaa antava auto käynnissä joku 10min. Akku latautuu. Sitten kaapelit siirretään toiseen kuorma-auton akkuun ja startataan, näin olen ollut yhtä kuorma-auto liikkeelle auttamassa, toimiva systeemi oli, scania lähti käyntiin.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
R-J
Viestit: 1691
Liittynyt: 24.7.2004 3:44
Paikkakunta: Näläkämoan peäkaupunki

Re: Apuvirtaa

Viesti Kirjoittaja R-J »

markku kirjoitti:Tänään oli aamulla pakkasta kotkan suunnalla -6 ,läksin asioille ja kas kas parkkipaikalla oli konepelti pystyssä pösö jotain 90 luvulta.Meikä marssi ladalle ja "tietysti"laaki peli pösön mies katsoi ....no kysyin piruuttani mikä on ,sanoi vakavalla naamalla onko sinulla apukaapeleita johon empä kuule tarvitse sellaisia joten apua en voinut antaa.Ja pösö seisöö tälläkin hetkellä samassa paikassa,seuraavan kerran täytyy varmaan sanoa että miten olis merkin vaihto !!!????
Tossa tarttee olla varovainen. Länsiautoilija, jolla saattaa olla esim. vaikkapa 75000 ekeä autovelkaa, ei moisesta kuittailusta välttämättä kovinkaan leveästi hymyile, kun avustava auto saattaa maksaa vähemmän kuin tankillinen ysivitosta. No, jospa se nyt ei kuitenkaan noin menis. Mutta ei sitä ikinä tiedä. :roll:
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
R-J
Viestit: 1691
Liittynyt: 24.7.2004 3:44
Paikkakunta: Näläkämoan peäkaupunki

Viesti Kirjoittaja R-J »

foma kirjoitti:Jossakin TM numerossa oli apuvirtakaapeleiten testi. Valitettavasti en muista missä mut viime vuoden se kyllä oli... Luultavasti syksi/talvesta.

Omituisin tapaus jossa annoin apuvirtaan on kaverini työauto Sisu. Kuorma-autossa on 24V järjestelmä ja se ei edes luvanut. Laitetiin kaapelit kiinni ja 3000 rpm 10 min ajan. Sitten kaapelit irti ja ihme kyllä Sisu lähti... :lol:
TM tosiaan testasi noita kaapeleita jokin aika sitten. Ja laatu oli, lievästi sanoen, vaihtelevaa. :roll:
R-J
Voihan vee, Sussulla on Pösö... (onneksi ilmastoitu)
Vastaa Viestiin