hinausdollyn päiväkirja ;)

Entisen "Kokemuksia" -alueen epäaktiiviset viestiketjut on arkistoitu tänne.

Jos sinulla on omaan autoosi liittyvä viestiketju täällä alueella, korjaa otsikko vastaamaan http://ladakerho.fi/ladaboard/viewforum.php?f=50 alueen sääntöjä ja odota tai pyydä että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.
Alueen säännöt
Jos oma viestiketjusi on täällä, korjaa otsikko oikeaan muotoon ja odota että ylläpito siirtää sen oikealle alueelle.

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

mitenkänkän nuo painorajat menevät kun Samaralla hinasit peräkärryä + autoa. Samaralla taitaa olla jarrullisen peräkärryn paino jotain max 900 kg?
Avatar
Stefa
Viestit: 2125
Liittynyt: 28.9.2003 18:32
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Stefa »

Naapuri teki itse moisen pari vuotta sitten, on tullut muutaman kerran lainattua, taidan lainata kapinetta taas viikonloppuna että saa tontille yhden auton lisää. Mutta kyllä kauemmas lähtisin jo trailerilla. Muistakaa sitten että tuota saa hinata korkeintaan 60km/h. Eikä tosiaan vaadi mitään katsastuksia jne, ainoastaan valot. Näppärä myös kun tekee traktorin vetovarsien väliin pankon johon auton nuppi kiinni. Tulee ajokyvytön auto huonommankin taipaleen takaa.
Vauhdin tae - alamäki
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

ladamaster kirjoitti:mitenkänkän nuo painorajat menevät kun Samaralla hinasit peräkärryä + autoa. Samaralla taitaa olla jarrullisen peräkärryn paino jotain max 900 kg?
Ei tuossa dollyssä mitään jarruja ole. Ja tästä lakipuolesta on niin monelaista tietoa ettei kukaan oikeen tunnu tietävän mitenkä nämä oikasti menevät. Ja tuohan on HINAUSdolly. Eki eli auton hinauksessa. Eli vetävän auton pitää olla ainakin painavempi kun vedettävä. Muuta en osaa sanoa.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
ladamaster
Viestit: 1384
Liittynyt: 23.9.2003 20:41
Paikkakunta: Tervakoski / Janakkala

Viesti Kirjoittaja ladamaster »

veli alexei kirjoitti:
ladamaster kirjoitti:mitenkänkän nuo painorajat menevät kun Samaralla hinasit peräkärryä + autoa. Samaralla taitaa olla jarrullisen peräkärryn paino jotain max 900 kg?
Ei tuossa dollyssä mitään jarruja ole. Ja tästä lakipuolesta on niin monelaista tietoa ettei kukaan oikeen tunnu tietävän mitenkä nämä oikasti menevät. Ja tuohan on HINAUSdolly. Eki eli auton hinauksessa. Eli vetävän auton pitää olla ainakin painavempi kun vedettävä. Muuta en osaa sanoa.
No näin tietysti :oops:
Misha
Viestit: 1560
Liittynyt: 25.9.2003 16:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Misha »

No hei, jos joku haluaa lähteä Turkuun, niin se lievästi, mutta käyttökelvottomaksi kolaroitu 1500s axteekkilada jonka saa ilmaseks oli ainakin pari viikkoa sitten vielä paikalla.

misha.dellinger(miukumauku)gmail.com
Harry is a pothead and the sorceror is stoned!
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10251
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

joo tuossa jo kaikki pohtikin tuota dollin käyttöä ja se on kyllä todella sekavaa, ihan järkevää ohjetta ei löydy mistään.

Volga tuotiin farmille Dollilla, siitä innostuin ajatuksesta, tyypit kehuivat kovasti ja painvalle Volgallekin vetoauto ei ollut kyllä kovin iso, en nyt millään muista mikä, joku paku. Volga hemmo tiesi kertoa että on useasti poliisit pysäyttänyt ja kysellyt laitteesta ja tarkastelleet joka paikasta epäillen sen luvallisuutta, vielä käyden niin ettei se ole poliisillekaan selvinnyt vaan ovat päästäneet jatkamaan matkaa.

viikonloppuna varmaan näkee ottaa kuviakin ihan päivän valossa
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Viesti Kirjoittaja samarai »

Lada-Jussi kirjoitti:Volga hemmo tiesi kertoa että on useasti poliisit pysäyttänyt ja kysellyt laitteesta ja tarkastelleet joka paikasta epäillen sen luvallisuutta, vielä käyden niin ettei se ole poliisillekaan selvinnyt vaan ovat päästäneet jatkamaan matkaa.
tuli mieleen vähän vastaava juttu poliisien pysäyttäessä ajelessani joskus 80-luvulla vanhalla Arielilla. Poliisit katseli pyörää ihmeissään ja toinen kysyi "toimiiko kaikki ?" :lol:
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10251
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

no niin sonera antoi mahdollisuuden siirtää tavaraa nettiin, täältä löytyypi kuvat sepostuksineen dollysta
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Katselin tuossa noita kuvia. Ilmeisesti tuota ei ole vielä pintakäsitelty mitenkään? Kannattanee porailla reikiä putkiin joihin pääsee sadevesi sisään, muttei pois ja ruiskuttaa kaikkien putkien sisään kotelonsuoja aine. Ei ala ruostumaan paikoista joiden vaurioita ei pääse näkemään ennen kuin tulee ikäviä yllätyksiä.

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10251
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

,_,/ukka kirjoitti:Katselin tuossa noita kuvia. Ilmeisesti tuota ei ole vielä pintakäsitelty mitenkään? Kannattanee porailla reikiä putkiin joihin pääsee sadevesi sisään, muttei pois ja ruiskuttaa kaikkien putkien sisään kotelonsuoja aine. Ei ala ruostumaan paikoista joiden vaurioita ei pääse näkemään ennen kuin tulee ikäviä yllätyksiä.

,_,/ukka
joo ton ruosteenesto käsittely onkin päällimmäinen kysymys. Myyjä selitti sen olevan tehty jostain paremmasta materiaalista, en nyt muista edes miksikä sitä kutsui (ja ite kun en noista metalleista niin tajua). ainakin taaksepäin suunnatuissa runkoputkissa on takaosa avoin eli sieltä pääsee vesi valumaan ulos. Myyjä oli kyllä varsinainen markkinamies, mutta yritin olla paljastamatta että en tajua itse mistään mitään, ettei pääsis pahasti käyttää sitä hyväkseen.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
,_,/ukka
Viestit: 3007
Liittynyt: 19.5.2004 12:16
Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa

Viesti Kirjoittaja ,_,/ukka »

Jep, onhan niitä ulkokäyttöön tehtyjä teräslaatuja jotka ruostuessaan muodostavat pintaansa ruostumista hidastavan "oksidikalvon". Mutta miten toiminee käytännössä, kun saa suolaa yms. epäpuhtauksia? Kun suojaa putket edes sisäpuoleta, niin ei pääse syntymään mitään "yllättävää".

,_,/ukka
Autoton on huoleton
Avatar
Jusu
Viestit: 2540
Liittynyt: 4.2.2004 19:49
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja Jusu »

Noille ajosilloille voisi hitsata useampia kiinnikkeitä eri leveyksille, niin sopii erilevyisille autoille.
Ruostesuojausta varten jokunen reikä palkkien alapintaan, niin toimii vesireikinä samalla.

Yksinkertainen rakenne, tuollaisen voisi kyllä tehdä itelleenkin, vaikkapa Ladan etunavoista. :wink:
Paljonko tuossa palkissa on ainevahvuus ja montako metriä tuota putkea noin suurinpiirtein menee?
Mietinpä että jos päihin laittaisi vielä laahainten sijaan oikein pienet laakeroidut rullat, niin kapistuksella voisi hinata vähän raskaampaakin autoa... :?
Avatar
Lada-Jussi
Viestit: 10251
Liittynyt: 24.9.2003 17:48
Paikkakunta: Janakkala

Viesti Kirjoittaja Lada-Jussi »

joo tosta kopioimalla näppäräkaveri tekisi kopioitakin helpolla, pyörän laakeroinnit on ihan samanlaisia kuin jossain biltemassa myydään peräkärrytarpeiksi, samanlainen taitaa olla tossa vetopöydän nivellyksessäkin. noi lisä kiinnikkeet vois hitsailla, sais paremmin pelivaraa erillaisille autoille. tosin toimi hyvin niinkin että sillat laittoi vain nojaamaan kärryä ja lykkäs siitä yli.
Kuva "Suurin osa kalustosta on ulkotiloissa olosuhteiden pakosta, mutta se lohduttaa vähän kun kalusto huononee kuitenkin hitaammin kuin prässissä" (tai tuningissa)
Avatar
Kamaz
Viestit: 337
Liittynyt: 25.9.2003 22:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Kamaz »

Tuossa sanottiin, että ohjauksen pitäisi olla lukittuna. En ymmärrä miksi sen pitäisi olla. Eturenkaita ei dollyllä kuljetettaessa mikään voima ole kääntämässä sen enempää kuin trailerilla kuljetettaessakaan. Mitä haittaa voisi siis vapaana olevasta ohjauksesta olla?
Avatar
veli alexei
Moderaattori
Viestit: 3292
Liittynyt: 19.11.2003 13:18
Paikkakunta: Sastamala

Viesti Kirjoittaja veli alexei »

Kamaz kirjoitti:Tuossa sanottiin, että ohjauksen pitäisi olla lukittuna. En ymmärrä miksi sen pitäisi olla. Eturenkaita ei dollyllä kuljetettaessa mikään voima ole kääntämässä sen enempää kuin trailerilla kuljetettaessakaan. Mitä haittaa voisi siis vapaana olevasta ohjauksesta olla?
Etupyörät pääsevät kääntyilemään tuossa dollyn pöydällä kun ohjaus ei ole lukittuna. Tämä sitten voi saada aikaanliikettä. Ja mitä tulee sitten tuohon että Mosse oli renkaiden ympäri liinoilla kiinn dollyssäi ja ohjaus ei ollut lukossa... Epäilyttää vaan...
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi.
Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten,
että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.
Vastaa Viestiin