Samara 1500 vm 1992 Päästöt liian isot

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
artsi 569
Viestit: 32
Liittynyt: 20.3.2024 18:34

Re: Samara 1500 vm 1992 Päästöt liian isot

Viesti Kirjoittaja artsi 569 »

Nyt kun täälläkin on kerrottu että kakkoskurkku ei avaudu ennen kun tuo automaatti-imu on lähtenyt pois päältä niin tässä meidänkin samarassa
on juuri tuo ongelma,kakkoskurkku ei avaudu ollenkaan missään vaiheessa.Imuläppä jää toimiessaankin minusta vähän päälle silleen kallelleen
mutta kierrokset laskee.Tästä johtuen lukitsin aiemmin imuläpän rautalangalla kokonaan auki koska jos jää päälle niin voi sotkea tuon päästötestin.
Eipä silti vaikuttanut alussa,testitulos oli kauhistuttava.Kun kaasuttimen kannen irroittaa niin siinähän ei pidättele muu kuin se litteä vipu joka
on sokkarenkaalla kiinni tapissa.Kun olen avannut kaasutinta niin en ole huomannut että mitään puuttuisi mutta siinä kuitenkin on pieni kääntyvä
vipu jousitettuna mitä kääntämällä saa sen kannuksen toppaamaan kaasuakselin päävipuun ja kakkoskurkku avautuu mukana mutta tuo jousitus ei
itse toimi mekanismissa mielestäni oikein päin koska jousitusvääntää sitä väärinpäin tomintaan nähden.Alipaineletkuja laittelin tuon kaavion mukaan
ja niitä olikin räpelletty korjaamolla koska Econ-mittarikaaan ei ole vuosiin toiminut,nyt toimii.Tuokin sininen termostaatti laskee ilmaa läpi koko
ajan vaikka pitäisi avautua vasta 30 asteessa.Imupäällä ei muuten sammunut kun irroitin tyhjäkäyntipiirin seosventtiilin johdon,normaalikäynnillä
sammuu.Vaihdoin alkuperäisen Lambdan paikalleen kun oli Boschi ja toimiva.Kaasutin ei enää tiputtele kurkkuun eli vaikuttaa että alipaineletkujen
asennuksissa oli vikaa koska muuta en juuri ole tehnyt paitsi sen sisällä olevan boksin maadotuksen puhdistin joka olikin hapettunut mutta sehän
solenoideista kynällä testaten toimi aiemminkin.Tässäpä tuntuu olevan työläs samara saada päästötestistä läpi.
Avatar
degen
Viestit: 1288
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Samara 1500 vm 1992 Päästöt liian isot

Viesti Kirjoittaja degen »

Ryypyn kuuluu avautua täysin auki eli pystyasentoon. Se voi olla nyt väliaikaisesti kiilattuna auki. Mainitsit kakkoskurkun avautumattomuudesta. Se metallivipu, jota kääntämällä ykköskurkun kaasuläppäsektoria kohti kakkoskurkku aukeaa, kuuluukin olla jousikuormitteisesti pois päin ykköskurkun akselista. Ryypyn vivustosta pitäisi tulla litteä vipu painamaan tuo metallivipu kohti ykköskurkun sektoria, kun ryyppy on pois päältä. Ilmeisesti tästä kaasutinyksilöstä tämä vipu puuttuu jostain syystä. Tai sitten se on tuon painamansa metallivivun väärällä puolella. Kakkoskurkun toimimattomuus ei kuitenkaan vaikuta päästöihin.
Sininen termostaattiventtiili on rikki, jos se päästää alipaineen lävitseen alle 30 asteessa. Kuitenkin normaalikäyntilämmössä sen kuuluukin olla auki.
Kaasutin toimii ryyppy päällä pääsuutinpiirillä eikä siksi tyhjäkäyntisuuttimen johdon irrotus sammuta autoa.
Päästöjen kannalta tärkein alipaineletkukytkentä menee seuraavasti: Imusarja - t-kappale - sininen termostaattiventtiili - täystehotunnistin. T-kappaleen toinen haara menee sekä ECON-mittarille että aktiivihiilisäiliön siihen ohjausventtiiliin, jonka alta lähtee letku kaasuttimen kohokammion huohotukseen.
Jos tuo alipainekytkentä on oikein, kaasutin ei tiputtele kurkkuihin ja happianturi toimii, voisit yrittää yleismittarilla mitata koneen ollessa käyntilämpöinen happitunnistimen signaalia sekä tyhjäkäynnillä että kierroksilla. Molemmissa toiminnoissa pitäisi signaalin mennä 0-1 V välillä edestakaisin. Mustasta johdosta mitataan. Jos näin on, seossäätöjärjestelmä toimii - ainakin kelvollisesti.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
artsi 569
Viestit: 32
Liittynyt: 20.3.2024 18:34

Re: Samara 1500 vm 1992 Päästöt liian isot

Viesti Kirjoittaja artsi 569 »

Kiitos degen neuvoista.Kakkoskurkku ei toiminut juuri siksi kun se litteä vipu oli väärällä puolella niin kuin kerroit.Alipaineletkut ovat jo varmaan
oikein tai lähes oikein kun sen kaavion mukaan niitä uusin ja laitoin.Kuitenkin tuo lambda ei minusta toimi oikein kun en pääse mittauksessa sinne
yhteen volttiin,vain pari kertaa on kieroksilla käynyt yli yhden mutta eilen en taas saanut mielestäni kelvollisia arvoja.Tyhjäkäynnin solenoidin
juurta oli korjaamolla tiivistelty silikonilla jota oli sitten päässyt sinne sisällekkin.Puhdistin silikonit pois ja laitoin paremmin sen.Kaasutin ei
eilen enää tiputellut tyhjällä käynnillä.Täytyy vielä mennä tutkailemaan että miten se tänään toimii.Pääsis teettään päästötestit niin näkis
että mikä meininki on nyt.Toivottavasti ei tarvis kaasutinta alkaa uusimaan,eikä noilla kilometreillä pitäisi kulumaa vielä olla liikaa.
artsi 569
Viestit: 32
Liittynyt: 20.3.2024 18:34

Re: Samara 1500 vm 1992 Päästöt liian isot

Viesti Kirjoittaja artsi 569 »

Nuo suutinkärjet oli niin että ykköskurkulle oli koko 80 ja kakkoskurkulle 100.Eihän tuon kokoiset suutinkärjet pitäisi ruokkia liikaa konetta
jos kohokammion toiminnot on oikein.Tässäkin tuntuu vika olevan ilma puolella.
Avatar
degen
Viestit: 1288
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Samara 1500 vm 1992 Päästöt liian isot

Viesti Kirjoittaja degen »

Tarkennan, että kaasuttimen sisällä olevien pääpolttoainesuutinten koot ovat 80 ykköskurkulla ja 100 kakkoskurkulla. Solenoidisuuttimissa puolestaan tyhjäkäyntisuuttimen suutinkärki on 50 ja pääpiirin suuttimessa 85. Tuo pääpiirin sähkösuutin vaikuttaa vain ykköskurkkuun, joka saa bensaa siis pääpolttoainesuuttimen ja sähkösuuttimen kautta. Tuo sähkösuutin hoitaa lambdaohjauksen, eli ykköskurkulle tulee bensaa 80 + 85*ohjaussignaali.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
artsi 569
Viestit: 32
Liittynyt: 20.3.2024 18:34

Re: Samara 1500 vm 1992 Päästöt liian isot

Viesti Kirjoittaja artsi 569 »

No niin,ongelmat lisääntyy.Onnistuin rikkomaan tyhjäkäynnin solenoidin,se vaan pimeni.Lambdaa mittailin mutta edelleen oli matala arvo.
En uskaltanut täystehotunnistimen letkua irrottaa käydessä kun joku kertoi että voi rikkoa sen boxin.Toinen neuvo kuitenkin oli että se pitää
irrottaa kun mittaa lamdaa.Auto kävi kuitenkin kun oli solenoidi paikallaan ilman kärkeä ja neulasta säätelin seosta mutta ei taida päästöt
olla ok. Täytyy laittaa ostopalstalle kyselyä jos jollain olis myydä solenoidi.
Avatar
degen
Viestit: 1288
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Samara 1500 vm 1992 Päästöt liian isot

Viesti Kirjoittaja degen »

Täystehotunnistimen letku pitää olla kiinni, kun kokeillaan seossäädön toimivuutta happianturista mitaten. Letkun irrotus ei riko AFR:ää. Sen sijaan sähkösuutinten johtoja ei saa päästää koskemaan maadoitukseen, kun virta on päällä. Tämä särkee AFR:n.
Pysyykö siis lambdan jännite alle 0,5 volttia kaiken aikaa?
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
artsi 569
Viestit: 32
Liittynyt: 20.3.2024 18:34

Re: Samara 1500 vm 1992 Päästöt liian isot

Viesti Kirjoittaja artsi 569 »

Se on ihme juttu,välillä ihan oli 0 ja kierroksilla nousi sitten mutta yleensäkkään ei ylittänyt 0,88 V. Epäilin jo että tuokin Boschin lambda
olisi viallinen mutta kai minä sen käytän testissä vähän myöhemmin.Tarvikelambdalla näytti mittariin vain 0,28-0,33 Voltin arvoja niin se
tuntu kyllä olevan pielessä ja sehän oli katsastuksessa paikallaan.On se mittari näyttäny miinus merkkistäkin nollaa jossain vaiheessa mutta
en tiedä voiko siihen luottaa.Pitää huomenna mitata vähän laadukkaammalla mittarilla.Kuitenkin jos lambda arvo saa heittää +/- 0,3 Volttia
niin noista mikään arvo ei käy.
artsi 569
Viestit: 32
Liittynyt: 20.3.2024 18:34

Re: Samara 1500 vm 1992 Päästöt liian isot

Viesti Kirjoittaja artsi 569 »

Onkohan kukaan tehnyt hyväksyttävää päästötestiä niin että tuo tyhjäkäyntisolenoidi on ollut rikki ja virraton?Jos onnistuisi säätää vain sillä
seosneulalla? Hankkisi myöhemmin toimivan solenoidin rikkinäisen tilalle.
artsi 569
Viestit: 32
Liittynyt: 20.3.2024 18:34

Re: Samara 1500 vm 1992 Päästöt liian isot

Viesti Kirjoittaja artsi 569 »

Koho oli sittenkin imenyt bensaa itseensä.Painoi 17 grammaa ja pitikös sen paino olla max.7 grammaa.Ei ihme ettei toimi kunnolla vaikkakin
kun säädin sen oikeisiin mittoihin ja kuivana näky kansi niistä kannen reijistä niin olis se pitänyt punnita jo aikaisemmin.Ykköskurkkuun ei
tiputellu tyhjälläkäynnillä mutta kakkoseen silti tipotteli.
artsi 569
Viestit: 32
Liittynyt: 20.3.2024 18:34

Re: Samara 1500 vm 1992 Päästöt liian isot

Viesti Kirjoittaja artsi 569 »

Morjens kaikki Axtec-harrastajat!
Olisko hyvää neuvoa/kommenttia tälläiseen ongelmaan kun samara booaa kun painaa nopeasti kaasua.Mistä vois johtua,koho on säädetty
siihen 34 milliin ja on ehjä.Pitäiskö nyt nostaa bensan pintaa? kun lyö lusikan lattiaan niin herää muutaman sekunnin jälkeen että lähteä
pitäis eteenpäin.Tuo tyhjäkäyntisolenoidi on rikki ja siinä on toinen viritys tehty vanhanmallin sammutinsolenoidista mutta ei se ihan oikein
toimi koska moottori ei sammu kun johtimen nykäsee irti moottorin käydessä.Nyt kuitenkin reagoi siihen seosruuviin ja kun väntää sen kiinni
niin moottori sammuu niin kuin pitääkin.Ostopalstalla on ilmotus että ostetaan tyhjäkäyntisolenoidi mutta eipä ole tarjouksia tullut eli
alkaa kohta olla osat näihin kiven alla.
Avatar
degen
Viestit: 1288
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: Samara 1500 vm 1992 Päästöt liian isot

Viesti Kirjoittaja degen »

Kiihdytyspumpun kalvo rikki, pumpun purkausputki tukossa tai klappia pumpun käyttövivussa. Myös purkusuuttimen O-rengas voi vuotaa.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
artsi 569
Viestit: 32
Liittynyt: 20.3.2024 18:34

Re: Samara 1500 vm 1992 Päästöt liian isot

Viesti Kirjoittaja artsi 569 »

Tuossa mietin sitä että kun tämä vaiva tuli ehjän kohon
vaihdon myötä mutta aikaisemmin se sai liikaa bensaa
kun koho oli liian painava. Tiputteli kurkkuihin bensaa.
Täytyy tutkia nuo asiat.
artsi 569
Viestit: 32
Liittynyt: 20.3.2024 18:34

Re: Samara 1500 vm 1992 Päästöt liian isot

Viesti Kirjoittaja artsi 569 »

No niin,ongelmat jatkuu. Käytin tänään Samaran päästö testissä ja edelleen tuli hylky. HC oli nyt hyvä mutta happea sotkee reilusti liikaa eikä auta vaikka asentaja teki kaikki osaamansa temput. Ahdisti pakoputken suutakin mutta ei sieltä tullut. Tyhjäkäyntisolenoidihan tässä autossa on rikki mutta oon lukenut täälläkin että onnistuu päästötesti silti neulan kautta,tosin tässä ei kovin paljon vaikuttanut. Ääni muuttuu vähän kuitenkin kun kiristää seosruuvia. Täytyy tutkia imusarjan tiivistettä,tulisiko sieltä vuotoa. Asentaja ehdotti että jos lisäisi syöttöä niin voisi parantua ja lambdan arvon
sekottaminen vähentyä. Tiivistelin nuo solenoidien juuretkin silikonilla ettei revi sieltä ilmoja. Auto käy ja toimii kohtuullisesti mutta bensaa saa niukasti ykköskurkulla kunnes lyö lusikan lattiaan.
Avatar
pressa
Viestit: 10191
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Samara 1500 vm 1992 Päästöt liian isot

Viesti Kirjoittaja pressa »

artsi 569 kirjoitti: 11.4.2024 18:56 HC oli nyt hyvä mutta happea sotkee reilusti liikaa
Minkälaiset arvot oli ? eli numeroita näkyviin niin voi arvioida.
Vastaa Viestiin