VAZ-2105 - 1995 - Axtec 1500Tici - Penkitetty

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
hautakorpi
Viestit: 196
Liittynyt: 25.4.2017 16:20

Re: VAZ-2105 - 1995 - Axtec 1500Tici - Penkitetty

Viesti Kirjoittaja hautakorpi »

Rakennan itsekkin pienempi sylinteriseen ladan koneeseen turbo konetta, kun huomasin ketjusi aiheesta.

pari kyssäriä tuli heti mieleeni :o

sulla koneessa on wisecot, oliko sulla näille tarkempaa tietoa mitkä ja mistä koneesta ne ovat? käytätkö kankina normi ladan kiinalaisia h-beameja vai oliko kanki&mäntä yhdistelmässä jokin eksoottisempi kokoon pano?

kun laitoit männät koneeseen niin ovatko ne "ammeella" varustetut koska lukemani mukaan sulla on paljeväli kohdillaan (0,8mm?) millaisille puristuksille koneesi on rakennettu? (7,7-8,5:1)

toinen kyssäri koskee turboa, millä arvoilla ahdin on? kuulostaisi hyvinkin toimivalta kokoon panolta tehojen suhteen.

harmittavasti en saanut kuvia auki joita olit laittanut ketjuun joten menee paljolti arvailuiksi

vastauksista kiitollinen,
Hautakorpi
Lada? :shock: Kovaa huutoa kolmannella....

Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä! :lol:
hp7500
Lada kerhon jäsen
Viestit: 126
Liittynyt: 24.9.2009 16:10

Re: VAZ-2105 - 1995 - Axtec 1500Tici - Penkitetty

Viesti Kirjoittaja hp7500 »

Wisecot on alunperin tarkoitettu Hondan b16 moottoriin, joten poraus on 78,5mm. Niihin on koneistettu venttiilikolot oikeisiin paikkoihin jälkikäteen. Männät nousee aika tarkkaan lohkon yläpinnan tasalle. Kiertokankina Eaglen kanget h-profiilina arp:n pulteilla. Puristukset on 8,5 paikkeilla.

Ahdin on fin-turbon räätälöimä. Garrett hybridi, joka on parhaimmillaan 2barin ahtopaineilla. Vielä ei siis olla kunnolla kartalla. Maksimipaineet olleet 1,7 baria tällä hetkellä.
Nyt on muutostyöt käynnissä E85 etanolille, jolla tavoitellaan korkeampia teholukemia. Nykyiset teholukemat on ajettu tavallisella 98-bensalla. Ahtimen imu ja lähtöaukko 3 tuumaisia.
hautakorpi
Viestit: 196
Liittynyt: 25.4.2017 16:20

Re: VAZ-2105 - 1995 - Axtec 1500Tici - Penkitetty

Viesti Kirjoittaja hautakorpi »

kiitokset vastauksista, hiukka tarkempaa infoa kuitekin tarvitsisin, jos millään vitsisit vaikka lyhyestikkin vastailla :-)

***Wisecot on alunperin tarkoitettu Hondan b16 moottoriin, joten poraus on 78,5mm. Niihin on koneistettu venttiilikolot oikeisiin paikkoihin jälkikäteen. Männät nousee aika tarkkaan lohkon yläpinnan tasalle. Kiertokankina Eaglen kanget h-profiilina arp:n pulteilla. Puristukset on 8,5 paikkeilla.

oliko kankina ladaan tarkoitetut eaglet vai jonkin toisen moottorin? Antamallasi tiedolla päättelen sen että kanki olisi pidempi kuin ladan koneen, koska 1500ccm koneessa vakio männillä/kangilla jotka ova kohtuu korkeat, laki jää -2mm kansi tasosta. miten sylinterin seinämät ovat kestäneet rääkkiä? eli onko ylikuumenemisia tms havaittavissa koneessasi

***Ahdin on fin-turbon räätälöimä. Garrett hybridi, joka on parhaimmillaan 2barin ahtopaineilla. Vielä ei siis olla kunnolla kartalla. Maksimipaineet olleet 1,7 baria tällä hetkellä.

edelleen siis 1,7L vakio pahvilla, vai vakio monikerros metalli tiivisteellä? käytätkö mitaan ARP:n pultteja kannessa tai alakerrassa kiertokangen pultien lisäksi? Tuo 1,7 bar on kiitetävä lukema ladan koneelle!!!

Oletko harkinnut/onko koneessasi käytössä öljysuihkut mäntien alle?

Laitoitko VFTS mallisen muutossarjan öljypumpulle, jossa rattaita on jatkettu?

***Nyt on muutostyöt käynnissä E85 etanolille, jolla tavoitellaan korkeampia teholukemia. Nykyiset teholukemat on ajettu tavallisella 98-bensalla. Ahtimen imu ja lähtöaukko 3 tuumaisia.

E85 kamaa itsekkin olen suunniteluut oman koneeseeni, tämä otettiin jo huomioon mm. seetimateriaaleissa, oliko tästä havaintoa mitkä pesät turbossasi on käytössä T3 pakona ja T4 toisella puolen? harkitsitko mitään vakio turboa tuon customin tilalle ennen päätymistäsi siihen?

Oma mosa on tosiaan tällä hetkellä koneistajan hellässä huomassa, tuon mäntä/kanki yhdistelmän kanssa vielä painin hetken....toisaalta ladaan saisi halvalla kiinasta H-profiili kankea. toisaalta tuo harvinaisempi mäntä koko aiheuttaa omat ongelmansa jos laadukkaampaa takomäntää meinaa koneeseen saada...sopivan kanki/mäntä yhdistelmän valkkaamisessa on omat vaivansa, jos tietäisin kangen silmä välin pituuden ja sen mihin mosaan koneesi kanget on tarkoittettu urakka olisi paljon helpompi.
Lada? :shock: Kovaa huutoa kolmannella....

Lada? Jotta yksinkertainen mies voisi korjata, yksikertaista autoa, yksinään korvessa itikoiden syötävänä ja jopa onnistua siinä! :lol:
hp7500
Lada kerhon jäsen
Viestit: 126
Liittynyt: 24.9.2009 16:10

Re: VAZ-2105 - 1995 - Axtec 1500Tici - Penkitetty

Viesti Kirjoittaja hp7500 »

Vissiin ihan tarvike kankia. Ne taisi olla sen 4mm vakiota pidemmät. Std kampiakseli on kuitenkin vielä käytössä.
Nyt on kyllä havaittu seinämissä jälkiä, eli hieman tiukka sovite taisi olla. Pitäisi saada vielä hoonilla toimiva.
Vedenlämpö pysyy helposti kurissa jopa vakiosyylärillä ja pumpulla. Koneessa ei ole öljysuihkuja. Öljypumpussa on korkeammat rattaat.
Onhan tuo kone pääpiirteittäin ihan hyvin kestänyt. Dynossa sillä on ajettu noin 24 tuntia ja radalla muutama kymmenen kierrosta. Ilmenneet viat menee suurimmaksi osaksi vielä kehitystyön piikkiin ja toimintavarmuudenkin pitäisi parantua.
Ahdin on juurikin T3/4 pohjainen. Vakiopahvilla on tähän asti menty ja se näytti vielä ihan hyvältä kun kannen otti irti. Arp:n pultteja ei ole muutakuin kangissa. Muuten tavallisia kovia pultteja 10.9
Tässä on ollut aiemmin t28 ahdin billet siivellä mikä meni murusiksi imuputkistoon. Kyseinen ahdin meni tukkoon 250 hevosvoiman paikkeilla.
Suuttimia vielä pitäisi arpoa mitkä tähän laittaa. Noin 1700cc voisi olla sopivat kun koneelle maistuu polttoaine reiluissa määrin.
hautakorpi kirjoitti:kiitokset vastauksista, hiukka tarkempaa infoa kuitekin tarvitsisin, jos millään vitsisit vaikka lyhyestikkin vastailla :-)

***Wisecot on alunperin tarkoitettu Hondan b16 moottoriin, joten poraus on 78,5mm. Niihin on koneistettu venttiilikolot oikeisiin paikkoihin jälkikäteen. Männät nousee aika tarkkaan lohkon yläpinnan tasalle. Kiertokankina Eaglen kanget h-profiilina arp:n pulteilla. Puristukset on 8,5 paikkeilla.

oliko kankina ladaan tarkoitetut eaglet vai jonkin toisen moottorin? Antamallasi tiedolla päättelen sen että kanki olisi pidempi kuin ladan koneen, koska 1500ccm koneessa vakio männillä/kangilla jotka ova kohtuu korkeat, laki jää -2mm kansi tasosta. miten sylinterin seinämät ovat kestäneet rääkkiä? eli onko ylikuumenemisia tms havaittavissa koneessasi

***Ahdin on fin-turbon räätälöimä. Garrett hybridi, joka on parhaimmillaan 2barin ahtopaineilla. Vielä ei siis olla kunnolla kartalla. Maksimipaineet olleet 1,7 baria tällä hetkellä.

edelleen siis 1,7L vakio pahvilla, vai vakio monikerros metalli tiivisteellä? käytätkö mitaan ARP:n pultteja kannessa tai alakerrassa kiertokangen pultien lisäksi? Tuo 1,7 bar on kiitetävä lukema ladan koneelle!!!

Oletko harkinnut/onko koneessasi käytössä öljysuihkut mäntien alle?

Laitoitko VFTS mallisen muutossarjan öljypumpulle, jossa rattaita on jatkettu?

***Nyt on muutostyöt käynnissä E85 etanolille, jolla tavoitellaan korkeampia teholukemia. Nykyiset teholukemat on ajettu tavallisella 98-bensalla. Ahtimen imu ja lähtöaukko 3 tuumaisia.

E85 kamaa itsekkin olen suunniteluut oman koneeseeni, tämä otettiin jo huomioon mm. seetimateriaaleissa, oliko tästä havaintoa mitkä pesät turbossasi on käytössä T3 pakona ja T4 toisella puolen? harkitsitko mitään vakio turboa tuon customin tilalle ennen päätymistäsi siihen?

Oma mosa on tosiaan tällä hetkellä koneistajan hellässä huomassa, tuon mäntä/kanki yhdistelmän kanssa vielä painin hetken....toisaalta ladaan saisi halvalla kiinasta H-profiili kankea. toisaalta tuo harvinaisempi mäntä koko aiheuttaa omat ongelmansa jos laadukkaampaa takomäntää meinaa koneeseen saada...sopivan kanki/mäntä yhdistelmän valkkaamisessa on omat vaivansa, jos tietäisin kangen silmä välin pituuden ja sen mihin mosaan koneesi kanget on tarkoittettu urakka olisi paljon helpompi.
hp7500
Lada kerhon jäsen
Viestit: 126
Liittynyt: 24.9.2009 16:10

Re: VAZ-2105 - 1995 - Axtec 1500Tici - Penkitetty

Viesti Kirjoittaja hp7500 »

Tähän vuoteen on pikkuhiljaa herätty ja ratakautta varten alettu taas rakentelemaan.
Lohkoon on nyt lisätty öljysuihkut ja moottoria pitäisi alkaa niputtamaan. Kanteen tuli myös pronssiset ohjuriholkit venttiileille ja imuventtiilit vaihtui 42mm kokoisiksi.
Uusi nokka-akseli myös tuli camshaft worksiltä. Se kävi vielä nitrauksessa hionnan jälkeen kun oli niin pehmeää tavaraa alunperin, että tuskin olisi pinta kovin kauaa kestänyt.
Nitrauksen jälkeen sen joutui vielä toki oikaisemaan. Venttiilijouset vaihtui myös kunnollisiin, tämä on todennäköisesti ollut syyllinen pomppiviin keinuvipuihin. Vakiojouset olivat ihan mitä sattuu jäykkyydeltään eli sopimattomia ainakin suuremmille ahdoille. Suutinvalinnat vielä tekemättä että käyttäisikö perussuuttimia vai injector dynamicsiä. Muutenkin suutintukkia täytyy vielä parannella ja anodisoida jotta kestää ajaa viinalla. Samoin polttoaineen keruusäiliö pinnoittaa ja turvatankin vaahtokin pitää vaihtaa etanolin kestävään.

Autosta on vielä kaikki osat irrallaan että kiire voi taas tulla, mutta onneksi on vasta tammikuu.
Turpolada
Viestit: 29
Liittynyt: 9.7.2019 3:38
Paikkakunta: Kempele

Re: VAZ-2105 - 1995 - Axtec 1500Tici - Penkitetty

Viesti Kirjoittaja Turpolada »

mitäs tälle nykyään kuuluu vai joko on haudattu?
2105 1700cc -88
2104 1500cc -90
2105 1500cc -90
2101 1200cc -73
Vastaa Viestiin