Ilikan turinat turbo rojektista. *dedlaini 10.3*

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
IlkkaHe
Viestit: 739
Liittynyt: 1.7.2004 22:44
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *dedlaini 10.3.2012*

Viesti Kirjoittaja IlkkaHe »

Dodiin, herätellään tämäkin topikki henkiin, kun ladaakin ollaan herätelty pitkästä aikaa.

Eli deadline asetettiin tuohon 10.3 kun olis naimissiin meno ja mikä sen komiampi hääauto kun oma ikuisuus prokkis lada.
Ajoon tuskin ihan lopullisesti saadaan, mutta tarra kilvillä pitäis vähintään suorittaa tuo muutaman kilometrin matka, ja niinkun huomaatte niin talvihäät kyseessä, eli pitäis saada suht luotettavaksi toi käynnistyvyys myös kylmässä :lol:

Lauantaina auton kaivelin pressun alta esiin, missä on taivasalla maannut jo n.1,5vuotta. Ja käyntiin lähti kun käyttiksen akun nakkasi paikoilleen ja pariin kertaan starttas. Muutaman kilsan lenkin jälkeen pukin päälle, johon vanhat bensatkin sopivasti lopahti :lol: Auton alle pitkästä aikaa, oli korroosiokin iskenyt (penkin kiinnikkeet hitsattiin, massa kyrvähti irti pohjasta eikä ikinä tullut maalailtua uusiksi) muutaman tunnin juttu ja pohjamaalit pohjaan ja massa myöhemmin päälle. Seuraavaksi tupla kallistuksen vakaajan tekoa, hydeputken kiinnikkeet löyty työpaikalta, ja niitten kans tuli hetkessä riimaa. Paikoilleen en laittanut kun pitää nuo alatukivarret vaihtaa, ja rungossa oleva kiinnitys pultti uusia kun kierteet korkannu.

Myös spacerit (muuntaa jaon 4*100 ja tilaa jää vielä toiselle 4pultin kiinnitykselle) laitoin tilaukseen kaverille, eteen pakko tehdä 2,5cm levittävät, ja taakse kattelin että pitää melkeen pari senttiä paksummat olla, eli taakse tulee kyllä julmetut... Talvirenkaat tuohon on jo ollut, mutta peltivanteilla, mutta löyty kotkasta kaatopaikalta 4kpl "rallimallin" aluvanteita, joille nuo kumit väännellään, valkoseksi maalauksen jälkeen.

Sisustaa kans suunnittelin. Työkseni kun teen Folkkari Caddyn ja Scanian rekkaautojen kumimattoja ja äänieristyksiä, niin työ suhde "etuna" saapi nuita B-luokan mattoja, niin niistä sommittelin jo ladaankin, eteen tulis caddyn etujalkatilan matot, aika raakasti leikeltynä, eikä silti ihan sopivina, mutta kenties välttävinä. Kardaanitunnelin päälle taas Caddyn kontin matosta leikelty palanen sopii "suht" hyvin. Takalattioille tulee Scanian kuviolla matot. Keskikonsoli väännetään vanerista tms, kuten myös uus mittaritaulu. Oviverhoilut vielä aika iso ?, mutta eiköhän siihenkin jotain keksitä.
Sisustaan tulee kuitenkin kaikkialle verhoilut, mutta sen kummempia äänieristyksiä tuskin nyt jaksan suunnitella, pariin kohtaan vaahtomuovia että saapi matot nätimmin paikoilleen.


Akun siirron eteen ajattelin tehä. Takana kun syö niin pirusti virtaa tuo pitkä johto, vaikka onkin sormen vahvusta. Konetilassakin ois sopivasti pikku akulle tila.

Myös flekti pitää kehittää, ja konepelti kiinnittää (ja maalata) Eteen tulee VW golf mk2 valot, alussa ihan vakiona, mutta vois tilailla myös kirkkaalla lasilla uudet.

Ulkokuoreen tulee ehkä myös Starletin levikkeet, mutta niiden aika on kun kaikki muu on valmista, on niissä sen verran kuiten hommaa.



Jospas näillä suunnitelmilla etenis pikku hiljaa. 5kk vanha poika jarruttelee tallille lähtöä, mutta jonkun verran kerkeää kuitenkin jo rassaamaan. Totta kun kelkka kausi avataan, menee siinä hommassa viimenenkin vapaa aika :lol:

Kuvaa tulee kun sitä otetaan.
MrKz
Viestit: 574
Liittynyt: 28.12.2012 19:41
Paikkakunta: Haapajärvi

Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *dedlaini 10.3*

Viesti Kirjoittaja MrKz »

mitäpäs tälle kuuluu? tuli luettua koko 18 sivun jutut läpi ja pakko sanoa että hieno projekti.. Itsellä oli kans vähä samansuuntaset visiot eli golffin valot (asennettu jo) ja starletin kaaret,piti jo kahtoa luenko omaa topiccia ku kuulosti niin samalta :D
Lada 21044 1700i -96 --> 1500i 16v

Lada 21072 1300s -87 ---> 1500i 8v
Turpolada
Viestit: 29
Liittynyt: 9.7.2019 3:38
Paikkakunta: Kempele

Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *dedlaini 10.3*

Viesti Kirjoittaja Turpolada »

mitähän näin herranvuonna 2023 tälle kuuluu vai joko on myyty eteenpäin? :D
2105 1700cc -88
2104 1500cc -90
2105 1500cc -90
2101 1200cc -73
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *dedlaini 10.3*

Viesti Kirjoittaja pressa »

Eipä ole kirjoittaja enää käynyt, Viimeisin käynti :2.5.2012. Ilmeisesti meni naimisiin 10.3. ...
Turpolada
Viestit: 29
Liittynyt: 9.7.2019 3:38
Paikkakunta: Kempele

Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *dedlaini 10.3*

Viesti Kirjoittaja Turpolada »

alkaa olla kaikki nää vanhat rojektit jo kuopattuja..
2105 1700cc -88
2104 1500cc -90
2105 1500cc -90
2101 1200cc -73
Vompatti
Viestit: 5
Liittynyt: 3.10.2022 20:13

Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *dedlaini 10.3*

Viesti Kirjoittaja Vompatti »

Moi..ei sulla sattuis oleen tietoo kuka pystyis jatkaa 16v 110 ladan turbo prokkiksen loppuun..olen aikalailla uusi ladisti..kone tulossa takavetoon..osia haalittu et kone löytyy😅purettu osiin..Putsattu maalattu..löytyy valmis turbopakossrja..td 05 turbolle..jonkinnäkönen ite tehty imusarja e36 bmw kaasuläpällä..


.









..
ilkka89
Viestit: 5
Liittynyt: 1.12.2023 11:02

Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *dedlaini 10.3*

Viesti Kirjoittaja ilkka89 »

Tervehdys!

Eihän sole reilu kymmenenvuotta päivittämättömyyttä aika eikä mikkään näiden projektien kanssa :D Käyttäjätunnuskin oli kuollut, mutta sama Ilkka täällä taas hei. Projektia tuskin jaksan samalla innolla päivitellä tänne mitä kaikkien näiden sivujen lukeman perusteella on nuorella sällillä näköjään ollut. Jotain on varmaan päähänkin tarttunut ja hiukan surkuhupaisesti tuli luettua oma koko ketju läpi.

Ladahan tuli jossain määrin "valmiiksi" tässä kuosissaan, mutta kilpien väliin se ei koskaan päätynyt. Seisoi piiiiitkiä aikoja välissä ajan ja motivaation puutteen vuoksi. Tarrakilvillä sillä ajeltiin ja viimeisen kerran 7vuotta sitten jolloin E85 polttoaineella ja vajaa 2barin ahtopaineilla oikeen hakemalla haettiin koneen rajoja. Kannentiivisteen osalta ne sitten löytyivät, toki ennen tätä saatiin 2x perää, vetaria ja kardaania myös hajalle. Taitaa olla viimeinen veto josta huonolaatuinen videokin napattu: https://youtu.be/syb65B66iTU?si=gslUTxkPzMmghq0U

No aika teininsinisestä turboladasta tuli tietyllä tapaa päätökseen ja iän kertymisen myötä haave tälläisestä hiipui. Muuan vuosi sitten kaveri alkoi puhumaan hänelle nurkkiin jääneestä Fiatin moottorista ja siitä nopeasti päästiinkin kauppoihin. Moottori oli 132 fiatista peräisin oleva 1800 TC jossa rajut nokat (320 astetta reilu 11mm nostolla), peltisarja, pysty dellortot ja kannelle perimätiedon mukaan tehty tarpeelliset. Kone on aikoinaan ollut F-ryhmän kilpurissa, joten lienee ihan asiallinen. Alkuun tuon moottorin ahtaminen kiinnosti, mutta pari vuotta sitten youtubesta VFTS videoita katsoessa iski ne reilu kolmekymppiseen sälliin lujasti. Ajat muuttuu, kun nuorempana niistä tuli vain oksennuksen makua suuhun. Järkevämpi moottorihan se ladan oma ahdettuna on kuin tuo joka tähän tulee. Siitä saa miedoillakin ahtopaineilla enemmän voimaa ja miellyttävämmän käytöksen kuin TC:stä ikinä vaparina, mutta kiehtovahan tuollainen yksinkertainen korkealle kiertävä vapari on

Projekti jo pilatun ladan jatkopilaamisesta lähti siis syksyllä liikkeelle. Vanha moottori pois ja kaikki siihen liittyvä tavara lähti kaverille jatkokäyttöön. Omaani tulee siis tuo moottori sellaisenaan pellin alle ja voimansiirtona tuo sovitettu sileäkylkinen. Ainut jota koneeseen olisi syytä päivittää, on kärjetön sytytys. Kone on muuan päivä sitten ollut käynnissä ja tekniikan osalta enää pientä pakoputkijumppaa ja jäähdytinjärjestelmän teko. Paketinhan pitäisi olla täysin ajokelpoinen, kaasarit ultrapestiin ja pakosarjaa joutui hieman uudelleensovittamaan että menee tunnelinlaajennuksesta alas. Säädettävillä nokkapyörillä laitettiin overlap reilu 100 asteeseen, voi olla että leimalle joutuu vähän pienentämään tai/ja viinaa bensan sekaan että menee päästöistä läpi. Tarkoitus siis muutoskatsastaa tuolle tekniikalle, joka uuden lain myötä mahdollista.

Korin osalta on tarkoitus tehdä vfts tyylinen suht hillitty ulkomuoto. Kaaret hankittu, mutta laitellaan vehkeet ensin ajokuntoon jottei motivaatio karkaa toiseksi vuosikymmeneksi... Tarkoitus myös ylimaalata auto jossain vaiheessa, hieman on räväkkä väri nykymakuun. Ajatus siis tehdä Ladasta jonkunsorttinen hupikampe talviajoon, jossa ei pienet kolhut haittaa.

Päivittely tänne tulee varmaan olemaan lähes yhtä laiskaa kuin viimeiset 10v, mutta koitan käydä välillä heittelemässä projektin kuulumisia. Näköjään kaikki kuvapalvelimetkin on vanhentuneet, eikä oikein kiinnostusta luoda uusiakaan.
Avatar
hukkis
Viestit: 100
Liittynyt: 21.11.2020 21:57
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *dedlaini 10.3*

Viesti Kirjoittaja hukkis »

Eihän se oo aika eikä mikään 10v tauko rojekteissa, iteläki hornetti seisonu pukkien päällä vuodesta 2007 :lol: :lol:
Tuollanen korkeepuristeinen kierroskone rules👌😎 tuo emännän veljen larseki kiljuu jo aika mukavasti 7500rpm rajottajan lähestyessä.
Päästöissä voi olla aika kikkailu, mut sytkää ja overlappia pois ja viinaa tankkiin nii voi jopa onnistua...
Luin tuon jutun joskus vaan en muista minkä ikänen tuo auto on, vissiin pitää saada 3,5/600 päästöistä läpi?
Hyvännäkönen peli tuossa videolla, siitä on hyvä jatkaa👍
ilkka89
Viestit: 5
Liittynyt: 1.12.2023 11:02

Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *dedlaini 10.3*

Viesti Kirjoittaja ilkka89 »

Noniin, nyt muutoskatsastettu Fiatin 1800 teeceelle tuplien kera :D prosentteja tuli 34 ja paperille laskennallinen teho eli reilu 70kW... Jospa siellä vähän enempi oikeasti olisi :lol: vaparia virittäessähän ei penkissä tarvitse edes käyttää. Vertailumalliakaan tässä huvissa ei edes tarvittu, kun uuden lain mukaan menee teho-painosuhteella laiskimpaan pykälään eli yli 20kg/kW ja muutoksen jälkeen se saa pudota niinkin pieneksi kuin 12kg/kW eli Ladan painolla n. 80kW. 1700 tehoilla päästäis tarvittaessa seuraavaan luokkaan eli 10kg/kW eli orggispainolla n. 100kW.

Katsastus oli ihan läpihuutojuttu kun konttori oli perillä uudesta laista. Autossa vähän jarrut laahasivat, vaikka kaikki nurkan on putsattu atomeiksi ja herkistelty. Pääsylinterikö se siellä vielä kiusaa, vaikka sitäkin kyllä ronklattiin...

Nyt ei muuta kuin kovaa ajoa loppu talvi ja kesällä mietitään mitä tän kanssa tekee seuraavaksi vai tekeekö mitään. Autohan on erittäin karkea ajettava kiitos jäykän kytkimen, torsenin lukon, jäykän uretaani-alustan ja konettakin piti vähän kahlita pienten välysten takia, joten kaikki värinät tutisuttaa persausta tehokkaasti. Tehoa on vanhoille nastarenkaille aivan liikaa ja perä on irti välittömästi kun koneelle antaa happea. On jopa hiukan pelottava auto ajaa, vaikka vanhoilla takapotkuilla olen ihan käyttisajelua ajanut tähänkin asti.

Koitetaan saada joku foto jollain tavalla tännekin jakoon. Photobucket muuttui maksulliseksi ja vastaavaa tarvetta saada kuvia julkisesti nettiin ei vielä ole ollut. Toimiskohan Pinterest linkitykseen?
ilkka89
Viestit: 5
Liittynyt: 1.12.2023 11:02

Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *dedlaini 10.3*

Viesti Kirjoittaja ilkka89 »

https://pin.it/6ON1wH2Kd
https://pin.it/7k48q4FLk
https://pin.it/5CjHzJRu0

Suoraan ei näköjään saanut kuvaa näkyville, mut siinä nyt linkin takana... Ulkoahan se on sama teinihirvitys ja konehuoneessa vielä kaikki vähän sikinsokin. Lataus puuttuu kun oli ehkä jäänyt löysälle akunkaapeli laturista ja taisi kulkea koko latausjännite herätekaapelin kautta... Nyt haisee sähkölle eikö toimi. Muuten pelaa kyllä yllättävänkin hyvin, ottaen huomioon kaasareiden iän ja moottorin seisonta-ajan välissä...
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *dedlaini 10.3*

Viesti Kirjoittaja pressa »

Eikö tuo liitteet tuosta alhaalta toimi? Tämä ainakin näytti tulevan näkyviin??
Liitteet
462cabb18f3c61fd803180e47a6d9282.jpg
ilkka89
Viestit: 5
Liittynyt: 1.12.2023 11:02

Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *dedlaini 10.3*

Viesti Kirjoittaja ilkka89 »

No näköjään onnistuu näinkin, muistelin että silloin muinoin tarvitsi aina ulkopuolisen palvelimen ja tänne vain linkin välityksellä...
Liitteet
20230221232623_IMG_1593.JPG
20230221232559_IMG_1590.JPG
20230221232510_IMG_1585.JPG
ilkka89
Viestit: 5
Liittynyt: 1.12.2023 11:02

Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *dedlaini 10.3*

Viesti Kirjoittaja ilkka89 »

Tuossa vielä otteesta kuva.
Liitteet
IMG_20240221_173006.jpg
Avatar
hukkis
Viestit: 100
Liittynyt: 21.11.2020 21:57
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *dedlaini 10.3*

Viesti Kirjoittaja hukkis »

Nonii, onnittelut leimasta👍
Ja dedlainiinki jäi joku viikko aikaa😄
Mukavan häijy ilme noilla syvällä olevilla pyöreillä valoilla😎
Turpolada
Viestit: 29
Liittynyt: 9.7.2019 3:38
Paikkakunta: Kempele

Re: Ilikan turinat turbo rojektista. *dedlaini 10.3*

Viesti Kirjoittaja Turpolada »

tulihan tästä sitten kuitenki vehe :D eiköhän tässä oulunseuvulla nähellä :D ps mattavihreä 2104
2105 1700cc -88
2104 1500cc -90
2105 1500cc -90
2101 1200cc -73
Vastaa Viestiin