Otsikko muutettu. Nappis 1200->1800 pro touring

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997
Avatar
hukkis
Viestit: 100
Liittynyt: 21.11.2020 21:57
Paikkakunta: Joensuu

Re: Otsikko muutettu. Nappis 1200->1800 pro touring

Viesti Kirjoittaja hukkis »

Välilaippa, kytkinkamat ja vauhtipyörä
Liitteet
20220606_201948.jpg
20220603_181057.jpg
20220606_202212.jpg
20220606_201955.jpg
Avatar
hukkis
Viestit: 100
Liittynyt: 21.11.2020 21:57
Paikkakunta: Joensuu

Re: Otsikko muutettu. Nappis 1200->1800 pro touring

Viesti Kirjoittaja hukkis »

Öölipohja piti rälläköidä ja kääntää sumppu etupuolelle. Imuputki lyhennetty ja mitoitettu öljypohjaan.
Liitteet
20220603_170241.jpg
20220602_201126.jpg
20220601_200016.jpg
20220531_182236.jpg
Avatar
hukkis
Viestit: 100
Liittynyt: 21.11.2020 21:57
Paikkakunta: Joensuu

Re: Otsikko muutettu. Nappis 1200->1800 pro touring

Viesti Kirjoittaja hukkis »

Halpis kiinan pakosarjan muokkausta. Moottorin kiinnike siirtyy eteenpäin ni jostain tuosta varmaan saa putket vedettyä alas...
Liitteet
20220607_184207.jpg
20220607_184135.jpg
Avatar
hukkis
Viestit: 100
Liittynyt: 21.11.2020 21:57
Paikkakunta: Joensuu

Re: Otsikko muutettu. Nappis 1200->1800 pro touring

Viesti Kirjoittaja hukkis »

Vähän mustaa maalia koneeseen😎
Ja sain tunkkailtua entisen koneen pois...
Tuo entinen pata muuten saattas olla myynnissä, eli rahamiehet jonoon🤣
Liitteet
20220610_191422.jpg
20220608_193618.jpg
20220608_193610.jpg
Avatar
hukkis
Viestit: 100
Liittynyt: 21.11.2020 21:57
Paikkakunta: Joensuu

Re: Otsikko muutettu. Nappis 1200->1800 pro touring

Viesti Kirjoittaja hukkis »

Sain eilen koneen paikalleen. Hikijumppaa, vääntelyä, kääntelyä, säätelyä ja kone on pukin varassa omalla paikallaan🥵
Opelin koneessa vauhtipyörä on lähempänä lohkoa ja ottaa ohjauksen väliakseliin kiinni. Muutenki enemmän milli kuin senttipeliä sovitus, mut sinne mahtu👍 ja konepeltiki menee kiinni
Liitteet
20220613_192937.jpg
20220613_193242.jpg
20220613_193040.jpg
20220612_203334.jpg
Avatar
hukkis
Viestit: 100
Liittynyt: 21.11.2020 21:57
Paikkakunta: Joensuu

Re: Otsikko muutettu. Nappis 1200->1800 pro touring

Viesti Kirjoittaja hukkis »

Tänään otin väliakselin töihin mukaan ja käytin vähän prässissä, nyt on 3cm lisää kaarevuutta. Akseli lyheni sentin, katotaan muuttuuko ohjausgeometria sen vaikutuksesta mitenkään. Jos tulee ongelmia ni suunnittelin jo että pistän tangon keskeltä poikki, teen kierteet ja laitan pitkän 20mm mutterin väliin.
Akseli meni paikalleen ja pienen välilaipan rälläköinnin jälkeen ohjauski kääntyi laidasta laitaan👌
Pakosarja tulee just runkopalkin kohdalle, sitä vähän muokkasin ja rupesin väsäämään moottorin kiinnikkeitä. Toinen tuliki kohtuuvaivalla melko valmiiks.
Nyt alkaa näyttää jo vähän paremmalle...
Liitteet
20220614_100319.jpg
20220614_184326.jpg
20220614_201437.jpg
20220614_201445.jpg
20220614_201946.jpg
Avatar
hukkis
Viestit: 100
Liittynyt: 21.11.2020 21:57
Paikkakunta: Joensuu

Re: Otsikko muutettu. Nappis 1200->1800 pro touring

Viesti Kirjoittaja hukkis »

Ohjausakseli
Liitteet
20220614_174259.jpg
Avatar
pressa
Viestit: 10168
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Otsikko muutettu. Nappis 1200->1800 pro touring

Viesti Kirjoittaja pressa »

Onneksi on tukevat moottorin kumit (eikä alkuperäiset), voisi muuten ohjaus hieman kolista kun jää noin lähelle. Hieno projekti mutta ei varmasti tämän kesän rata päiville ehdi??
Avatar
hukkis
Viestit: 100
Liittynyt: 21.11.2020 21:57
Paikkakunta: Joensuu

Re: Otsikko muutettu. Nappis 1200->1800 pro touring

Viesti Kirjoittaja hukkis »

Tuota välilaippaa pitää vielä vähän veistellä, että tulee lisää tilaa.
Eilen sain moottorinkiinnikkeet valmiiks ja maalattua. Aika jämysti näyttäs istuvan siinä missä pitääkin👌
Tänään väsäilin pakosarjaa. Ei näyttäs ottavan mihinkään kiinni ohjausta kääntäessä. Ohjauksen välitangon irroittamalla saa sarjan keploteltua paikalleen. Pitää vielä hitsailla irrotettavat putket sarjan ja pakoputken välille.
Vesiletkuja suunnittelin kans. Opelissa kiertää neste koko ajan kennossa, eli tähän pitää laittaa ohikiertoa, kun termostaatti ja lämppärin hana on kiinni. Termostaattikopalta on ohut ohitusputki ja laitoin lämppärin letkujen väliin 6mm reiällä olevan ohituksen. Auto on kesäkäytössä ni ei tarvii maksimaalista lämmitystä.
Liitteet
20220616_202813.jpg
20220616_202842.jpg
20220617_203244.jpg
20220617_203310.jpg
Avatar
hukkis
Viestit: 100
Liittynyt: 21.11.2020 21:57
Paikkakunta: Joensuu

Re: Otsikko muutettu. Nappis 1200->1800 pro touring

Viesti Kirjoittaja hukkis »

Imu- ja pakosarja soviteltu paikalleen. Ohjauksen välitanko pitää irrottaa ja konetta pikkusen nostaa pakosarjaa laittaessa, mut nyt ei mikään ota mihinkään kiinni.
Johtoja ja letkuja sun muuta pientä viritelty paikalleen. Öölit ja nesteet lisätty, ei näyttäs vuotavan lattialle👌
Akun johto paikalleen ja kun ei mistään savua nouse niin starttasin huvikseen. Perhana, sehän pyörähti tulille entisen koneen säädöillä😲 eikä sitten sammu avaimesta🤣
Laturin herätinpiuhan irroittamalla sammu, eli pitänee diodi laittaa väliin...
Löin tunerstudion kiinni ja kattelin vähän perussäätöjä ja käyttelin koneen lämpimäks. Hyvin tuntus vastaavan kaasuun eikä kussu mitään alleen. Pitää vielä pakosarjan loppuosa hitsailla, että saa liitettyä pakoputkeen ja monenlaista pikkuhommaa on suhrattava ennen vatasen dynoon viemistä...
Liitteet
20220618_114025.jpg
20220618_133530.jpg
20220618_133555.jpg
20220618_133607.jpg
20220618_133645.jpg
Avatar
pressa
Viestit: 10168
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Otsikko muutettu. Nappis 1200->1800 pro touring

Viesti Kirjoittaja pressa »

Tuo ylävesiletku varmaan tarvitsee yhden mutkan lisää, toki painehan sen pitää ettei mene littuun mutta kova vääntö on muovilaipalle.
Kuva

Hienon näköistä rakentamista!!
Avatar
hukkis
Viestit: 100
Liittynyt: 21.11.2020 21:57
Paikkakunta: Joensuu

Re: Otsikko muutettu. Nappis 1200->1800 pro touring

Viesti Kirjoittaja hukkis »

Jep, otin romulaatikosta vaan jonkun letkun, että saa mehut sisälle. Termostaattiin pitää vielä porata pieni ilmareikä, kun nyt ei ilma pääse koneesta pois ennenku termari aukee.
Tulpanjohdot on vielä eriparia ja opelin lämpötunnistin väärän arvonen ladan mittarille ym.ym. . pientä tekemistä...
Avatar
hukkis
Viestit: 100
Liittynyt: 21.11.2020 21:57
Paikkakunta: Joensuu

Re: Otsikko muutettu. Nappis 1200->1800 pro touring

Viesti Kirjoittaja hukkis »

Ja tietysti tuo poikkituki pitää muokata kulkemaan imusarjan takapuolelta.
Avatar
hukkis
Viestit: 100
Liittynyt: 21.11.2020 21:57
Paikkakunta: Joensuu

Re: Otsikko muutettu. Nappis 1200->1800 pro touring

Viesti Kirjoittaja hukkis »

Auto on ollu nyt jonkun aikaa melko nipussa ja kaikennäkösiä pikku korjauksia tehty.
Pakosarja piti irrottaa ja pari vuotokohtaa vielä hitsailla.
Ylävesiletkuun tein jatkopätkän. Joutokäyntisäätimen laitoin map-anturin alle piilompaan paikkaan.
Joutokäynti oli hieman "puputtavaa" joten vilkasin läppärunkoja tarkemmin. 2. sylinterissä oli paljon pienempi imu, kuin muissa. Löysäilin läppien ruuveja ja aikani säädeltyä sain imut melko tasaseks ja käyntiääniki muuttu.
Penkittäjä/säätäjä on nyt lomalla, eli täyty tutustua hieman tunerstudion saloihin. Sen verran sai säätöjä tehtyä että nyt pystyy suht hyvin ajelemaan.
Laatikon ja välilaipan liitos tuntui vähän elävän ku parin rapsakan lähdön jälkeen ei menny enää vaihteet kunnolla päälle. Laatikon pultteja löysäämällä ja pienellä kääntelyllä rupes taas silmälaakeri/kytkinakseli herkistymään. Tein startin pultin reiän kohalle välilaippaan kierteen ja lisäpultin, sillä tuntu ongelma poistuvan.
Pintakaasukarttoja joutu pienentämään ja täyskaasukarttoja reilusti suurentamaan entisen koneen säädöistä, eli teoriassa pitäs voimaaki löytyy enempi...
Selkeesti entistä konetta jouheemmin tuntuu toimivan jo noillaki säädöillä, eli tästä on hyvä jatkaa.
Palataan ku auto saadaan penkkiin ja säätöihin...
Liitteet
20220701_072757.jpg
20220701_072934.jpg
20220704_194233.jpg
20220705_120508.jpg
Avatar
hukkis
Viestit: 100
Liittynyt: 21.11.2020 21:57
Paikkakunta: Joensuu

Re: Otsikko muutettu. Nappis 1200->1800 pro touring

Viesti Kirjoittaja hukkis »

Nyt olis käyty samin penkissä, kyllä vaan siltä mieheltä käy säätö salamannopeasti😄
Kun auto alko tuntua aika hyvältä, tuli muutaman tehovedon aika. Ajoittainen kardaanin? tärinä aiheutti hajontaa tehohäviössä ja jossain vedossa näytti jo 189hv moottoritehoja🤣
Tärinättömissä vedoissa tuli sitten tuo 177hv/7200rpm ja pari lähes identtistä tulosta.
Näyttäs tuo läppärunko muuttavan vähän ylävireisemmäks tuota konetta. Samanlaisen koneen vakio imusarjalla ja nokilla, mut kovemmilla puristuksilla penkitin joskus ja siinä oli lähes 200nm/3000rpm ja 146hv/5600rpm.
Kotiin ajellessa auto tuntu paljon jouheemmalta kaikilla käyttöalueilla👌
Liitteet
20220719_194145.jpg
Vastaa Viestiin