Pikkukysymykset

Sekalaiset Ladailuun ja laajemmin autoiluun liittyvät asiat. Keskustelua katsastuksesta, työkaluista, varaosista, maahantuonnista yms.
Avatar
jta
Viestit: 4360
Liittynyt: 11.1.2004 22:08
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Pikkukysymykset

Viesti Kirjoittaja jta »

Kannattaa ainakin sen muokkaamisen kanssa olla tarkkana kun muistaakseni vuodesta 2005 eteenpäin pitäisi olla e-hyväksytty koukku eli noita ei saisi mennä jälkikäteen muutteleen.
Auto saa olla mikä tahansa, kunhan se vain on takapotku lada
Kuva
http://oulunseudunladailijat.dy.fi:8080/index.html http://latushka83.dy.fi:8080/latushka/tervetuloa.html

2107 -94, 1200L -88
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1654
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Re: Pikkukysymykset

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Joo toi on hyvä huomioida. 111 Ladan koukussa kyltti, missä lukee Kovil Savonlinna Finland. Onko myös niin, että uudemmissa autoissa koukku pitää katsastaa?
Avatar
pressa
Viestit: 10168
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Pikkukysymykset

Viesti Kirjoittaja pressa »

Koukkua ei tarvitse katsastaa, koukku pitää olla e-hyväksytty kyseiseen autoon. Mutta asennusvaiheessa asennuksen tekiän pitää katsoa että koukku on oikea. Jälkeenpäin ei enää kukaan katso koukkuun ellei ole mitään erillistä syytä miksi sitä pitäisi ruveta tarkistamaan. Vedetään esimerkiksi peräkärryä joka koukun katkeamisen takia irtoaa ja osuu lapsia kuljettavan linjauton keulaan joka suistuu jokeen ja kaikki hukkuvat. Silloin tutkijalautakunta katsoo että koukun hitsaus on pettänyt eikä mistään hyväksyntäluettelosta löydy kyseisen mallista koukkua eikä hitsaus saumat näytä riittäviltä. Siinä vaiheessa saataa olla koukun asennuksen tekijästä ja koukun hyväksynnästä kiinnostusta...
Avatar
Lada Scandinavia
Viestit: 1654
Liittynyt: 12.7.2005 18:17
Paikkakunta: Turun tienoo

Re: Pikkukysymykset

Viesti Kirjoittaja Lada Scandinavia »

Moottorisahasta. Eilen alkoi mun vanha Stihl 026 pitämään ääntä ja otin kytkinpuolen auki. Jouset on ehjät ja akselissa olevan laakerin rasvasin ja kilinä ääni vaimeni. Edelleen kone pitää sellaista krahina ääntä. Maksoin tästä Stihl:stä 3v sitten 40e.
Katselin Torista ja alan liikkeistä käytettyjä mökkisahoja ja kunnossa olevista koneissa hinnat pyörii 100-160e tietämillä. Mun käyttö on polttopuiden tekoa ja sahaan noin 10-20cm halkaisijaltaan haapoja yms puita. Epäilyttää noi vanhat koneet, että kuinkauan kestävät.
Uusi Husqvarna 120 ll 179e ja samaa merkkiä 130 199e. Kiinnostaisi ostaa tuo malli 130. Stihl:tä löytyy ms 170 199e. Tuossa tilhissä 30 kuutioinen ja 1,2kw moottori. Vastaavasti Husqvarna 130:ssa 38 kuutioinen ja 1.5 kw. Arvoisat sahailijat jakakaa ajatuksia ja neuvoja hankinnassa.
curtiswolfe
Viestit: 37
Liittynyt: 22.4.2020 21:12

Re: Pikkukysymykset

Viesti Kirjoittaja curtiswolfe »

oisko kenelläkään lahomassa/purussa vm+2000 samaraa? tarttis nopeusanturin ja sen hammasrattaan väliin tulevaa harmaata liitintä. tuntuu olevan mahdoton löytää... yv vaikka jos on tai tiedät kenellä voisi olla.
Tuumakoon Jakoavain
Viestit: 12
Liittynyt: 22.5.2022 9:13

Re: Pikkukysymykset

Viesti Kirjoittaja Tuumakoon Jakoavain »

Muutama Nivaa koskeva kysymys, kun olen yhtä pihan perälle jäänyttä ihaillut. Autoon on paperit ja noin, mutta muutamat asiat rakentelun kantiltakin mietityttää, ennen ostopäätöstä;

-Onko vaihdelaatikot herkkiä rikkoutumaan. Esim jos ja kun on muutama vaihde hukassa, niin millainen summa / työmäärä on vaihteisto korjata, osien saanti on ongelmana vai onko?

-Mikä on vaikeimmin löytyvä varaosa mutta sellainen jonka usein huomaa tarvitsevansa?

-Missä malleissa tarkalleen on 4.3 perävälitykset?

-Minä vuonna Nivaan tuli, jos tuli, ajonesto ja onko se erillinen pampula avainnipussa vaiko kiinteesti avaimen osana?

-Mistä hyvä, ehkä jopa vakiota vahvempi kytkinlevy ja tai paineasetelma?

-1992 tai vanhemmissa on helpommat saastepäästörajat, eikö?

-Yleisin paha ruostevioittunut kohta, joka estää katsastuksen eli leiman saannin?

-Olisin kiitollinen myös Suomesta, esim. Motonetistä löytyvien, lievään korottamiseen käypien jousien tarkasta mallista vaikka ihan tuotenumeroineen. Monesti heitetään vain että "123 mersun jouset" joita kumminkin on erilaisia eri moottorimalleille.

Kiitos!
Avatar
pressa
Viestit: 10168
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Pikkukysymykset

Viesti Kirjoittaja pressa »

Vaihdelaatikko ei ole mitenkään erityisen herkkä, mutta kaiken saa rikki väärällä käytöllä. Ilman vian tietoa ei hintaa voi tietää. Sisälle saa uutta osaa mansemotorsilta. Vaihdelaatikko on sama kuin takavetoisissa eli satasella saat käytetyn ehjän nelivaihteisen.

Vaikeus on suhteellista, jotkut eivät löydä edes jarruputken t-haaraa joita kuitenkin motonetin hyllysäkin on mutta myyjät ei sitä tiedä kun luettelossa ei lue.

Alkuperäinen kytkin pitää hyvin mutta luistattamalla senkin saa nopeasti kulumaan. Ja taas mansemotors myy kytkimiä ja sintteri levyjä jos haluaa.

Päästörajat menevät Nivoissakin samoin kuin muissakin.

Lada infossa on paljon knoppitietoa Jussin kirjoittamana, kannattaa lukea.
KFH-893
Viestit: 77
Liittynyt: 24.3.2014 15:10
Paikkakunta: Imatra

Re: Pikkukysymykset

Viesti Kirjoittaja KFH-893 »

Vaihdelaatikko käy takavetoisista,mutta välitykset ei välttämättä samat,oon kokeillut 4v ja 5v- nivaan! ajettu 82tkm! Kytkimiä mennyt itellä 2,kpl ehkä en osaa ajaa,päästörajat muistaakseni 3,50 pros vm 92 loppuun asti itelläni vm 92 niva!
Avatar
pressa
Viestit: 10168
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Pikkukysymykset

Viesti Kirjoittaja pressa »

Nelivaihteisissa on nelonen aina suora eli siltä osin välitys on sama, pikkuvaihteissa pieniä eroja. Minkälaisessa ajossa nuo kytkimet on mennyt noin nopeasti? Tiedän useita joilla on alkuperäisellä kytkimellä menty yli satatuhatta.
Tuumakoon Jakoavain
Viestit: 12
Liittynyt: 22.5.2022 9:13

Re: Pikkukysymykset

Viesti Kirjoittaja Tuumakoon Jakoavain »

2007 vuosmalli, viisivaihteinen, on kyseessä, ja tyhjäkäynnillä vaiheloota ei niin kummemmin ääntele, välillä jotain pikku kihinöitä jotka kuulunevat asiaan.

Mutta kun tökkää ykkösen silmään, ja nostaa kytkimen, alkaa aika kovat kahinat, kuin olis joku laakeri viimeisillään. Sama toistuu kaikilla vaihteilla eri tasoisesti.

Tokkopa tuo painelaakeri on joka mekkaloi, enämpi tulee mieleen joku kytkimen pääakselin laakeri?
Tuumakoon Jakoavain
Viestit: 12
Liittynyt: 22.5.2022 9:13

Re: Pikkukysymykset

Viesti Kirjoittaja Tuumakoon Jakoavain »

pressa kirjoitti: 23.5.2022 6:01 Vaihdelaatikko ei ole mitenkään erityisen herkkä, mutta kaiken saa rikki väärällä käytöllä. Ilman vian tietoa ei hintaa voi tietää. Sisälle saa uutta osaa mansemotorsilta. Vaihdelaatikko on sama kuin takavetoisissa eli satasella saat käytetyn ehjän nelivaihteisen.

Vaikeus on suhteellista, jotkut eivät löydä edes jarruputken t-haaraa joita kuitenkin motonetin hyllysäkin on mutta myyjät ei sitä tiedä kun luettelossa ei lue.

Alkuperäinen kytkin pitää hyvin mutta luistattamalla senkin saa nopeasti kulumaan. Ja taas mansemotors myy kytkimiä ja sintteri levyjä jos haluaa.

Päästörajat menevät Nivoissakin samoin kuin muissakin.

Lada infossa on paljon knoppitietoa Jussin kirjoittamana, kannattaa lukea.
Autolla ei ole metässä offailtu, tms ryskähommia harrastettu lain, mutta harvakseltaan on pikku venetraileria kiskottu. Vaan ei oikein tunnu siltä että vaihteisto siitä nokkiinsa ottaisi.

Motonetin myyjät joo tiiän. Olen tehnyt hommikseni pätkän automekaanikkona ja muutoinkin aika sujut koneiten kanssa. Mutta Niva ja sen loota on itselle suuri tuntematon niin aattelin kysellä hiukan vinkkiä. Kiitos 👍🏻
KFH-893
Viestit: 77
Liittynyt: 24.3.2014 15:10
Paikkakunta: Imatra

Re: Pikkukysymykset

Viesti Kirjoittaja KFH-893 »

Joo,isäukko vainaa osti tuon miun nykyisen nivan ja kytkimestä hävisi pinnat noin 60tuhannen jälkeen,mie vaihoin levyn,ja sitten kohta tuo auto tuli miulle perintönä vähän aikaan vedin peräkärryllä puita ja taas kytkin rupesi luistamaan,sitten ostin uuden kytkinpaketin ja asensin muistaakseni LUK merkkisen,ei oo ollut ongelmia sen jälkeen,vaihdelaatikoita oon vaihellut sen takia,ku alun perin oli voimanulosotolla varustettu laatikko ja öljyy ei olutt tarpeeksi ja laakerit meni! 4-vaihteisella laatikolla
kone huutaa niin kovasti,että ei sillä aja maantie nopeuksia yli90 kmh.Miulla myt ollut 2105 5v vaihteisto käytössä n,10v toimii kyllä,mutta nuo alimpien vaihteiden välitykset on erit,ei haittaa käytännössä,mutta huomaa,toki miulla on nivan omiakin vaihhteistoja tallissa jos kytkin hajoaa,ni vaihan samalla!T.Kimmo
Tuumakoon Jakoavain
Viestit: 12
Liittynyt: 22.5.2022 9:13

Re: Pikkukysymykset

Viesti Kirjoittaja Tuumakoon Jakoavain »

Lada Scandinavia kirjoitti: 18.3.2021 10:48 Moottorisahasta. Eilen alkoi mun vanha Stihl 026 pitämään ääntä ja otin kytkinpuolen auki. Jouset on ehjät ja akselissa olevan laakerin rasvasin ja kilinä ääni vaimeni. Edelleen kone pitää sellaista krahina ääntä. Maksoin tästä Stihl:stä 3v sitten 40e.
Katselin Torista ja alan liikkeistä käytettyjä mökkisahoja ja kunnossa olevista koneissa hinnat pyörii 100-160e tietämillä. Mun käyttö on polttopuiden tekoa ja sahaan noin 10-20cm halkaisijaltaan haapoja yms puita. Epäilyttää noi vanhat koneet, että kuinkauan kestävät.
Uusi Husqvarna 120 ll 179e ja samaa merkkiä 130 199e. Kiinnostaisi ostaa tuo malli 130. Stihl:tä löytyy ms 170 199e. Tuossa tilhissä 30 kuutioinen ja 1,2kw moottori. Vastaavasti Husqvarna 130:ssa 38 kuutioinen ja 1.5 kw. Arvoisat sahailijat jakakaa ajatuksia ja neuvoja hankinnassa.
Itse karttaisin noista ainakin Stihl MS170 mallia jossa puuttuu osa kaasarin säätöruuveista joten sen säätely ja toiminta on niin ja näin, etenkin ikääntyessä ja etanolibensaa käyttäessä, jos kaasarissa on pieni mäntätoiminen kiihdytyspumppuviritys kuten uudemmissa ms200sissa, niin etanoli kyllä tuhoaa sen pumpun kumisen männänrenkaan. Ko sahaan voi kyllä suht helpolla kiinnittää (jos oikein muistan) ms250 tyylisen T/L/H säätöruuvisen pumputtoman kunnon kaasarin jollonka saha paranee huikeasti. Etenkin jos samalla hiukan avarrat äänenvaimenninta jotta se hengittää vapaammin.

https://youtu.be/nVkvkhWEaps
Tuumakoon Jakoavain
Viestit: 12
Liittynyt: 22.5.2022 9:13

Re: Pikkukysymykset

Viesti Kirjoittaja Tuumakoon Jakoavain »

Onko arvon Nivamiehistöllä kokemuksia tästä 40mm korotussatsista eteen;

Kuva
https://www.mansemotors.fi/lift-kit-2121-etu-40mm

Ja kiinnostaisi myös tietää miksi myyjä suosittelee samalla vaihtamaan etuiskarit näihin, jos kyseessä on vm. 2009 tai vanhempi Niva;


Kuva
https://www.mansemotors.fi/iskunvaimenn ... -etu-kaasu

Onko linkin iskarit ääripituudessaan pitemmät, onko nuo pitempi-iskuiset, vai mikähän on syynä ko. vaihtokehoitukseen ?

Ehkä samalla kysyn myös, mikä olisi oiva edukas konsti korottaa samalla takapäätä se n. 40mm ?

Kiitos etukäteen.
ladaismi
Viestit: 57
Liittynyt: 25.4.2019 12:41

Re: Pikkukysymykset

Viesti Kirjoittaja ladaismi »

Voi olla tyhmä kysymys, mutta mikä on L ja S mallin ero? Onko L aina nappisilmä ja S kanttilamppu? Eroaako moottorit jollain lailla toisistaan?
Vastaa Viestiin