VAZ-21070 - 1994 - 1500SL - Projekti 3

Takavetoiset Ladat: 2101-2107, myyty Suomessa vuosina 1971-1997

Otsikoi muotoon: TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)
Alueen säännöt
Otsikoi postauksesi muotoon:

TEHTAAN MALLINUMERO - VUOSIMALLI - VAPAAEHTOINEN NIMI - VAPAAMUOTOINEN AUTON TILA (PROJEKTI/KÄYTTIS/YMS.)

Huom! Ketjun nimeämisessä saa ja on toivottavaa käyttää hieman mielikuvista sääntöjen puitteissa jotta autosi erottuisi muiden joukosta. Jos autoillasi on esimerkiksi nimi tai joku muu kuvaus projektista olisi suotavaa pelkän mallinumeron ja vuosiluvun lisäksi.
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

VAZ-21070 - 1994 - 1500SL - Projekti 3

Viesti Kirjoittaja degen »

Hommasin vielä yhden Ladan. Se onkin nykyään melko harvinainen 2107 1500SL ja Axtec-malli. Tämä Lada piti hakea melko kaukaa Tampereelta katsoen. Menopeli sijaitsi nimittäin Liperissä, Pohjois-Karjalassa. Combini kuitenkin traileroi tämänkin perille yhtä pikku viivytystä lukuun ottamatta.

Ladan historiaa: Tämä on ostettu Etelä-Savon autosta 21.9.1994. Se on liikuskellut kaiketi jossain Savon ja Pohjois-Karjalan nurkilla, kunnes 14.1 siirsin sen uusiin ympyröihin Pirkanmaalle. Mukana oli huoltokirja ja ohjekirja. Tätä yksilöä on huollettu huoltokirjan loppuun saakka. Papereiden ohessa tuli sininen Helsingin Konelan autoasiakirjatasku. Kilometrejä on ainakin 181 000, sillä huoltokirjassa on ollut ajettuja kilometrejä jo vuonna 1998 79 000 ja ajossa tämä on ollut tuosta vielä 10 vuotta. Vuoden 2009 katsastus on jäänyt viimeiseksi, sillä se on ollut hylsy eikä Ladaa enää ole korjattu. Niinpä se on poistettu liikenteestä 12.3.2010 ja on ollut sitä tähän päivään saakka. Katsastuksessa Lada oli pompannut päästöarvoista ja ruostereiästä.

Lada osoittautui yllättävän hyväkoppaiseksi tuosta mainitusta reiästä huolimatta. Pellitkin ovat hyvin suorat yhtä etulokarin painaumaa lukuun ottamatta. Sisältä Lada on likainen ja apukuskin istuin on poikkeava. Muuten sisusta on tavallinen 2107-sisustus ilman mitään sen ihmeellisempia räpellyksiä tai krumeluureja. Puskurikromit olivat loistavassa kunnossa, samoin kuin takavalot. Konehuonekin oli ihan mukiinmenevässä kunnossa eikä siellä mitään hälyttävää havaittu. Jarrut ovat tuttuun tapaan jumissa eikä kytkinpoljin tee mitään. Sen hydrauliikka on selkeästi vainaa. Sain mukaan valtavan pehmokarhunkin, joka pönötti takapenkillä.

Huoltokirjaan oli merkitty värikoodiksi 127/81. Se lienee jonkinlainen 127:n eli kirsikan variaatio. Mielestäni tämä on hieman erisävyinen kuin Combini, jonka värikoodi on 127. Sen näkee sitten aikanaan, kun Lada myllytetään.

Tämän herkkupalan käsittelyn aika koittaa, kun projekti 2 eli musta 1600SL on saatu loppuun.
Liitteet
DSC_0063.JPG
DSC_0062.JPG
DSC_0061.JPG
DSC_0060.JPG
DSC_0059.JPG
Viimeksi muokannut degen, 16.1.2022 19:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21070 - 1994 - 1500SL - Projekti 3

Viesti Kirjoittaja degen »

Lisää kuvia:
Liitteet
DSC_0069.JPG
DSC_0068.JPG
DSC_0066.JPG
DSC_0064.JPG
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21070 - 1994 - 1500SL - Projekti 3

Viesti Kirjoittaja degen »

Tämä projekti lähti kunnolla käyntiin lauantaina. Uusin toimimattoman kytkimen irrotushydrauliikan kaikkine sylintereineen ja letkuineen. Kytkin osoittautui toimivaksi ja nyt Ladaa pystyi siirtämään. Nosturille ja pois.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21070 - 1994 - 1500SL - Projekti 3

Viesti Kirjoittaja degen »

Otin Ladan nosturille ja tutkimme, mitä vikoja löytyy pohjasta. Kuskin puolelta löytyi aika rumasti läpimätää. Tiesin, että siellä on iso reikä ennestään, mutta myös helma kuskin puolelta listan alta täysin ruostunut. Se näytti hyvältä päältäpäin, mutta meisseli meni sisään kevyellä tökkäyksellä. Onneksi runkopalkit ovat säästyneet, joten riittää uusia lattiaa sekä helmaa. Takana oli vararenkaan paikan pohja laho ohuelta kaistalta aivan pohjan reunasaumasta sekä kuraläpän yläpuolelta oli klassiseen tapaan pelti mätinyt. Bensatankin alla ei puolestaan ollut kuin kuraläpän kiinnikkeen kohdalla lahoa. Kiinnike oli lisäksi omatekoinen ja pulteilla kiinni. Lieneekö joskus korjattu mätäkohta tuosta pulttaamalla irtopelti päälle.
Liitteet
DSC_0160.JPG
DSC_0159.JPG
DSC_0158.JPG
DSC_0157.JPG
DSC_0156.JPG
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21070 - 1994 - 1500SL - Projekti 3

Viesti Kirjoittaja pressa »

Hienoa että joku jaksaa vielä näitä pelastaa (ja dokumentoida tänne).
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21070 - 1994 - 1500SL - Projekti 3

Viesti Kirjoittaja degen »

Jatkoin jälleen korjaustoimenpiteitä. Uusin tästäkin imu-ja pakosarjan tiivisteet sekä pakoputken laipan tiivisteen. Samalla korjaantui kätevästi kivikova termostaattiventtiilien letku, joka kulkee vesipumpun takaa automaattiryypylle. Vanha letku oli omituisesti kovettunut ennennäkemättömän kovaksi. Yhdellä metrin mittaisella silikoniletkun pätkällä korjasi kätevästi kaasuttimen ympäristössä sijaitsevat jäähdytysnesteletkut. Mitään ihmeellisiä löydöksiä ei ilmaantunut korjauksen aikana. Yksi pakosarjan laipan mutteri puuttui, mutta ei sen kummempia. Tiiviste oli aika lailla murentunut. Vielä pitää uusia joukko muita letkuja konetilasta sekä laittaa nesteet sisään.
Liitteet
DSC_0170.JPG
DSC_0169.JPG
DSC_0168.JPG
DSC_0167.JPG
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21070 - 1994 - 1500SL - Projekti 3

Viesti Kirjoittaja degen »

Jatkoinpa vihdoin tätäkin kiesiä. Herättelin sen aluksi uudella bensalla henkiin. Tarkoitekseni oli saada Lada käymään sillä tavalla, että sitä voi ajaa. Siirrettyäni Ladaa 20 metriä hirtti kuskin puolen satula niin kovaa kiinni, että siihen jäi. Nivalla hinaamalla se niukin naukin liikkui. Siin' paikassa purin satulan irti, heitin jarrupalat roskiin ja näin pyörä vapautui. Nyt sen saattoi ajaa halliin sisään. Sainkin Ladan käymään ihan riittävän hyvin. Jarrutehostimen letku vuoti, joten tulppasin lähdön imusarjasta ja poistin letkun. Kaasuttimen koho ja neulaventtiili olivat kuolleet, joten uusin ne ja nyt Lada kävi jo ihan mukavasti. Ajoin pientä lenkkiä hallin ympäri ja muuten ajoltaan auto tuntui aika hyvältä. Ohjaus oli aika jämäkkä ja muutenkin alusta vaikutti hyväkuntoiselta. Lämmintä ilmaakin tuli kajuuttaan ja puhallin toimi. Huonoina puolina jakopään suunnalta kuului asiatonta ääntä eikä nopeusmittari toiminut. Kilometrejä se kerrytti, joten tässä on sama vika kuin kombissanikin vuonna 2019. Kuitenkin tästä on hyvä jatkaa.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21070 - 1994 - 1500SL - Projekti 3

Viesti Kirjoittaja degen »

Tutkin lisää käyntipuolta. Ilmeni, että vaikka uusin jarrutehostimen letkun, silti sen kautta tuli ilmaa imusarjaan. Siispä jarrutehostin, joka osoittautui jo aiemmin rikkinäiseksi, paljastui myös vuotavaksi. Vaaleassa 1600SL:ssäni oli myös tehostin samalla lailla rikki, mutta siinä ei ollut käyntihäiriötä. Tulppasin väliaikaiskorjauksena letkun tehostimen puolelta.

Seuraavana tuli sytytyksen vuoro. Tarkastin perusennakon laitteellani ja se oli noin 15 astetta eykk, joka on kymmenen astetta liikaa. Säädin sytytyksen oikeaan kohtaan. Nyt tyhjäkäynti oli jo melko hyvä, mutta liian korkea, noin 1100 RPM. Kohdistin huomioni aktiivihiilisäiliöön, jonka epäilin laskevan ilmaa läpi. Irrotin imusarjasta siis kyseisen pytyn huuhteluletkun ja tulppasin lähdön. Nyt tyhjäkäynti laski oikealle tasolle. Nytpä sitten käynti alkoi olla jo asianmukainen. Vieläpä oli kiihdytyspumpun kalvo heittänyt veivinsä. Se vuoti bensaa lämpöpellin päälle kunnon lätäkön, ennen kuin uusin kalvon.

Tankista kulkeutuu edelleen hienojakoista moskaa kaasuttimeen, vaikka laitoin uuden bensansuodattimenkin. Tankin voisi vielä huljutella puhtaaksi. Sitten voisi olla käyntipuoli melko mukavassa kunnossa.

Tämä Lada tuntuu olleen olevan ns. monivammainen tapaus varsinkin käyntipuolen osalta, mikä yleensä on tarkoittanut tämän ikäisissä purkutuomiota. Onneksi tälle ei käy sillä lailla. Onhan siinä vielä hommaa, mutta pikkuhiljaa hyvä tulee. Jostain olisi mukava löytää tuollainen apukuskin puoleinen 2107:n perussininen istuin. Olisiko kellään?
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
pressa
Viestit: 10174
Liittynyt: 25.9.2003 13:23
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: VAZ-21070 - 1994 - 1500SL - Projekti 3

Viesti Kirjoittaja pressa »

Oletko koskaan kokeillut avata tuollaista jarrutehostinta? Jostain kun sai auki niin kalvon sai sikamassa korjattua. Työmaalla korjasin yhden ahtosäätimen kalvon oransilla tiivistemassalla. Kaikkea kun ei aina saa heti niin pitää kokeilla korjata.
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21070 - 1994 - 1500SL - Projekti 3

Viesti Kirjoittaja degen »

En ole avannut, vaan heittänyt roskiin ja laittanut uuden.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21070 - 1994 - 1500SL - Projekti 3

Viesti Kirjoittaja degen »

Kurkistin venttiilikopan sisälle. Jakopää paljastui ihan ehjäksi. Ylälaahaimen uusin, koska vanha oli urilla. Lisäksi jakoketju oli löysä. Ketju kiristyi onneksi oikeaan tiukkuuteensa, joten siellä asiat ovat kunnossa. Samalla kun koppa oli auki, säädin myös venttiilit. Joka ikinen venttiili oli liki tuplavälyksessä. Koneen käynti siistiytyi jälleen huomattavasti. Tein myös kaasuttimeen pienen muutoksen, jossa laitoin kakkoskurkun avautumaan aina. riippumatta ryypyn asennosta. Kaasutin on kasattu kahden eri axtec-yksilön puoliskoista, jotka eivät tulleet toimeen keskenään tuon kakkoskurkun avautumisen saralla.

Huljuttelin samalla bensatankin puhtaaksi. Pohjalla oli hienojakoista moskaa. Se osoittautui erittäin hyväkuntoiseksi sisältäkin, eikä anturin johdinlinjoissakaan ollut yhtään hapettumaa. Nyt sontaa ei enää kulkeudu kaasuttimeen.

Viimeisenä korjasin jatkuvasti huuhtelevan aktiivihiilisäiliön. Siitä bongahti irti imusarjaan johtavalta huuhteluventtiililtä alipainekanava kansineen ja jousi lensi kankaalle aiemmin, kun irrotin letkuja. Silloin laitoin osat takaisin, mutta kalvo ei nähtävästi mennyt oikein, vaan huuhtelukanava jäi auki. Tuolloin ottanut pyttyä pois konetilasta. Nyt nappasin pöntön pöydälle ja tarkasti asettelin kalvon uraansa ja muut osat päälle. Nyt huuhtelu toimii kuten pitää. Tuollainen venttiili koostuu kalvosta, sen päälle tulevasta jousen alalautasesta, keltaisesta jousesta sekä kannesta, jossa alipaineohjauksen pilli on.

Huomasin vielä ikävänä löytönä, että virranjakajan alipainesäätö on ruostunut täysin jumiin. Se ei hievahtanutkaan, vaikka vedin alipainekellon rungosta käsipelillä. Siispä virranjakajakin menee uusiksi.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21070 - 1994 - 1500SL - Projekti 3

Viesti Kirjoittaja degen »

Tämä Lada vaihtaa omistajaa tällä viikolla. Harrastusporukan tuttujen joukossa oli eräs sälli, joka haeskeli jonkinlaista projekti-Ladaa kuntoon laitettavaksi ja ajoon. Hän oli jo aiemmin iskenyt silmänsä tähän yksilöön ja myyn Ladan hänelle. Tuleva omistaja laittaa sen lopulta kuntoon sitten itse.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Avatar
degen
Viestit: 1284
Liittynyt: 30.3.2009 17:11
Paikkakunta: Sipoo

Re: VAZ-21070 - 1994 - 1500SL - Projekti 3

Viesti Kirjoittaja degen »

Loppukaneettina todettakoon, että nyt on tämäkin harvinainen Lada sitten katsastettu ja tieliikennekäytössä. Päästöarvotkin kelpasivat jälleen kerran. Tämähän jäi kiinni oliko nyt 2009 katsastuksessa pakokaasutestissä ja nyt 14 vuoden päästä jälleen se palaa taas baanalle. Kuskin puolelta kori oli tosin mennyt todella pahaksi. Vaihtoon meni koko helma ja isot palat lattiapelleistä ja pohjapalkeista, mutta asiansa osaava hitsaaja hoiti homman maaliinsa tyylillä ja ennen kaikkea niin upealla ulkonäöllä kuin mahdollista. Projekti siis on maalissa.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
Vastaa Viestiin