
’degen’ oli jälleen käryllä kun kommentoi, että pulssisuhteen mittauksessa voisi olla jotain hämärää! Kiitokset jälleen kerran!
Ja totta tosiaan siellähän se ”vika” piileskeli, eli käyttäjässä. Harhaannuin tuon yleismittarin pulssisuhdemittaukseen luottamaan liikaa. Se näyttää niin hienosti sen 50% pulssisuhteen, kun moottorin on vaihteella sammuttanut. Totuus on, että moottorin käydessä ohjauspulsseissa on sen verran paljon rippeliä, että tuo yleismittari sekoaa niistä. Lukemat siis vatkaa, vaikka pulssisuhde on oikeasti vakio. Testailin signaaleja oskilloskoopilla ja hienosti pääpiirin ohjaus on vakiona 50%:ssa tyhjäkäynnillä. Myöskin yli 1100r/min kierroksilla täystehontunnistimen toimintaa matkittaessa siirrytään 6s viiveen jälkeen hienosti kiinteään ohjaukseen. En täpinöissäni enää muistanut kokeilla käynnistyksen jälkeistä 30s mittaista kiinteää ohjausta, mutta miksipä se ei olisi kunnossa. Lisäksi nyt oskilloskoopin putkelta näin livenä minkälaisella ”nopeudella” AFR tekee työtään ja nuo yleismittarin lukemat vatkaa todellakin ihan liian nopeaan suhteessa oikeisiin säätökierroksiin.
Vastaisuuden varalle pitää jostain onnistua löytämään sovelias mittari. Tähän otan ilolla vinkkejä vastaan. Harmillisesti sitä 'degen':n käyttämää mittaria ei ole enää saatavilla. Tien päällä tapahtuvaa mittausta oskilloskoopilla ei voi tehdä. Käy niin kuin siinä kerrallisessa Fortumin muuttosähkö mainoksessa, että loppuu jatkoroikat kesken

Oikeiksi vioiksi jäänevät siis se Axtec hiilipönttö ja täystehontunnistin. Ne pitää uusia. Katalysaattorin lämpötilan tunnistimen johdon liityntöjen oikosulkupalikalla en huomannut olevan vaikutusta mihinkään. Taidan kuitenkin napsaista vaan johdot poikki ja juottaa yhteen ja peitellä kutistesukalla.
Nämä on vielä arvoituksina jäljellä, mutta eiköhän nekin joskus selvinne:
-Selvä ”mooaus” tyhjäkäynniltä kaasua nopeammin polkaistaessa.
-Oireasteeltaan vaihteleva kaasun polkaisun jälkeinen tyhjäkäynnille palaaminen. Pahimmillaan ehtii syttyä kaikki varoitusvalot ennen kuin tyhjäkäynti elpyy takaisin normaaliksi. Vajaalämpöinen moottori puhtaasti sammuu. Lievimmillään kyse on pienestä niiauksesta ennen normaalia tyhjäkäyntiä.
-Kylmäkäynnistyksen jälkeinen systemaattinen sammuminen 2-3s kuluttua. Kaasun pumppailun jälkeen lähtee uudelleen käyntiin. Jos ei kaasua poljeskele, niin ei lähde.
Näissä aiheuttaja mahtanee todennäköisemmin majailla kaasutinosastolla, kuin tuolla Axtec maailmassa.