asteekissa co% kierroksilla
-
Vladislav
Re: asteekissa co% kierroksilla
joo katti vaihdettiin tämän päästöhomman takia ja arvothan parani paljon tosin degen sääti samassa rytäkässä kaasarin.
-
Vladislav
Re: asteekissa co% kierroksilla
kävin nyt piruuttain vielä siis kokeilemassa. eipä parantunut juurikaan arvot. kierroksilla co kävi jopa 0.38 mutta ei sen alempana lopullinen arvo paperiin tuli 0.52 .. pienestä se on kiinni kun vain syyn löytäisi.
-
Näilläeväillämennään
- Viestit: 163
- Liittynyt: 9.12.2014 7:58
- Paikkakunta: Itäinen Pohjoinen
Re: asteekissa co% kierroksilla
Tässäpä nyt mennään jo aika hankalan asian äärelle.
Totta se on tarkastettu, että CE valo palaa kun virrat on päällä?
Onko kaasarissa varmasti 2-kurkun suutin oikea, ettei olisi porailtu suuremmaksi? Tuo n. 2000 kierrosta kuitenkin vielä niin pieni, ettei tuolla 2 kurkun suuttimella kovin suurta merkitystä ole. Onko suuttimet varmasti kunnolla kiinni?
Onko axtec-hässäkän kaikki letkujen lämpöventtiilit kunnossa ja kaikki letkut varmasti oikeissa paikoissa?
Onko jarrutehostimen letku varmasti kunnossa, ettei ole piilovuotoja? Sen alkuperäisen ja myöhemminkin vaihdetun kangasletkun saa heittää suosiolla hoonkuuseen, se vuotaa kuitenkin.
No eipä vielä lannistuta, kyllä se siitä kuntoon tulee...
Totta se on tarkastettu, että CE valo palaa kun virrat on päällä?
Onko kaasarissa varmasti 2-kurkun suutin oikea, ettei olisi porailtu suuremmaksi? Tuo n. 2000 kierrosta kuitenkin vielä niin pieni, ettei tuolla 2 kurkun suuttimella kovin suurta merkitystä ole. Onko suuttimet varmasti kunnolla kiinni?
Onko axtec-hässäkän kaikki letkujen lämpöventtiilit kunnossa ja kaikki letkut varmasti oikeissa paikoissa?
Onko jarrutehostimen letku varmasti kunnossa, ettei ole piilovuotoja? Sen alkuperäisen ja myöhemminkin vaihdetun kangasletkun saa heittää suosiolla hoonkuuseen, se vuotaa kuitenkin.
No eipä vielä lannistuta, kyllä se siitä kuntoon tulee...
Toisin, jotenkin muutoin olisi paremmin, mutta - Näilläeväillämennään
-
Vladislav
Re: asteekissa co% kierroksilla
kaikkiletkut on oikeissa paikoissa ja uusittu myös jarrulle menevä letku. ce valon toiminta normaalia.
-
Vladislav
Re: asteekissa co% kierroksilla
saatuja mittaus tuloksia siis vielä jos näitä niputtamalla selviäisi.
11.7
tyhjäkäynnillä
co% 1.30
co2 13.50
hc 130
o2: 0.58
kierroksilla
co% 0.90
co2 13.20
hc89
o2 1.00
lamda 1.010
25.7
kaasarin kohojenkanssa tapeltu tiivisteet vaihettu ja loput uusimattomat letkut.
tyhj.käynt.
co% 0.93
co2 14.10
hc 135
o2: 1.68
kierroksilla
0.77
14.00
76
0.69
1.01
6.8
kaasari säädetty ja kohot vaihdettu. degenin mittareihin kaikki ok ja bilteman katti
tyhjäkäynnillä
0.19
14.60
64
0.40
kierroksilla
0.61
14.00
80
0.76
1.01
7.8
uusi ilmansuodatin, melkein tyhjään tankkiin puolipulloa masoliinia ja 5l pienkonebensaa
tyhjäkäynnillä
co% 0.09
co2 14.40
hc 54
02 0.16
kierroksilla
co% 0.62
co2 13.90
hc 75
o2 0.64
lamda 1.000
13.08
enemmän runtua katille ja sytytys ennakon hipistely n. 7 astetta ja uusi lamda
tyhjäkäynnillä
co% 0.22
co2 14.30
hc 83
o2 0.34
kierroksilla
co% 0.54
co2: 13.60
hc 96
o2 0.92
lamda 1.020
11.7
tyhjäkäynnillä
co% 1.30
co2 13.50
hc 130
o2: 0.58
kierroksilla
co% 0.90
co2 13.20
hc89
o2 1.00
lamda 1.010
25.7
kaasarin kohojenkanssa tapeltu tiivisteet vaihettu ja loput uusimattomat letkut.
tyhj.käynt.
co% 0.93
co2 14.10
hc 135
o2: 1.68
kierroksilla
0.77
14.00
76
0.69
1.01
6.8
kaasari säädetty ja kohot vaihdettu. degenin mittareihin kaikki ok ja bilteman katti
tyhjäkäynnillä
0.19
14.60
64
0.40
kierroksilla
0.61
14.00
80
0.76
1.01
7.8
uusi ilmansuodatin, melkein tyhjään tankkiin puolipulloa masoliinia ja 5l pienkonebensaa
tyhjäkäynnillä
co% 0.09
co2 14.40
hc 54
02 0.16
kierroksilla
co% 0.62
co2 13.90
hc 75
o2 0.64
lamda 1.000
13.08
enemmän runtua katille ja sytytys ennakon hipistely n. 7 astetta ja uusi lamda
tyhjäkäynnillä
co% 0.22
co2 14.30
hc 83
o2 0.34
kierroksilla
co% 0.54
co2: 13.60
hc 96
o2 0.92
lamda 1.020
Re: asteekissa co% kierroksilla
Viimeisimmässä mittauksessa kierrosten happiarvo on aika korkea, mikä viittaa suoraan siihen, että katalysaattori ei toimi aivan kunnolla.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
-
Näilläeväillämennään
- Viestit: 163
- Liittynyt: 9.12.2014 7:58
- Paikkakunta: Itäinen Pohjoinen
Re: asteekissa co% kierroksilla
No jo nyt on. Nyt lähdetään sitten aivan perusasioista uudelleen liikkeelle.
Tulpatkin siis uusittu aivan nyt hiljattain.
Nyt seuraavan kerran kun lähdet ajamaan aja kone melkein kuumaksi. Tai käytä pihassa jokunen minuutti, ei aivan täysin lämpöiseksi. Sitten sammuksiin ja jokainen sytytystulppa irti ja järjestykseen mistä pytystä on. Sen jälkeen vertailua keskenään. Jos yksikin tulppa on musta tai reilusti muita tummempi, niin vaihda se tulppa johonkin toiseen sylinteriin ja sen jälkeen kone kuumaksi siis varmasti kuumaksi. Anna jäähtyä kunnolla. Tarkasta, että kaikki tulpat on suht vaaleita. Jos edelleen joku tulppa on tumma niin melko selvä että on jotenkin rikki. Esim. seuraavana päivänä sama ruljanssi, eli kone melkein lämpimäksi ja taas tulpat pois. Jos se tulppa, joka oli ennen musta on edelleen musta, vaikka oli toisessa pytyssä on suurella tn. rikki. Jos taas tulppa toimii ok toisessa pytyssä ja tilalle vaihdettu tulppa samassa pytyssä mustuu on silloin jotakin vikaa ko. pytyssä.
Tuo rikkinäinen tulppa oireilee hyvinkin monella lailla, joko rajusti nykien ja kulkua rajoittaen tai sitten vain vähän nykimällä. Itsellä joskus oireili niin rajusti, että katalysaatorikin oli punainen kun siellä oli palanut syttymätöntä bensaa. Silloin kyllä käynti oli - no sanoisinko - melkoisen nykivää ja "pärisevää". Tulpat olivat tässätapauksessa uudet. Yksi tulppa vaan oli pimeä jo heti uutena.
Itse vaihdoin nuo alkuperäiset NGK Bp6ES arvoiset tulpat pykälää kuumempiin Bp5ES tulppiin ja sen jälkeen ei ongelmia ole ollut.
Totta tietenkin tulpanjohdot on kunnossa, vaikka uudet ovatkin. Nekin olisi syytä mittailla.
Kannattaa mitata puristuspaineet joka pytystä.
Ja varmuuden vuoksi katsoa, ettei vaan nokkaketju ole hypännyt.
Miten on virranjakajan ja pyöriän kunto. Ajamaan kyllä pääsee vaikka pyöriästä puuttuu liki sentin pala kärjestä. (Sellaisella ajettu Kalajoelta Sallaan ilman suurempia ongelmia, päästöt varmaan vähän sinne päin.)
Puola. Onko kaikki johdot kunnolla kiinni ja liitokset puhtaat.
Jarrutehostin, onko kalvo varmasti ehjä? Toki jos vuotaisi menisi tn. laihalle.
Venttilivälykset tarkasta ja säädä tarvittaessa.
Ilmavuodot. Myös EGR venttiilin metalliputki. Toki jälleen voisi viedä laihalle.
Sitten vielä kerran se Axtec järjestelmä.
Lambdaa oli vissiin jo vaihdeltu ja kokeiltu useampaa tuloksetta? Miten lambdan liitokset? Onko orkkis liittimeen sopiva vai näitä "yleismalleja". Jos viimeksi mainittuja, niin miten liitokset on tehty? Pääseekö varmasti ilma kulkemaan liitoksessa ja vertailemaan ulkoilmaa? Nuo voi olla tarkkoja tehtäviä.
Katalysaattori. Miksi vaihdettiin uusi? Oliko vanha "palanut" vai rautakangella rusikoitu? Tuo uusi voi toki vaatia jonkunaikaa, että alkaa toimimaan kunnolla.
Pohditaan lisää jos ei noista jostakin löydy ratkaisua.
Tulpatkin siis uusittu aivan nyt hiljattain.
Nyt seuraavan kerran kun lähdet ajamaan aja kone melkein kuumaksi. Tai käytä pihassa jokunen minuutti, ei aivan täysin lämpöiseksi. Sitten sammuksiin ja jokainen sytytystulppa irti ja järjestykseen mistä pytystä on. Sen jälkeen vertailua keskenään. Jos yksikin tulppa on musta tai reilusti muita tummempi, niin vaihda se tulppa johonkin toiseen sylinteriin ja sen jälkeen kone kuumaksi siis varmasti kuumaksi. Anna jäähtyä kunnolla. Tarkasta, että kaikki tulpat on suht vaaleita. Jos edelleen joku tulppa on tumma niin melko selvä että on jotenkin rikki. Esim. seuraavana päivänä sama ruljanssi, eli kone melkein lämpimäksi ja taas tulpat pois. Jos se tulppa, joka oli ennen musta on edelleen musta, vaikka oli toisessa pytyssä on suurella tn. rikki. Jos taas tulppa toimii ok toisessa pytyssä ja tilalle vaihdettu tulppa samassa pytyssä mustuu on silloin jotakin vikaa ko. pytyssä.
Tuo rikkinäinen tulppa oireilee hyvinkin monella lailla, joko rajusti nykien ja kulkua rajoittaen tai sitten vain vähän nykimällä. Itsellä joskus oireili niin rajusti, että katalysaatorikin oli punainen kun siellä oli palanut syttymätöntä bensaa. Silloin kyllä käynti oli - no sanoisinko - melkoisen nykivää ja "pärisevää". Tulpat olivat tässätapauksessa uudet. Yksi tulppa vaan oli pimeä jo heti uutena.
Itse vaihdoin nuo alkuperäiset NGK Bp6ES arvoiset tulpat pykälää kuumempiin Bp5ES tulppiin ja sen jälkeen ei ongelmia ole ollut.
Totta tietenkin tulpanjohdot on kunnossa, vaikka uudet ovatkin. Nekin olisi syytä mittailla.
Kannattaa mitata puristuspaineet joka pytystä.
Ja varmuuden vuoksi katsoa, ettei vaan nokkaketju ole hypännyt.
Miten on virranjakajan ja pyöriän kunto. Ajamaan kyllä pääsee vaikka pyöriästä puuttuu liki sentin pala kärjestä. (Sellaisella ajettu Kalajoelta Sallaan ilman suurempia ongelmia, päästöt varmaan vähän sinne päin.)
Puola. Onko kaikki johdot kunnolla kiinni ja liitokset puhtaat.
Jarrutehostin, onko kalvo varmasti ehjä? Toki jos vuotaisi menisi tn. laihalle.
Venttilivälykset tarkasta ja säädä tarvittaessa.
Ilmavuodot. Myös EGR venttiilin metalliputki. Toki jälleen voisi viedä laihalle.
Sitten vielä kerran se Axtec järjestelmä.
Lambdaa oli vissiin jo vaihdeltu ja kokeiltu useampaa tuloksetta? Miten lambdan liitokset? Onko orkkis liittimeen sopiva vai näitä "yleismalleja". Jos viimeksi mainittuja, niin miten liitokset on tehty? Pääseekö varmasti ilma kulkemaan liitoksessa ja vertailemaan ulkoilmaa? Nuo voi olla tarkkoja tehtäviä.
Katalysaattori. Miksi vaihdettiin uusi? Oliko vanha "palanut" vai rautakangella rusikoitu? Tuo uusi voi toki vaatia jonkunaikaa, että alkaa toimimaan kunnolla.
Pohditaan lisää jos ei noista jostakin löydy ratkaisua.
Toisin, jotenkin muutoin olisi paremmin, mutta - Näilläeväillämennään
-
Vladislav
Re: asteekissa co% kierroksilla
autohan käy ja toimii saakelin hyvin
ikinä toiminut näin hyvin vetoja on. täytyy kattella tulpat. ja välykset vielä kerran. puola talvella vaihettu kun edellinen pimeni. tosin sekin bilteman "suurtehopuola" ja samalla syynäsin liitokset yms yms. virranjakajasta en vikaa löydä. pyöriä uudenkarhean näköinen ja kansikin kiiltää uutuuttaan. tainnut edellinen omistaja vaihtaa. lamdan liitokset kunnossa niin putkeen kun sähköjohot. uusi katalysaattori vaihdettiin vain varmuuden vuoksi ettei ainakaan siitä jää kiinni.
ikinä toiminut näin hyvin vetoja on. täytyy kattella tulpat. ja välykset vielä kerran. puola talvella vaihettu kun edellinen pimeni. tosin sekin bilteman "suurtehopuola" ja samalla syynäsin liitokset yms yms. virranjakajasta en vikaa löydä. pyöriä uudenkarhean näköinen ja kansikin kiiltää uutuuttaan. tainnut edellinen omistaja vaihtaa. lamdan liitokset kunnossa niin putkeen kun sähköjohot. uusi katalysaattori vaihdettiin vain varmuuden vuoksi ettei ainakaan siitä jää kiinni.
Re: asteekissa co% kierroksilla
Tämä on tarkistamisen arvoinen juttu, tuosta kun menee vähän ilmaa pakoputkeen niin sotkee seoksen varmasti, ja edesmennyt Ristohan tästä puhuikin joskus. Jos alkuperäinen katalysaattori oli ehjä niin vaihtaisin sen takaisin, on teholtaan paljon parempi kuin nuo tarvikkeet. Toki puhdistus ajo n. 15 min kolmosella sataa on paikallaan.Näilläeväillämennään kirjoitti:Ilmavuodot. Myös EGR venttiilin metalliputki..
-
Vladislav
Re: asteekissa co% kierroksilla
kai se on ruvettava repiin imusarjaa irti ja ja venavälit katottava vielä siis
Re: asteekissa co% kierroksilla
Ennen kuin kajoat imusarjaan, kokeile klassisella palavan aineen suihkutuksella putken suuntaan. Samalla ennen purkua voi kokeilla varovasti, liikkuuko putki varsinkin imusarjan luona. Sen kuuluu olla napakasti paikallaan.
Köyhä kansa: revi punalippu, polta Pääoma, ja liity kansallissosialisteihin!
-
Vladislav
Re: asteekissa co% kierroksilla
mitään imuvuotoa ei ole tai ainakaan kliineriin ei hörähtele mistään. otin nyt kuitenkin vakavasti tämän röttösen leiman saannin ja vaihdoin tänään imu ja pakosarjan tiivisteet. säädin venttiilivälykset. huomenna hitsailen vanhan katalysaattoriin lähön takaisin ja lyön paikalleen. torstai aamuna leimalle. tässä vielä arpojen ajelisko pienellä riskillä johonkin huudattaan päästöjä ennen leimaa.
-
Vladislav
Re: asteekissa co% kierroksilla
rempan jälkeen tyhjäkäynti oli 1200 ja ennen oli 900. jotain tais ainakin löytyä.
Re: asteekissa co% kierroksilla
tyhjäkäynti pitää olla alle tonnin, ei kelpaa yli.