Check Engine, tyhjäkäynti ja käynnistys poissa, 111- 06

Etuvetoiset Ladat: Samara, 110 ja 117/119 eli Kalina ja muut uudet Ladat.
Vastaa Viestiin
Avatar
Yogi
Ylläpito
Viestit: 2927
Liittynyt: 2.2.2005 8:38
Paikkakunta: Pori

Check Engine, tyhjäkäynti ja käynnistys poissa, 111- 06

Viesti Kirjoittaja Yogi »

Kohtuu hämärää vikaa pukannut loppuviikosta ja pukkaa edelleen. Auton ajoin normaalisti ke-iltana parkkiin, mutta to-aamuna ei käynnistynytkään, kun piti töihin lähteä.
* Bensapumppu heräsi-ei herännyt-heräsi, mutta auto ei käynnistynyt. Jos räpläsin keskuslukkoa, pumppu saattoi herätä, mutta ei käynnistänyt. Kävin läpi sulakkeet ja releet. Releet ehjät.
* Bensapumppu vaihdettiin illalla. Uusi pumppu toimi heti ja auto käynnistyi. Mutta. Ei käy ollenkaan tyhjäkäyntiä, eikä käynnisty antamatta kaasua jalalla.
* Auto oli irti akusta seuraavan yön.
* Seur.päivänä vika jatkuu. Myöskään Check Engine-valo ei syty lainkaan startatessa. Vikakoodeja ei generoidu, ainoastaan akun irroituksesta kertova 1602. Koeajolenkkiä ei em.syistä johtuen tullut pyöräytettyä, mutta pienellä kaasulla käyttämällä tuntui normaalia isompaa nakutusta, mutta tää saattaa olla vain mutua.

Koitan vaihtaa kaasuläpän asentotunnistimen ja tyhjäkäyntimoottorin seuraavaksi. Auto on siis 1.6i 8V.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Check Engine, tyhjäkäynti ja käynnistys poissa, 111- 06

Viesti Kirjoittaja samarai »

Lämpöanturi kannattaa varmaan myös samalla vaihtaa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Check Engine, tyhjäkäynti ja käynnistys poissa, 111- 06

Viesti Kirjoittaja mush »

Tarkista ensimmäisenä se akun pluskengästä lähtevä ohut musta johto, että on ehjä ja kunnolla kiinni.

Kuulostaa että ruiskun sähköt hukkuu jonnekin matkalle.

Onko päärele varmasti ehjä? Kokeile vaihtaa releiden paikkaa. Mittaa vaikka suuttimille menevältä liittimeltä onko 12v (pinkkimusta johto) siellä tallella maata vasten. Virrat päällä toki samaan aikaan.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
Yogi
Ylläpito
Viestit: 2927
Liittynyt: 2.2.2005 8:38
Paikkakunta: Pori

Re: Check Engine, tyhjäkäynti ja käynnistys poissa, 111- 06

Viesti Kirjoittaja Yogi »

Musta piuha ehjä ja kiinni, myös mitattu. Pinkkimustan johdon mittasin myös (releen päästä löytyi väri) ja siellä kulki virrat. Jos oli virrat päällä ja laitoin releen kontaktiin, niin se napsahti kyllä. No niin, vaihdoinpa sitten kaasuläpän asentotunnistimen. Kas, sehän käy tyhjää. Tasan yhden kerran. Otin kaikki anturien konehuoneen liittimet irti ja laitoin sinne puhdistusainetta. Nyt auto lähti käymään "normaalisti" ja kävi tyhjää oikein. Noin 4-5 käynnistyskerran jälkeen vika uusiutui taas. Otin taas liittimet irti ja laitoin takaisin ja taas kaikki toimi noin 4 käynnistystä ja vika palasi. Check Engine se vaan ei syty startatessa edelleenkään.

Otin sitten akusta kaikki johdot irti ja käynnistin. Ei lataa, muttei kyllä polta latauksen merkkivaloakaan.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
theibio

Re: Check Engine, tyhjäkäynti ja käynnistys poissa, 111- 06

Viesti Kirjoittaja theibio »

Minun muistin mukaan Lada on käyttänyt pinkki/mustaa maajohtona mutta kannattaa tarkistaa. Katso myös ecu ja sen viereiset pää reidet.
wilma=lada
Viestit: 74
Liittynyt: 23.1.2004 11:32
Paikkakunta: vantaa

Re: Check Engine, tyhjäkäynti ja käynnistys poissa, 111- 06

Viesti Kirjoittaja wilma=lada »

Nämä sähköviathan on joskus aika mystisiä....suurimmat rahathan nämä autokorjaamot vetävät näillä sähkövioilla ja vaihtelevat vain uusia osia ja vikaa vain ei löydy ja kassakone kilisee....

Monesti kannattaa aloittaa noilla maadoituksilla ja vaikka näyttää että se on kiinni niin siellä on jotain hapettumaa tai kosketusta....
Toiseksi lähtisin etsimään miksi Check Engine-valo ei syty kun sen ainakin pitäisi syttyä kun laitat virrat päälle ja sitä kautta voisi löytää vikakoodeja ja sen piilevän vian.
Voipi olla akku tsippi, puola (käy kolmella) ja tietty nuo anturit ja tyhjäkäyntimoottori mutta ensin Check Engine-valo....

Itselläni teki tenän tuo ohjainboksi ja tai ajonesto (punaista pampulaa ei tietty löytynyt....) vaihtoon sitten molemmat kun kimpaannuin (lukevat toisiaan...) mutta tuo bensapumppuhan aina lähtee muutamaksi sekunniksi pyörimään vaikka auto ei käynnistynyt niin minun kuin sinunkin tapauksessa.
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Check Engine, tyhjäkäynti ja käynnistys poissa, 111- 06

Viesti Kirjoittaja mush »

Yogi kirjoitti:Pinkkimustan johdon mittasin myös (releen päästä löytyi väri) ja siellä kulki virrat. Jos oli virrat päällä ja laitoin releen kontaktiin, niin se napsahti kyllä.
Ja löytyi täysi 12v? Rele ei välttämättä ole ehjä, vaikka napsuukin.
Yogi kirjoitti:Ei lataa, muttei kyllä polta latauksen merkkivaloakaan.
Voisi mennä mittariston suuntaan. Kuljettajan jalkatilasta kun avaat sen konsolin sivupaneelin, niin pitäisi löytyä 16-napainen liitin. Sen kautta menee mm. vikavalon johdot. Mittaa että siellä pinkkimustassa on se 12v tallella. Samoin sieltä paneelin takaa pitäisi löytyä maapiste, tarkista senkin kiinnitys.

Vikavalon virtapiiri itsessään on hyvin yksinkertainen, +12v pääreleen kautta ja maadoitus moottorinohjaimelta.
theibio kirjoitti:Lada on käyttänyt pinkki/mustaa maajohtona
Pinkki on Ladassa yleisesti +12v väri.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
Avatar
Yogi
Ylläpito
Viestit: 2927
Liittynyt: 2.2.2005 8:38
Paikkakunta: Pori

Re: Check Engine, tyhjäkäynti ja käynnistys poissa, 111- 06

Viesti Kirjoittaja Yogi »

Olen käynyt johtoja ja maapisteitä läpi ja nyt Check Engine-valo syttyy käynnistyksen yhteydessä, kuten kuuluukin. Se oli ehkä siis vain kontaktihäiriö. Käynnistys ja tyhjäkäynti ovat edelleen hukassa. Kone tuntui nakuttavan normaalia äänekkäämmin, vaikka oli lämpimässä sisätilassa eli ei kylmäkäynnistelyä. Vikakoodeja en saa luettua, koska BK-40 kuoli jotenkin tässä yhteydessä, näyttää vain päivämäärää, muttei ota mitään käskyjä vastaan. Sekin vielä. Tyhjäkäyntimoottorin vaihto olisi mahdollista seuraavaksi, vaatinee kylläkin imusarjan tai kaasuläpän irroituksen, kumpi sitten lie vaivattomampi / ei vaadi uusia tiivisteitä.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Avatar
LADACAT
Viestit: 637
Liittynyt: 16.11.2005 10:32
Paikkakunta: Lahti,Uusikylä

Re: Check Engine, tyhjäkäynti ja käynnistys poissa, 111- 06

Viesti Kirjoittaja LADACAT »

Kaasuläppäkotelon irroitus helpompi.Kaksi mutteria auki ja kotelo pois.Ei uusittavia tiivisteitä.
Samara 1.5 -03
Suzuki SX4 -13
Avatar
mush
Viestit: 2002
Liittynyt: 27.9.2003 12:50
Paikkakunta: Veikkola
Viesti:

Re: Check Engine, tyhjäkäynti ja käynnistys poissa, 111- 06

Viesti Kirjoittaja mush »

Tyhjäkäyntimoottori irtoaa kyllä muovi-imusarjallisestakin ilman kaasuläppäkotelon irrotusta. Muistaakseni käytin pihtejä ja kärkipalaa, kun tilaa ei tosiaan ole paljoa. Läppäkotelonkin voi irrottaa imusarjasta, siellä on urassa kumitiiviste, joka hyvin todennäköisesti tiivistyy vielä uudestaankin.

Oman kokemuksen mukaan tyhjäkäyntimoottorivikaiset saa käyntiin antamalla ihan vähän kaasua startissa. Tyhjää eivät kyllä välttämättä käy.

Löytyikö lataus samalla kun vikavalokin, vai etkö ole saanut lainkaan käyntiin?

Onko mekaaninen vika suljettu pois, kun kerran ääntää? Käykö se kierroksilla normaalisti silloin kun käy?

Tyypillinen kuolema BK-40:lle.
Sometimes is never quite enough
11193 U40 110 '07 | 21113 S01 130 '04 | 21124 U51 142 '06
wilma=lada
Viestit: 74
Liittynyt: 23.1.2004 11:32
Paikkakunta: vantaa

Re: Check Engine, tyhjäkäynti ja käynnistys poissa, 111- 06

Viesti Kirjoittaja wilma=lada »

Silloinhan Check Engine valo toimii niinkuin pitääkin mutta sehän syttyy määrätyissä vioissa eli sähkö mutta kuitenkin ottaa vastaan vikakoodeja ja näitähän saa yleisiä vikakoodin lukijoita.
Tuostahan kannattais mittaa sylinterien puristuspaineet kun tuo nakutus viittaa vialliseen venttiiliin ja kun on vielä käynnistys ja tyhjäkäynti ongelmia.
JA eikös tässä 8 venttiilisessä ollut säädettävät venttiilit kun 16 ei sitä ole?
Avatar
Yogi
Ylläpito
Viestit: 2927
Liittynyt: 2.2.2005 8:38
Paikkakunta: Pori

Re: Check Engine, tyhjäkäynti ja käynnistys poissa, 111- 06

Viesti Kirjoittaja Yogi »

On 8-venttiilisessä säädettävät venat ja auto oli muutenkin tulossa kohti isompaa huoltoa, jossa oli myös ajatus venttiilien säädölle. Kyllä kone käy kaikilla ja kaasulla tuntuu suht.normaalilta. Koitanpa alkuviikosta tuon tyhjäkäyntimoottorin, nyt tuli parina iltana vara-Samaraa kunnostettua. Lataus löytyi ja vikavalokin, mutta lataus ei sinänsä ole ollut viallinen alunperinkään. Harmittava takaisku oli toi BK-40:n hyytyminen kesken kaiken, nyt sitä olis juuri tarvinnut. Uudet ovatkin nostaneet hintaansa yllättävästi.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Avatar
Yogi
Ylläpito
Viestit: 2927
Liittynyt: 2.2.2005 8:38
Paikkakunta: Pori

Re: Check Engine, tyhjäkäynti ja käynnistys poissa, 111- 06

Viesti Kirjoittaja Yogi »

Vika näillä näkymin selätetty. Tyhjäkäyntimoottorin vaihto palautti heti toimintakyvyn. Kiitokset asioista vinkanneille. Check Engine palaa käynnistettäessä vain välillä ja ajotietokone tuntuu sanoneen sopimuksen irti, mutta olkoon ne omat fiksailunsa. Pääasia, että auton toimintakyky tuntui normaalilta, kun koeajolenkillä kävin.
21013 -88, 21023 -84, Dodge Coronet 440 -66 & Chrysler 300 -62
Vastaa Viestiin