Mersu vai Lada

Hauskoja kaskuja, anekdootteja ja Lada-vitsejä yms.
Avatar
Motojeppe59
Viestit: 46
Liittynyt: 28.9.2015 18:09
Paikkakunta: Kaupunki jossa toripolliisi

Mersu vai Lada

Viesti Kirjoittaja Motojeppe59 »

Kumman ostaisit Mersun vai Ladan, nimittäin jos olisi mahdollisuus käyttää vaikka 1000e.
Mietin tässä usein käytettyä ilmaisua jota silloin tällöin kuulee vertauskuvallisesti käytettävä kun ollaan hankimassa jotain laitetta.
Itse mietin oisko Lada parempi, toimii ainakin myös ääriolosuteissa.
Ulkomaalaisten kulkuneuvvojen isänmaallinen korvike, tekoälyvapaan tekniikan edelläkävijä.
Lada 1200S -88 "Magneettiperä", IC M49
Päästöt kompensoitu
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Mersu vai Lada

Viesti Kirjoittaja samarai »

Tonnilla saa todennäköisesti sen "tonnin Mersun" mutta ei yhtään enempää, silti potentiaalisia ostajia varmaankin riittää, koska Mersu on kuitenkin aina Mersu, jämäksi ajettuna vanhana vosikkanakin naapurit vielä kadehtii, varsinkaan jos eivät osaa tunnistaa etuvaloista tai keulasta sen vuosimallia, mutta keulasta Mersun tuntee kuitenkin kaikki - sitähän ei risaperse ole mielikuvissa koskaan omistanut.

Harva autonostaja puolestaan ylipäätänsä ajattelee tai kuvittelee ostavansa koskaan Ladaa, syitä löytyy aina ympäristön asettamasta paineesta, joutumista poliittisesti leimatuksi työpaikalla, pelkoa lasten joutumista koulussa kiusatuiksi jne. - ts. Lada kantaa Neuvostoliiton aikaista raskasta painolastia edelleen harteillaan. Ja ne jotka eivät näistä välitä ovat puolestaan autonostajina poikkeuksetta pikkuvirheistä kitisijöitä ja säälimättömiä tinkaajia, eivätkä halua maksaa sitä tonnia hyvästäkään Ladasta, vaikka olisi vielä tuore leima ja kaksilla hyvillä renkaillakin. Näin Ladaa ostava on poikkeuksetta aina vahvoilla koska tietää, että myyjällä ei juurikaan varaa päästä tätä lähtemään pihasta jos kauppoja ollaan jo vakavissaan hieromassa. Varsinkin jos se tilalle hankittu länsiauto on jo odottamassa piilossa talon takana.

Jos siis oletetaan, että markkinat määrää oikean hinta/laatu -suhteen, niin päätyisin siihen "tonnin Ladaan".
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Motojeppe59
Viestit: 46
Liittynyt: 28.9.2015 18:09
Paikkakunta: Kaupunki jossa toripolliisi

Re: Mersu vai Lada

Viesti Kirjoittaja Motojeppe59 »

Mietin tuossa yksi päivä että on tuossa Ladan lämmityslaiteen puhaltimessa aika iso ääni, mutta sitten kun lähdin ajamaan huomasin että eihän siitä enää juuri ääntä kuuluukaan.
Ulkomaalaisten kulkuneuvvojen isänmaallinen korvike, tekoälyvapaan tekniikan edelläkävijä.
Lada 1200S -88 "Magneettiperä", IC M49
Päästöt kompensoitu
Uitukki
Lada kerhon jäsen
Viestit: 1371
Liittynyt: 6.1.2010 15:22
Paikkakunta: Ий

Re: Mersu vai Lada

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Ei ole mustavalkosen helppoa vastata kun riippuu mallistakin eikä pelkästä merkistä. Mutta jos merkin perusteella pitää jotain sanoa niin Ladan ostasin.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Mersu vai Lada

Viesti Kirjoittaja samarai »

Muistelisin jostain 70-luvun lopun hintavertailusta, että Mersun hinnalla olisi saanut 10 Ladaa. :) (molemmat ns. karvahattujamalleja)
Vai oliko 100A Datsuneita.

e ei nyt ihan niin montaa kuitenkaan tainnut saadakaan, olisko joku km. 7 kpl vähän lähempänä.
http://www.ajovalo.net/Historia/mb_w123.htm
http://www.ajovalo.net/Historia/lada.htm
http://www.ajovalo.net/Historia/datsun_100A.htm
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
LADACAT
Viestit: 631
Liittynyt: 16.11.2005 10:32
Paikkakunta: Lahti,Uusikylä

Re: Mersu vai Lada

Viesti Kirjoittaja LADACAT »

Entinen mieskin mietti samaa ongelmaa.Viimein päätti kysyä luonnolta neuvoa.
Meni pellon laitaan ja huusi:"Ostanko Mersun vai Ladan?"
Kaiku vastasi:"...vai Ladan." :lol:
Samara 1.5 -03
Suzuki SX4 -13
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Mersu vai Lada

Viesti Kirjoittaja samarai »

Heh, aika hyvä oli. :)

Itse vielä pohdin tuota kumman valita - tonnin Mersun vai Ladan? Sain mieleeni nyt vastauksen: "Tee velka ja osta Volga!"
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
t tulppu
Viestit: 4042
Liittynyt: 16.1.2013 7:58

Re: Mersu vai Lada

Viesti Kirjoittaja t tulppu »

Ja Volga loppuu ennen kuin Velka..
Avatar
Stuba
Lada kerhon jäsen
Viestit: 197
Liittynyt: 26.9.2011 15:47
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Mersu vai Lada

Viesti Kirjoittaja Stuba »

201,202 ja 124 korisia mersuja alkaa saamaan jo kohtuukuntoisiakin tuolla 1000€. Hyviä käyttöpelejä ovat jos vaan kori pysynyt ryhdissään pahimmilta ruosteilta. Päälle kymmenen vuotta tullut mersuilla ajeltua niin kyllä minä ennemmin ok kuntoisen mersun tonnilla ostaisin jos olisi paljon pitkää matkaa ajettavana. Kun kaikki on kunnossa niin on se mersu vaan ajoltaan jotain aivan muuta kuin idänihmeet.

Toki näin nurkka ajoon (mitä pääsääntöisesti nykyään tulee ajettua) ostaisin tonnilla toki ennemmin sen ladan. Auton valinta siis perustuisi paljonko sillä tulisi ajettua vuodessa. Esimerkiksi wanhaa 200D 124 korista mersua luotettavampaa autoa saa hakea (kokemusta on moisesta), tokihan se on laiska kulkemaan että kiihtyvyyttä mitataan ennemmin kalenterilla kuin kellolla mutta on vastaavasti myös taloudellinen ja luotettava. Tosin ei se 1200 ladakaan mikään raketti ole että sen puolesta ei eroa tässä :D
Lada kardan...??? Njet... Volga
Avatar
Motojeppe59
Viestit: 46
Liittynyt: 28.9.2015 18:09
Paikkakunta: Kaupunki jossa toripolliisi

Re: Mersu vai Lada

Viesti Kirjoittaja Motojeppe59 »

Ajelen nyt toista talvea Ladalla työmatkaa n. 8km suuntaansa, nopeusrajoitus reitillä max 60km/h, nelivaihteinen loota on ihan sopiva noille nopeuksille. Tuskinpa olisin hankkinut toista autoa talouteen ellen olisi halunnut tietynlaista eksotiikkaa/harrastusta sekä puuhailua, näihin kun voi kaiken tehdä itse. Täytyy sanoa että sen jälkeen kun ne perinteiset "kulutus" osat jotka varmaan moni muukin on omaan latikkaan vaihtanut laite on toiminut luotettavasti. Weberkin tuli hankittua ja sen säätäminen oli ihan mielenkiintoinen juttu sekin. Niin ja semmoinenkin ajatus tuli muuan päivä mieleen että kun nuo nykyautot on toisinaan oikukkaita, silloin tällöin saattaa jokin häiriövalo syttyä tauluun, huomasin että latikassa voi käydä päin vastoin, ainakin minun ladassa yhtenä aamuna imun merkkivalo ei syttynyt olenkaan, myöhemmin vika korjaantui itsestään ;)
Ulkomaalaisten kulkuneuvvojen isänmaallinen korvike, tekoälyvapaan tekniikan edelläkävijä.
Lada 1200S -88 "Magneettiperä", IC M49
Päästöt kompensoitu
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Mersu vai Lada

Viesti Kirjoittaja samarai »

Vähän koitin tutkailla Nettiautosta mitä siellä olisi tällä hetkellä tasan tonnilla. Päädyin itse tähän parivaljakkoon jotka itsestä tuntui äkkiseltään siihen hintaan parhailta vaihtoehdoilta. Mersun tarjonta on huomattavasti laajempi joten niistä on enemmän mistä valkata.

Kuva

http://www.nettiauto.com/lada/112/8479445

http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/180/8505458

" ABS jarrut ei tällä hetkellä toimi kun saattaa olla vaan liitin irti mut pistän kuntoon. " 8)

Valkoisessa värissä on vanhempana paha, että kaikki ruosteet paistaa ensimmäisenä silmään.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Rh-
Viestit: 234
Liittynyt: 24.1.2015 20:45
Paikkakunta: Siilinjärvi
Viesti:

Re: Mersu vai Lada

Viesti Kirjoittaja Rh- »

Jos kerran henkilökulettimet kyseessä niin Lada, pakuks piti saaha Mersu... Kaks niitä....
Neuvostoliitossa ei olisi ollut tätäkään ongelmaa.
Axtec, jotta elämä olisi nautinnollisempaa.
VAZ-21051 86 Youtube
VAZ-2104 89
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Mersu vai Lada

Viesti Kirjoittaja samarai »

Itselle puolestaan Ladan pitää olla käyttöautona etuvetoinen, mutta pakettiauton oltava takavetoinen vaikka se hieman nostaa tavaratilan lattiaa. Mersun Sprintteri edustaa mielestäni nykypakujen parhaimmistoa.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Avatar
Motojeppe59
Viestit: 46
Liittynyt: 28.9.2015 18:09
Paikkakunta: Kaupunki jossa toripolliisi

Re: Mersu vai Lada

Viesti Kirjoittaja Motojeppe59 »

Hyvä näin, makuasioista ei voi kiistellä, itse pidän kovasti takavetoisesta harraste autona.
Löysin perustelujakin, kyllä takapotkulla ajaminen urheilusta käy.....toiminee mersuihinkin

Takavedon etuihin kuuluu etuvetoon verrattuna hyvä vetopito kuivalla kelillä ja pitävällä pinnalla. Painonjakauma on myös usein hyvä takavetoisissa autoissa. Tämän takia urheiluautoissa takaveto on edelleen suosittu vetotapa, lisäksi auton ollessa erityisen tehokas kuten Lada, voiman välittäminen takapyöriin ohjaavien pyörien sijasta on tunnettu olevan parempi ratkaisu, johtuen erityisesti painon siirtyessä taka-akselille voimakkaissa kiihdytyksissä, jolloin etupyörät alkaisivat sutimaan turhan helposti.

Ei aivan äsken ole pakua ollut, joskus aikanaan omistettiin velipojan kanssa Fordin mallia Transit jossa oli voimanlähteenä Perkins diesel (se punainen rautamöykky konepellinalla) saman verran heppoja kuin 1200 latikassa ja tottakai takaa potki.

Kyseisessä laitteessa olisi tarvinnut tosissaan magneettiperä ominaisuutta, se mikä edestä tippuu tarttuu perämurikkaan kiinni
Ulkomaalaisten kulkuneuvvojen isänmaallinen korvike, tekoälyvapaan tekniikan edelläkävijä.
Lada 1200S -88 "Magneettiperä", IC M49
Päästöt kompensoitu
Avatar
samarai
Lada kerhon jäsen
Viestit: 10463
Liittynyt: 25.9.2003 23:24
Paikkakunta: г. Тарту , Э€€P

Re: Mersu vai Lada

Viesti Kirjoittaja samarai »

Sillä Perkins-Transitilla minäkin aloitin urani "Transit-miehenä". :) Perkins 4/99 tuli ensimmäisenä dieselmoottorina Transittiin v.1969 ja korvattiin aika nopeasti 4.108 mallilla. Erona niissä on lähinnä se, että 4/99 on märkäputkikone ja 4.108 kuivaputkikone. Transittiin tuli etuvetomallit vasta siihen v.2000 tulleeseen sarjaan.

Itsellä oli nuo molemmat koneet ja se 4/99 oli kai pahin pommi mikä minulla on koskaan ollut. Erehdyin vielä tekemään siihen koneremontin ja koneistamo koneisti kannen väärin ja siitä tuli lopullisesti romurautaa. Se meni vielä omaan piikkiin, koska silloin ei ollut mitään kuluttajansuojaa. 4.108 oli huomattavasti parempi ja se lähti vielä itseltä eteenpäinkin ehjänä.

Eihän niitä Perkinsin koneella ollut kuin parikolme vuotta, kun Transittiin tuli Yorkin 2,4. Sehän siinä olisi pitänyt alunperin ollakin, eikä ollenkaan noita Perkinssejä. Kyllä kai ne veneissä ja traktoreissa/leikkuupuimureissa jms. sitten jotenkin toimii ja ei kai niistä susi ollut kuin tuo 4/99. Oli kuulemma ollut maahantuoja Hans Palsbollakin murheenkryyni vuotavien sylinteriputkien takia, mikä johtui helposti halkeavasta lohkosta. Jokaisen sylinterin kohdalta lohko vuoti itselläkin niistä sylinteriputkien tiivisteiden välisistä "juorurei'istä" lohkossa nestettä ulos, minkä takia sinne maahantuojalle silloin soittelinkin.
Samara. Suomesta ja Venäjältä. Sputnikista Euroon.
«Хотели как лучше, а получилось как всегда»
Vastaa Viestiin